e30 perän kannatinkumin vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toitsu
    Newbiemmer
    • Aug 2003
    • 15

    e30 perän kannatinkumin vaihto?

    Minkälainen homma on vaihtaa perän kannatinkumi? Kun sen perän
    takaosan irrottaa, missä se kumi sijaitsee, niin onko siinä takaosan ja
    muun perän välissä joku tiiviste vai onko käytetty jotain tiivisteliimaa ja
    lähteekö kumi ihan kotikonstein irti vai pitäiskö käyttää prässiä?
    Auto on e30 M3.
  • sqxo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 902
    • no man's land

    #2
    Ei tää nyt ihan M3-tietoa ole mut eiköhän se suht samanlainen ole kuin muutkin samanikäset Bimmerit. Eli "kumi" on sielä perän ja auton pohjan välissä, yleensä perämurikassa 1 pultilla kiinni ja auton pohjassa 4:llä. Jossain laitteissa saattaa joutua vähän pakoputkiston loppuosaa siirtelemään että pääse tonne käsiks, omassa E28 528i ei tarvinnu.. 8)

    "Ohje":
    Hallitunkki (tai joku nostoverme) perämurikan alle
    :arrow: murikan 1 pultti irti
    :arrow: perä "tippuu" tunkin päälle
    :arrow: tunkkia sen verran alas että on tilaa irrottaa kumin loput 4 pulttia
    :arrow: Väännä ja käännä "kumi" sieltä välistä pois
    :arrow: Väännä ja käännä uus "kumi" paikoilleen
    :arrow: Laita kumi niillä 4 pultilla auton pohjaan (kierrelukitetta jos huvittaa laittaa)
    :arrow: Nosta perämurikkaa tunkilla sen verran kun tarvii
    :arrow: Pistä se murikka sillä 1 pultilla kii (lukitetta on joskus suositeltu? :shock: )

    PS. Yleensä jos kuuluu kovaa jyskettä esim. kaasua painaessa moottorijarrutuksen jälkeen ja/tai vaihdetta vaihtaessa, niin kyseessä on mahdollisesti takakelkan isot puslat. Omassa kuullosti joka vaihteen vaihto suunnilleen peräänajolta ennenkun ne vaihdettiin.. :oops: :lol: Ne onkin sitten vaikeemmat vaihtaa..

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by sqxo

      "Ohje":
      Hallitunkki (tai joku nostoverme) perämurikan alle
      :arrow: murikan 1 pultti irti
      :arrow: perä "tippuu" tunkin päälle
      :arrow: tunkkia sen verran alas että on tilaa irrottaa kumin loput 4 pulttia
      :arrow: Väännä ja käännä "kumi" sieltä välistä pois
      :arrow: Väännä ja käännä uus "kumi" paikoilleen
      :arrow: Laita kumi niillä 4 pultilla auton pohjaan (kierrelukitetta jos huvittaa laittaa)
      :arrow: Nosta perämurikkaa tunkilla sen verran kun tarvii
      :arrow: Pistä se murikka sillä 1 pultilla kii (lukitetta on joskus suositeltu? :shock: )

      PS. Yleensä jos kuuluu kovaa jyskettä esim. kaasua painaessa moottorijarrutuksen jälkeen ja/tai vaihdetta vaihtaessa, niin kyseessä on mahdollisesti takakelkan isot puslat. Omassa kuullosti joka vaihteen vaihto suunnilleen peräänajolta ennenkun ne vaihdettiin.. :oops: :lol: Ne onkin sitten vaikeemmat vaihtaa..
      Kiitos ohjeesta! Mulla kuuluu vaihtaessa ja reippaammin kiihdyttäessä perästä "pauketta" ja välillä normaali kiihdytuksissä tuntuu runkoon välittyvän vähän värinöitä, veikkaisin että se on juuri tuo perän "kumi" (siinä taitaa olla enemmän rautaa kuin kumia), isot puslat on jo vaihdettu, samoin ne tukivarsien pienemmät..

      Ei taida tuo vaihto ihan mahdoton homma olla melko tumpeloltakin. Ei vaadi kuin hylsysarjan, tunkin ja vähän aikaa..? Ja olutta, ainakin jos kotona tekee.

      Comment

      • Anselmo H
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 936
        • Vantaa

        #4
        Vähän itsestäänselvää mutta kuitenkin:

        Sen perämurikan kumin kunnon näkee aika helposti, että katso onko hapristunut tai muuten morjens -kunnossa ennen kun revit irti.

        Itsellä E28:ssa muinoin samat oireet mutta syynä oli ne takakelkan isot puslat.
        F11 523iA Touring
        E93 325i cabrio
        E81 116i
        Triumph Daytona 955i

        Comment

        • RiiQuu
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 1367

          #5
          Voi olla vähän hankalaa vaan saada se kumi pois sieltä käsin, hydrauli prässillä onnistuu ainakin kätevästi.

          Niitä kumejahan on sitten eri vahvuuksia jos haluaa samalla tuunata, on ns. vakiokumi, E30 M3 kumi, Motorsport kumi, M-Roadster/M Coupe kumi j.n.e. noi siis kaikki erilaisia vahvuuksiltaan :wink:

          Mulla oli noi osanumerotkin jossain kunhan vaan jaksais kaivaa konetta
          "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
          - - -
          E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
          Cäbi©

          E36 M3 Coupé 1996
          G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

          Comment

          • Kyytsis
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 3472
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by RiiQuu
            Voi olla vähän hankalaa vaan saada se kumi pois sieltä käsin, hydrauli prässillä onnistuu ainakin kätevästi.

            Niitä kumejahan on sitten eri vahvuuksia jos haluaa samalla tuunata, on ns. vakiokumi, E30 M3 kumi, Motorsport kumi, M-Roadster/M Coupe kumi j.n.e. noi siis kaikki erilaisia vahvuuksiltaan :wink:

            Mulla oli noi osanumerotkin jossain kunhan vaan jaksais kaivaa konetta
            Kumeja on siis erivärisiä ja makuisia [/huono] Onko e28:ssa ja e30 samanlaiset kumit?

            Comment

            • sqxo
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 902
              • no man's land

              #7
              Originally posted by Kyytsis
              Kumeja on siis erivärisiä ja makuisia [/huono] Onko e28:ssa ja e30 samanlaiset kumit?
              E28:seissa on ainakin eri vuosimalleissa keskenään erilaiset kumit. Vaihtuu jossain vuoden 1984 syyskuussa erilaiseen. Mun auto on vissiin 04/84 (ja 25% lukolla mutta se ei vissiin vaikuta asiaan kun asiaa ei kukaan kysyny ja "kumi" sopi autooni), tilasin ensin Motonetistä jonkun kumin (ne kyllä väitti siellä että se sopii vain 518-525), mikä yllättäen ( :oops: ) osoittautui sitten vääräksi. No, olin saanu "varmaa" tietoa jostain että kaikissa on muka sama "kumi". En sitten ees tiedä että oliko se Motonetin osa se uuden mallinen kumi vai oliko se vaan ihan totaalisen väärä osa, mutta Bemari-liikkeestä sain sitten auton runkonumeron perusteella ittelleni oikean kumin pienen selvityksen jälkeen..

              Eli muuttuisko E30:ssäkin jossain vaiheessa kumi erilaiseen vuosimallin mukaan? Se Motonetin "kumi" oli sellanen leveempi ja lyhyempi malliltaan, mulle sopiva taas oli melkein yhtä levee kun pitkä, jotain 90x100mm se laippa mikä auton pohjaan tulee kiinni. (Yritä nyt sitten ottaa näistä mun selityksistä selvää.. :lol: )

              EDIT: Niin ja en sitten vastannu kysymykseen vaan esitin ennemminkin lisää sellasia.. Olin siis oikein paljon avuksi taas! :(b)

              Comment

              • Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

                #8
                [quote="sqxo"]
                Originally posted by Kyytsis
                ...en sitten ees tiedä että oliko se Motonetin osa se uuden mallinen kumi vai oliko se vaan ihan totaalisen väärä osa..

                EDIT: Niin ja en sitten vastannu kysymykseen vaan esitin ennemminkin lisää sellasia.. Olin siis oikein paljon avuksi taas! :(b)
                Veikkaan ettei se ensimmäinen ollut edes bemarista, viime kokemuksien mukaan ne laittaa kaikki osat joissa lukee jossainkohtaa pakettia "500"-bemarin osiksi, mm. käsijarrukengät (MB 500) tai sitten kun paketissa ei lue mitään (takajarrupalat, mallia sitröen sakso)... :paskana:

                Comment

                • toitsu
                  Newbiemmer
                  • Aug 2003
                  • 15

                  #9
                  Originally posted by RiiQuu
                  Voi olla vähän hankalaa vaan saada se kumi pois sieltä käsin, hydrauli prässillä onnistuu ainakin kätevästi.

                  Niitä kumejahan on sitten eri vahvuuksia jos haluaa samalla tuunata, on ns. vakiokumi, E30 M3 kumi, Motorsport kumi, M-Roadster/M Coupe kumi j.n.e. noi siis kaikki erilaisia vahvuuksiltaan :wink:

                  Mulla oli noi osanumerotkin jossain kunhan vaan jaksais kaivaa konetta
                  Kiitoksia vastauksista. Kelkan kumit on vaihdettu, siellä ei pitäis enää olla väljää ja peränkumi on sen näkönen et on aikansa palvellu. Jos sulla on noi kumien varaosanumerot, niin voisitko laittaa postia.

                  Comment

                  • RiiQuu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 1367

                    #10
                    Originally posted by toitsu
                    Originally posted by RiiQuu
                    Voi olla vähän hankalaa vaan saada se kumi pois sieltä käsin, hydrauli prässillä onnistuu ainakin kätevästi.

                    Niitä kumejahan on sitten eri vahvuuksia jos haluaa samalla tuunata, on ns. vakiokumi, E30 M3 kumi, Motorsport kumi, M-Roadster/M Coupe kumi j.n.e. noi siis kaikki erilaisia vahvuuksiltaan :wink:

                    Mulla oli noi osanumerotkin jossain kunhan vaan jaksais kaivaa konetta
                    Kiitoksia vastauksista. Kelkan kumit on vaihdettu, siellä ei pitäis enää olla väljää ja peränkumi on sen näkönen et on aikansa palvellu. Jos sulla on noi kumien varaosanumerot, niin voisitko laittaa postia.
                    Tähän hätään en löytänyt kuin yhen, pahus kun en muista missä näin noi kaikki vierekkäin. Vakio ja E30M3 mallien numerot löytää myös ETK:lta, ainoa mikä jää puuttumaan on Motorsport kannattimen numero. Jäykin kuitenkin vakiokumeista on :arrow:

                    M-Coupe/M-Roadster perän kannattimen kumi: 33 17 2 228 425
                    "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
                    - - -
                    E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
                    Cäbi©

                    E36 M3 Coupé 1996
                    G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

                    Comment

                    • mulletti
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2587
                      • Jyväskylä - Bra | bar base beach

                      #11
                      Jawohl, nyt olisi edessä tämäkin savotta. Ei nyt aivan tarkkaa tietoa ole että mistähän kohdasta kumi löytyy, se pyöreä kumi murikan kyljessä?
                      E28 - E30

                      HUNAJATA HUNAJATA

                      Comment

                      • GOOFY
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 4139
                        • .

                        #12
                        tossa osa numero 13
                        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                        Comment

                        • smpovers
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 2371
                          • Tammela

                          #13
                          E30 Perän kannatinkumin asennus

                          Olen vaihtamassa perää 318i:hin. Ajattelin samalla vaihtaa perän kannatinkumin. Tietysti se takakansi meni molemmista paskaksi kun koitin viilapenkissä varovaisesti uutta kumia paikalleen. Tästä jälkimmäisestä meni jopa yli puolenvälin ja sitten iso naksahdus.. Vitutti nii saakelisti että piti mennä vähä takoo lekalla kiukkua pois vanhaa kiukaaseen..

                          Mitenkä tuo kumi oikeaoppisesti asennetaan?

                          PS: Ostettais myös uusi takakansi tai rikkinäinen perä
                          BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                          BMW 330d touring e46 -05
                          Ford Cortina Mk2 1600 -70
                          ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Muistaakseni laitoin ihan viilapenkissä itse. Putsasin pinnat viimesen päälle hyvin (santapaperilla kannesta) ja pirusti silikonia väliin. Ongelmaksi voi tulla se että vartin ruhjomisen jälkeen hela ei ole enää pyöreä..
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Delphin
                              BTCF Member
                              • Mar 2006
                              • 231
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Prässillä puristamalla tai kunnollisella ulosvetäjällä saa siististi paikalle.
                              Vanhoja katiskoja.

                              Comment

                              Working...
                              X