Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 lämmityslaite Saksa vs. Suomi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vilhosuuri
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 139
    • Nurmijärvi

    E30 lämmityslaite Saksa vs. Suomi

    Eli siis tämä postaus keikkuu nyt vähän siinä ja siinä onko tämä ongelma vai tekniikkakysymys mutta kuitenkin. Auto on siis 318i E30 M40 koneella. Auto on uitettu Saksasta.
    Nyt kun kelit alkoivat kylmentyä, havaitsin ikäväkseni että lämmintä ei oikein tule. Kone lämpenee normaalisti, eli viisari nousee pystyyn. Termostaatti on uusi. Mutta mutta. Lämmintä ilmaa ei tule kunnolla. Sellaista haaleaa. Ongelma oli jo ennen termostaatin vaihtoa. Ilmata on yritetty useampaan otteeseen.

    Eli onko nyt niin että Saksan pojilla on heikommat lämppärit?
    Pitääkö ryhtyä etsimään vikaa vai uutta lämppäriä?

    vnu
    Alla riippuen ajasta ja paikasta:

    Bmw E30 316 -87
    Bmw E34 "525i" -89
    Citroen DS23 -73
    Citroen Saxo 1.4 -99
    AS-202 Bravo

    Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.
  • mekstrm
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 836
    • Vantaa

    #2
    Voipi olla se sähköinen kiertopumppu rikki. Sijaitsee tulipellissä koneen takana muistaakseni oikealla puolella. Omastani joskus aikanaan nyppäsin sen pumpun johdon irti, kun piti niin pahaa ääntä. Hieman se lämppärin teho siitä hiipui, varsinkin tyhjäkäynnillä.
    Since 1994 : 520i e28 -83, 316 e30 -85, 316i e30 -89,316 e30 -87, 318i e30 touring -89, 325i e30 cabrio -87, 320i e36 touring -96,325i e30 cabrio -88, 316i e30 bavaria -91, 325i cabrio -87, 318i e36 touring -95, 325i sedan -91, 320i e36 touring -97, e39 525ia touring -01, e46 318i touring -02 , 316ti compact -03 Nyt e61 525i touring, e46 318i cabrio -04

    Comment

    • honkkeli
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 947
      • Kaarina

      #3
      Originally posted by mekstrm View Post
      Voipi olla se sähköinen kiertopumppu rikki. Sijaitsee tulipellissä koneen takana muistaakseni oikealla puolella. Omastani joskus aikanaan nyppäsin sen pumpun johdon irti, kun piti niin pahaa ääntä. Hieman se lämppärin teho siitä hiipui, varsinkin tyhjäkäynnillä.
      Pitiks se sun lämppärin moottori sellasta ääntä ku olis laakeri menny? Itel pitää ainakin sellasta. Puhaltaa lämmintä hyvin mut ääni kuuluu ulos ja kauaks

      Unettomuuskin on rikos, jos se on väkisin makaamista


      E46 320i -99

      "Prokkis" Schnitzer 635csi E.T.S -85

      ex:
      E34 535iA -91
      E30 316i -89
      E30 320i -90

      Comment

      • mekstrm
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2003
        • 836
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by honkkeli View Post
        Pitiks se sun lämppärin moottori sellasta ääntä ku olis laakeri menny? Itel pitää ainakin sellasta. Puhaltaa lämmintä hyvin mut ääni kuuluu ulos ja kauaks
        Mulla oli ihan ehjä puhallin.
        Since 1994 : 520i e28 -83, 316 e30 -85, 316i e30 -89,316 e30 -87, 318i e30 touring -89, 325i e30 cabrio -87, 320i e36 touring -96,325i e30 cabrio -88, 316i e30 bavaria -91, 325i cabrio -87, 318i e36 touring -95, 325i sedan -91, 320i e36 touring -97, e39 525ia touring -01, e46 318i touring -02 , 316ti compact -03 Nyt e61 525i touring, e46 318i cabrio -04

        Comment

        • Makee28
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2003
          • 527
          • Kitee

          #5
          yksi asia mikä kannattaa myös tarkistaa:
          kun lämmönsäätönuppia lähtee kääntämään lämpimälle päin,se avaa vesiventtiilin,mutta alkaa samalla säätämään läppää,mikä ohjaa kylmää ilmaa
          lämpimän sekaan.
          kun lämmönsäätö on ihan "tapissa" tämän läpän pitäisi olla täysin kiinni,jos
          se jää auki,ei varmasti puhalla tarpeeksi lämmintä.

          kennothan noissa pitäs olla ihan samanlaiset,olipa uitettu vai ei.

          Comment

          • jazma
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 1115
            • Oulu

            #6
            Mistä toi vesiventtiili löytyy? Löytyykö se seuraamalla johtoa/kaapelia joka lähtee lämmönsäätimestä?

            Voisi tuo oma auto olla lämpimämpikin...
            e30 318i

            Comment

            • Makee28
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2003
              • 527
              • Kitee

              #7
              Originally posted by jazma View Post
              Mistä toi vesiventtiili löytyy? Löytyykö se seuraamalla johtoa/kaapelia joka lähtee lämmönsäätimestä?

              Voisi tuo oma auto olla lämpimämpikin...
              osa nro 16--> (jos kenno alumiini päädyillä) http://www.realoem.com/bmw/diagrams/e/y/11.png

              osa nro 7--> (jos muovipääty) http://www.realoem.com/bmw/diagrams/e/y/18.png

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                #8
                Originally posted by Makee28 View Post
                yksi asia mikä kannattaa myös tarkistaa:
                kun lämmönsäätönuppia lähtee kääntämään lämpimälle päin,se avaa vesiventtiilin,mutta alkaa samalla säätämään läppää,mikä ohjaa kylmää ilmaa
                lämpimän sekaan.
                kun lämmönsäätö on ihan "tapissa" tämän läpän pitäisi olla täysin kiinni,jos
                se jää auki,ei varmasti puhalla tarpeeksi lämmintä.

                kennothan noissa pitäs olla ihan samanlaiset,olipa uitettu vai ei.

                Kannattaa tarkistaa just tuo läppä systeemi. Ite purin viime talvena koko lämppäri hässäkän kun ei puhaltanut lämmintä kunnolla. Juuri tuo läppä ei sulkeutunut kunnolla. Läpän avautumista pystyy säätämään vaijerista.
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • Convertible
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2003
                  • 2638
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by Vilhosuuri View Post
                  Eli siis tämä postaus keikkuu nyt vähän siinä ja siinä onko tämä ongelma vai tekniikkakysymys mutta kuitenkin. Auto on siis 318i E30 M40 koneella. Auto on uitettu Saksasta.
                  Nyt kun kelit alkoivat kylmentyä, havaitsin ikäväkseni että lämmintä ei oikein tule. Kone lämpenee normaalisti, eli viisari nousee pystyyn. Termostaatti on uusi. Mutta mutta. Lämmintä ilmaa ei tule kunnolla. Sellaista haaleaa. Ongelma oli jo ennen termostaatin vaihtoa. Ilmata on yritetty useampaan otteeseen.

                  Eli onko nyt niin että Saksan pojilla on heikommat lämppärit?
                  Pitääkö ryhtyä etsimään vikaa vai uutta lämppäriä?

                  vnu
                  Saksassa (myös) sataa lunta talvella ja on pakkasta = kylmää ja alpeilla= tosi kylmää...

                  Eli autossasi on vikaa, ei se Saksa mikään tropiikki ole, vain ne -35 puuttuvat, tosin ei alpeilta...
                  F25 X3 35d
                  E87 118i
                  E46 330ti
                  E46 M3
                  E30 M3
                  E30 M3 Convertible
                  Z3 Roadster

                  Comment

                  • jazma
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1115
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Makee28 View Post
                    osa nro 16--> (jos kenno alumiini päädyillä) http://www.realoem.com/bmw/diagrams/e/y/11.png

                    osa nro 7--> (jos muovipääty) http://www.realoem.com/bmw/diagrams/e/y/18.png
                    Vielen danke!
                    e30 318i

                    Comment

                    • Vilhosuuri
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2005
                      • 139
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by Convertible View Post
                      Saksassa (myös) sataa lunta talvella ja on pakkasta = kylmää ja alpeilla= tosi kylmää...

                      Eli autossasi on vikaa, ei se Saksa mikään tropiikki ole, vain ne -35 puuttuvat, tosin ei alpeilta...
                      Kiitoksia. Siinä ei mun mielestä ole mitään pahaa jos vanhassa autossa jotain pientä vikaa on kun vain tietää mistä lähteä etsimään ja kunhan sen saa korjattua.
                      Eli nyt puretaan ja tutkitaan. Onhan se kuitenkin ihan vitun tyhmää värjötellä kylmässä talvella.

                      vnu
                      Alla riippuen ajasta ja paikasta:

                      Bmw E30 316 -87
                      Bmw E34 "525i" -89
                      Citroen DS23 -73
                      Citroen Saxo 1.4 -99
                      AS-202 Bravo

                      Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

                      Comment

                      • Vilhosuuri
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2005
                        • 139
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Väännetään vielä.

                        Tutkiskelin tuossa kyseistä autoa ja sieltä konehuoneesta ei kyllä löydy tuota sähköistä vesipumppua vaan letkut menevät suoraan lohkosta lämppärin kennolle ja takaisin. Ja tuossa kun katselin sitten Realoem:n kuvia niin siellähän tosiaan sanotaan että pumppu on Additional, ja vaihtoehtona on ,ei pumppua lainkaan, vain letkut. Eli onko nyt sitten niin että Saksassa onkin ollut niin että sitä pumppua ei välttämättä ole ollut ja siksi lämmintä ei kunnolla tule...?

                        vnu
                        Alla riippuen ajasta ja paikasta:

                        Bmw E30 316 -87
                        Bmw E34 "525i" -89
                        Citroen DS23 -73
                        Citroen Saxo 1.4 -99
                        AS-202 Bravo

                        Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

                        Comment

                        • Raine
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2603
                          • N/A

                          #13
                          .........
                          Last edited by Raine; 19-06-2013, 14:49.
                          ///Motorporot

                          Comment

                          • Bullitt
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 2786
                            • Turku

                            #14
                            Mulla rupes yhdessä E30:ssä kiertovesipumppu pitämään vittumaista ääntä, niin nyppäsin johdon irti. Hyvin sillä pärjäs lapinreissullakin. Jos venttiili ei toimi, eli on esim. jämähtänyt kiinni, niin se tietty haittaa toimintaa jo aika paljon.


                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              #15
                              Originally posted by Vilhosuuri View Post
                              Väännetään vielä.

                              Tutkiskelin tuossa kyseistä autoa ja sieltä konehuoneesta ei kyllä löydy tuota sähköistä vesipumppua vaan letkut menevät suoraan lohkosta lämppärin kennolle ja takaisin. Ja tuossa kun katselin sitten Realoem:n kuvia niin siellähän tosiaan sanotaan että pumppu on Additional, ja vaihtoehtona on ,ei pumppua lainkaan, vain letkut. Eli onko nyt sitten niin että Saksassa onkin ollut niin että sitä pumppua ei välttämättä ole ollut ja siksi lämmintä ei kunnolla tule...?

                              vnu
                              Sähköinen vesipumppu (lisäkiertopumppu) on "scandinavian austattung"
                              Samanlainen härpäke löytyy E28:ssa tulipellistä. Sen voi "ottaa" poiskin. Ei paljon vaikutusta lämppärin tehoon, oikeastaan lisäteho tulee tyhjäkäyntikierroksilla, eli silloin, kun lisäKIERRÄTYSlämpöä Suomen olosuhteissa tarvitaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎