Olen aikeissa ostaa otsikon mukaisen auton sunnuntaina, itselläni ei ole kuitenkaan omakohtaista kokemusta bemareista, ja nyt kiinnostaisi sitten tyyppiviat joita pitäisi huomioida kun autoa menee katsomaan
-ruoste: konehuoneessa akkukotelo, tuulilasin reuna, ovien alareunat, helmoissa tunkkauskohdat, ja takalokarin edellä pohjassa oleva joku palkki useesti.. vaikee selittää mutta kato helmat myös pohjan puolelta, apurunko, pohjassa takajalkatilan maalinpoistoreikien ympärillä, takakaarissa (josta saattaa olla reikiä takakonttiin, kannattaa katsoa takakontin sivutaskut verhoilun alta!)
-mittaristo, koska on sähköinen (saattaa vetää omiaan ainaki bensamittari ja lämpömittari), mahdollinen (todennäköinen) ledidisko, josta ei kannata välttämättä välittää
-kojelauta saattaa olla halki (en tiedä meneekö viaksi, kait)
-luultavasti lampunpesimet (jos sellaisia on enää paikallaan) ei toimi (OMG)
-konepellin auki pitävä pumppu löysä
-öljypohjan tiiviste(et) (huom. vittumainen ja kallis vaihtaa jos vuotaa ylempi tiiviste, koska on joko irrotettava raidetanko ym. tangot pohjasta, tai nostettava kone irti) ym. öljyvuodot (mahd. lootan ja kytkimen tienoilla, kardaanin stefa)
-kuskin penkki yleensä kulunut puhki
-NYKIMINEN!
-virranjakajan kansi+pyörijä kannattaa vaihtaa kohtuu usein, todella helppo homma
-muuta ei tule nyt itselle mieleen, ihan hyviä käyttöautoja
-ruoste: konehuoneessa akkukotelo, tuulilasin reuna, ovien alareunat, helmoissa tunkkauskohdat, ja takalokarin edellä pohjassa oleva joku palkki useesti.. vaikee selittää mutta kato helmat myös pohjan puolelta, apurunko, pohjassa takajalkatilan maalinpoistoreikien ympärillä, takakaarissa (josta saattaa olla reikiä takakonttiin, kannattaa katsoa takakontin sivutaskut verhoilun alta!)
-mittaristo, koska on sähköinen (saattaa vetää omiaan ainaki bensamittari ja lämpömittari), mahdollinen (todennäköinen) ledidisko, josta ei kannata välttämättä välittää
-kojelauta saattaa olla halki (en tiedä meneekö viaksi, kait)
-luultavasti lampunpesimet (jos sellaisia on enää paikallaan) ei toimi (OMG)
-konepellin auki pitävä pumppu löysä
-öljypohjan tiiviste(et) (huom. vittumainen ja kallis vaihtaa jos vuotaa ylempi tiiviste, koska on joko irrotettava raidetanko ym. tangot pohjasta, tai nostettava kone irti) ym. öljyvuodot (mahd. lootan ja kytkimen tienoilla, kardaanin stefa)
-kuskin penkki yleensä kulunut puhki
-NYKIMINEN!
-virranjakajan kansi+pyörijä kannattaa vaihtaa kohtuu usein, todella helppo homma
-muuta ei tule nyt itselle mieleen, ihan hyviä käyttöautoja
tuohon lisäisin vielä et jos on vakio alustalla ni ihan hemmetin moinen lerppu! ja siihen nähden miten tuollaisella laitoksella poistutaan ni kuluttaa lompakon sisältöä (LUE:bensaa) jonnin verran! mutta eihän se meitä koske!
-ruoste: konehuoneessa akkukotelo, tuulilasin reuna, ovien alareunat, helmoissa tunkkauskohdat, ja takalokarin edellä pohjassa oleva joku palkki useesti.. vaikee selittää mutta kato helmat myös pohjan puolelta, apurunko, pohjassa takajalkatilan maalinpoistoreikien ympärillä, takakaarissa (josta saattaa olla reikiä takakonttiin, kannattaa katsoa takakontin sivutaskut verhoilun alta!)
-kojelauta saattaa olla halki (en tiedä meneekö viaksi, kait)
Sekin riippuu nyt täysin siitä, kumpaa mallia ollaan lähdössä katsomaan, faceliftiä vai ei. vm-88 ja ylöspäin kojetaulut ovat järjestään halkeamattomia, kun taas siitä alaspäin järjestään halki, enemmän tai vähemmän. Lisäksi facelift ja vanhakoppa ruostuu suhteellisen eri paikoista, toki tässäkin poikkeuksia, mutta yleensä -88-> esim. kaaret ja lasien ympärykset eivät mätäne, mutta esim. takakansi taas saattaa olla hyvinkin huono alareunastaan. Alle -88:ssa saattaa taas olla kevyen näköinen kukka keskellä takakylkeä, mutta voi olla läpikin asti. Nämähän rippuu niin paljon siitä miten autoa on pidetty, mutta auton mallista piittaamatta kannattaa ryömiä auton alla ja tutkia kaikki helmakoteloista palkkeihin. Siellä jos on kaikki ehjää, niin ei loppukoppakaan kovin mätä sitten ole... Samalla kannattaa tutkia kumipuslat kelkasta ja muista mitä näkyy. Kojeajolla kardaanin äänettömyys ->kumitutti täristää? Perän äänettömyys?
Sekin riippuu nyt täysin siitä, kumpaa mallia ollaan lähdössä katsomaan, faceliftiä vai ei. vm-88 ja ylöspäin kojetaulut ovat järjestään halkeamattomia, kun taas siitä alaspäin järjestään halki, enemmän tai vähemmän. Lisäksi facelift ja vanhakoppa ruostuu suhteellisen eri paikoista, toki tässäkin poikkeuksia, mutta yleensä -88-> esim. kaaret ja lasien ympärykset eivät mätäne, mutta esim. takakansi taas saattaa olla hyvinkin huono alareunastaan. Alle -88:ssa saattaa taas olla kevyen näköinen kukka keskellä takakylkeä, mutta voi olla läpikin asti. Nämähän rippuu niin paljon siitä miten autoa on pidetty, mutta auton mallista piittaamatta kannattaa ryömiä auton alla ja tutkia kaikki helmakoteloista palkkeihin. Siellä jos on kaikki ehjää, niin ei loppukoppakaan kovin mätä sitten ole... Samalla kannattaa tutkia kumipuslat kelkasta ja muista mitä näkyy. Kojeajolla kardaanin äänettömyys ->kumitutti täristää? Perän äänettömyys?
Ainakin Northwolfin '88 on reikä tuulilasin kulmalla... mutta oletin automaattisesti että puhuttiin vanhasta kopasta kun oli 318 1.8
no joo, kone lämpenee, tai sitten mittari valehtelee, kuten minulla. Tietty aina voi ottaa pakosarjan päälle menevän lämminilmaputken irti, jos se imuilman valitseva läppä vaikka on jumittunut.. mutta olen kyllä kuullut että lämpenevät, yksi vaihtoehto olis vaihtaa kylmempi termostaatti, saattaa auttaa jos se sitä sitten tekee..
Comment