Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 "kuumenee"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maverick999
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 919
    • Rauma

    e30 "kuumenee"

    Eli 316 '86 ja näyttäis nostavan lämpöjä mittarin mukaan ainakin, talvella pitää jonkin aikaa puolessavälissä, sitten nousee punasen rajaan. Kesällä nousee aikas tasaseen tahtiin punarajalle. Satunnaisesti saattaa jättää vähän allekin, tai sitten punasen tappiin saakka. Mittaria kun koputtelee niin pomppii välillä pois punaselta, välillä ei, rasittavaa.
    Entinen omistaja sanoi että n. vuoden on tehnyt sitä, kannen pahvi alko menemään kolmisen kuukautta sitten ja kansiremppa tehty sen jälkeen, ja termostaatti vaihdettu 80 asteiseen, ei vaikutusta.
    Onkohan vikaa:
    -mittarissa (kuitenkin tuntuu toimivan jotenkin)
    -anturissa
    -syylärissä (uutta termaria ilmattaessa ainakin tuntui letkut vetävän nestettä ihan hyvin)
    -vesipumppu paskana (mieluiten viimeinen asia mitä alkais korjaamaan)

    Kokeilin joskus avata syylärin korkin kun näytti punasta, testasin onko lähellä keittämistä, ei tuntunut muuta kun vähän sihahti painetta ylivuotoletkusta Ei kehtais poltella tota uutta kannenpahvia kuitenkaan, sen verran kallis homma oli. Eli mikähän noissa ekaks laukee jäähdytyskierrossa...
    Respect your elders
  • GOOFY
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 4139
    • .

    #2
    Onkohan vikaa:
    -mittarissa (kuitenkin tuntuu toimivan jotenkin)
    -anturissa
    -syylärissä (uutta termaria ilmattaessa ainakin tuntui letkut vetävän nestettä ihan hyvin)
    -vesipumppu paskana (mieluiten viimeinen asia mitä alkais korjaamaan)

    -mulla on kans sellainen mittari molemmissa e30:ssä että hyppii jonku verran viisari kun koputtaa...
    -toi anturihan selviää kokeilemalla...(ei montaa euroa...)
    -eihän se haittaakaan tekis jos sen syylärin puhistais ulkopuolelta hyvin ja kierrättäis siitä vettä vastapäivään...
    -uus pumppu noin 30-40 euroa, eikä ole hankala vaihtaa... jos vesipumpun hihna pyörä tai rupeli ei oikeen klonksu ja vesipumppu pyörii nätisti ilman hihnaa niin menee vielä...
    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

    Comment

    • maverick999
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 919
      • Rauma

      #3
      pitääpäs kokeilla tota vesipumppua ilman hihnaa vielä.
      Respect your elders

      Comment

      • BemariVompatti
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2004
        • 440
        • VT 6

        #4
        Omasta oli hapettunut koko anturi kelvottomaan kuntoon ja liitin hankautunut rikki konehuoneessa. Tarvikeanturin ja mittarin asensin, hyvin näyttelee lämpöjä. Anturin asennuskohtaan jää ilmeisesti aina hieman ilmaa johon sitten syntyy vesihöyryä joka on tietysti vettä kuumempaa, lämpötilat kiikkuvat tasaisesti mittarissa 100'C tuntumassa mutta oikeasti jotain 80-90'C.

        Oma tuppasi keittelemään ja siihen auttoi kiilapalojen teko tuulettimeen, nyt viskokytkin on lukittu täysille kierroksille koko ajan. Syylärin ehdin vaihtaa mutta eipä auttanut, ilmeisesti liian pieni alun alkaenkin. Jos keittämään alkaa niin kannattaa tarkistaa syylärin korkin kumitiiviste, se jos puuttuu kuten allekirjoittaneelta niin paineet laskee järjestelmässä ja kiehumispiste tulee nopeammin vastaan. Toinen paineenalentaja voi olla rikki mennyt letku, jollainen myös löytyi. Kyseessä oli pieni letku lohkon ja termarin välistä, kylmänä OK mutta lämmettyään pieni reikä muuttui isoksi ja kas, paineellahan sieltä tuli vettä.

        Ja ihan varmuuden vuoksi voi tarkistaa koneestaan seokset, jos käy rikkailla niin lämpöähän siitä tulee lisää.

        Comment

        • NokiLeka
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2341
          • Eurajoki

          #5
          Mulla 320i lämpes ihan loppuun asti, eli keitti ja tuttu korjausmies meinas että vois johtua vuodosta järjestelmässä. Eli kerää ilmaa syylärin yläosaan ja kun ilmapatsas on tarpeeks iso, niin vedenkierto loppuu. Mulla veti lämmöt punaselle niin äkkiä etten ehtiny mitään tekemään. Noita paisuntasäiliön korkkeja on kuulemma vaihdettu ja se on auttanu. Rikkinäinen korkki ei päästä ylipainetta ulos.

          Itekkin kokeilin sillon ku lämmöt nousi, että olisko siellä painetta ja raotin paisarin korkkia. Korkki lähti ku kuuraketti. Oli muuten viiminen kerta ku kosken siihen korkkiin jos epäilen keittämistä. Sain sopivan lämmintä jäähdytysnestettä käsille ja silmille.
          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

          Comment

          • tuningki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1205
            • $ievi

            #6
            juuri toi paisarin korkki jos on paskana ni nostaa painetta.. ja sit lämmöt nousee... kuten itsellä ex. 320i
            Bmw 320d -10
            Volvo s40 2.4 -05
            ex:bmw 316 e46 1.9 -02
            ,ex:Bmw 316 e46 1.9 -02{palanut}
            ,ex:opel vectra B 2,0 -00 4d,ex:-volvo s40 2.0 -96,ex:e36 316i -95 4d m3 luuk,ex: e36 316i -91 4d ,ex: e30 320i -90 2d,first:e30 316 -87 2d

            Comment

            • maverick999
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 919
              • Rauma

              #7
              kyllä siinä (syylärin)korkissa kumi pitäis olla ehjänä, mutta syylärin kanteen jää kyllä ilmaa, luulin että kuuluukin jäähä, kun ei oo paisaria erikseen noissa. Ilmausohje sanoi ainakin että pitäis jättää korkkiin semmonen 2cm tyhjää, ja että jos täyttää liikaa, joutuu ilmaamaan uusiks . Ja tuuletin on itellänikin jumittunu täysille.
              Last edited by maverick999; 10-07-2006, 09:38.
              Respect your elders

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                #8
                Yks vaihtoehto on koittaa ottaa termari kokonaan pois välistä. En tiiä millanen termari noissa vanhemmissa on, mutta tossa uudemmassa joutuu hajottamaan sen termostaatin ja ottamaan sisukset pois koska se termostaatin runko toimii samalla tiivisteenä. Sillon ei ole mikään jarruttamassa kiertoa. Toi systeemi toimi ainakin vanhemmissa autoissa joissa lämmöt kesällä nousi ylös.
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                • BemariVompatti
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 440
                  • VT 6

                  #9
                  Originally posted by maverick999
                  kyllä siinä (syylärin)korkissa kumi pitäis olla ehjänä, mutta syylärin kanteen jää kyllä ilmaa, luulin että kuuluukin jäähä, kun ei oo paisaria erikseen noissa. Ilmausohje sanoi ainakin että pitäis jättää korkkiin semmonen 2cm tyhjää, ja että jos täyttää liikaa, joutuu ilmaamaan uusiks . Ja tuuletin on itellänikin jumittunu täysille.
                  316 kiitollisesti ilmailee itse itsensä riittävän hyvin ja ylimääräiset nesteet tulevat ylivuotoputkesta pihalle. Eli liian täyteen ei voi periaatteessa laittaa, mutta täyttömääränähän riittää että rivasto tulee syylärin sisältä nesteen peittoon. Jos välttämättä haluaa ilmailla itse, niin esim. kuskin puolella rintapellissä taitaa olla kierron korkeimpia kohtia ja näin ollen ilmaloukkuja.

                  Perustermostaatti taitaa aueta vasta jossain 90'C korvilla, saatavilla on ainakin 80'C aukeavia malleja, itsellä on vakio eikä ongelmia. Kattele siihen uus lämpötila-anturi ja asenna vaikka tarvikemittari jos et muuten saa toimimaan, sitten ainakin tiedät oikeat lämmöt.

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by NokiLeka
                    Yks vaihtoehto on koittaa ottaa termari kokonaan pois välistä. En tiiä millanen termari noissa vanhemmissa on, mutta tossa uudemmassa joutuu hajottamaan sen termostaatin ja ottamaan sisukset pois koska se termostaatin runko toimii samalla tiivisteenä. Sillon ei ole mikään jarruttamassa kiertoa. Toi systeemi toimi ainakin vanhemmissa autoissa joissa lämmöt kesällä nousi ylös.
                    M10 koneesta joutuu myös särkemään termostaatin jos sen mielii pois käytöstä saada, on näet koteilu ihan tehtaalta lähtiessään ja tulee letkujen väliin. Jostain t-haarasta voisi yrittää kätöstellä tilalle vastaavaa.

                    Missään nimessä en suosittele termostaatin poistoa. Järjestelmässä on vika jos ei voi termostaatti paikallaan ajaa. Kun autossa ei ole termostaattia ja mikään ei rajoita veden kiertoa voi pahimmillaan olla tuloksena lisää lämpöongelmia, kuumalla ilmalla ja kuumalla moottorilla ajettaessa ei neste kerkeä enää yksinkertaisesti jäähtyä jäähdttimessä ja pahentaa ongelmaa.

                    Korjaa nyt ekana varmaan kuntoon se mittaripuoli niin loppuu se arpominen.
                    Olli.

                    Comment

                    • maverick999
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 919
                      • Rauma

                      #11
                      mitenkäs kuluuko noissa vesipumpun siipi? Tolla ajeltu jo 292 000 eikä luultavasti kertaakaan vaihdettu, pitänee kokeilla lämpimänä kun ottaa hihnan pois... Joo se anturi pitänee ensitöikseen hommata, niin näkee missä mennään. Vois ehkä myös puhkoa keularitilään ja munuaisten väliin ilmateitä lisää, kun tossa ei valmiina ole kun muutama kohta auki, luulis ilman kiertävän paremmin (vai voiko jonkun ihme virtausteknisten kaavojen mukaan haitata ilmanvaihtoa???). Syylärin puhaltelin ulkopuolelta kompuralla puhtaaksi, ja ilmasuodattimen imuputken.

                      Termostaattia en kyllä taida ottaa pois, vähän MacGyver-ratkaisulta vaikuttaa.
                      Respect your elders

                      Comment

                      • NokiLeka
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2341
                        • Eurajoki

                        #12
                        Originally posted by maverick999
                        Termostaattia en kyllä taida ottaa pois, vähän MacGyver-ratkaisulta vaikuttaa.
                        Sitähän se on

                        Vanhan koulukunnan autokuskit otti autoista aina termostaatin pois kesäksi, koska auto ilmeisesti "lämpesi liikaa".
                        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                        Comment

                        • maverick999
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 919
                          • Rauma

                          #13
                          Joopa, syylärin korkkia tutkiskelin, ja venttiili tuntuis toimivan, ei jumissa eikä mitään. Avasin kuumana taas korkin, sihahti ja työnti varmaan vajaan desin nestettä pihalle, mutta eipä muuta. Öljykorkin kun avasin, tuli vähän jotain savua tms, venttiilikopasta, normaalia? vai alkaako uus tiiviste jo meneen?

                          Ja vesipumppu pyörii ilman hihnaa oikein nätisti, ei siis siinäkään siipi kulunut. Seuraavaksi järjestelmän putsaus, ja jos se ei auta, uus anturi ja tarvikemittari... tai sitte toisinpäin?
                          Respect your elders

                          Comment

                          • tagagummi
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2005
                            • 156
                            • kännykkä town

                            #14
                            Originally posted by maverick999
                            Joopa, syylärin korkkia tutkiskelin, ja venttiili tuntuis toimivan, ei jumissa eikä mitään. Avasin kuumana taas korkin, sihahti ja työnti varmaan vajaan desin nestettä pihalle, mutta eipä muuta. Öljykorkin kun avasin, tuli vähän jotain savua tms, venttiilikopasta, normaalia? vai alkaako uus tiiviste jo meneen?

                            Ja vesipumppu pyörii ilman hihnaa oikein nätisti, ei siis siinäkään siipi kulunut. Seuraavaksi järjestelmän putsaus, ja jos se ei auta, uus anturi ja tarvikemittari... tai sitte toisinpäin?

                            Jepjep uutta anturia vaan, se ei maksa kun kympin tms.
                            Auto käymään ja jos mittari lähentelee punaista aluetta niin moottori seis ja rohkeesti ylävesiletkusta kädellä kiinni, jos ei polta näppejä niin vika on varmasti mittaristo / anturi / johdotus - akselilla. Jos näpit palaa, niin viskoa minä ensin testailisin.
                            Itellä teki samaa ja kun vaihdoin anturin niin huomasin että anturin johdossa enään pari säiettä ehjänä, eli johto myös uusiksi ja isosti on pelannu.

                            Comment

                            • maverick999
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 919
                              • Rauma

                              #15
                              Availin Ilmanottoa vähän. Se läppä mikä säätää kylmän(keulasta) ja kuuman ilman(pakosarjan päältä) ottoa, oli jumittunu kuumaa ottamaan, irrottelin letkun ja kokeilin puhaltaa ja imeä, niin tuntui liikkuvan kuitenkin, on vaan jostain syystä jumittunut ottamaan kuumaa. Otin pakosarjalle menevän ilmanottoputken irti, kun en kehdannut alkaa särkemään läppämekanismia, MUTTA vieläkin näyttää kuumaa. Anturin liitin putsailtiin ja kokeiltiin yleismittarilla, ja tuntui toimivan. Syylärin yläletku tuntuu kuumahkolta, pystyy kuitenkin just ja just kättä pitämään, ja lohkolta termarille menevä letku helvetin kuumalta, syylärin alaletku on aika kylmä, joten mahdollista vissiin että uusikin termari on paskana tai syyläri tukkeessa. Vielä kokeilen uutta anturia ja mittaria, ja putsaan syylärin, jos ei ala pelittää ni sitten paukut ja ideat loppu...
                              Respect your elders

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎