Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuinka jäykät kynäjouset E30 taakse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    #16
    Originally posted by racing02 View Post
    Niin joo - showmielessä. Tahtoo joskus unohtua kuinka paljon toiset on valmiita uhraamaan ajettavuutta ja muita ominaisuuksia sen eteen. Kyllä tossa kuitenkin ajettavuudestakin puhuttiin, että ihan pelkkä showkäyttö ei kai ollut tavoitteena.

    Ei ne väsymisen merkit päällepäin heti näykään, mutta jos aletaan kattelemaan saumoja massojen alta tarkemmin niin väsymismurtumia alkaa melko varmasti löytymään. Tosin tuskin sellaselle pelille kilometrejäkään kovin paljon kertyy niin kestäähän se varmaan useammankin kesän.

    Silti vielä, eikö vähän löysemmät jouset ja jonkinlaiset stopparikumit olisi parempi ratkaisu? Tolpan lyhennys voisi myös tulla mieleen että jonkinverran joustomatkaakin saisi säilymään.
    Autoa on tarkoitus madaltaa sen ~80mm ajettavuuden säilyessä vielä kutakuinkin fiksuna. Bilsteinin sprintit tulee ympäriinsä sekä säädettävät, noin 20mm alkuperäisiä matalemmat, yläpäät eteen joten iskarin joustomatkankin pitäisi pysyä kurissa.
    Koneena on M30 joten jo siitäkin syystä tarvitaan eteen jäykät jouset kompensoimaan sitä 50 ylimääräistä kiloa etuakselilla.

    Autoa ei ole tarkoitus rääkätä radalla / ajella mukulakivillä satasta, toisaalta ei tässä mitään "trailerilla näyttelyyn ja takas halliin" - peliä olla todellakaan tekemässä, kesällä pitää pystyä ajamaan tuhansia kilsoja joten käytettävyydestä ei älyttömiä voi tinkiä.

    Oli miten oli, jouset ei maksa kuin satasen / pari niin ei se maailmaa kaada vaikka ostaisi parit sarjat ja kokeilee että mikä on se sopivin jäykkyys..
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • pts
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 478
      • nummela

      #17
      rally race myy kyllä valmiita spax:in kynä tolppia e30 bemariin.
      omassa autossa on juurikin sellaiset ja toimivat erittäin hyvin.

      tos kuva:
      Last edited by pts; 14-04-2008, 19:38.
      bmw e30 823hv/860nm
      1/4mile 8.9/247

      Comment

      • Makkiver
        Bimmer Rookie
        • Feb 2005
        • 140

        #18
        Originally posted by pts View Post
        rally race myy kyllä valmiita spax:in kynä tolppia e30 bemariin.
        omassa autossa on juurikin sellaiset ja toimivat erittäin hyvin.

        Itsellä myös hyviä kokemuksia spaxin säädettävistä iskareista.. Sai todella löysästä todella jämäkäksi

        Comment

        • pts
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 478
          • nummela

          #19
          Originally posted by Makkiver View Post
          Itsellä myös hyviä kokemuksia spaxin säädettävistä iskareista.. Sai todella löysästä todella jämäkäksi
          juu on todella hyvät jäykkyys säätö mahdollisuudet noissa.
          bmw e30 823hv/860nm
          1/4mile 8.9/247

          Comment

          • Jonsku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 4645
            • Tuusula

            #20
            On varmasti hyvät mutta kun on jo bilsteinit tallissa niin turha alkaa enää vaihtelemaan.. Vahvistaakin joutuisi tuota iskarin yläpäätä aika reilunlaisesti.

            Mutta mutta, kenelläkään ei siis ilmeisesti ole ainoastaan kynäjousta normijousen paikalla..? Kiinnostaisi kovasti että kuinka paljon auto tippuu 125 / 140mm jousella milläkin jäykkyydellä.. noh, kokeilemalla se selviää :P
            - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

            ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
            ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
            ex. Alpina D10 Touring #33/94
            ... and many more

            Comment

            • Doni
              Moderator
              • Sep 2004
              • 2841
              • Kyrsälä

              #21
              Nimimerkillä 131 kirjoittava henkilö harrastaa endurancee. Siihen projektiin tuli ainakin tällainen takajousi http://www.131abarth.com/ESaomat/Dsc02568.jpg Itse ajattelin laittaa samanlaisen taakse ensi kesäksi.

              Mulla oli takana "normi" progressiivinen jousi jossa oli korkeudensäätö palikka. Tässä vielä pari kuvaa siitä.

              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

              Comment

              • m50 turbo
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 454

                #22
                Originally posted by pts View Post
                rally race myy kyllä valmiita spax:in kynä tolppia e30 bemariin.
                omassa autossa on juurikin sellaiset ja toimivat erittäin hyvin.

                tos kuva:
                paljonko maksaa tollaset kynätolpat? miksi sulla on orggis paikalla vielä jousi paikallaan tossa kuvassa?
                http://www.teammadmax.com

                Comment

                • pts
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 478
                  • nummela

                  #23
                  Originally posted by m50 turbo View Post
                  paljonko maksaa tollaset kynätolpat? miksi sulla on orggis paikalla vielä jousi paikallaan tossa kuvassa?
                  muistaakseni oli 400e ja jouset makso 50e 10 kg ja 130kg 80e. mulla on ainoastaan tossa kynä tolpassa 10kg lisä jousi tällä hetkellä. on kylläkin noi 130kg jousetkin mutta tuli aika hyvä tosta alustasta noilla juisillakin.
                  bmw e30 823hv/860nm
                  1/4mile 8.9/247

                  Comment

                  • Jonsku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 4645
                    • Tuusula

                    #24
                    Originally posted by Doni View Post
                    Nimimerkillä 131 kirjoittava henkilö harrastaa endurancee. Siihen projektiin tuli ainakin tällainen takajousi http://www.131abarth.com/ESaomat/Dsc02568.jpg Itse ajattelin laittaa samanlaisen taakse ensi kesäksi.

                    Mulla oli takana "normi" progressiivinen jousi jossa oli korkeudensäätö palikka. Tässä vielä pari kuvaa siitä.

                    http://eioohelppoo.org/~doni/temp/takajousi2.jpg
                    Juurikin tuollainen ylemmänmallinen olisi tarkoitus laittaa kun ainakin noiden weiteccien keskireikä on pienempi kuin tuollaisen säätöholkkisysteemin kierreosan keskireikä. Mistä muuten hommasit nuo säätöpalikat?

                    Samaten tuollainen Eibachin jousi on paljon parempi kuin normi 60mm madaltava jousi ja voi valita jäykkyyden aikalailla tarkasti mieleisekseen.
                    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                    ex. Alpina D10 Touring #33/94
                    ... and many more

                    Comment

                    • Doni
                      Moderator
                      • Sep 2004
                      • 2841
                      • Kyrsälä

                      #25
                      Originally posted by Jonsku View Post
                      Juurikin tuollainen ylemmänmallinen olisi tarkoitus laittaa kun ainakin noiden weiteccien keskireikä on pienempi kuin tuollaisen säätöholkkisysteemin kierreosan keskireikä. Mistä muuten hommasit nuo säätöpalikat?

                      Samaten tuollainen Eibachin jousi on paljon parempi kuin normi 60mm madaltava jousi ja voi valita jäykkyyden aikalailla tarkasti mieleisekseen.
                      Millanen keskireikä eibeachin jousissa on? Mietin vaan sopiikohan noi mun vanhat säätöpalat niihin?

                      Nuo säätöpalat on KW:n, jos jos oikeen yritän miettiä, niin hinta ois voinu olla 30-40eur/kpl. US Parts tuo maahan KW:ta ja sitä kautta ne taisi tullakkin. Toimitus kesti vaan enemmän kun kauan.
                      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎