Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kukaan asentanut E28/E24:n perää E30:iin ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maza
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 4319
    • Kannus/Kokkola

    Kukaan asentanut E28/E24:n perää E30:iin ?

    Mitä muutoksia pitää tehdä ? Selviääkö pelkällä takakannen & vetarien tumppien vaihdolla ?
  • Rockwell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 1713
    • Helsinki

    #2
    Tiedä tarvitseeko muutoksia mutta ainakin Hartge H35:ssa on 635csi:n perä jos se tieto mitään auttaa :roll:
    BMW F31 330d M-Sport -13
    ex. BMW F21 116i -13
    ex. BMW 540i(g) Touring -01
    ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
    ex. BMW 316g -99
    ex. BMW M5 Touring -92
    ex. BMW 535i -91
    ex. BMW M5 -91
    ex. BMW 325i Touring -90

    Comment

    • mikko
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 1741
      • kotona

      #3
      Re: Kukaan asentanut E28/E24:n perää E30:iin ?

      Originally posted by Maza
      Mitä muutoksia pitää tehdä ? Selviääkö pelkällä takakannen & vetarien tumppien vaihdolla ?
      Niemisen kilpurissa taitaa olla

      Comment

      • Maza
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 4319
        • Kannus/Kokkola

        #4
        Niemisen kilpurissa taitaa olla
        Niin on, mutta Niemisen kilpurissa käytetään mm. e28:n takakantta. Eli e28:n perä on kirjaimellisesti sovitettu e30 koriin. Ei tekisi mieli alkaa muuttamaan perän tuentoja.

        Mitenkäs vetarit saa sopimaan ? Tuskin ainakaan ihan suoraan ? Muistan lukeneeni jostain, että e28:n perä olisi leveämpi kuin e30:n ? Vaatinee vetarien tumppien vaihdon ? Sopiiko e30:n tumpit suoraan e28:n perään ?

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #5
          Jostain kumman syystä tämmöinen kiinnostaa itseänikin...

          Sakun auton alle kurkittuani uskallan väitää että aksepalkkia pitää muutta radikaalisti, voi olla jopa helpompaa laittaa e28 akselisto kokonaisena...

          Kardaanikaan ei tietenkään käy suoraan, tosin senhän jos tiesitkin

          Ton vetari sopivuuden voisin tässä selvitellä, kun kaverilla pyörii yksi E28 murikka jouten, sen voisin ihan sovittelumielessä realisoida itselle.

          Uskallan tosin epäillä ettei tumppeja voi vaihtaa.
          Olli.

          Comment

          • Maza
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 4319
            • Kannus/Kokkola

            #6
            Kardaanikaan ei tietenkään käy suoraan, tosin senhän jos tiesitkin
            Miksi ei käy ? Laippa ainakin pitäisi olla sama ? Ainakin olen onnistuneesti sovittanut sekä e28 535:n, että e23 745i:n kardaanin e30:n perään. Tuleeko laippa eri "pituudelle" vai miksei se sovi ?

            Sakun auton alle kurkittuani uskallan väitää että aksepalkkia pitää muutta radikaalisti, voi olla jopa helpompaa laittaa e28 akselisto kokonaisena...
            Hmm.. perhana. Onkohan noin ? Jotenkin minusta tuntuu, että e28:n perän pitäisi sopia e30:n palkkiin. Ainakin sillon tällön näkyy tällaisia rakennelmia tehdyn. Tuntuisi aika kovalta hommalta, jos pitää alkaa palkkia muuttelemaan. Hommaappas se perä ja sovittele niin tiedetään asiasta lisää.

            Comment

            • Sami
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1332
              • Kajaani

              #7
              Itselläni oli e34 touringin perämurikka ja e36 takakansi jolloin piti perän puolelta lyhentää hieman nopeusmittarin anturin pelti härpäkkeitä jotka pyörii siinä perässä...enpä muista olisko toiminu e30 takalevyllä...

              E28 perä ilmeisesti käy suoraan e30 taka-akseliin kun vaihtaa takalevyn....Eli puhutaan 6 pulttisista peristä...

              Olli tossa puhuu sakun 8 pulttisesta perästä joka huomattavasti isompi murikka kun nämä 6 pulttiset...

              Comment

              • Maza
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 4319
                • Kannus/Kokkola

                #8
                Olli tossa puhuu sakun 8 pulttisesta perästä joka huomattavasti isompi murikka kun nämä 6 pulttiset
                Aivan ! Osaatko kertoa onko e28 535:n 3.07 välitteinen lukkoperä 6 vai 8-pulttinen ? Eipä siinä.. Hyvin on E30:n 6?-pulttiset perätkin palvelleet. Tarvetta olisi vaan saada pidemmällä välityksellä oleva perä ja e28:sta niitä löytyy huomattavasti paremmin kuin E30:stä. Tahtoo E30:n 3:1 pintaan olevat välitykset löytyä M3:sta, alpinoista ja 325e:sta.. viimeksi mainituissa taas harvemmin on lukkoa.

                Comment

                • Jubu
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2002
                  • 937
                  • Kuusankoski

                  #9
                  Originally posted by Maza
                  Olli tossa puhuu sakun 8 pulttisesta perästä joka huomattavasti isompi murikka kun nämä 6 pulttiset
                  Aivan ! Osaatko kertoa onko e28 535:n 3.07 välitteinen lukkoperä 6 vai 8-pulttinen ? Eipä siinä.. Hyvin on E30:n 6?-pulttiset perätkin palvelleet. Tarvetta olisi vaan saada pidemmällä välityksellä oleva perä ja e28:sta niitä löytyy huomattavasti paremmin kuin E30:stä. Tahtoo E30:n 3:1 pintaan olevat välitykset löytyä M3:sta, alpinoista ja 325e:sta.. viimeksi mainituissa taas harvemmin on lukkoa.
                  jaahas , no mulla sitten oli näköjään tuuria , kun on taxissa lukollinen Eta perä

                  Comment

                  • Sami
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 1332
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by Maza
                    Olli tossa puhuu sakun 8 pulttisesta perästä joka huomattavasti isompi murikka kun nämä 6 pulttiset
                    Aivan ! Osaatko kertoa onko e28 535:n 3.07 välitteinen lukkoperä 6 vai 8-pulttinen ? Eipä siinä.. Hyvin on E30:n 6?-pulttiset perätkin palvelleet. Tarvetta olisi vaan saada pidemmällä välityksellä oleva perä ja e28:sta niitä löytyy huomattavasti paremmin kuin E30:stä. Tahtoo E30:n 3:1 pintaan olevat välitykset löytyä M3:sta, alpinoista ja 325e:sta.. viimeksi mainituissa taas harvemmin on lukkoa.
                    On varmasti 8 pulttinen koska sama vetari kun m5:ssa..

                    Harvan peränhän voi tarvittaessa valmistaa jostakin diesel kamppeesta tai vastaavaa...

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #11
                      Miksi muuten E28 518:ssa on "iso" perä, tai ainakin siinä on kardaanin päässä samanlainen "pallonivel" kuin E36 M3:ssa, tästä siis oletus että kaikissa E28:ssa olisi iso perä ja tuo erilainen kardaani.

                      Ja sit off topic. kaver tilasin juuri tuohon 518 ajoneuvoonsa purkaamolta perän kun entinen äänteli. Hinnaksi sopiuvat 70e... ennen asennusta käyttivät takakopan auki, ja katsos perkele lukkohan siellä oliki :shock:

                      Eli 70e ehjä 8 pulttinen lukkoperä 3.91 välityksillä, oliko paha ?
                      Olli.

                      Comment

                      • Guest's Avatar

                        #12
                        Originally posted by Rocla
                        Miksi muuten E28 518:ssa on "iso" perä, tai ainakin siinä on kardaanin päässä samanlainen "pallonivel" kuin E36 M3:ssa, tästä siis oletus että kaikissa E28:ssa olisi iso perä ja tuo erilainen kardaani.

                        Ja sit off topic. kaver tilasin juuri tuohon 518 ajoneuvoonsa purkaamolta perän kun entinen äänteli. Hinnaksi sopiuvat 70e... ennen asennusta käyttivät takakopan auki, ja katsos perkele lukkohan siellä oliki :shock:

                        Eli 70e ehjä 8 pulttinen lukkoperä 3.91 välityksillä, oliko paha ?
                        Kysy vaihtaisko 3,07:aan vastaavaan :wink:

                        Comment

                        • RiiQuu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 1367

                          #13
                          Linkin takaa vähän tietoutta E30 diffeistä, tuolla m.m. jenkkiheebot väittää että voi käyttää perää E28:sta.. :idea:

                          Originally posted by Karhu
                          Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa - se on siis old school!
                          E30 325i Cabrio M-Technic I 1990 Cäbi©
                          E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
                          G08 iX3 Charged Plus 2021 Volles Batterikiste🔋
                          "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"

                          Comment

                          • jussi_r
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 1655
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Re: Kukaan asentanut E28/E24:n perää E30:iin ?

                            Originally posted by Maza
                            Mitä muutoksia pitää tehdä ? Selviääkö pelkällä takakannen & vetarien tumppien vaihdolla ?
                            Mä vaihdoin aikoinaan mun E30 "325i":hin 2,93-välityksellä olleen 525e:n lukkoperän. Perien kopat olivat mun mielestä 1:1, ja erot olivat vain ja ainoastaan tumpeissa ja takakannessa. Molemmissa oli 6-pulttiset tumpit, mutta E28:n laippa muistaakseni isompi. Onneksi ongelma ratkesi nykäisemällä tumpit irti, ja lykkäämällä E30:n tumpit tilalle.

                            Illuusio perien leveyseroista johtuukin mun mielestä siitä, että mittaus tehdään tumppien päistä, eikä huomata tumppien olevan erilaiset.

                            Jussi
                            M3 Cabrio Individual
                            530d GT xDrive
                            GL420 CDI
                            ZX-12R

                            Comment

                            • b@ss
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2003
                              • 408
                              • Lammi

                              #15
                              Nostetaan vähän

                              Mulla olis toi e28:n 6 pulttinen perä lukolla. onko siihen kardaaniin jotain hyvää vinkkiä että onko mahdollista vaihtaa kardaanin laippa e30:n perästä vai käykö 28:n kardaani kuinka 30:n
                              E30 323i [pajalla]
                              Nissan Primera GT
                              myydään e34 osaa
                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=173239

                              Ex. Opel Manta GSi -84, Ford Escort RS2000 -76

                              Member of Team ERT
                              Juodaan_naiset_kauniiksi.com

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎