Announcement

Collapse
No announcement yet.

mikä turbo e30..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timppa30
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 261
    • Jaala

    mikä turbo e30..

    eli, millaista puhallinta vois ja kannattais alkaa etsimään -86 e30 325seen? Nyt löytyy peltipakosatsi, 3.5 suuttimet, bensanpaineensäädin, ilmamäärämittari, vapari. Mitä kaikkee joutuis vielä hankkimaan, hintoja? nyt kiinni rakennettu 2.0 kansi, 288nokalla. Kestääkö?
    Diesel on köyhien polttoaine

    Kesäleluna -06 hayabusa
  • BMW 325I avo
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 832
    • Tampere

    #2
    Originally posted by timppa30 View Post
    eli, millaista puhallinta vois ja kannattais alkaa etsimään -86 e30 325seen? Nyt löytyy peltipakosatsi, 3.5 suuttimet, bensanpaineensäädin, ilmamäärämittari, vapari. Mitä kaikkee joutuis vielä hankkimaan, hintoja? nyt kiinni rakennettu 2.0 kansi, 288nokalla. Kestääkö?
    Kannattaa selailla tuota projektiosiota, siellä on esimerkkejä vaikka kuinka paljon. Turbon valinta riippuu TÄYSIN siitä mitä tehoja kokoonpanoltasi haet.

    Nyrkkisääntö tässä koneessa on se, että pakopuoli pitää olla riittävän iso, notta pakopaineet pysyvät aisoissa. Kansi on siis aika herkkä kapine. Toinen yhtä tärkeä asia on moottorin säädöt, jotka myös pitää olla kohdallaan jotta kansivaurioilta vältyttäisiin.

    - noilla 3.5L suuttimilla pitäisi päästä 250HV tasolle ilman vaurioriskiä kun seokset kohdillaan

    Tarvitset:
    - turbopakosarjan ~300-400€ (Maza esim. myy)
    - down pipen ~100-300€ itse tehtynä
    - ahtoputket/silikonimutkat ~100-150€
    - dumppi/by-pass ~70€ (voin myydä)(by-pass voi olla myös integroituna turboon)
    - hukkaportti ~100-200€ (voi olla integroituna turboon)
    Jos motronic niin
    - 3.5L ilmamäärämittari(ei pakollinen) (~100€)
    - turbolle säädetty lastu ~300€
    Jos megasquirt niin
    - mega~antureineen ~400€
    - säätö ilmainen jos laajakaistalambda käytössä
    - mutta paperit tarvitset dynosta kuitenkin ~100€

    - Ahtopainemittari ~40€
    - Seosmittari ~50€
    - turbo ~200-1000€ (ihan oman mieltymyksen mukaan voi valita)
    - Välijäähdytin ~150-300€
    - tulo ja lähtö turbon öljynkierrolle ~itse tehtynä n.0€
    - jos vesijäähdytteinen turbo niin lähtö myös tälle n. 0€

    - Lisäksi tarvitset sopivat puristukset koneesta (riippuu ahdoista) 7:1...9:1 ja tähän menee ~500-1000€ riippuen mitä siinä samalla laittelee

    - virinokan toimivuudesta en mene sanomaan, jotkut sanoo, että vakiolla kannattaa koittaa eka, pitäisi toimia hyvin.

    - sitten vielä hiukan tehokkaampaa kytkintä

    - pari wunderbaumia ~5€
    - paketti kortsuja ~5€

    Eli tämmöisiä juttuja suurinpiirtein. Hinnat riippuu ihan siitä miten kauan jaksat osia metsästää ja miten paljon ylipäätään teet itse.
    // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

    Comment

    • timpa
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 257
      • Akaa

      #3
      Eikä sitten kannata hevostella ton turbon pakopesän koolla jos haluaa että se tulee mukaan alle 3500rpm.Vaikka toisaalta sieltä vasta lähtee vaparinakin vetään kunnolla
      speed limits are for pussies

      Comment

      • timppa30
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 261
        • Jaala

        #4
        Originally posted by BMW 325I avo View Post
        Kannattaa selailla tuota projektiosiota, siellä on esimerkkejä vaikka kuinka paljon. Turbon valinta riippuu TÄYSIN siitä mitä tehoja kokoonpanoltasi haet.

        Nyrkkisääntö tässä koneessa on se, että pakopuoli pitää olla riittävän iso, notta pakopaineet pysyvät aisoissa. Kansi on siis aika herkkä kapine. Toinen yhtä tärkeä asia on moottorin säädöt, jotka myös pitää olla kohdallaan jotta kansivaurioilta vältyttäisiin.

        - noilla 3.5L suuttimilla pitäisi päästä 250HV tasolle ilman vaurioriskiä kun seokset kohdillaan

        Tarvitset:
        - turbopakosarjan ~300-400€ (Maza esim. myy)
        - down pipen ~100-300€ itse tehtynä
        - ahtoputket/silikonimutkat ~100-150€
        - dumppi/by-pass ~70€ (voin myydä)(by-pass voi olla myös integroituna turboon)
        - hukkaportti ~100-200€ (voi olla integroituna turboon)
        Jos motronic niin
        - 3.5L ilmamäärämittari(ei pakollinen) (~100€)
        - turbolle säädetty lastu ~300€
        Jos megasquirt niin
        - mega~antureineen ~400€
        - säätö ilmainen jos laajakaistalambda käytössä
        - mutta paperit tarvitset dynosta kuitenkin ~100€

        - Ahtopainemittari ~40€
        - Seosmittari ~50€
        - turbo ~200-1000€ (ihan oman mieltymyksen mukaan voi valita)
        - Välijäähdytin ~150-300€
        - tulo ja lähtö turbon öljynkierrolle ~itse tehtynä n.0€
        - jos vesijäähdytteinen turbo niin lähtö myös tälle n. 0€

        - Lisäksi tarvitset sopivat puristukset koneesta (riippuu ahdoista) 7:1...9:1 ja tähän menee ~500-1000€ riippuen mitä siinä samalla laittelee

        - virinokan toimivuudesta en mene sanomaan, jotkut sanoo, että vakiolla kannattaa koittaa eka, pitäisi toimia hyvin.

        - sitten vielä hiukan tehokkaampaa kytkintä

        - pari wunderbaumia ~5€
        - paketti kortsuja ~5€

        Eli tämmöisiä juttuja suurinpiirtein. Hinnat riippuu ihan siitä miten kauan jaksat osia metsästää ja miten paljon ylipäätään teet itse.
        Kiitos varsin täydentävästä viestistä!!!
        Nyt ei muuta kun laskemaan tuloja ja menoja...
        Diesel on köyhien polttoaine

        Kesäleluna -06 hayabusa

        Comment

        • L.H
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 2481
          • Lohja

          #5
          Originally posted by timppa30 View Post
          Kiitos varsin täydentävästä viestistä!!!
          Nyt ei muuta kun laskemaan tuloja ja menoja...
          Muista sitten kertoa se koko summa ainakin kahdella, niin saat todellisemman tuloksen.
          “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

          Comment

          • BMW 325I avo
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 832
            • Tampere

            #6
            Originally posted by L.H View Post
            Muista sitten kertoa se koko summa ainakin kahdella, niin saat todellisemman tuloksen.
            No kyllä nuo on omasta projetktista otetut (noin) hinnat ja tuolla rahalla pitäisi auto pystyä turbottamaan.
            Mutta tosiaan hintaa saa lisää aivan niin paljon, kun osia alkaa koneistamaan ja vaihtamaan. Ja varsinkin jos ostaa uutta, niin hinta pompsahtaa rajusti ja siihen vielä jos teettää työnkin jossain muualla, niin saa taas laittaa sikana rahaa lisää.

            - nyt kun muistan, niin itsellä tuli tuohon vielä lisänä
            - kannen pakopuolen venojen ohjurit+seetit ~200€
            - voimansiirtolinjan tasapainoitus 60€

            Ja lisäksi omaan 2.7L projetkiin kuului
            - 2.7L kampiakseli ~150€
            - 2.0 kiertokanget ~80€
            - 9.7:1 männät ~100€
            - dieselin öljypumppu ~50€
            // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎