Announcement

Collapse
No announcement yet.

325iX jakovaihteiston remontti (valmis ja lisää kysymyksiä)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Meisseli
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1003
    • Kotka

    #16
    Originally posted by Tykki
    bmw:n x-malleista on kyllä kritiikkiä irronnut aika reilusti suunnasta jos toisesta. meinaan negatiivisessa mielessä, ja nimenomaan voimansiirto.
    Kritiikkiähän aina tulee autosta kuin autosta, se on selvä. Minä en kuitenkaan tiedä että siellä olisi muita heikkoja kohtia kuin juuri tuo joka nyt omasta menopelistänikin hajosi. Sen kun laittaa kuntoon niin paketissa ei pitäisi olla mitään vikaa. Valista toki minua jos siellä jotain muutakin helposti hajoavaa on. :wink:
    Eioo penaria alla enää.. :(

    Comment

    • Tykki
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 197
      • Ii

      #17
      Originally posted by Meisseli
      Originally posted by Tykki
      bmw:n x-malleista on kyllä kritiikkiä irronnut aika reilusti suunnasta jos toisesta. meinaan negatiivisessa mielessä, ja nimenomaan voimansiirto.
      Kritiikkiähän aina tulee autosta kuin autosta, se on selvä. Minä en kuitenkaan tiedä että siellä olisi muita heikkoja kohtia kuin juuri tuo joka nyt omasta menopelistänikin hajosi. Sen kun laittaa kuntoon niin paketissa ei pitäisi olla mitään vikaa. Valista toki minua jos siellä jotain muutakin helposti hajoavaa on. :wink:
      no eikös se etupää ole aika rimpula noissa.
      "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
      -Andy McCoy

      Comment

      • AjE
        Bimmer Rookie
        • May 2004
        • 104
        • i3

        #18
        Vähän menee offtopicille mutta spooreissa pysytään kuitenkin.

        Tuntuu meinaan että bemulla on mopo ja autopuolella yhteinen spooripiirtämö. IHAN saman näköistä jälkeä tulee tiettyjen pyörämallien kardaanien spooreihin. Ja meno loppuu tietenkin kertarevähdykseen, ei paljon varottele. Sen kulumisen pystyy kuitenkin aika hyvin estämään säännöllisellä tarkastamisella ja voitelemisella. Toi spooriongelma yhdistettynä toisinaan suorastaan räjähtäviin ristikkoniveliin jotka voivat tuhota samalla takahaarukan ja osittain vaihteistonkuoret olen oppinut luottamaan bimmerin kardaaneihin suunnilleen saman verran kuin mätään lanttuun. Toivottavasti tossa nelipyöräsessä kestää..

        Comment

        • Meisseli
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 1003
          • Kotka

          #19
          Originally posted by Tykki
          no eikös se etupää ole aika rimpula noissa.
          Etuperä/vetarit? Suojakumeja ja vetoniveliä joutuu joskus vaihtelemaan, niinkuin kaikkiin muihinkin vehkeisiin joissa on vetävät etupyörät, mutta ei kai niissä mitään varsinaista heikkoa kohtaa ole. Turbovehkeissäkin taitaa kestää kaikki muu paitsi juurikin tuo etukardaani.. Ainakin näin uskon kunnes toisin todistetaan. :juo
          Eioo penaria alla enää.. :(

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #20
            Huoletonta menoa kestää tuo iX:n voimansiirto, kunhan omistaja/haltija ei ole täysi idiootti. Esim. muutama kuulemani iX:n moite kuului siitä, että
            -visko oli kyrvähtänyt. Syynä eri kokoiset renkaat
            -Jakolaatikosta ketju venähti ja rattaat kuluivat, syynä USEAN öljynvaihtokerran väliinjättäminen jakovaihteistosta.
            -Etuperän osat murskaantuvat kerran vuodessa (tällä ajetaan Sprinttiä ahkerasti, vakio-osilla lukuunottamatta etukardaania)

            Jos lukottomalla perällä antaa kenkää epätasaisella alustalla ihan tosissaan, niin se lopulta antautuu. Onko kyseessä silloin huono perä? Huono takavetoisen auton suunnittelu? Saman se etuperä suurinpiirtein kestää kuten (lukoton) takaperäkin. Kummankin saa rikki, kun yrittää.

            Samoista paikoista se Audikin tuntuu hajoavan ja samalla käytöllä. IX saa puoltopisteitä siitä, että sen ohjattavuus ei katoa luistossa, kuten käy puskevassa Audissa, jota joutuu aina viemään täyskaasulla ja riskirajalla. Onkohan niin, että takavetoiseen tottuneelle on vaikea kertoa etupäässäkin olevan huoltoa vaativia kohteita?

            Harmillista, että nykyisen suuntauksen mukaan visko on korvattu sähkö-hydraulitoimisella lukolla, eikä sen johdosta ole enää autoja joiden käytös pidon irrottua olisi täysin loogista. (Itsellä karkasi uusi CRV tolppaan, kun jokin päätti kesken luiston ottaa takavedon pois hetkeksi) Ja pari vuotta sitten Riihivuoressa Laakkosen nelivetopäivillä ainoa auto, joka jäi mäkeen kiinni, oli uusi X5. Jopa paketticaravellekin ajoi ohi. Volvon etenemiskyvystä on turha mainitakaan.. Olen tykästynyt tuohon viskon toimintaan, se on jotenkin niin helppo kun sen voi unohtaa muulloin kun öljynvaihdon yhteydessä.
            ---

            Comment

            • Meisseli
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 1003
              • Kotka

              #21
              Originally posted by Meisseli
              ...vaihdelaatikon päähän tuleva kumi on sama kuin ainakin muutamissa E21 ja E23 -malleissa...
              Tai sitten ei ole. :shock: ETK näyttää kyllä että samaa osaa olisi käytetty korimalleissa E12, E23 ja E24, mutta kun katselee osaluetteloa, ei sieltä kuitenkaan löydy samaa varaosanumeroa (26 111 209 168). Kuvassakin osa näyttää erilaiselta. Tai sitten en osaa käyttää tätä.
              Eioo penaria alla enää.. :(

              Comment

              • Tommy T
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 268

                #22
                Laitahan ohjeistusta mieluummin kuvien kera, sitten kun oot saanu remontin tehtyä. Ois varmaan apua monille.
                ix---xi

                Comment

                • Maza
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 4321
                  • Kannus/Kokkola

                  #23
                  Hmmm.. "off"topic:

                  Mikä iX:n voimansiirrossa korkkaa seuraavana etukardaanin boorien jälkeen ? Olisiko tuota iX:n voimansiirtoa mitään toivoa rakentaa järkikustannuksin kestämään 500-600Nm ? Aina on tehnyt mieli rakentaa turboahdettu neliveto bmw. Valitettavasti yllänähtävien seikkojen vuoksi on jäänyt tähän saakka tekemättä.

                  On kyllä aika vähälle kantopinta-alalle jäänyt tuo etukardaani. Ei mikään ihme, jos boorit korkkaa.

                  Comment

                  • Meisseli
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 1003
                    • Kotka

                    #24
                    Noniin, uusia laakereita ja stefoja on nyt odottamassa asennusta, torstaina pitäisi olla loppujenkin uusien osien haettavissa tuolta merkkiliikkeen puolelta. Sitä tässä vaan mietiskelin että onkohan tuo loota ollut joskus ennenkin auki, vai käyttääkö BMW (tai ZF:n jakolootahan tuo taitaa olla) made in japan osia? Oli nimittäin syönyt Koyon laakereita.

                    Myös ketjun venymä alkoi vähän askarruttaa, nyt ei pääse kokeilemaan kun osa palikoista on koneistajalla, mutta aika löysältä se tuntui silloin purkaessa. Paljonkohan siinä saa olla löysää?
                    Eioo penaria alla enää.. :(

                    Comment

                    • Meisseli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 1003
                      • Kotka

                      #25
                      Originally posted by Maza
                      Mikä iX:n voimansiirrossa korkkaa seuraavana etukardaanin boorien jälkeen ? Olisiko tuota iX:n voimansiirtoa mitään toivoa rakentaa järkikustannuksin kestämään 500-600Nm ?
                      Originally posted by -Tapi
                      Etuperän osat murskaantuvat kerran vuodessa (tällä ajetaan Sprinttiä ahkerasti, vakio-osilla lukuunottamatta etukardaania)
                      Etuperä ei siis ilmeisesti kovin suurta rääkkiä kestä? Kaikenhan voi tietysti rakentaa vahvemmaksi mutta oma hommansa siinäkin. Jos tuonne perän kuoriin edes saisi mahtumaan tarpeeksi järeitä palikoita. Vakiosta (yli) tuplatut vääntölukemat kuulostaa aika kovalta koetukselta.
                      Eioo penaria alla enää.. :(

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #26
                        Se etuperä ei siis kestä kovaa sutimista ja yht'äkkisiä pidon löytymisiä, kuten eivät muutkaan lukottomat murikat. Tämä talvisprint-auto saa siis jonkin verran noita moukkuja joka kierroksella. Kestävyyttä voi hakea kiillottamalla osat ja käyttämällä ihannevälyksiä, mutta tuo aika menee hukkaan, jos autolla ei sitten aja hampaat irvessä Ja tekeehän moni rallipaja uudet sisäkalutkin sinne, kun latoo Euroja tiskiin.

                        Kaveri otti ystävällisesti kuvan Moskovassa käydessään uuden 645i Bimmerin alustasta, kun se sattui olemaan pukilla paikallisen liikkeen pihassa. Kyseisen auton voimansiirto muistutti mukavasti osiltaan iX:iä Itselle oli ainakin iso yllätys, että ko. mallin saa joka nurkasta raapivana!

                        Kumpikin roplaamani jakoloota oli varustettu Koyoilla. Sen ketjun välys tuntuu melko isolta, mutta sen pitää istua hammastukseen koko matkalta nätisti, eikä se saa ainakaan ylettyä osumaan koppaan.
                        ---

                        Comment

                        • äksä
                          Bimmer Rookie
                          • May 2003
                          • 108
                          • Jyväskylä

                          #27
                          onko...

                          ...tarvetta kellään boorivikaiselle jakolaatikolle. Omaani hommasin aikanaan purkulootan ja toi booreista korkannut laatikko on ollut pari vuotta lämösen tallin nurkassa vieläpä öljyt sisässä. Voisin siitä luopua sopivaan hintaan eli pistäkää tarjouksia: [email protected].

                          Tai voisin sen tietty korjatakin eli pistäkää tietoa miten on helpointa kun ei pari vuotta sitten löytynyt koneistajaa, joka olis noista osista kyennyt tekemään... saako esim. akselia ja laatikon päähän sitä mokkulaa varaosana.

                          X
                          "Not all performance cars hibernate for the winter"

                          Comment

                          • Meisseli
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 1003
                            • Kotka

                            #28
                            Re: onko...

                            Originally posted by äksä
                            Tai voisin sen tietty korjatakin eli pistäkää tietoa miten on helpointa
                            Siellä laatikon päässä olevassa mokkulassahan on ihan tajuttoman pitkät boorit, joista ainakin itelläni korkkasi vaan se eka sentti. Eli onhan siellä vielä hampaita vaikka kuinka, kunhan ehjää kardaania pidentää sopivasti että sen boorit tapaa ohi siitä viallisesta kohdasta.

                            ...saas nyt nähdä kun saan palikat että tarvitsenko vielä vähän vähemmän venyneen ketjun... Vähän epäilyttää että näin olisi. Vaan eipä tarvitse vielä alkaa kasailemaan kun ei ole tiivistettä. Paikallinen jälleenmyyjä lupasi torstaiksi, mutta "yllättäen" ei ollut vielä tänäänkään.
                            Eioo penaria alla enää.. :(

                            Comment

                            • Meisseli
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 1003
                              • Kotka

                              #29
                              Kas niin, laatikko on nipussa ja kiinni autossa, taas kulkee ja kukkuu! Usko oli loppua kun tänään hyttyspilven keskellä helteessä krapulaisilla voimilla kaverin kanssa nostettiin sitä pahuksen lootaa paikalleen autoon. Tuntui yllättävän painavalta.

                              Varsinainen vikahan siis korjattiin nykäisemällä kardaanista viallinen pää pois ja jatkamalla reilusti. Laatikon päässä kun oli varaa ja ehjiä booreja vaikka kuinka pitkälle. Nyt kantopintaa on siis huomattavasti enemmän kuin alunperin ja luonnollisesti kunnon vaseliinit auttamassa kestoa.

                              Jos alkuperäinen rakennekin kesti yli 250tkm niin uskoisin ja toivoisin tämän toimivan niin kauan kuin auton muukin tekniikka pysyy jotenkuten kunnossa. Kiitoksia neuvoja jakaneille!

                              ...seuraavat remontit kolkuttelevat jo ovella... Eli vetoakselin ja iskareiden vaihto eteen. Mites ne oli noi iskarit, takavetoisen sinne ei sovi? Mitäs ja mistä sinne sitten kannattaa laittaa? Ja mikä ATF on parasta vaihteistoon, laitanko samaa Dexron II:sta kuin jakolaatikkoonkin vai jotain muuta?

                              EDIT: Niin ja iskarijutusta vielä sen verran että tuo vaunuhan on madallettu.. Enkä edes tiedä madalluksen tarkkaa määrää. :|
                              Eioo penaria alla enää.. :(

                              Comment

                              • Vex
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2004
                                • 168
                                • Kokkola / Lohtaja

                                #30
                                Offtopic....

                                Kyllä se neliveto kestää, ei muutaku turbo kylkeen ja makeaa menoa!!
                                Itellä vajaa 300 hv 325 IX sprintautona eikä mikään tekniikasta oo edes pitäny pahaa meteliä saati rikkoontunut. Ja hyvin kesti muutaman tosi rankan lähdön Kalajoella ( 4500 rpm kytkin kerralla ylös, 4-lapaisella JOUSITTAMATTOMALLA sintterilevyllä!!!)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎