Originally posted by Tykki
Announcement
Collapse
No announcement yet.
325iX jakovaihteiston remontti (valmis ja lisää kysymyksiä)
Collapse
X
-
Eioo penaria alla enää.. :(
-
-
Originally posted by MeisseliOriginally posted by Tykkibmw:n x-malleista on kyllä kritiikkiä irronnut aika reilusti suunnasta jos toisesta. meinaan negatiivisessa mielessä, ja nimenomaan voimansiirto."Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
-Andy McCoy
Comment
-
-
Vähän menee offtopicille mutta spooreissa pysytään kuitenkin.
Tuntuu meinaan että bemulla on mopo ja autopuolella yhteinen spooripiirtämö.IHAN saman näköistä jälkeä tulee tiettyjen pyörämallien kardaanien spooreihin. Ja meno loppuu tietenkin kertarevähdykseen, ei paljon varottele. Sen kulumisen pystyy kuitenkin aika hyvin estämään säännöllisellä tarkastamisella ja voitelemisella. Toi spooriongelma yhdistettynä toisinaan suorastaan räjähtäviin ristikkoniveliin jotka voivat tuhota samalla takahaarukan ja osittain vaihteistonkuoret olen oppinut luottamaan bimmerin kardaaneihin suunnilleen saman verran kuin mätään lanttuun. Toivottavasti tossa nelipyöräsessä kestää..
Comment
-
-
Originally posted by Tykkino eikös se etupää ole aika rimpula noissa.Eioo penaria alla enää.. :(
Comment
-
-
Huoletonta menoa kestää tuo iX:n voimansiirto, kunhan omistaja/haltija ei ole täysi idiootti. Esim. muutama kuulemani iX:n moite kuului siitä, että
-visko oli kyrvähtänyt. Syynä eri kokoiset renkaat
-Jakolaatikosta ketju venähti ja rattaat kuluivat, syynä USEAN öljynvaihtokerran väliinjättäminen jakovaihteistosta.
-Etuperän osat murskaantuvat kerran vuodessa (tällä ajetaan Sprinttiä ahkerasti, vakio-osilla lukuunottamatta etukardaania)
Jos lukottomalla perällä antaa kenkää epätasaisella alustalla ihan tosissaan, niin se lopulta antautuu. Onko kyseessä silloin huono perä? Huono takavetoisen auton suunnittelu? Saman se etuperä suurinpiirtein kestää kuten (lukoton) takaperäkin. Kummankin saa rikki, kun yrittää.
Samoista paikoista se Audikin tuntuu hajoavan ja samalla käytöllä. IX saa puoltopisteitä siitä, että sen ohjattavuus ei katoa luistossa, kuten käy puskevassa Audissa, jota joutuu aina viemään täyskaasulla ja riskirajalla. Onkohan niin, että takavetoiseen tottuneelle on vaikea kertoa etupäässäkin olevan huoltoa vaativia kohteita?
Harmillista, että nykyisen suuntauksen mukaan visko on korvattu sähkö-hydraulitoimisella lukolla, eikä sen johdosta ole enää autoja joiden käytös pidon irrottua olisi täysin loogista. (Itsellä karkasi uusi CRV tolppaan, kun jokin päätti kesken luiston ottaa takavedon pois hetkeksi) Ja pari vuotta sitten Riihivuoressa Laakkosen nelivetopäivillä ainoa auto, joka jäi mäkeen kiinni, oli uusi X5. Jopa paketticaravellekin ajoi ohi. Volvon etenemiskyvystä on turha mainitakaan.. Olen tykästynyt tuohon viskon toimintaan, se on jotenkin niin helppo kun sen voi unohtaa muulloin kun öljynvaihdon yhteydessä.---
Comment
-
-
Originally posted by Meisseli...vaihdelaatikon päähän tuleva kumi on sama kuin ainakin muutamissa E21 ja E23 -malleissa...Eioo penaria alla enää.. :(
Comment
-
-
Hmmm.. "off"topic:
Mikä iX:n voimansiirrossa korkkaa seuraavana etukardaanin boorien jälkeen ? Olisiko tuota iX:n voimansiirtoa mitään toivoa rakentaa järkikustannuksin kestämään 500-600Nm ? Aina on tehnyt mieli rakentaa turboahdettu neliveto bmw. Valitettavasti yllänähtävien seikkojen vuoksi on jäänyt tähän saakka tekemättä.
On kyllä aika vähälle kantopinta-alalle jäänyt tuo etukardaani. Ei mikään ihme, jos boorit korkkaa.
Comment
-
-
Noniin, uusia laakereita ja stefoja on nyt odottamassa asennusta, torstaina pitäisi olla loppujenkin uusien osien haettavissa tuolta merkkiliikkeen puolelta. Sitä tässä vaan mietiskelin että onkohan tuo loota ollut joskus ennenkin auki, vai käyttääkö BMW (tai ZF:n jakolootahan tuo taitaa olla) made in japan osia? Oli nimittäin syönyt Koyon laakereita.
Myös ketjun venymä alkoi vähän askarruttaa, nyt ei pääse kokeilemaan kun osa palikoista on koneistajalla, mutta aika löysältä se tuntui silloin purkaessa. Paljonkohan siinä saa olla löysää?Eioo penaria alla enää.. :(
Comment
-
-
Originally posted by MazaMikä iX:n voimansiirrossa korkkaa seuraavana etukardaanin boorien jälkeen ? Olisiko tuota iX:n voimansiirtoa mitään toivoa rakentaa järkikustannuksin kestämään 500-600Nm ?Originally posted by -TapiEtuperän osat murskaantuvat kerran vuodessa (tällä ajetaan Sprinttiä ahkerasti, vakio-osilla lukuunottamatta etukardaania)Eioo penaria alla enää.. :(
Comment
-
-
Se etuperä ei siis kestä kovaa sutimista ja yht'äkkisiä pidon löytymisiä, kuten eivät muutkaan lukottomat murikat. Tämä talvisprint-auto saa siis jonkin verran noita moukkuja joka kierroksella. Kestävyyttä voi hakea kiillottamalla osat ja käyttämällä ihannevälyksiä, mutta tuo aika menee hukkaan, jos autolla ei sitten aja hampaat irvessäJa tekeehän moni rallipaja uudet sisäkalutkin sinne, kun latoo Euroja tiskiin.
Kaveri otti ystävällisesti kuvan Moskovassa käydessään uuden 645i Bimmerin alustasta, kun se sattui olemaan pukilla paikallisen liikkeen pihassa. Kyseisen auton voimansiirto muistutti mukavasti osiltaan iX:iäItselle oli ainakin iso yllätys, että ko. mallin saa joka nurkasta raapivana!
Kumpikin roplaamani jakoloota oli varustettu Koyoilla. Sen ketjun välys tuntuu melko isolta, mutta sen pitää istua hammastukseen koko matkalta nätisti, eikä se saa ainakaan ylettyä osumaan koppaan.---
Comment
-
-
onko...
...tarvetta kellään boorivikaiselle jakolaatikolle. Omaani hommasin aikanaan purkulootan ja toi booreista korkannut laatikko on ollut pari vuotta lämösen tallin nurkassa vieläpä öljyt sisässä. Voisin siitä luopua sopivaan hintaan eli pistäkää tarjouksia: [email protected].
Tai voisin sen tietty korjatakin eli pistäkää tietoa miten on helpointa kun ei pari vuotta sitten löytynyt koneistajaa, joka olis noista osista kyennyt tekemään... saako esim. akselia ja laatikon päähän sitä mokkulaa varaosana.
X"Not all performance cars hibernate for the winter"
Comment
-
-
Re: onko...
Originally posted by äksäTai voisin sen tietty korjatakin eli pistäkää tietoa miten on helpointa
...saas nyt nähdä kun saan palikat että tarvitsenko vielä vähän vähemmän venyneen ketjun... Vähän epäilyttää että näin olisi. Vaan eipä tarvitse vielä alkaa kasailemaan kun ei ole tiivistettä. Paikallinen jälleenmyyjä lupasi torstaiksi, mutta "yllättäen" ei ollut vielä tänäänkään.Eioo penaria alla enää.. :(
Comment
-
-
Kas niin, laatikko on nipussa ja kiinni autossa, taas kulkee ja kukkuu! Usko oli loppua kun tänään hyttyspilven keskellä helteessä krapulaisilla voimilla kaverin kanssa nostettiin sitä pahuksen lootaa paikalleen autoon. Tuntui yllättävän painavalta.
Varsinainen vikahan siis korjattiin nykäisemällä kardaanista viallinen pää pois ja jatkamalla reilusti. Laatikon päässä kun oli varaa ja ehjiä booreja vaikka kuinka pitkälle. Nyt kantopintaa on siis huomattavasti enemmän kuin alunperin ja luonnollisesti kunnon vaseliinit auttamassa kestoa.
Jos alkuperäinen rakennekin kesti yli 250tkm niin uskoisin ja toivoisin tämän toimivan niin kauan kuin auton muukin tekniikka pysyy jotenkuten kunnossa. Kiitoksia neuvoja jakaneille!
...seuraavat remontit kolkuttelevat jo ovella... Eli vetoakselin ja iskareiden vaihto eteen. Mites ne oli noi iskarit, takavetoisen sinne ei sovi? Mitäs ja mistä sinne sitten kannattaa laittaa? Ja mikä ATF on parasta vaihteistoon, laitanko samaa Dexron II:sta kuin jakolaatikkoonkin vai jotain muuta?
EDIT: Niin ja iskarijutusta vielä sen verran että tuo vaunuhan on madallettu.. Enkä edes tiedä madalluksen tarkkaa määrää. :|Eioo penaria alla enää.. :(
Comment
-
-
Offtopic....
Kyllä se neliveto kestää, ei muutaku turbo kylkeen ja makeaa menoa!!
Itellä vajaa 300 hv 325 IX sprintautona eikä mikään tekniikasta oo edes pitäny pahaa meteliä saati rikkoontunut. Ja hyvin kesti muutaman tosi rankan lähdön Kalajoella ( 4500 rpm kytkin kerralla ylös, 4-lapaisella JOUSITTAMATTOMALLA sintterilevyllä!!!)
Comment
-
Comment