Jakopään merkit e21 2.0 M10(?!)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ZNG
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 30

    Jakopään merkit e21 2.0 M10(?!)

    Moro
    Eli tuosta vanhuksesta aloin rukkaamaan jakoketjua kohilleen kun entisen omistajan mukaan siitä olis jako pielessä, kävi miten sattu. mutta kun sain ketjun näkösälle niin en kyllä äkkivilkasulla merkkejä löytäny lohkosta/kannesta/rattaista ja koneen tyypistäkään en ole varma, olen vasta-alkaja bemarien kanssa, se on kahen litran neloskone, onko se sitten m10 vai mikä vittu lie, kori on 316 e21 -79 ja siihen on tuo kahen litran kone vaihettu, ehkä joku tietää tarkemmin tyypin ja toinen juttu mikä ihmetytti oli ketjun kiristin, käsittääkseni se toimii öljynpaineella, ketju oli kuitenki aivan löysä kun aukasin sen yläkopan, onkohan siinä jotain hämminkiä vai kiriikö se vasta sen kun kone on käynnissä?.. ja onko se ketju mikä menee öljypohjaan, öljypumpun ketju? seki oli kohtalaisen löysän olonen. Mutta jos ens alkuun tuon jaon sais mulkattua kohilleen niin ois seki ois jo etteenpäin, vissiin puoli vuotta nurkalla ollu tuo rimmeri ja nyt vasta oli aikaa alkaa touhuamaan, pitäs lätkät talveksi konttorilta saaha siihen ku sais pelaamaan haulla en tosin löytäny yhtään threadia jossa olis kerrottu nuista merkeistä.
    BMW e21 -79 2.0
  • ZNG
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 30

    #2
    ..ja semmonen vielä askarruttaa että tarviiko mitään jarruja, kallistuksenvakaajia tms vaihtaa jos muutoskatsastaa tuolle moottorille samalla kun rekisteröi? ja paljonkohan tulee prosentteja? ja semmonen typerä kysymys vielä että käykö mitkääm e30:n ja muitten korimallien osat tuohon e21:een, perä, laatikko, valot ym?
    Last edited by ZNG; 20-08-2006, 04:09.
    BMW e21 -79 2.0

    Comment

    • basso72
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2004
      • 1837
      • Ylä-Pinsiö

      #3
      Moro!

      Tuolta FAQ:sta lainattua http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...64&postcount=7

      Tuohon lisää:
      -koneen pyöritys vain myötäpäivään jakoa hakiessa(pysyy ketju kireällä)
      -kiristimen ilmaus kasauksessa

      Tuolta http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=H276 opas,jolla pääsee alkuun.

      Tuolta http://www.realoem.com/bmw/select.do...ies=E21&arch=1
      voi katsella osanumeroita ja eroavaisuuksia.

      Jos kantta on laskettu (min.korkeus 128,6 mm) jakoa ei saa kohdalleen kuin viilaamalla reiät soikeaksi.
      Näillä alkuun...
      sigpic
      Kaikissa meissä asuu pieni M115.
      320i -77

      Comment

      • Muumi
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 1703
        • Rovaniemi

        #4
        Originally posted by basso72
        Moro!

        -kiristimen ilmaus kasauksessa
        Kertoisitko vielä miten teet tuon ilmauksen?
        E24 635csi

        Comment

        • basso72
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 1837
          • Ylä-Pinsiö

          #5
          Tässä ohje lontooksi...
          Last edited by basso72; 10-06-2007, 23:31.
          sigpic
          Kaikissa meissä asuu pieni M115.
          320i -77

          Comment

          • tsbmw
            BTCF Member
            • Jun 2004
            • 1495
            • Ilvola

            #6
            Saattaapi olla koko muovinen ohjuri kiristäjän vastapuolelta olla murentunut pois öljypohjaan. Jakohihnan tulee mennä edestäkatsoen oikealla pitkällä sivulla nailontuen urassa, muuten hakee sytytystä ja takapotkii. Uusi osa ei ole kallis. Omassa M10:ssä käynti tuli kuntoon kun kaikki alipaine letkut oli vaihdettu (ne voi vuotaa vaikka NÄYTTÄVÄT ehjiltä), koepuhalla tai vaihda suoraan. Ne muut viat:

            1) Jakopäänketjun oikea pidempi laahain oli kokonaan kulunut pois (miksi muovista?), enkä havainnut puutetta ennenkuin räjäytyskuvaan vertaamalla! Toinenkin laahain oli kulunut urille joten osat vaihtoon. Nokka-akselin hammaspyörän olin vaihtanut aiemmin. Ketju oli millilleen mitoissaan.

            Vaihto kävi nätisti kun hoksasi laittaa kampiakselin pään mutteriin hylsyavaimen tuettuna runkopalkkiin ja käynnistää startilla ilman virranjakajan kantta - naiks ja aukesi vaikka kuulemma momenttia vaatii 190Nm eikä mistään saa tukea.

            2) Käynti parani oleellisesti, muttei täysin. Toinen vika löytyi käymällä läpi threadeja ja aloittamalla helpoimmasta Eli virranjakajaan ja samalla tietenkin keskipakosäätimeen CRC:tä ja - nyt toimii.
            Last edited by tsbmw; 21-08-2006, 07:19.
            - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
            - E28 528i, 528i+, M5

            Comment

            • Tzeimi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 2069
              • Banshee - Jyväskylä

              #7
              Originally posted by basso72
              Tässä ohje lontooksi...
              Ekaa kertaa törmään M10-moottorin ketjunkiristimen ilmausohjeeseen. Eli enpä ole koskaan tehnyt, aina on ilmannut itse itsensä? Haynesin kirja (#240) ei puhu/neuvo hommaa, mutta Chilton (#8789) neuvoo juuri samoin! - nyt kun otin asiakseni tutkia manuaalia... Täytyypäs kokeilla.
              Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
              & 02 tulpo saniteetti dyno




              Älä väkisin, ota isompi vasara.
              If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

              Comment

              • ZNG
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 30

                #8
                Originally posted by basso72
                Moro!

                Tuolta FAQ:sta lainattua http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...64&postcount=7

                Tuohon lisää:
                -koneen pyöritys vain myötäpäivään jakoa hakiessa(pysyy ketju kireällä)
                -kiristimen ilmaus kasauksessa

                Tuolta http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=H276 opas,jolla pääsee alkuun.

                Tuolta http://www.realoem.com/bmw/select.do...ies=E21&arch=1
                voi katsella osanumeroita ja eroavaisuuksia.

                Jos kantta on laskettu (min.korkeus 128,6 mm) jakoa ei saa kohdalleen kuin viilaamalla reiät soikeaksi.
                Näillä alkuun...

                kiitokset, eiköhän se tästä lähe
                BMW e21 -79 2.0

                Comment

                • ZNG
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2006
                  • 30

                  #9
                  Originally posted by tsbmw
                  Saattaapi olla koko muovinen ohjuri kiristäjän vastapuolelta olla murentunut pois öljypohjaan. Jakohihnan tulee mennä edestäkatsoen oikealla pitkällä sivulla nailontuen urassa, muuten hakee sytytystä ja takapotkii. Uusi osa ei ole kallis. Omassa M10:ssä käynti tuli kuntoon kun kaikki alipaine letkut oli vaihdettu (ne voi vuotaa vaikka NÄYTTÄVÄT ehjiltä), koepuhalla tai vaihda suoraan. Ne muut viat:

                  1) Jakopäänketjun oikea pidempi laahain oli kokonaan kulunut pois (miksi muovista?), enkä havainnut puutetta ennenkuin räjäytyskuvaan vertaamalla! Toinenkin laahain oli kulunut urille joten osat vaihtoon. Nokka-akselin hammaspyörän olin vaihtanut aiemmin. Ketju oli millilleen mitoissaan.

                  Vaihto kävi nätisti kun hoksasi laittaa kampiakselin pään mutteriin hylsyavaimen tuettuna runkopalkkiin ja käynnistää startilla ilman virranjakajan kantta - naiks ja aukesi vaikka kuulemma momenttia vaatii 100Nm eikä mistään saa tukea.

                  2) Käynti parani oleellisesti, muttei täysin. Toinen vika löytyi käymällä läpi threadeja ja aloittamalla helpoimmasta Eli virranjakajaan ja samalla tietenkin keskipakosäätimeen CRC:tä ja - nyt toimii.

                  Kyllä ne ohjurit ja muut hilkkeet oli missä pitiki kun ne on melko tuoreeltaan entinen omistaja vaihtanu muttei ollu osannu laittaa jakoa kohilleen joo ja jos käynti kusee tuon jaon kohilleen laitonki jälkeen niin epäilen kaasaria (sohlo weber) tai virranjakajaa, onneksi tuon ikänen auto on niin yksinkertanen vielä ettei siinä harmaita hiuksia saa ku vikaa ettii ja tuo kampiakselin siimapyörän mutteri lähti pulttikoneellaki ihan sievästi, momenttiin veto onnistuu laittamalla nelonen silmään ja kaveri painaan jarrua ja nykässä momenttiavaimella kii, näin ite sen olen ruukannu tehä.
                  BMW e21 -79 2.0

                  Comment

                  • Muumi
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 1703
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Originally posted by Tzeimi
                    Ekaa kertaa törmään M10-moottorin ketjunkiristimen ilmausohjeeseen. Eli enpä ole koskaan tehnyt, aina on ilmannut itse itsensä? Haynesin kirja (#240) ei puhu/neuvo hommaa, mutta Chilton (#8789) neuvoo juuri samoin! - nyt kun otin asiakseni tutkia manuaalia... Täytyypäs kokeilla.
                    Enpä ollut kuullut minäkään kiristimen ilmauksesta, siksi kysyinkin.
                    No, aina oppii uutta.Hyvin kyllä ovat toimineet ilman ilmaustakin.
                    E24 635csi

                    Comment

                    • herja
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 1649

                      #11
                      No ei se hyvin toimi mutta kyllä se jotain kiristää. Se ilmaantuu kyllä itsestäänkin lopulta mutta hitaasti.
                      Retard Member

                      Comment

                      • tsbmw
                        BTCF Member
                        • Jun 2004
                        • 1495
                        • Ilvola

                        #12
                        Jakomerkit

                        Ehkei kaikissa M10:ssä koneissa oo, mutta mulla:

                        Nokka-akselin hammaspyörä menee kohilleen vain yhdellä tapaa ja siinä on vaakatasossa ura kehällä - tulee suuntaan nokka-akselin yläpuolella oleva musta putki, pää litistetty - keskelle. Ja alapäässähän on se tappi koneen rungosta ulos ja kiilahihnapyörän reunassa merkki - kohilleen kun virranjakajan pyörrin 1-sylinterin merkkiin siin virranjakajan kehällä.
                        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                        - E28 528i, 528i+, M5

                        Comment

                        • ZNG
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2006
                          • 30

                          #13
                          Originally posted by tsbmw
                          Ehkei kaikissa M10:ssä koneissa oo, mutta mulla:

                          Nokka-akselin hammaspyörä menee kohilleen vain yhdellä tapaa ja siinä on vaakatasossa ura kehällä - tulee suuntaan nokka-akselin yläpuolella oleva musta putki, pää litistetty - keskelle. Ja alapäässähän on se tappi koneen rungosta ulos ja kiilahihnapyörän reunassa merkki - kohilleen kun virranjakajan pyörrin 1-sylinterin merkkiin siin virranjakajan kehällä.
                          Juu näin se näytti olevan,empä ois suotta repiny ketjun alaratastaki näkösälle ku ois tienny et se lyijykynänpäännäkönen merkki onki siinä kotelon ulkopuolella ja merkki siinä alasiimapyörässä noo tulipa käytettyä.
                          BMW e21 -79 2.0

                          Comment

                          Working...
                          X