Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Takaiskarin ylätukilaakeri hajos TAAS!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |makke
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 847
    • Vaasa

    E30 Takaiskarin ylätukilaakeri hajos TAAS!

    Perseen reikä. Auto ollut minulla tammikuusta, ja nyt hajosi neljännen kerran takaiskarin ylätukilaakeri. Molemmilta puolilta hajonnut kaksi kertaa.
    Kesällä laitoin madalluksen autoon, ja sen jälkeen hajonnut siis kaksi kertaa, ja sitä ennen vakiojousilla kaksi kertaa.

    Takana on jotkut iskarit, 40 mm madaltavilla jousilla (edessä 60mm).
    Olen elänyt siinä uskossa että se iskarin männänvarsi tulee siitä läpi konttiin, mutta voiko olla niinkin, että iskarit ovat liian lyhyet?
    Että jossain isommassa kummussa kun auto nousee ilmaan, niin iskari vetää sen itteensä päin ja tulee siten alas läpi.

    En tiedä mitkä iskarit mulla on, mutta näin ei olisi kiva jatkaa.
    Pitääkö madalluksessa olla lyhyemmät (kaiken järjen mukaan kyllä)?
    Tietenkin voi olla että mulla on jotkut liiankin lyhkäset iskarit sielä, vai voiko olla?

    Kertokaa te, jotka asiasta paremmin tiedätte.
    En kaaha pahemmin, enkä tule kovin lujaa töyssyihin, koska on sen verta jäykät iskarit ainakin edessä että lähtee maalit katosta jos lujempaa täräyttää.
  • Racink
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 840
    • Jkl

    #2
    Originally posted by |makke View Post
    Perseen reikä. Auto ollut minulla tammikuusta, ja nyt hajosi neljännen kerran takaiskarin ylätukilaakeri. Molemmilta puolilta hajonnut kaksi kertaa.
    Kesällä laitoin madalluksen autoon, ja sen jälkeen hajonnut siis kaksi kertaa, ja sitä ennen vakiojousilla kaksi kertaa.

    Takana on jotkut iskarit, 40 mm madaltavilla jousilla (edessä 60mm).
    Olen elänyt siinä uskossa että se iskarin männänvarsi tulee siitä läpi konttiin, mutta voiko olla niinkin, että iskarit ovat liian lyhyet?
    Että jossain isommassa kummussa kun auto nousee ilmaan, niin iskari vetää sen itteensä päin ja tulee siten alas läpi.

    En tiedä mitkä iskarit mulla on, mutta näin ei olisi kiva jatkaa.
    Pitääkö madalluksessa olla lyhyemmät (kaiken järjen mukaan kyllä)?
    Tietenkin voi olla että mulla on jotkut liiankin lyhkäset iskarit sielä, vai voiko olla?

    Kertokaa te, jotka asiasta paremmin tiedätte.
    En kaaha pahemmin, enkä tule kovin lujaa töyssyihin, koska on sen verta jäykät iskarit ainakin edessä että lähtee maalit katosta jos lujempaa täräyttää.


    Sulla on liian pitkät iskarit.Mites kun tunkkaa takapään ilmaan jääkö jousi tiukaksi vai heiluuko?

    Comment

    • |makke
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 847
      • Vaasa

      #3
      Originally posted by Racink View Post
      Sulla on liian pitkät iskarit.Mites kun tunkkaa takapään ilmaan jääkö jousi tiukaksi vai heiluuko?
      No näin olen itsekkin käsittänyt.
      Lauantaina vaihdan, niin siinä näkee sitten.
      Mutta ei pitäisi heilua, tosin kun edessä heiluu.

      Comment

      • Janza182
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4987
        • 013

        #4
        Onhan siellä varmasti kaikki prikat sun muut paikallaan?
        Siskon E30ssä noita hajos vähän väliä kun puuttu jotain prikkoja välistä. Nyt kestänyt vuoden päivät ongelmitta

        Comment

        • |makke
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 847
          • Vaasa

          #5
          Originally posted by Racink View Post
          Sulla on liian pitkät iskarit.Mites kun tunkkaa takapään ilmaan jääkö jousi tiukaksi vai heiluuko?
          Nyt on taas vakiojouset alla ja ei pääse heilumaan. 40 mm madaltavilla takajouset oli vähän irti kun auton tunkkasi ilmaan.


          Tässä kuva, missä näkyy miten tuo on hajonnut. Tämä hajosi siis madallussarjan ollessa kiinni. Kuten kuvasta näkee, niin se on vetänyt ton "holkin" alas läpi, eikä ylös. Silloin kun aikaisemmin oli vakioalusta kiinni, niin se iskarin männänvarsi tuli ylös läpi. Alashan se voi tulla esim jos taka-akselit painaa autoa alaspäin jossain kummussa että perä nousee ja ylös läpi taas siten kun tullaan jostian töyssystä alas.

          Osaako joku sanoa onko nämä vakioiskarit mitkä on nyt autossa kiinni? Ilmeisesti kun noi kuvassa olevat 40 mm madaltavat jouset pääsee tunkkauksen jälkeen heilumaan.

          Noista prikoista en tiedä, ei siellä mun mielestä prikkaa ollut kun se vaihdettiin.
          Tämän mukaan sielä taitaa semmoinen oletuksena olla. Osa 12.

          Jos vielä hajoaa niin pitää laittaa tuo prikka.
          Ihmetyttää vaan kun välillä iskee ylös läpi, välillä vetää alas läpi.

          Comment

          • jorkki
            Bimmer Rookie
            • Sep 2005
            • 41
            • Keskisuomi

            #6
            Kyllä siellä pitäisi olla prikat molemmin puolin, ei se muuten tule ikinä kestämään..

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by |makke View Post
              Perseen reikä.
              Että jossain isommassa kummussa kun auto nousee ilmaan, niin iskari vetää sen itteensä päin ja tulee siten alas läpi.
              Jotenkin tästä lukemalla päättelisin ettei sulla tule ikinä vakio-osat kestämään jos autolla tulee loikittua enemmänkuin kuin se olisi jokin jänöpupu.

              40mm madallus ei ole paljoa ja varmastikin kohta iso osa Suomenniemen e30 on vähintään moisilla paranneltu, eikä kovin moni ole valittanut että pumput haluaisivat välillä kurkata takakontin puolelle. Eli alkuun laittaisin ne prikat paikalleen ja sitten alkaisin harkitsemaan ralliauton hankkimista.

              t.Ville

              Comment

              • |makke
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 847
                • Vaasa

                #8
                Originally posted by Kyytsis View Post
                Jotenkin tästä lukemalla päättelisin ettei sulla tule ikinä vakio-osat kestämään jos autolla tulee loikittua enemmänkuin kuin se olisi jokin jänöpupu.

                40mm madallus ei ole paljoa ja varmastikin kohta iso osa Suomenniemen e30 on vähintään moisilla paranneltu, eikä kovin moni ole valittanut että pumput haluaisivat välillä kurkata takakontin puolelle. Eli alkuun laittaisin ne prikat paikalleen ja sitten alkaisin harkitsemaan ralliauton hankkimista.

                t.Ville
                Etkö huomannut että mainitsin ensimmäisessä viestissä että en aja lujaa töyssyihin. Sille en voi hevon paskaakaan, että ajan päivittäin erittäin huonolla hiekkatiellä Kovaa niissä nyt ei voi ajaakkaan.

                Comment

                • tkylma
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2006
                  • 80
                  • Sievi

                  #9
                  OT: Jos ajat päivittäin huonoilla hiekkateillä, niin tarviiko silloin madallusta ollenkaan? Oma e30 on vakiojousilla samaisesta käytännön syystä.

                  Comment

                  • |makke
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 847
                    • Vaasa

                    #10
                    Originally posted by tkylma View Post
                    OT: Jos ajat päivittäin huonoilla hiekkateillä, niin tarviiko silloin madallusta ollenkaan? Oma e30 on vakiojousilla samaisesta käytännön syystä.
                    Ei se pitkä ole, mutta esim tässä missä asun niin on semmosen autorampin alhaalla hiekkaa, niin siihen tulee aina aivan järkyttävä kolo kun sataa. Hyvä kun siitä edes pystyy ajaa, toki siinä pitää ajaa niin hiljaa kuin mahdollista, käytännössä siihen pysähtyy. Vituttaa noi hiekkatie paskat jotka menee aina paskaan kuntoon. Nyt mulla on vakioalusta, eikä madallus.

                    Pointti kuitenkin oli, että vakiona iskarin mäntä tuli läpi ylös, madalluksella alas. Ei tarttenu mitään rallia ajaa! Mutta johtunee siis niistä prikoista, kun en muista semmosia siinä nähneeni.

                    Kiitti muuten vinkistä!

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16418
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by jorkki View Post
                      Kyllä siellä pitäisi olla prikat molemmin puolin, ei se muuten tule ikinä kestämään..
                      Näin on, ei väliä mitkä jouset tai iskarit.

                      Comment

                      • pts
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 478
                        • nummela

                        #12
                        itella oli sama ongelma viime talvena uusin nuo samaiset kumit ja kun tuossa vähän aikaa sitten irrotin nuo iskarit nii oli molemmista korkannut tuo keski holkki irti. todennäkisesti johtui siitä että oli suhtkoht jäykällä noitten iskareiden säätö. nyt korvasin nuo tekemällä 3mm paksusta teräslevystä lätkät niiden paikalle ja molemmin puolin 10mm paksut kumi rinkulat.niin ja vaihdoin takajousituksen samalla coil over malliseksi.
                        bmw e30 823hv/860nm
                        1/4mile 8.9/247

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎