Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ongelma E21 pyyhkijöiden kanssa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tate-
    Moderator
    • Jan 2004
    • 3211
    • Nurmijärvi

    Ongelma E21 pyyhkijöiden kanssa

    Ongelma: Pyyhkijät ovat päällä koko ajan kun virrat laittaa autoon päälle. Eli heti kun avaimesta kääntää ensimmäiseen asentoon, niin rele naksahtaa ja pyyhkijät alkavat toimimaan. Ei ole väliä missä asennossa pyyhkijöiden viiksi on. Jos ajatellaan viiksen toimintaa: Ei päällä,tihku,1-nopeus,2-nopeus. Niin 1-nopeus on päällä kaikilla viiksen asennoilla, paitsi 2-nopeus asennossa pyyhkijät toimivat nopeammin... Mutta eivät vaan prkl pysähdy.

    Kokeiltu on: Toisella 100% toimivalla pyyhkijöiden moottorilla, toisella 100% toimivalla releellä, toisella 100% toimivalla viiksellä.

    Mikä tälläisen vian voi aiheuttaa? Johtosarja tietysti jostain puhki ja maadoittaa itsensä, mutta olen aika paljon purkanut tuota jo ja ei tunnu näkyvän missään mitään.

    Myöskään pissapojanpumpulle ei tule virtaa eli ei toimi viiksestä? Voiko tällä olla joku yhteys ongelmaan?

    Hyviä ideoita saa antaa ongelman suhteen!
    Last edited by -Tate-; 05-04-2008, 10:29.
    I Believed I Would Die.
  • Tikkunen85
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 892
    • Paltamo

    #2
    voisiko vika millään olla virtalukon pohjassa...

    Comment

    • -Tate-
      Moderator
      • Jan 2004
      • 3211
      • Nurmijärvi

      #3
      Edelleen on tämä ongelma kyseisen auton kanssa. Aika paljon on tullut mittailtua ja tutkittua, muttei tunnu ratkaisua löytyvän.

      Kun irroitan pyyhkijöiden "viiksen" irti järjestelmästä, niin heti kun virrat kytkee virtalukosta - rele "vetää" eli naksahtaa, mutta pyyhkijät ei pyyhi.

      Kun irroitan releen järjestelmästä, pyyhkijät ei pyyhi.


      Kertooko tämä jollekkin jotain siitä missä ongelma voisi olla?


      Nyt olen kokeillut omalla pyyhkijöiden moottorilla + 2 varamoottorilla, omalla releellä + 3 varareleellä, omalla viiksellä + 1 varaviiksellä. Aina on tietysti se vaara että varaosat on rikki - käytettyjä kun ovat. Huonoa tuuria se kyllä olisi. Jotenkin mä en usko itse että vika olisi viiksessä tai moottorissa. Kuulostaa hullulta että kaikki neljä relettä olisi rikki. Ymmärtääkö joku noiden komponenttien toiminnasta niin paljon että osaisi neuvoa vian suhteen. Eli miksi rele "vetää" heti kun virrat kytkee virtalukosta päälle? Virtalukko, joku viisaampi voisi kertoa miten se vika voisi olla virtalukossa....?
      Last edited by -Tate-; 05-04-2008, 10:22.
      I Believed I Would Die.

      Comment

      • Eepo
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 5388
        • Tampere

        #4
        Ettei olisi tämä surullisen kuuluista sulakerasianpohja?
        -Harley Davidson Sportster - 89-
        -Harley Davidson softail -89-
        -Suzuki PV50 -86-

        Comment

        • -Tate-
          Moderator
          • Jan 2004
          • 3211
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by Eepo View Post
          Ettei olisi tämä surullisen kuuluista sulakerasianpohja?
          Täytyypi tarkistaa, hyvä huomio... En ole tuota vielä tarkistanutkaan. Tutkitaan..
          I Believed I Would Die.

          Comment

          • -Tate-
            Moderator
            • Jan 2004
            • 3211
            • Nurmijärvi

            #6
            Eipä ollut vika ainakaan sulakerasian pohjassa, sekä myös pyyhkijöiden moottori poistuu listalta. :think
            I Believed I Would Die.

            Comment

            • basso72
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 1837
              • Ylä-Pinsiö

              #7
              Olisko mennyt pyyhin-pesin-intervalli-ohjauslaite(kuten se hienosti on suomennettu käyttöohjekirjassa ) rikki. Osanumero 61311357913
              Sijainnee siellä noin valokatkaisijan takana rintapellissä. Vai onko tämä tuo rele,jota on jo vaihdeltu?
              sigpic
              Kaikissa meissä asuu pieni M115.
              320i -77

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16497
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by basso72 View Post
                Olisko mennyt pyyhin-pesin-intervalli-ohjauslaite(kuten se hienosti on suomennettu käyttöohjekirjassa ) rikki. Osanumero 61311357913
                Sijainnee siellä noin valokatkaisijan takana rintapellissä. Vai onko tämä tuo rele,jota on jo vaihdeltu?
                Se on just se rele, minäkin myin noita tatelle 2 kpl. Ongelmaan niin pyyhkijät liikkuu aina kun virta on päällä ? Automaattipysäytykselle menee moottorille virta koko ajan kun virta on päällä, eli kun toimivassa systeemissä kääntää viiksen nollaan niin pyyhkijät palautuu ala-asentoon, paitsi jos kääntää avaimesta virrat pois niin pyyhkijät jää siihen kohtaan missä sattuvat olemaan. Olisko johtosarjassa joku oikari eli tuon autom. pys. johdolta menee virtaa ns. normaaliasennon johtoon ja siitä syystä moottori pyörii heti kun kääntää virrat päälle, Tate oli johtosarjaa jo tutkinut mutta kuitenkin.

                Comment

                • basso72
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2004
                  • 1837
                  • Ylä-Pinsiö

                  #9
                  Tuota park/run kytkintä olisin myös seuraavaksi tarjonnut. Jos nyt yhtään oikein katsoin kuvasta,tuo kytkin onkin melko veikeä.:think
                  Run asennossa yhdistää moottorille tulevan violetti/mustan((x2) 53a) ruskea/punaiseen (31b). Eli ohjaa virtaa rusk./pun. pitkin modulille.
                  Park asennossa maadottaa modulilta moottorille tulevan ruskea/punaisen. Eli virrankulku modulille katkeaa ja vaihtaa maadottamaan samaa johtoa.
                  Sekavastikko selitetty,ei ollenkaan. Eli mihinkäs siellä nyt tulee koko ajan virtaa? Johdon väri?
                  Last edited by basso72; 09-02-2011, 20:26.
                  sigpic
                  Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                  320i -77

                  Comment

                  • -Tate-
                    Moderator
                    • Jan 2004
                    • 3211
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Kyllä eli heti kun virtalukosta kääntää virrat päälle, niin pyyhkijät alkaa pyyhkimään. Kun tuon (wish-wash-interval) releen nappaa irti niin pyyhkijät sammuu. Kun pyyhkijöiden viiksen nappaa irti niin pyyhkijät sammuu.

                    Tuo kytkentäkaavio tosiaan on mielenkiintoinen. Onko tuota mahdollista saada hieman isommassa kokoluokassa niin saisi paremmin selvää? Mitä mahdetaan tarkoittaa "park/run" kytkimellä? :think
                    I Believed I Would Die.

                    Comment

                    • basso72
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 1837
                      • Ylä-Pinsiö

                      #11
                      Originally posted by -Tate- View Post
                      Kyllä eli heti kun virtalukosta kääntää virrat päälle, niin pyyhkijät alkaa pyyhkimään. Kun tuon (wish-wash-interval) releen nappaa irti niin pyyhkijät sammuu. Kun pyyhkijöiden viiksen nappaa irti niin pyyhkijät sammuu.

                      Tuo kytkentäkaavio tosiaan on mielenkiintoinen. Onko tuota mahdollista saada hieman isommassa kokoluokassa niin saisi paremmin selvää? Mitä mahdetaan tarkoittaa "park/run" kytkimellä? :think
                      KLIK. US-malli,mutta soveltunee.
                      sigpic
                      Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                      320i -77

                      Comment

                      • -Tate-
                        Moderator
                        • Jan 2004
                        • 3211
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Tulipahan marmoritiskiltä tilattua wish-wash-interval rele ja pyyhkijöiden viiksi, poistetaan nuo vaihtoehdot nyt ainakin. Oli muuten halvemmat (jo ilman pappaclubin alennuksia), kuin mitä olisi Wallotilta maksanut..

                        Kiitos basso kytkentäkaaviosta. Noita tuossa tutkin ja pääsin jyvälle järjestelmän toiminnasta. Täytyykin kohta mennä vähän mittailemaan tallille.
                        I Believed I Would Die.

                        Comment

                        • -Tate-
                          Moderator
                          • Jan 2004
                          • 3211
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Joko tästä joku alan asiantuntija osaa tulkita jotain?

                          Vähän tuli mittailtua virrat päällä, viiksessä OFF asento eli ei pitäisi pyyhkiä. ELI:

                          Pyyhkijän moottorin johdot:

                          53a violetti / musta = 12V
                          31 ruskea = 0V
                          31b ruskea / punainen = 0-12V pätkii tasa ajoin
                          53b musta / keltainen = n. 7.6V
                          53 musta / valkoinne = 12V

                          Viiksestä mitattuna:

                          53b musta / valkoinen = 12V
                          15 violetti / musta = 12V
                          F musta / punainen = 0,8V
                          I musta / sininen = 1-2V vaihtelee?
                          53 musta = 12V
                          85 ruskea / musta = maa
                          53e musta / keltainen = 7,6V

                          Releestä mitattuna:

                          15b sininen / musta = 1-2V vaihtelee?
                          F ruskea / punainen = 0-12V vaihtee tasaisin väliajoin
                          53a violetti / musta = 12V
                          53e musta = 12V
                          31 ruskea = maa
                          85 ruskea / musta = maa
                          31b musta / punainen = 0,8V
                          I Believed I Would Die.

                          Comment

                          • ahtaja
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2003
                            • 437
                            • Raisio

                            #14
                            Aihetta lainaten 02:essa on toi sama rele.Mulla ei taas toimi pyyhkijät ollekkaan eikä pissis moottori. Rele huutaa hoosiannaa kun virrat kääntää päälle (oikkari)? Hei tehrään niin et anna mulle toi sun vika niin mä annan tän sulle ei mitä vittua....

                            Comment

                            • -Tate-
                              Moderator
                              • Jan 2004
                              • 3211
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Originally posted by ahtaja View Post
                              Aihetta lainaten 02:essa on toi sama rele.Mulla ei taas toimi pyyhkijät ollekkaan eikä pissis moottori. Rele huutaa hoosiannaa kun virrat kääntää päälle (oikkari)? Hei tehrään niin et anna mulle toi sun vika niin mä annan tän sulle ei mitä vittua....
                              Heh.. No vaihtelu virkistää... Vaihdetaan vaan

                              Ei vais. Bassolaatikko vois vähän tutkia kaavioita ja kertoa oman diagnoosin. Itse tulin siihen tulokseen että mulla ois viiksi rikki, jos noihin kaavioihin on luottamista. Noh tulee uusi rele ja viiksi.. Katsotaan ensi viikon lopulla jos ollaan viisaampia. Eihän tää vika ole kuin kohta pari vuotta ollut!
                              I Believed I Would Die.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎