Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30/M30 Osat sopii, pitääkö silti vaihtaa samanlaisiin kuin vertailumallissa??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • danke
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 152
    • Jeppis

    E30/M30 Osat sopii, pitääkö silti vaihtaa samanlaisiin kuin vertailumallissa??

    Hieman monimutkanen kysymys, mutta tietoa kaivataan!
    Elikkä jos M30 moottorin nostaa E30 316 keulille, niin pitää laittaa 325i:n alusta/jarrut! Mutta mitenkäs on kun laatikko, ja perä sopii samasta (316), niin tarviiko silti vaihtaa, että vastaa välityksiltään esim. E23 728i:n laatikkoa/perää?? Kestävyys on sitten asia erikseen! Mutta prosentit riittäisivät, omien laskelmien mukaan, jos laatikkoa ei tarvisi vaihtaa!
    Elikkä etu, ja taka akselisto 20%, ja moottori 12, tai 15%! Niin yhteensä tulisi 32, tai 35%! Tällaiseen kysymykseen ei tullut törmättyä, vaikka searchilla yritin! Tietoa kaivataan, ja saa korjata jos olen värässä!

    Kiitos niille jotka ehtii vastaamaan!
    Last edited by danke; 10-05-2006, 13:36.
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    #2
    Itseasiassa sunhan pitää laittaa vastaamaan 320is:ää (mallisarjan tehokkain), eli käytännössä 14,5mm takavakaaja ja uudemman mallinen jarrupääsylinteri (22mm, käytännössä ei mitään eroa vanhempaan ~20mm sylinteriin).

    Sopiiko m10 laatikko m30 vauhtipyörän / startin yms kanssa?
    Eikös sen lakimuutoksen mukaan kaikki turvallisuuteen vaikuttavat osat kuten jarrut, ripustukset yms hilkkeet saa vaihtaa ilman prosentteja jolloin sulle tulis vaa kone apulaitteineen + laatikko ja ehkä joitain pikkuosia sinne tänne vaihdettujen listalle?
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • danke
      Bimmer Rookie
      • Feb 2005
      • 152
      • Jeppis

      #3
      Originally posted by Jonsku
      Itseasiassa sunhan pitää laittaa vastaamaan 320is:ää (mallisarjan tehokkain), eli käytännössä 14,5mm takavakaaja ja uudemman mallinen jarrupääsylinteri (22mm, käytännössä ei mitään eroa vanhempaan ~20mm sylinteriin).

      Sopiiko m10 laatikko m30 vauhtipyörän / startin yms kanssa?
      Eikös sen lakimuutoksen mukaan kaikki turvallisuuteen vaikuttavat osat kuten jarrut, ripustukset yms hilkkeet saa vaihtaa ilman prosentteja jolloin sulle tulis vaa kone apulaitteineen + laatikko ja ehkä joitain pikkuosia sinne tänne vaihdettujen listalle?
      Eikös se laki juttu ollut niin että auton pitäisi olla kantaauto tarkistettu, että prosentteja ei enään tulisi??

      Entä jos 316 on vm. -84, niin voiko verrata 320is:sään?? Kun tuota is:sää ei ole tehty vuonna -84?? Löytyy toki 1kpl 316 -88, että tekiskö mielummin sitten siitä vai??

      Comment

      • mukko
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 5965
        • Uleåborg

        #4
        .........
        Last edited by mukko; 30-10-2007, 19:45.
        -- Official member of BTCF-Sauna Team --

        Save the World, Fuck The Fuel Economy
        Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

        Comment

        • danke
          Bimmer Rookie
          • Feb 2005
          • 152
          • Jeppis

          #5
          Originally posted by muggo
          Voi verrata, kunhan ne alustan osat vain on 320iS:ää vastaavat, 325i alusta abseilla + paksummat vakaajat edessä + takana.

          Laatikkohan sopii M30:n perään (tosin pari harvaa paineasetelmaa ei yksin kertaisesti MAHDU pikkulodjun kytkinkopan sisään... paitsi jos hieman muotoilee ja ohentelee rälläkällä/pirralla laatikon kytkinkoppaa), mutta inssin mielestä se ei kestä M30:n perässä (ei ole iso vaan pieni keträkki, tosin kestäähän se) joten siitä kannattaa keskustella inssin kanssa / pirauttaa AKE:lle.
          Ok! Mut miten vielä laatikon laita, voiko sen m10 askin jättää siihen, vai pitääkö vaihtaa (tulee prosentteja) m30 aski??

          Yksinkertaistettuna, voiko katsastaa vakio 316 laatikolla, ja perällä (niiden välityksistä/eroista 320is:sään) huolimatta??

          Jos näin on, niin prossat pysyy aisoissa, muuten menee yli 35%, kun laatikko on 9%!??
          Last edited by danke; 10-05-2006, 16:02.

          Comment

          • mukko
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 5965
            • Uleåborg

            #6
            ..........
            Last edited by mukko; 30-10-2007, 19:45.
            -- Official member of BTCF-Sauna Team --

            Save the World, Fuck The Fuel Economy
            Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

            Comment

            • GOOFY
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 4139
              • .

              #7
              toivottavasti en sotke pakkaa, mutta joskus olen kuullu että eihän 320is:ää voi käyttää vertailu kohteena (ei muka olisi koskaan maahantuotu tai jotain) vaan tehokkain e30 on 325... kommentteja...
              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

              Comment

              • jani1632
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 2243
                • Etelä-pohjanmaa

                #8
                Aken kanta 316 laatikon käyttöön on kielteinen,he eivät sitä hyväksy.
                Näin ainakin omalla kohdallani,katsastusta suorittanut katsastusmies oli puhelin yhteydessä akeen!
                Kehtasivat jopa vielä akessa väittää että "bmw 4-syl.moottorin vaihteisto ei fyysisesti sovi 6-syl moottorin perään".....
                Tallin täytteet:
                E70 3.0d -09
                E34 540ia -94
                E39 520d -00
                E39 528i M-sport -00
                E60 520i -04
                E30 -86
                E61 520da -09

                Comment

                • mukko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 5965
                  • Uleåborg

                  #9
                  ...........
                  Last edited by mukko; 30-10-2007, 19:45.
                  -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                  Save the World, Fuck The Fuel Economy
                  Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                  Comment

                  • Nipsu
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 202
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Jonsku
                    Itseasiassa sunhan pitää laittaa vastaamaan 320is:ää (mallisarjan tehokkain), eli käytännössä 14,5mm takavakaaja ja uudemman mallinen jarrupääsylinteri (22mm, käytännössä ei mitään eroa vanhempaan ~20mm sylinteriin).

                    Sopiiko m10 laatikko m30 vauhtipyörän / startin yms kanssa?
                    Eikös sen lakimuutoksen mukaan kaikki turvallisuuteen vaikuttavat osat kuten jarrut, ripustukset yms hilkkeet saa vaihtaa ilman prosentteja jolloin sulle tulis vaa kone apulaitteineen + laatikko ja ehkä joitain pikkuosia sinne tänne vaihdettujen listalle?
                    Tosta prosenttien menemisestä... Jos autossa olevat jarrut tms. turvallisuuteen vaikuttavat osat vastaa valmiina vertailumallia prosentteja ei mene. Mutta jos ne on vaihdettava vertailumallia vastaaviksi ni prosentit tulee. Tästä lainsäädännöstä käytiin kädenvääntöä jossain vanhassa threadissä mut noin se valitettavasti on.

                    Comment

                    • Jonsku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 4645
                      • Tuusula

                      #11
                      Originally posted by Nipsu
                      Tosta prosenttien menemisestä... Jos autossa olevat jarrut tms. turvallisuuteen vaikuttavat osat vastaa valmiina vertailumallia prosentteja ei mene. Mutta jos ne on vaihdettava vertailumallia vastaaviksi ni prosentit tulee. Tästä lainsäädännöstä käytiin kädenvääntöä jossain vanhassa threadissä mut noin se valitettavasti on.

                      Öööh, eli prosentteja ei mene jos osat on jo valmiina ja ne on samanmoiset kun vertailuautossa, onko tosta sitten joskus mennyt prosentteja?
                      Pitänee kaivaa se vanha threadi esiin ja lueskella sitä..
                      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                      ex. Alpina D10 Touring #33/94
                      ... and many more

                      Comment

                      • juuze
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 1938
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by muggo
                        Saahan sitä kaikkea kuulla mutta voi käyttää vertailuun, pirauta vaikka AKE:lle

                        Jani niinpä niin, eipä taida akella olevan täysin pakka selvä moottorityyppejen/laatikoiden sopivuudesta keskenään
                        Mietin ite tätä samaa, onkos kukaan käyttäny vertailuautona 320iS:ää? Eli onko tuosta faktaa olemassa, että voi käyttää. Tästähän on väitelty vuosikaudet, voiko 320iS:ään verrata, vai onkos 325i se mallisarjan tehokkain. En itse uskalla väitää vastaan, kun en tiedä. Onkos kellään tästä kokemuksia?
                        Jussi
                        F31 320xda & e39 530d Msport
                        ex e87, e39, e34, e28 & e30

                        Comment

                        • Maza
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 4319
                          • Kannus/Kokkola

                          #13
                          Originally posted by juuze
                          Mietin ite tätä samaa, onkos kukaan käyttäny vertailuautona 320iS:ää? Eli onko tuosta faktaa olemassa, että voi käyttää. Tästähän on väitelty vuosikaudet, voiko 320iS:ään verrata, vai onkos 325i se mallisarjan tehokkain. En itse uskalla väitää vastaan, kun en tiedä. Onkos kellään tästä kokemuksia?
                          On kokemusta. 227hv otteessa. Kuvakin otteesta löytyy 325i cabrio -> 335i biturbo threadistä.

                          Comment

                          • Nipsu
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 202
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Jonsku
                            Öööh, eli prosentteja ei mene jos osat on jo valmiina ja ne on samanmoiset kun vertailuautossa, onko tosta sitten joskus mennyt prosentteja?
                            Pitänee kaivaa se vanha threadi esiin ja lueskella sitä..
                            Siis jos ne on samanlaiset kun vertailumallissa ja meinaa vaihtaa ne esim. jarrut isompiin niin sillon ei mene prosentteja. Oli huonosti selitetty, myönnetään. Toistan siis itteäni; jos tekniikan vaihdos ei edellytä esim jarrujen vaihtoa, voidaan jarrut vaihtaa prosenteitta.

                            Comment

                            • Jonsku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 4645
                              • Tuusula

                              #15
                              Originally posted by Nipsu
                              Siis jos ne on samanlaiset kun vertailumallissa ja meinaa vaihtaa ne esim. jarrut isompiin niin sillon ei mene prosentteja. Oli huonosti selitetty, myönnetään. Toistan siis itteäni; jos tekniikan vaihdos ei edellytä esim jarrujen vaihtoa, voidaan jarrut vaihtaa prosenteitta.
                              Noniin, nyt selkeni
                              - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                              ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                              ex. Alpina D10 Touring #33/94
                              ... and many more

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎