Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 316i -89, käynnistymisongelmia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Phaedrus
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1888
    • Helsinki

    #46
    Vanhan sanonnan mukaan on parempi antaa nälkäiselle kalan sijasta onki. Harva vika on ainutlaatuinen, ja 99% todennäköisyydellä siitä on jo käyty foorumilla keskustelua. Esimerkiksi hakuehto bensap* and *pain* yksistään Ongelmat-osiossa antaa tulokseksi 153 threadia (tai 228 yksittäistä viestiä), ja on vaikea uskoa että olet ehtinyt lukea ne kaikki läpi tunnissa... Jos haluaa jotain oppia, sen eteen on syytä nähdä hieman vaivaa. Ainakaan itse en viitsisi odottaa toisten postauksia, jos voisin selvittää asian nopeammin omatoimisesti.

    Ongelma viesteissäsi on siinä, että siirryt asiasta toiseen ilman että olet kunnolla varmistanut osien toimivuuden (tai ainakaan se ei tule viesteistäsi ilmi). Mitä olet tehnyt tyhjäkäyntiluistille (ja sille ihmeen pallolle) ja joko olet poissulkenut ilmamäärämittarin vikalistalta? On järkevintä lähteä liikkeelle yksinkertaisimmasta selityksestä, ja M40 tapauksessa se tarkoittaa joko imuilmavuotoa tai kulunutta ilmamäärämittaria. Autoa ei kannata purkaa atomeiksi ennen kun on saanut yleisimmät vikamahdollisuudet poissuljetuksi.

    Bensanpaineesta: vuodon ei tarvitse olla suuri, että polttoainepaine putoaa. Vuotokohta voi olla suuttimissa, letkujen liitoksissa, pumpussa - myös painesäädin voi olla rikki. Asian voi parhaiten selvittää painemittarilla, kuten eräässä threadissa hyvin kuvattiin. Mielestäni M40 koneessa PA-pumppu ei pyörähdä kun virran laittaa päälle, vaikka jossain lähteessä niin sanotaan. Latauksen merkkivalosta: olisiko laturin hiilet loppu? Vuotavasta huohotinletkusta: sehän tarkoittaa imuilmavuotoa, joka sotkee koneen toiminnan (käy laihalla). Myös jarrutehostimen letku on syytä käydä läpi imuilmavuodon poissulkemiseksi.

    Just my 2 cents.

    Comment

    • M40 Power
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 584
      • Turun seutu

      #47
      Olen vaihtanut nyt sen huohotinletkun sekä paineensäätimen alipaineletkun.
      Ei ole ainakaan niistä mitään hyötyä ollut. Sen lisäilmaluistin otin pois ja puhdistin ksyleenillä(kaasuttimen puhdistusspray) ja koitin sen jälkeen antaa
      virtaa suoraan akulta johtojen kanssa laitteen napoihin. Hyvin tuntui toimivan.
      Sen pallon myös puhdistin samalla tavaralla ja laitoin takaisin paikalleen.
      Ilmamäärämittariin en ole vielä kajonnut juuri lainkaan, lukuunottamatta
      tyhjäkäyntiseoksen säätämistä. Jarrutehostimen letku on uusittu edellisen omistajan toimesta. Imuvuodot olen tutkinut ksyleenin avulla enkä ole yhtään löytänyt. Tosta bensapaineasiasta vielä sen verran, että mulla oli suuttimet
      irti eivätkä ne tai paineensäädin jääneet vuotamaan kun starttaamisen oli lopettanut. Letkuissa ja niiden liitoksissa ei myöskään ole näkyviä vuotoja.
      Sellaisen asian pisti merkille kun suuttimet oli irti niin melko pitkään joutui
      starttaamaan ennen kuin bensaa alkoi tulemaan(n. 10-15 s.) mikä ei ole mielestäni kovin normaalia. BTW, koitan laittaa siitä mystisestä kuulasta kuvan vielä tänään.
      EX: E30, E34, E36, E36 compact

      Nyk. -99 320D

      Comment

      • M40 Power
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 584
        • Turun seutu

        #48
        No niin, viimeinkin saatu edes jotain selville, nimittäin bensanpaineista.
        Otin tänään töistä lainaksi painemittarin ja kytkin sen sitten autoon töistä päästyäni. Auto käymään ja mittari näyttää lukemaa 3,5 bar, eli ihan ok?
        Jonkun verran paineet nousi kun kaasutteli. Siinä sitten sammutin moottorin ja kuinka ollakkaan, paineet laski nollaan alle kymmenessä sekunnissa. Uudestaan käymään ja lukkopihdit polttoaineletkuun joka tulee suodattimelle
        ja välittömästi tämän jälkeen kone sammuksiin. Johan alkoi paineet pysymään järjestelmässä, eli takaiskuventtiili sökönä. Uuden pumpun kun pistää niin
        eiköhän jälleen pääse jonkun aikaa.
        EX: E30, E34, E36, E36 compact

        Nyk. -99 320D

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #49
          Originally posted by M40 Power
          3,5 bar
          Taitaa säädin olla 2,5bar tossa m40. Isolohko e28:ssa 3,0bar... Mistä ja miten mittasit?

          Comment

          • M40 Power
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 584
            • Turun seutu

            #50
            Siitä suodattimelta ylöspäin lähtevältä letkulta mittasin. Ihan vaan T-haara väliin ja siihen mittari kiinni. Mulla ainakin lukee tossa paineensäätimen kyljessä 3.0, tiedä sitten mitä tarkoittaa, jollei painetta.
            EX: E30, E34, E36, E36 compact

            Nyk. -99 320D

            Comment

            • M40 Power
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 584
              • Turun seutu

              #51
              No niin, pikkasen jälleen päivitystä. Eikö ole niin, että ECU ohjaa myös tuota
              lisäilmaluistia? Jos näin on, niin mistä ECU ottaa singaalin ton ohjaamiseen?
              Taitaa se mystinen "kuula" olla täysin kuulumaton siihen järjestelmään.
              Onkohan vika mahdollisesti sitten boksissa vai itse lisäilmaluistissa? Ei ole ollut ainakaan vielä mahdollisuutta päästä kokeilemaan toista lisäilmaluistia, boksista puhumattakaan.
              EX: E30, E34, E36, E36 compact

              Nyk. -99 320D

              Comment

              • Phaedrus
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1888
                • Helsinki

                #52
                Originally posted by M40 Power View Post
                No niin, pikkasen jälleen päivitystä. Eikö ole niin, että ECU ohjaa myös tuota lisäilmaluistia? Jos näin on, niin mistä ECU ottaa singaalin ton ohjaamiseen?
                Right. Haynesin manuaalin Chapter 21:n mukaan ECU ohjaa sitä (varhaisissa malleissa erillinen ohjausyksikkö) ilmeisesti kierrosluvun mukaan.

                Originally posted by M40 Power View Post
                Taitaa se mystinen "kuula" olla täysin kuulumaton siihen järjestelmään. Onkohan vika mahdollisesti sitten boksissa vai itse lisäilmaluistissa? Ei ole ollut ainakaan vielä mahdollisuutta päästä kokeilemaan toista lisäilmaluistia, boksista puhumattakaan.
                Yksinkertaisimmat selitykset ovat todennäköisimpiä, eli kannattaa ensin poissulkea lisäilmaluistin vikamahdollisuus. Tämä on helpointa, jos saat jostain ehjän osan testattavaksi. Jos veikata pitäisi, uskon että vika on siinä 99% todennäköisyydellä.

                Comment

                • M40 Power
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 584
                  • Turun seutu

                  #53
                  OK, täytyy koittaa ettiä jostain ehjä luisti. Eikös se ole pelkästään tyhjäkäynnin säätämistä varten?
                  EX: E30, E34, E36, E36 compact

                  Nyk. -99 320D

                  Comment

                  • maik
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2007
                    • 262
                    • Helsinki

                    #54
                    Onkos kukaan saannut selvitettyä tätä?
                    Itsellä on sama ongelma tosin m20b25 kone.
                    Elikkäs kylmällä/viileällä ilmalla kone käynnistyy hienosti, mutta sammuu välittömästi ellei anna kaasua,
                    moottoria pitää lämmittää noin 30sec tai sammuu kun nostaa kaasun.
                    Tämän jälkeen tyhjäkäynnin kierrokset pyörivät siinä 500rpm kohdilla kunnes kone on lämmin.

                    Lämpimällä ilmalla (+15c) kone käynnistyy hyvin ja tyhjäkäynti on tasaista ~750rpm.


                    Comment

                    • M40 Power
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 584
                      • Turun seutu

                      #55
                      Hiukan päivitystä tähänkin. Eli auto toiminut muuten aika hyvin, mutta viime päivinä on ilmestynyt uusi vika. Kylmänä moottori lähtee vaivatta tulille, mutta
                      kuumana on välillä pitkä vieteri. Starttaa kylläkin ihan normaalisti, mutta ei vaan käynnisty. Voisiko esim. viallinen kampiakselin asentotunnistin aiheuttaa kyseisessä moottorissa kyseisen vian? Entä lämpötunnistin?:think
                      EX: E30, E34, E36, E36 compact

                      Nyk. -99 320D

                      Comment

                      • joni_
                        Newbiemmer
                        • Nov 2006
                        • 7
                        • Hyvinkää

                        #56
                        ^Onkos jo yllämainittuun vikaan löytynyt ratkaisua? Itseäkin kiinnostas ku tekee M40 samaa. Toisinaan lähtee kuumana käyntiin vasta kolmannella yrittämällä. Kylmänä käynnistyy kyllä hyvin
                        Last edited by joni_; 10-10-2007, 19:48.

                        Comment

                        • M40 Power
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 584
                          • Turun seutu

                          #57
                          Ikävä kyllä tää on vieläkin ratkaisematta. Mutta epäilykset on nyt vahvasti tossa
                          k-aks. asentotunnistimessa+toi kierrosten seilaaminen saattaa kuullun perusteella johtua viallisesta motronicin lämpötila-anturista. Mene ja tiedä, taidan mennä ostamaan molemmat seuraavasta tilistä.
                          EX: E30, E34, E36, E36 compact

                          Nyk. -99 320D

                          Comment

                          • mika68
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2004
                            • 1966
                            • ......

                            #58
                            Originally posted by M40 Power View Post
                            Ikävä kyllä tää on vieläkin ratkaisematta. Mutta epäilykset on nyt vahvasti tossa
                            k-aks. asentotunnistimessa+toi kierrosten seilaaminen saattaa kuullun perusteella johtua viallisesta motronicin lämpötila-anturista. Mene ja tiedä, taidan mennä ostamaan molemmat seuraavasta tilistä.
                            Jokos on tili tullut ja k-aks. asentotunnistin ja motronicin lämpötila-anturi vaihdettu:think
                            Mulla on omassa talvikiesissä(E30 316i -89) täsmälleen samat ongelmat
                            Itse olen tarkastanut/vaihtanut seuraavaa:
                            - tyhjäkäyntimoottori
                            - bensansuodatin
                            - ilmamäärämittari+ sen sisällä olevan jousen löysääminen pykälällä
                            - imuvuodot
                            - suuttimien puhdistuslitkua tankkiin

                            Lisäboonuksena mulla saattaa autosta hävitä virrat hetkeksi kesken ajon.
                            Tämä viittaisi asentotunnistimeen
                            Missähän kyseinen tunnistin sijaitsee?

                            Comment

                            • M40 Power
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 584
                              • Turun seutu

                              #59
                              Originally posted by mika68 View Post
                              Jokos on tili tullut ja k-aks. asentotunnistin ja motronicin lämpötila-anturi vaihdettu:think
                              Mulla on omassa talvikiesissä(E30 316i -89) täsmälleen samat ongelmat
                              Itse olen tarkastanut/vaihtanut seuraavaa:
                              - tyhjäkäyntimoottori
                              - bensansuodatin
                              - ilmamäärämittari+ sen sisällä olevan jousen löysääminen pykälällä
                              - imuvuodot
                              - suuttimien puhdistuslitkua tankkiin

                              Lisäboonuksena mulla saattaa autosta hävitä virrat hetkeksi kesken ajon.
                              Tämä viittaisi asentotunnistimeen
                              Missähän kyseinen tunnistin sijaitsee?
                              Mulla kanssa yhtäkkiä tuntuu kesken ajon niinku auto sammuis hetkeksi ja sit kuitenkin kulkee ihan normaalisti. Joo tosiaan, ei oo vielä tullu hankittua kumpaakaan osaa. Toi asentotunnistin on k-aks. hihnapyörän vieressä kiinni yhdellä 5mm kantasella kuuskulmaruuvilla.
                              EX: E30, E34, E36, E36 compact

                              Nyk. -99 320D

                              Comment

                              • jones69
                                BTCF Member
                                • Dec 2005
                                • 510
                                • Myrskylä

                                #60
                                Jos bensanpaineet tippuu vieläkin samalla tavalla ja pumppu toimii muuten mainiosti kannattaa etsiä volvo240:een tarkoitettu polttoaine linjaan tuleva takaiskuventtiili näin korjasin oman samanlaisen vian aikanaa...
                                E91 320d ///M-Sport "Voll"

                                E28 530d (M57D30N2) "ikuisuusprojekti"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎