Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitkä kaikki tasauspyörästöt/lukot käyvät E30 perään?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 131
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 393
    • Siilinjärvi

    Mitkä kaikki tasauspyörästöt/lukot käyvät E30 perään?

    Tuossa ratapirssissä ei saa käyttää lukkoa kun ajaa Endurancea. Mutta innostuimme ajamaan asfalttisprinttejä tässä ratakisojen välillä, ja eihän se mene mihinkään kun sprintit ovat niin hitaita että jaksaa vetää sutia joka risteyksestä. E30 lukko on vain 25%. Onko missään muussa mallissa yhteensopivaa lukkoa E30 koteloon/välitykseen? Kaikki sovitettavissa olevat kiinnostaa. Onko missään BMW erillisjousitetussa perässä tiheämpää kuin 4,45 välitystä? Sprintissä voin käyttää mitätahansa perää millätahansa lukolla/välityksellä. Radalle pitää heittää orkkisperä paikoilleen.

    Jos jollain risa E30/E34 isoperä, niin tarjotkaapa liki ilmaista. Ei tarvitse olla koppaa, saa olla mikä tahansa välitys ja rikki kaikilla tavoilla. Yritän tutkia josko siihen kuoreen saisi vaikka Volvon tms. lukon ja välityksen sovitettua.
    Marko

    http://www.uniball.fi/

    BMW E30 S54B32 SS
    Fiat 131 Abarth g.4 historic

    http://www.131abarth.com/
    http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
    https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Ei se tiukka lukkokaan hyvä ole, seuraavaksi se ei enää käänny ilman että perä on sivulla. Mikäli tosiaan tarvetta on, sitä vakiolukkoa saa kiristeltyä tiukemmaksi, ensin kuitenkin kannattaa katsoa miten huonossa kunnossa itse lukkoyksikkö on.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • 131
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 393
      • Siilinjärvi

      #3
      Lukko

      Esim. Volvo 240 r.A rataautossa oli 60% lukko. Siviilikäyttöön sopii vähän löysempikin, kisakäytössä tarvitaan tiukempi. Kukaan ei siis tiedä onko sopivia lukkoja muiden mallien perissä?
      Marko

      http://www.uniball.fi/

      BMW E30 S54B32 SS
      Fiat 131 Abarth g.4 historic

      http://www.131abarth.com/
      http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
      https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Kuten saku joskus selvitteli, tuo pelkkä prosenttimäärä on vain yksi lukon ominaisuus, ja sekin hieman teoreettinen. Pelkän prosenttimäärän perusteella lukkoa ei kannata valita kisakäyttöön, mutta jos siihen nyt tarve on, niin mikset kiristä bemarin omaa lukkoa? Siitä saisit niitä prosentteja ilman ylimääräistä rakentelua. Täälläkin on näkynyt jollain 75% asti kiristetty vakiomurikka.

        En edelleenkään ymmärrä miksi ratakäytössä tarvittaisiin automaattisesti tiukempaa, se muuttaa samalla autoa enemmän yliohjaavaksi ja huonommin kääntyväksi, joten tiukin ei voi olla aina paras? Eikö nimenomaan syheröllä hyvä käsiteltävyys ole eduksi? No, ei ole tarpeeksi tietoa asiasta, joten en väitä vastaan sen enempää
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • 131
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 393
          • Siilinjärvi

          #5
          Lukki

          Niin, tietystikkin jos unohdetaan raha täysin, niin haluaisin lukon joka ei ole päällä ollenkaan kun vetoa ei ole, kurviin lähestyttäessä tms. lukko ei jarruta mutta luiston kasvaessa lukko tiukentuisi hiljalleen kunnes luisto joko loppuu tai on tasattu molemmille renkaille. Koska tällaisen oikeat kisalukot maksavat alkaen 1000e niin olisin valmis tyytymään ihan siviililukkoon. Noin karkeasti tuollainen 25% lukko tarkoittaa että kun 200hp menee renkaalle, niin 150hp lyö sutia ja 50hp siirtää autoa eteenpäin. 60% lukko taas lyö sutia vain 120hp teholla ja 80hp vie autoa eteenpäin. Tällöin tiukempi on parempi. Huonoa tietysti on levylukon ominaisuus toimia samalla tavalla juuri riippumatta paljonko voimaa menee pakkaan. Visko/kartio/torsen yms. toimivat eritavalla.

          Nyt siis lähinnä olisin kiinnostunut onko jossakin BMW mallissa tiukempia yhteensopivia levylukkoja jo vakiona, tai muita tarkoitukseen sopivia lukkotyyppejä. Vakiolukon tiukentaminen toki onnistuu esijännitystä lisäämällä, mutta onko lukon kuori jo valmiiksi tiukemmassa vahvempi tms. vahvistuksia tehty jotta lisääntynyt kuorma siedetään.

          Yliohjaus/aliohjaus ovat säätökysymyksiä. Lisääntynyt aliohjaus on säädettävissä sopivaksi muilla säädöillä.
          Marko

          http://www.uniball.fi/

          BMW E30 S54B32 SS
          Fiat 131 Abarth g.4 historic

          http://www.131abarth.com/
          http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
          https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Noniinno, itseasiassa pitävälle pyörälle menee lukollisessa enemmän tehoa, lukottomassa molemmille menee yhtä paljon aina.

            Voisin melkein veikata, ettei 25% lukollakaan lyö sutia enää yhdellä kuin tiukimmissa kurveissa, vaan menee sitten poikittain jos voima riittää voittamaan pidon.

            Säädöillä toki voidaan säätää onko auto ali- vai yliohjautuva, mutta kun pidon lisäys tuskin onnistuu, niin tapahtuu tuo säätö toisen pään pitoa huonontamalla. Mitenköhän käy aikojen kun paremman vetopidon toivossa lisätyn lukon takia joudutaan vetävien pyörien pitoa huonontamaan. Mutkassa tiukka lukko vääntää koko taka-akselistoa toiseen suuntaan kuin haluttaisiin, sama kuin jarruttaisi ulkokurvin puoleista pyörää...

            Mutta jottei postaukset menisi ihan jaskan pauhamiseksi, niin ei, missään mallissa ei ole tiukempaa lukkoa vakiona. iX:n perästä löytyy viskolukko, kaikissa muissa kitkalukko.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              #7
              Palalukko!
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • L.H
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 2479
                • Lohja

                #8
                Originally posted by T3
                Palalukko!
                Ja valmiiksi sopivia löytyy vain e30 M3 kilpureista ja niitä ei löydy edes laihialta?
                Last edited by L.H; 29-06-2006, 19:07.
                “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                Comment

                • T3
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 8530
                  • Karhe

                  #9
                  Originally posted by L.H
                  ja niitä ei löydy edes laihialta?
                  Älä oo niin varma
                  .

                  Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                  Comment

                  • Tzeimi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 2068
                    • Banshee - Jyväskylä

                    #10
                    Ekaan postaukseen... 4.45:1 on tiuhin sarjatuotantovehkeen peräruuvi ja Minulla on 40% tehtaan murikka - en ikävä kyllä pysty sanomaan, mistä mallista kotoisin...

                    Eräs Granbakka (tjsp) on laittanut ko. kuoriin volvon lukon & välityksen. Ajaa roadsport A:ssa E30 325:llä.
                    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                    & 02 tulpo saniteetti dyno




                    Älä väkisin, ota isompi vasara.
                    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                    Comment

                    • ahtaja
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 437
                      • Raisio

                      #11
                      Originally posted by L.H
                      Ja valmiiksi sopivia löytyy vain e30 M3 kilpureista ja niitä ei löydy edes laihialta?
                      Noi palalukothan tehdään juuri laihialla.Eräs yrkkesmanni.

                      Comment

                      • T3
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 8530
                        • Karhe

                        #12
                        Originally posted by ahtaja
                        Noi palalukothan tehdään juuri laihialla.Eräs yrkkesmanni.
                        Osuit asian ytimeen. Kyseinen Herra on väsännyt niitä useita kymmeniä eritoten F-ryhmän Escorteihin ja Ascona/Mantoihin.
                        Erittäin toimiva ratkaisu ja yksinkertainen.

                        Kaikkea sitä siellä Laihialla osataankin
                        .

                        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                        Comment

                        • L.H
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 2479
                          • Lohja

                          #13
                          Originally posted by ahtaja
                          Noi palalukothan tehdään juuri laihialla.Eräs yrkkesmanni.
                          Lähinnä siis viittasin "alkuperäisiin" bmw osiin, kun mitään kilpalukkoa ei oltu ostamassa. Kun eikös noissa kilpa M3:ssa palalukkoja ollut, siis sillon kun ne olivat uusia?

                          Ja offtopiccina kysyttäköön, että paljonko tommosen palalukon teettäminen omaan perään maksaa?
                          “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                          Comment

                          • Bullitt
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 2786
                            • Turku

                            #14
                            En tiedä onko ihan suoraan aiheeseen osuvaa, mutta lukkoperistä kuitenkin, niin eikös E114 lukkoperissä ole kiristyvä lukko? Eli lukko on rakennettu siten, että mitä suurempi voimaero pyörien välillä on, niin sitä enemmän lukko kiristyy, ja jossain vaiheessa se sitten kiristyy niin paljon, että on tosiaan lukossa. Toimii samalla periaatteella kuin kitkalukko, mutta esim. E30 kitkalukossa on se esijännitys, mikä ei muutu mitenkään.

                            Vai onko tämä nyt juuri se lukkomalli, mitä sanotaan palalukoksi? Ota näistäkin kaikista selvää, kun on kitkaa, palaa, viskoa, torsenia...


                            Comment

                            • L.H
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2003
                              • 2479
                              • Lohja

                              #15
                              Näinkö?

                              “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎