Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 kiertovesipumppu vuotaa, ilmaa letkuissa vai pumppu paskana?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikaelm
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 66
    • Seinäjoki

    e30 kiertovesipumppu vuotaa, ilmaa letkuissa vai pumppu paskana?

    Eli auton on e30 318is vm90, ja vaihdoin tuossa kuukausi sitten vesipumpun ja termostaatin, jonka yhteydessä tietenkin uudet jäähdytysnesteet. Ja nyt huomasin että jäähdytysnesteitä katoaa jonnekki, ja tänään öljynvaihdon yhteydessä huomasin että vaihdelaatikon päälle tiputtanyt jäähdytysnestettä kiertovesipumpun luota. Kiristin letkut ja annoin auton lämmetä ja tarkkailin kiertovesipumppua, jolloin huomasin että sieltä tiputtelee hieman nestettä vesipumpun alapäässä kummallakin puolella olevista reijistä. Alaletku on kova ja yläletku pehmonen. Eli olisikohan vain jäänyt ilmaa järjestelmään jolloin paine liian kova tai jotain vai pelkästään pumppu paskana? Kiertovesipumppu toimii kuitenkin normaalisti. Auton on ollut kylmempi kuin ennen, termostaatin ja vesipumpun vaihdon jälkeen, joten voisi ajatella että ilmaa letkuissa? termostaatti kuitenkin saman lämpöinen. Hakua käytin, en ainakaa itse löytänyt aivan valaisevaan vastausta =)
    Last edited by mikaelm; 20-11-2006, 20:17.
    ex. e30 320
    ex. e30 318iS
    ex. e36 325i
    e39 530d
  • Tzeimi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 2068
    • Banshee - Jyväskylä

    #2
    Originally posted by mikaelm View Post
    Alaletku on kova ja yläletku pehmonen. Eli olisikohan vain jäänyt ilmaa järjestelmään jolloin paine liian kova tai jotain vai pelkästään pumppu paskana? Kiertovesi pumppu toimii kuitenkin normaalisti. Auton on ollut kylmempi kuin ennen, termostaatin ja vesipumpun vaihdon jälkeen, joten voisi ajatella että ilmaa letkuissa?
    Oisko nyt vaan perinteisesti sen pumpun pesän tiivistys antautunut? Voi olla, että ilmaus ei onnistu ko. vuodon takia. Ota pumppu pois välistä, yhdistä letkut? Minä kokeilisin mitä vaikuttaa. Ko. kikkare ei ole elintärkeä kapistus IMHO ja ilmaus onnistuu. Tietty sen "kovan" letku kunto mietityttää. Jos pumppu vuotaa pesän ja rungon välistä, voi sen tiivistyksen ehjätä.
    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
    & 02 tulpo saniteetti dyno




    Älä väkisin, ota isompi vasara.
    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

    Comment

    • mikaelm
      Bimmer Rookie
      • Apr 2006
      • 66
      • Seinäjoki

      #3
      Saakohan ton pumpun irrotettua ilman et tyhjää nesteitä, lentääkö nesteet pihalle? varmaan joutuu ottaa ainakin osan nesteistä pois? aattelin et laittais edes väliaikasesti letkun pumpun tilalle.
      Last edited by mikaelm; 20-11-2006, 20:53.
      ex. e30 320
      ex. e30 318iS
      ex. e36 325i
      e39 530d

      Comment

      • Juho_P
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 313
        • p-pohjanmaa

        #4
        Originally posted by mikaelm View Post
        Saakohan ton pumpun irrotettua ilman et tyhjää nesteitä, lentääkö nesteet pihalle? varmaan joutuu ottaa ainakin osan nesteistä pois? aattelin et laittais edes väliaikasesti letkun pumpun tilalle.
        Sieltähän ei kaikki tule vaikka yrittäisi ja jos oikein haluaa värkätä niin voihan ne letkut painaa luttuun ennen kuin ottaa pumpun välistä. Ite en kyllä vihtisi koska ilmata se pitää kuitenkin letkun vaihdon jäljestä.
        pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

        Comment

        • mikaelm
          Bimmer Rookie
          • Apr 2006
          • 66
          • Seinäjoki

          #5
          niin totta, joutuu kuitenki tyhjää jonkun verran kerran ilmaa. no ei se auta kuin huomenna ottaa pumppu irti ja koklata saisko korjattua sitä, toivottavasti ku pitäs tolla lintalla lähtee ouluun torstaina
          ex. e30 320
          ex. e30 318iS
          ex. e36 325i
          e39 530d

          Comment

          • mikaelm
            Bimmer Rookie
            • Apr 2006
            • 66
            • Seinäjoki

            #6
            Originally posted by Tzeimi View Post
            Oisko nyt vaan perinteisesti sen pumpun pesän tiivistys antautunut? Voi olla, että ilmaus ei onnistu ko. vuodon takia. Ota pumppu pois välistä, yhdistä letkut? Minä kokeilisin mitä vaikuttaa. Ko. kikkare ei ole elintärkeä kapistus IMHO ja ilmaus onnistuu. Tietty sen "kovan" letku kunto mietityttää. Jos pumppu vuotaa pesän ja rungon välistä, voi sen tiivistyksen ehjätä.
            mikä tämän pumpun merkitys käytännössä on? eli uskaltaako varmasti jättää pois?
            ex. e30 320
            ex. e30 318iS
            ex. e36 325i
            e39 530d

            Comment

            • Tzeimi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 2068
              • Banshee - Jyväskylä

              #7
              Originally posted by mikaelm View Post
              mikä tämän pumpun merkitys käytännössä on? eli uskaltaako varmasti jättää pois?
              Kierrättää tehokkaammin vettä lämmityslaitteen kautta, jolloin lämmityslaitteen "tehokkuus" paranee - ihan oma pähkäily. Kaikissa vuosimalleissa ko. pumppua ei ole.
              Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
              & 02 tulpo saniteetti dyno




              Älä väkisin, ota isompi vasara.
              If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

              Comment

              • mikaelm
                Bimmer Rookie
                • Apr 2006
                • 66
                • Seinäjoki

                #8
                pumppu vuotaa jostakin rupelin akselin tiivisteistä muoviosan ja metalliosan välistä. eli väliaikasesti putkea väliin ja hommaamaan uusi pumppu =) kiitoksia vastauksista välillä typeriinkin kysymyksiin...
                ex. e30 320
                ex. e30 318iS
                ex. e36 325i
                e39 530d

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎