Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 pierburkin ohjaus poksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GOOFY
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 4139
    • .

    e30 pierburkin ohjaus poksi

    eli aloin siistimään tosta 316:sta moottori tilan johdoituksia. tohon oon vaihtanu weberin kaasarin ja siihenhän ei mee mitään sähköjä, joten aloin karsimaan niitä ylimääräisiä piuhoja vähemmäksi... purin sen poksin esille hanskalootan katosta ja katkoin ne konehuoneesta tulevat ylimääräiset piuhat siihen poksin juureen.

    Tuli vain mieleen että onko tolla poksilla muuta virkaa kuin kaasarin ohjaus, eli saako tolla nakata vesi lintua kun tuli sellainen idea että saisi hanskalokeroon lisää tilaa

    ja vielä semmoinen notta minne ne piuhat menevät siitä huoltovalojen nollaus pistokkeesta? senkin ajattelin purkaa pois kun eihän siitä tarvi nollaukseen kun sen yhden johdon jolle syötetään maata nollattaessa, se yks piuha mittariston alle ja siihen jollain paino katkaisijalla maadoitusta nollattaessa.
    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
  • GOOFY
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 4139
    • .

    #2
    .....
    Last edited by GOOFY; 13-11-2016, 07:30.
    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

    Comment

    • -Tk-
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2002
      • 387
      • Jyväskylä

      #3
      Omasta otin joskus sen kaasarin ohjausboksin pois, kun oli korvauskaasutin, enkä huomannut mitään ongelmia.
      325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

      Comment

      • GOOFY
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 4139
        • .

        #4
        Originally posted by -Tk- View Post
        Omasta otin joskus sen kaasarin ohjausboksin pois, kun oli korvauskaasutin, enkä huomannut mitään ongelmia.
        onkosta kellään muulla tähän vielä lisättävää?

        ja mihin menevät ne poksilta lähtevät 3 muuta johtoa, suuntana johonkin mittaristolle päin?
        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

        Comment

        • Axum
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 4416
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by GOOFY View Post
          mihin menevät ne poksilta lähtevät 3 muuta johtoa, suuntana johonkin mittaristolle päin?
          boxin virrat ja musta on tieto kulutus-mittarille.. "perus" johtosarjahan on sama mallista riippumatta
          - E30 325i M52B28TU Cabriolet
          - E39 528ia
          - KUOPION PUTKIMIEHET -team
          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

          Puretaan 520ia -97
          https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

          Comment

          • GOOFY
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 4139
            • .

            #6
            Originally posted by Axum View Post
            boxin virrat ja musta on tieto kulutus-mittarille.. "perus" johtosarjahan on sama mallista riippumatta
            eli noitakan ei tarvi kun ei ole sitä kulutus mittaria... mihin ne muut johdot menevät kone huoneessa ja saisko mistään selko lukuista piirrosta johdoista?
            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

            Comment

            • Axum
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 4416
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by GOOFY View Post
              eli noitakan ei tarvi kun ei ole sitä kulutus mittaria... mihin ne muut johdot menevät kone huoneessa ja saisko mistään selko lukuista piirrosta johdoista?
              jep... sitä juuri tarkoitin, kaasari-mallissa ko. johto on turha
              - E30 325i M52B28TU Cabriolet
              - E39 528ia
              - KUOPION PUTKIMIEHET -team
              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

              Puretaan 520ia -97
              https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

              Comment

              • GOOFY
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 4139
                • .

                #8
                Originally posted by Axum View Post
                jep... sitä juuri tarkoitin, kaasari-mallissa ko. johto on turha
                poksilta lähtee yksi liitos johon menee toisesta päästä ohkanen sininen ja liittimellä kiinni ohkasessa ruskeassa johdossa, sen irroituksen jälkeen vielä lähti käyntiin. mutta sen isomman liittimen(kolme paksua johtoa, mittaristolle päin) irroituksen jälkeen auto starttas mut ei käynnistyny...:think yli eipä varmaan kaan voi poksia nyppästä kokonaan pois jos sen kautta kulkee virtaa sytytykseen tai jonnekkin.
                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                Comment

                • GOOFY
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 4139
                  • .

                  #9
                  nyt nykäisin sen poksin irti kokonaan ja kyvinhän toi tuntui pelaavan. kulkeeko puolalle virta sen poksin johdoituksien kautta ja mistä se laturin heräte virta kulkee mittaristolle?

                  eli sähkö kaaviota edelleen kaipailisin ja tietoa niille neljälle johdolle hanska lokeron katossa...
                  E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #10
                    Helpoimmalla pääset kun teet uuden johto sarjan sieltä sulakerasian liittimeltä lähtien, silloin ei tule edes montaa johtoa.

                    Suurin piirtein näin.

                    vihreä -> puolan plus ja sytkäyksikön +(myös vihreä).
                    ruskea/valkea -> vedenlämpöanturi.
                    ruskea/vihreä -> ÖP-anturi.
                    sininen -> laturin d+.
                    musta/keltainen-> Startin heräte.

                    Sitten irroittelet sytkäyksiköltä hieman matkaa johtoa ja kytket ne näin:

                    2 napainen ohut -> jakajan kylkeen.
                    musta -> puolan -
                    vihreä -> puolan + ja samalla sulakerasian liittimelle
                    ruskea -> maa
                    sininen -> jätä irti
                    keltaine -> kojetaulun alle siihen liittimeen, keltaiseen johtoon.

                    Eli eipä kummoinen homma.

                    EDIT: niiden _KOLMEN_(en tiedä mikä/missä on neljäs) johdon merkitys siellä kojetaulun alla:

                    Vihreä +12 virtalukon kautta sytys kytkettynä, estää releiden toiminnan puuttuessaan, esim ajotietokone katkaisee tämän johdon kun code toiminta laitetaan päälle, ei siis merkitystä jos teet uuden johtosarjan.

                    keltainen/joku muu väri kierrosluku tieto boksilta(oikeastaan kaasutin autossa sytkäboksilta kaasarinboksin kautta) mittaristolle

                    musta kulutus mittarin tieto kaasuttimen ohjauslaiteelta.
                    Last edited by Rocla; 26-12-2006, 21:03.
                    Olli.

                    Comment

                    • GOOFY
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 4139
                      • .

                      #11
                      kiitoksia pitääpä taas jokin päivä viritellä. ja sillä sulake rasiasta lähtevällä liittimellä tarkoitat siis sitä pyöreää ruuvattavaa mallia joka on kahdella ruuvilla siinä rinta pellissä kiinni?
                      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by GOOFY View Post
                        kiitoksia pitääpä taas jokin päivä viritellä. ja sillä sulake rasiasta lähtevällä liittimellä tarkoitat siis sitä pyöreää ruuvattavaa mallia joka on kahdella ruuvilla siinä rinta pellissä kiinni?
                        Juurikin sitä, poikki vaan n. 10cm kohdalta ja teet uudet piuhat, kaikkein nopein tapa päästä eroon siitä viidakosta, jonka pierburg on jättänyt jälkeensä.
                        Olli.

                        Comment

                        • GOOFY
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 4139
                          • .

                          #13
                          tulipa ny innnostuttua repimään nuita ylimääräisiä piuhoja vähemmäksi ja niitähän riitti.

                          kytkökset menevät nykyään vähän erinlailla entä kuin edellisellä sivulla

                          eli
                          puolan+ ----->hansikas lokeroon jääneeseen liittimeen, vihreä--->vihreään
                          puolan- ----->sytytys poksin isomman liittimen vihreeseen

                          sytytys poksin muut johdot:

                          ruskea---->maahan
                          keltainen-->hansikas lokeroon jääneeseen liittimeen, mustaan johtoon
                          musta----->moottorin liittimen vihreeseen

                          moottorin liittimen muut:
                          valko/sininen----->huolto valojen nollaus johto(paino katkaisin jolla syötetään
                          maata)
                          ruskea/valkea----->veden lämpöanturi
                          ruskea/vihreä----->öljyn paine anturi
                          sininen----------->laturin d+
                          musta/keltainen--->startin heräte

                          ja tietenkin se pienempi sytytys poksin liiten jakajan kylkeen.

                          pari johtoa tais olla väärin päin tossa edellisen sivun ohjeessa...

                          eiköhän ne tuossa ole jo kaikki tarpeelliset tolle koneelle.
                          Last edited by GOOFY; 29-12-2006, 20:48.
                          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                          Comment

                          • Rocla
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2002
                            • 7692
                            • Kajaani

                            #14
                            Originally posted by GOOFY View Post
                            pari johtoa tais olla väärin päin tossa edellisen sivun ohjeessa...
                            Hyvinkin mahdollista, ulkomuistista nuo kaivoin.

                            Tosin siinä on vielä sitten merkillinen piirre että joissain uudemmissa 316 kaasareissa tuon sykäyksikön musta ja vihreä vaihtavat väriä keskenään johtosarjan sisällä ts. johdot ovat keskenään toisen värisiä toisesta päästä.

                            Ja tosiaan, siitä vihreästä johdosta kojetaulun päällä ei tarvi vetää mihinkään mitään.

                            Ja puolan + napaan ja sytkäyksikön + napaan(vihreä) menee isosta liittimestä vihreältä virta ja yksiköltä menee puolalle musta miinus napaan.
                            Olli.

                            Comment

                            • GOOFY
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 4139
                              • .

                              #15
                              Originally posted by Rocla View Post
                              Hyvinkin mahdollista, ulkomuistista nuo kaivoin.

                              Tosin siinä on vielä sitten merkillinen piirre että joissain uudemmissa 316 kaasareissa tuon sykäyksikön musta ja vihreä vaihtavat väriä keskenään johtosarjan sisällä ts. johdot ovat keskenään toisen värisiä toisesta päästä.

                              Ja tosiaan, siitä vihreästä johdosta kojetaulun päällä ei tarvi vetää mihinkään mitään.


                              Ja puolan + napaan ja sytkäyksikön + napaan(vihreä) menee isosta liittimestä vihreältä virta ja yksiköltä menee puolalle musta miinus napaan.
                              mä vain aattelin jättää sen puolan plussan tulemaan sieltä sisältä puolalle suoraan kun se menee siitä nätisti ja kun se alun perinkin meni sitä kautta.

                              mulla taitaa mennä just noi sytkä yksikön musta ja vihree väärin päin, koska mustaan tulee moottorin liittimeltä virta ja vihreeseen puolan-

                              hyvimpä tuo tuntui käyvän ja kulkevan nuillakin johdoituksilla.
                              Last edited by GOOFY; 30-12-2006, 18:00.
                              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎