Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 pikkuviritys. vinkkejä!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gLuXgLu
    Bimmer Rookie
    • Jun 2006
    • 64
    • Kokemäki

    e30 pikkuviritys. vinkkejä!?

    eli kyseessä 89v 325i m20 moottori. suunnitelmissa olisi pistää potkua lisää, kireemmän nokan ja lastun ja putkiston avulla. eli minkä asteinen viri nokka olisi hyvä m20 moottorille? ja tartteeko venttiili jousia vaihtaa jäykempiin? kansi otetaan kumminki pois ja venttiilit hiotaan puhtaiksi, ni piisaako normaali kansi pahvi? ja samalla tietysti tulee uuudet kakki tiivisteet ja jakopään osat. pistäkääpäs vinkkejä ja jos kokemuksia on ni juttua vaan kehiin.kai noilla palikoilla sinne 200hv tuntumaan pitäis päästä...
    BMW e91 320d touring M-sport "06
    BMW e46 320d touring M-sport "04
  • jam75
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 654
    • Tornio

    #2
    Originally posted by gLuXgLu View Post
    eli kyseessä 89v 325i m20 moottori. suunnitelmissa olisi pistää potkua lisää, kireemmän nokan ja lastun ja putkiston avulla. eli minkä asteinen viri nokka olisi hyvä m20 moottorille? ja tartteeko venttiili jousia vaihtaa jäykempiin? kansi otetaan kumminki pois ja venttiilit hiotaan puhtaiksi, ni piisaako normaali kansi pahvi? ja samalla tietysti tulee uuudet kakki tiivisteet ja jakopään osat. pistäkääpäs vinkkejä ja jos kokemuksia on ni juttua vaan kehiin.kai noilla palikoilla sinne 200hv tuntumaan pitäis päästä...
    Oletko koittanut SEARCH-nappulaa tuolta ylhäältä? Virittämisestä vois kohta kirjottaa kirjan tämän foorumin opeilla

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17799
      • Jämsä

      #3



      siitä nokka, sitten lisäksi peltisarja ja putkisto, noita halpalastuja tuskin kannattaa laittaa, kun ne on optimoitu vakiokoneelle... säädettävä bensanpaineen säädin vois olla järkevämpi. ruuvailee itse ja kokeilee mikä tuntuu parhaalta. paras olis tietysti viedä penkkiin säädettäväksi. imupuolelle haitariputken vaihto sileään ja alkuperäiseen koteloon vapari suodatin.
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • Racink
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2004
        • 840
        • Jkl

        #4
        Originally posted by gLuXgLu View Post
        kai noilla palikoilla sinne 200hv tuntumaan pitäis päästä...
        Kyllä M20 moottorista on suhteellisen vaikea saada 200hv:ta irti varsinkaan nuilla virityksillä joista ainoastaan nokka-akseli saattaa tuoda pari heppaa lisää yläkierroksille, viritys nokka-akselista olisi enemmän hyötyä jos puristus suhdetta saataisi ylemmäs, lastusta ja peltisarjasta ei juurikaan iloa ole.


        Originally posted by gLuXgLu View Post
        ja tartteeko venttiili jousia vaihtaa jäykempiin?
        Tuo kiinnostaisi itseäkin, eli onko kukaan punninnut vakiojousien puristusvoimaa?
        Last edited by Racink; 29-10-2006, 10:59.

        Comment

        • Suutari
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 3064
          • Suomi

          #5
          jaa-a...vai sellasta..itellä oli muuten vakio koneessa pelkkä nokka 272 puristukset 8.5 hujakoilla ennen ahtamista ja tehoja 182hp..pelkästään moottorinohjaus säädetty ja tuo nokka..vakio pakosarjoilla jne..talbot horiskon suodattimella..ja kurttuilmaputkella + kaikilla herkuilla ...

          tais ollakkin vaan tehtaalta joku susikappale ...

          jos laittaa vielä 1mm enemmällä nostolla olevan joko
          schrick:in ja dbilaksen nokan. jotka on vähintään jossain 288 asteen hujakoilla asteiltaan (n. 10hp/1mm vaikutus nostoissa, tietysti asteitakin tarvii samalla lisätä)

          puristuksia nostaa b25 kantta laskemalla. En muista, sitten jos ei voi niin 9.7 männät vanhemmasta vehkeestä sinne ja laskee sitten sen minkä voi.

          peltipakosarja tuohon ja kunnolla säädetty ruisku. tuskin kovin kauas jäädään ainaskaan 195hp lukemista...

          nokkaa vielä hiukka kireempää ja samalla koloja venoille syvemmiks+jouset kanteen niin aletaan varmasti olla jo likellä 200hp helpostikkin.

          kannenporttaus vaikuttanee jonkun max. 5-10hp...

          mutta tuskin paljoo hyötyä mistään jos meinaa säätää auton pelkillä bensanpaine/suutinkikkailuilla...

          niin ja pietään tämä vaikka näissä yksinkertasissa vireissä ja niitten hyödyissä kun tuolla toisaalla on se threadi niistä "oikeista" virityksistä m20 sarjan koneille..

          toi mäntienkin vaihto taitaa olla jo vähän liikaa..

          sen verta sitten tosta nokasta et puristuksien lasku 1.2 verran vaikutti suunnilleen samanverran kun tuo nokka vs vakio nokka.. eli puristuksilla saa tehoa..se on suoran verrannollinen koneen hyötysuhteeseen.
          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
          -Official BTCF-Sauna Team-
          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
          -Team BTCF Top Alcohol-
          -Team Pimp My Bride-
          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

          Comment

          • mizter
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 245
            • Turku

            #6
            [QUOTE=bemu2000;760651 imupuolelle haitariputken vaihto sileään[/QUOTE]

            onko tästä oikeastikkin jotain hyötyä? onkos tossa m50 koneessa saman tyylinen putki?
            Impreza WRX STI Vers.IV -99


            ex: e36 325i cabrio -94
            ex: e34 520i -88
            ex: e30 316 -86
            ex: e34 M5 -89
            ex: e36 325i -91
            ex: e36 320i -92

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              #7
              Originally posted by mizter View Post
              onko tästä oikeastikkin jotain hyötyä? onkos tossa m50 koneessa saman tyylinen putki?
              on siitä suurempi hyöty mitä vaparista... ainakin jossain hondan koneissa huomattavakin etu, niin miks ei myös bemussa. tuskin sillä tosin ihmeitä tehdään, ainakaan muuten vakiossa vehkeessä. jossain 100hv/litra koneessa alkaa olla tollasetkin jo tärkeitä.
              Last edited by bemu2000; 29-10-2006, 23:18.
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • gLuXgLu
                Bimmer Rookie
                • Jun 2006
                • 64
                • Kokemäki

                #8
                jooo o. onkos kellää kokemuksia noista cat camssin nokista? ja kumpi noista mahtais olla parempi 272 vai 288 asteinen? tosiaan kansi ollaan tasottamassa ja venttiilit hiotaan puhtaiksi. ja mikä lastu mahtais sopia parhaiten yhteen nokan vaihdon ja peltisarjan ja vaparifiltterin kanssa? niin ja kai se normaali kansi pahvi kestää vai täytyykö vaihtaa metallinen kannentiiviste?
                BMW e91 320d touring M-sport "06
                BMW e46 320d touring M-sport "04

                Comment

                • Suutari
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 3064
                  • Suomi

                  #9
                  Originally posted by gLuXgLu View Post
                  jooo o. onkos kellää kokemuksia noista cat camssin nokista? ja kumpi noista mahtais olla parempi 272 vai 288 asteinen? tosiaan kansi ollaan tasottamassa ja venttiilit hiotaan puhtaiksi. ja mikä lastu mahtais sopia parhaiten yhteen nokan vaihdon ja peltisarjan ja vaparifiltterin kanssa? niin ja kai se normaali kansi pahvi kestää vai täytyykö vaihtaa metallinen kannentiiviste?
                  lastun hinnalla melkein saa autoon tehdyn oman lastun..paras vaihtoehto. Lastuthan on yleensä tehty muuten vakioon moottoriin käyviksi. Toki jollain tavalla toimii nuinkin..pikkasen häviää tehoja tietysti jollain yleismallin lastulla(joku 5-10hp noin). Ainakin semmonen lastu jossa rajotinta nostettu hiukan jne.

                  omaan vapariin laittaisin kuten ahdettuunkin kohta vähintään tuon 288 nokan . ärjyin nokka vaan sisään mikä menee vakiohiluilla. Sitten päästötestiin voi tarvittaessa hiukan kikkailla esim. potikalla lämpöanturilla jne kikoilla .. jos nyt ei halua sitä lastua teettää..

                  Tosin kattivehkeessä palamaton seos katalysaattorissa ei ole kovin kiva juttu, mutta tuskin tommosella nokalla joka menee vakio venataskuihin vaikuttaa asiaan kovin paljoa. Onahna nuita ainakin katittomia vehkeitä vaikka millä ihme ruiskuvärkkäilyillä tehty jopa 292 jne. nokilla ja menee päsätöistä ainakin katittomassa vielä läpi vaikka on 2.7 tehtykkin.

                  Kestää vakiopahvi varmasti kun laitat uudet pultit.
                  Last edited by Suutari; 30-10-2006, 13:52.
                  Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                  -Official BTCF-Sauna Team-
                  -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                  -Team BTCF Top Alcohol-
                  -Team Pimp My Bride-
                  TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                  R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                  R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                  526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                  Comment

                  • Racink
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2004
                    • 840
                    • Jkl

                    #10
                    Originally posted by Suutari View Post
                    jaa-a...vai sellasta..itellä oli muuten vakio koneessa pelkkä nokka 272 puristukset 8.5 hujakoilla ennen ahtamista ja tehoja 182hp..pelkästään moottorinohjaus säädetty ja tuo nokka..vakio pakosarjoilla jne..talbot horiskon suodattimella..ja kurttuilmaputkella + kaikilla herkuilla ...
                    Ei mikään ihme että kunnon moottorinohjauksella alkaa jo vähän tuloksetkin näkyä.Mutta jos 272 nokalla, vakioboxilla tai siihen liimatulla halpis virilastulla päästään edes karvan yli 170hv:n todellisen moottoritehon on viritys onnistunut jo todella hyvin.Varsinkin 8.8 puristeinen kattikone on jo niin hengetön alakierroksilla että en kyllä menisi enää niitä viimeisiäkään alavääntöjä viemään pelkällä virinokalla tai peltisarjalla josta ei juurikaan hyötyä tässätapauksessa ole, jos virinokkaa halajaa ni ehdottomasti ne vanhemmanmallin männät tai samalla pitempi iskuinen kampura mistä löytyy jo juttua täältä paljon eli turha niistä tosiaankin on sen kummemmin enää jauhaa, mutta paljonhan se riippuu myös ajotyylistä mitä haluaa.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎