Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 jääradalle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • turpeinen
    Newbiemmer
    • Oct 2006
    • 4

    E21 jääradalle

    Elikkäs, pelastin paalilta e21-korisen -82 315:n . Tarkoitus olisi rakentaa siitä vapaa-ajanviettoväline jääradalle ja ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan rakentelusta. Tällä hetkellä autosta on purettu sisustus, puskurit, maskit, valot ym. pois.
    Tarkoitus on tehdä jokkissäännön mukaiset kaaret ja käyttää muutenkin rakentelussa jokkissääntöjä apuna. Kuppipenkki ja vyöt on tarkoitus asentaa, akku ja bensatankki(veneen) peräkonttiin lattian tasoituksen jälkeen sekä kemppilukko perään. Joten asiaan - mitä helppoja/ halpoja parannuksia voi/kannattaa alustan/tekniikan/korin suhteen tehdä kun vielä ei ole kerinnyt mitään pilalle laittamaan. Katulaillisuuspykälistähän ei tässä vehkeessä tarvitse välittää joten kaikenlaiset vinkit ovat erittäin tervetulleita.

    Ja jos on tämmöiseen projektiin soveltuvaa materiaalia huokealla tarjolla (esim. piikkipyöriä,rallirattia yms.) niin tarjotkaa. Kiitos etukäteen.
  • ViperHawk
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 312
    • Joensuu

    #2
    Saanko kertoa rehellisen mielipiteeni? Hyvä.

    Elä stnan nyt hyvää e21:stä jääradalle teurasta . Ruosteiset pommit on sitten erikseen, mutta mielluummin e30:ppi jääratakäyttöön.

    Sitten parannuksia: 1.8 litrainen m10 kaasarikoneen e30:stä voisi saada halvalla, siihen hiotuttaa vakionokasta virinokan ja nostaa puristuksia jollain tapaa. Heittää samalla tuplakaasarit -> +120hv.
    Last edited by ViperHawk; 30-10-2006, 13:12.
    E30 -90 320i

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      #3
      Originally posted by ViperHawk View Post
      Saanko kertoa rehellisen mielipiteeni?
      Elä stnan nyt hyvää e21:stä jääradalle teurasta .
      Noh, eiköhän paalauskuntoinen 315 ollut jo siinä kunnossa, ettei sitä enää kannata sääliä---> Jäälle vaan ja kun viimeiset mehut on nautittu, sit paaliin.
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • turpeinen
        Newbiemmer
        • Oct 2006
        • 4

        #4
        Originally posted by ViperHawk View Post
        Saanko kertoa rehellisen mielipiteeni? Hyvä.

        Elä stnan nyt hyvää e21:stä jääradalle teurasta . Ruosteiset pommit on sitten erikseen, mutta mielluummin e30:ppi jääratakäyttöön.
        Meinasin laittaa tohon alkuperäiseen viestiin sen, että tosiaan tämä ei mikään helppo entisöinti/kunnostusaihio ole vaan sisusta,puskurit ym. oli huonossa kunnossa ja tämä auto oli alunperin hankittu kaverin 315 varaosa-autoksi ja maskien,valojen ym. tarvikkeiden talteenoton jälkeen paaliin menossa, jotenka ei tässä nyt mitään olla pilaamassa, joten pois kylmät väreet...
        eikä tarkoitus ole muutenkaan mitään romuralli/rälläyspeliä tehdä vaan kunnolla rakennettu huvittelukampe. Nyt tarkoituksena on laittaa ensin kori kuntoon (korjata ruostepaikat/ tehdä turvakaaret ym.) ja sen jälkeen keskittyä pikku hiljaa tekniikkaan.
        Eli tämä halpa budjetti ei tarkoita paskasti tekemistä vaan pikku hiljaa parantelemista. BTW, onkohan 4- vai 6-kone järkevämpi moisessa kamppeessa.
        Ja vielä tähän klassikkoon, minulla oli aikanaan 320/6 -79, lievästi piristetty vaalean metallinhohtosininen ja olen jälkeenpäin katunut rankasti, kun sen päästin käsistäni, mutta se oli sitä 90-lukua se.

        Comment

        • janne75
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 80

          #5
          Takajousitusta pitäisi saada jäykemmäksi, muuten pomppii. Jos ei hirveetä maavaraa tarvii niin kierros tai kaksi pois jousesta niin jäykistyy. Tai sitten jouset jostain painavammasta autosta. Apurungon voi hitsata koriin kiinni, ei turhaan jousta se iso rikkinäinen pusla.
          Etupalkin kiinnitys kannattaa korjata ettei palkki putoa jäälle. Myös eturunkoaisat kannattaa vahvistaa. Jos takapäätä laskee niin etupäätäkin pitää laskea muuten auto puskee.
          Jos autoon ei tule apukuskin penkkiä niin laita akku siihen. Se on parempi paikka kuin takaluukku ja ei mene kallista kaapeliakaan niin paljoa. Jos alkuperäinen tankki on ehjä niin empä tiedä kannattaako sitä muuttaa.
          Jos ajat huonoilla piikkipyörillä niin kone kannattaa pitää vakiona. Tehokkaampi kone tai 6 jauhaa vaan ne huonotkin piikit piloille.
          Keventäminen on hyvä ja halpa viritys. Kaikki turha vaan surutta pois.

          Comment

          • turpeinen
            Newbiemmer
            • Oct 2006
            • 4

            #6
            Kiitos, Janne . Justiin tämäntyylisiä vinkkejä kaipailinkin. Miksikös akun paikka olisi parempi keskellä autoa kuin takana, eikös justiin pitäisi painosuhdetta saada mahdollisimman taakse. Olen jostain lukenut että akun siirto konttiin siirtää painosuhdetta 2-4cm taaksepäin. Vai meinasitko painopistettä matalemmalle. Ja eikös tankin vaihto kevennä aika paljon, tekeeköhän noilla Bilhelvetin muovisilla veneentankeilla mitään vai oliskohan vaan perinteinen peltinen parempi.
            Onkohan takaripustuksille tehtävissä mitään parannuksia kohtuuvaivalla, eikös madallus kallista pyöriä, jotka pitäisi saada pysymään suorassa. Mites etupyöränkulmat, vähän haritukselle, vai. Ja mites pystykulma ja kallistus.

            Comment

            • janne75
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 80

              #7
              Originally posted by turpeinen View Post
              Kiitos, Janne . Justiin tämäntyylisiä vinkkejä kaipailinkin. Miksikös akun paikka olisi parempi keskellä autoa kuin takana, eikös justiin pitäisi painosuhdetta saada mahdollisimman taakse. Olen jostain lukenut että akun siirto konttiin siirtää painosuhdetta 2-4cm taaksepäin. Vai meinasitko painopistettä matalemmalle. Ja eikös tankin vaihto kevennä aika paljon, tekeeköhän noilla Bilhelvetin muovisilla veneentankeilla mitään vai oliskohan vaan perinteinen peltinen parempi.
              Ei sitä painoa kannata kaikkea sinne taakse laittaa. Painavempi takapää menee enemmän sladissa kuin kevyt. Tätä voi olla vähän vaikea käsittää, mut niin se on. Eri juttu jos meinaat sitä jokkista ajaa siinä pitää auto saada lähtemään viivalta. Kaikki muu on toissijaista. Onko siinä kaksiosainen tankki kuten 320? Jos jättäisi vaan toisen.
              Originally posted by turpeinen View Post
              Onkohan takaripustuksille tehtävissä mitään parannuksia kohtuuvaivalla, eikös madallus kallista pyöriä, jotka pitäisi saada pysymään suorassa. Mites etupyöränkulmat, vähän haritukselle, vai. Ja mites pystykulma ja kallistus.
              Kallistuuhan ne pyörät kun sitä laskee. Se takapää on vakiona ihan kelvollinen kunhan sitä saisi vähän jäykemmäksi. Ajokorkeuksien muuttaminen vaikuttaa paljon auton käyttäytymiseen. Eli jos lasket takaanta niin edestäkin täytyy laskea. Etupää ei mielestäni saisi kuitenkaan jäykentyä. Kompromisseja täytyy tehdäVoithan koittaa sitä ihan sellaisena kuin se on.

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                #8
                Originally posted by turpeinen View Post
                Onkohan takaripustuksille tehtävissä mitään parannuksia kohtuuvaivalla, eikös madallus kallista pyöriä, jotka pitäisi saada pysymään suorassa.
                Jos madallat takaa, pyörät kallistuu tietenkin. Muutat tukivarren sisempää kiinnityspistettä muutaman sentin ylöspäin ja kas... Taas on pyörät suorassa. Vaatii toki samalla tukivarren ulomman kiinnityspisteen lievää kääntämistä, mutta sehän on tosihelppoa.
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • jappe
                  Newbiemmer
                  • Aug 2005
                  • 12
                  • Kiuruvesi

                  #9
                  .................................................. .......
                  Last edited by jappe; 27-07-2009, 20:06.

                  Comment

                  • janne75
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2005
                    • 80

                    #10
                    Originally posted by jappe View Post
                    Minua kiinostais miten saada helposti etupään camppereita hieman
                    miinukselle, keulaa laskematta?
                    Poraat etupalkkiin tukivarsille uudet kiinnitysreiät 15-20mm ulommas kuin alkuperäiset. Raidetangoissa pitäisi riittää vielä säätövara.

                    Comment

                    • jappe
                      Newbiemmer
                      • Aug 2005
                      • 12
                      • Kiuruvesi

                      #11
                      Originally posted by janne75 View Post
                      Poraat etupalkkiin tukivarsille uudet kiinnitysreiät 15-20mm ulommas kuin alkuperäiset. Raidetangoissa pitäisi riittää vielä säätövara.
                      Mitenkäs kallistuksenvakaaja käy sitten paikalleen?

                      Comment

                      • janne75
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2005
                        • 80

                        #12
                        Originally posted by jappe View Post
                        Mitenkäs kallistuksenvakaaja käy sitten paikalleen?
                        Kyllä se joustaa. Kannattaa laittaa ensin vakaaja tukivarteen kiinni ja vasta sitten tukivarsi kiinni palkkiin. Menee helposti.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎