Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 316 -84 Lämpöongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DIggItaLL[]r
    Newbiemmer
    • Dec 2006
    • 12

    E30 316 -84 Lämpöongelmia

    Terve. Eilen ihmettelin kun ei puhalla lämmintä kabiiniin. Lämmöt on ok (mittari seisoo pystyssä) mutta lämpöa ei tule kunnolla. Pelkää lehmän hönkäys. Jos ajaa kovemmilla kierroksilla nini sitten sieltä tulee lämpöä, ei kuuma mutta niin että tarkenee. Tyhjäkäynnillä tulee pelkkää kylmää.

    Ylevesiletku ja syylärin yläpää on kuuma mutta taas syylärin alapää ja syylärin alavesiletku on ihan kylmä. Syylärin alavesiletku liittyy metalliseen T kappaleeseen joka on kuuma. Bensa-asemalla kun pähkäilin tilannetta niin joku paikkallinen "rane" tuumasi että olisi syylärin alapää jäässä ?? ja että vesi ei kiertäisi kunnolla.

    Ylävesiletku on kuuma, mutta tuntuu kuin olisi tyhjillään sitä kun puristelee niin ei tunnu kunnon vastusta.

    Ajatelin huuhdella jäähdytin järjestelmän, antaa lämpösessa hallissa syylärin varmasti "sulaa" ja täyttää oikean vahvuiset liemet takaisin. Mitenkäs tämmöinen härveli ilmataan??? Vai onko peräti vesipumppu sökö?

    (Juu etupuskurin syylärin ilmareijät oli täynnä lunta->putsattu)
  • V7lle
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1159
    • Vantaa

    #2
    Terve.

    Itellä oli sama ongelma tässä viime viikolla ku tuli kovat pakkaset. Sama ongelma että termostaatista alaletku joka menee syyläriin oli kylmä eikä sisälle puhaltanut lämmintä.

    No termarin vaihto ja uudet pakkasnesteet niin alkoi toimimaan, eli pakkanen oli rikkonu termarin ku oli ollut liian laimeet nesteet ja oli päässy jäähän. Muista laittaa tarpeeks nestettä ja ilmaus on helppo, ohjeet tulee termarin mukana yleensä.

    -Ville
    sigpic

    http://www.btcf.fi/gallery/showgalle...0&ppuser=12088

    Comment

    • DIggItaLL[]r
      Newbiemmer
      • Dec 2006
      • 12

      #3
      Sekö on siis termari, se metallinen T-haara mokkula alavesilutkussa? motonetistä vaarmaankin siis saa.

      Comment

      • V7lle
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1159
        • Vantaa

        #4
        Se T muotonen siinä johon letkut syyläristä tulee. Pitää ostaa se koko mötikkä ja motonetissä maksaa 23-24e riippuu minkä asteisen meinaat. Sen vaihdat ja pitäis alkaa toimimaan.
        sigpic

        http://www.btcf.fi/gallery/showgalle...0&ppuser=12088

        Comment

        • DIggItaLL[]r
          Newbiemmer
          • Dec 2006
          • 12

          #5
          Nonniin, kävin paikallisesta haratsusta hakemassa termarin.
          Nyt ihmettelyjä aiheuttaa ilmaus? Eli miten tuo jäähdytys järjestelmä ilmataan.
          Ajattelin samalla huuhdella koko systeemin, lähteekö kaikki vedet jos irroittaa alavesiletkun? vai jääkö jonnekkin liquittejä? Miten paljon nestettä sinne jäähd. systeemin menee??

          Comment

          • GOOFY
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 4139
            • .

            #6
            kyllä se aika tyhjäksi tulee alavesi letkusta. helposti ton saa ilmattua, laitat vaan syylärin täyteen ja jätät korkin auki ja laitat sen sisä puhaltimen lämmön valitsimen lämmin asentoon ja kone käyntiin... lisäilet sit nestettä syyläriin sitä mukaa kun pinta laskee. ilmat kiertää myös paremmin syylärin kautta pois jos laitat jotenkin auton keulaa ylemmäs... joo ja onhan siinä imusarjassa muistaakseni jokin ilmaus ruuvi, en ole kyllä ite sitä koskaan tarvinnu.
            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

            Comment

            • DIggItaLL[]r
              Newbiemmer
              • Dec 2006
              • 12

              #7
              Nonniin Kävin paikallisessa Ti hallissa tekemässä jäähdytys järjestelmän tsydemoinnit.

              Huuhtelin jäähdytys järjestelmän ja syylärin (tuli paaljon ruosteista vettä syylärista ) Vaihdoin termarin.
              Ajoin keulan hallinosturlle ja nostin n.20cm maasta ja lisäiln vettä ja ilmailin. Huomion siinä että syylärin ylävesiletkua pitää painaa alaspäin, ihan laturiin kiinni jotta vedet laskeutuu sitäkautta.

              Lämmintä tulee paremmin mutta auto ei todelakaan ole vielä kuunossa.
              Onko rintapellissä kennolle joku oma pumppu. Pumpun näköisen murkulan kautta yksi kennon letkuista meni kabiiniin. Miksi BMW:tarvitsisi oman kiertovesipumpun lämppärille, kun muut pärjää ilman. (Lisää rikkoutuvia osia) Kyseiseen mokuulaan liitty 2 relettä rintapellissä, vedenlämpötila anturille menevä johto. vedenlämpötilanturin johtoa kun irrottaa/laittaa kiinni vetä releet laittaessa johto kiinni. (virrat päällä)

              Sähköpiiri kai toimii kun releet vetää, kaikki sulakkeet oli OK mutta käsin kosketellassa ja korvakuulolla niin vaikutta kuin kyseinen murkula olisi aivan kuollut. Helvetti ku ei ollu "flukee" mukana ni ois voinu mitata et meneekö sinne murkulalle sähköä.

              Ajossa tulee nytten kuumaa, ja tyhkäkäynnillä ilma on lämpösempää kin ennen "rempaa" mutta vieläkään siis tämä ei toimi.

              Mikä mättää? Mikä se murkula on? Miksi ei vieläkään puhalla lämpöä kunnolla?


              (OT:na Kattelin huvikseni öljyt... Oli tikun alapäässä enään pienesti. Laiton 1.5l oilii koneseen, Olin lähdössä ja muistin että öjykorkki jäi auki, kävin laittamassa kiinni, oli kone käynnissä, ja vannon että öljyntäyttöaukosta puhaltava bafuuni olisi lennättänyt amis lippikseni päästä jos minulla olisi se ollut mukana. Piiieentä ohivuotoa(ko)?:think)

              Comment

              • reddewil
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 3015
                • West Coast

                #8
                Originally posted by DIggItaLL[]r View Post
                vannon että öljyntäyttöaukosta puhaltava bafuuni olisi lennättänyt amis lippikseni päästä jos minulla olisi se ollut mukana. Piiieentä ohivuotoa(ko)?:think)
                *totaalirepeeminen*

                Se murkula on ilmeisimmin kiertovesipumppu, juurikin sitä varten kun gyntteri ei ole osannut rakentaa tarpeeksi tehokasta vesipumppua moottoriin
                ...

                Comment

                • DIggItaLL[]r
                  Newbiemmer
                  • Dec 2006
                  • 12

                  #9
                  Kiinnostaisi nytten tuo lämppärin kiertovesi pumpun kytkikset. Olisi helpompi lähteä tutkimaa että missä vika.

                  Onko kellään kaaviota sähköistä/lämmitys systeemin toimintaperiaatteesta?

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    #10
                    se kierto vesi pumppu lähtee päälle kun väännät sen lämpötila hanikan lämpimälle, tai pitäisi lähteä. kuulet paremmin sen pyörimisen kun annat auton olla sammuksissa mutta tietenkin virrat päällä.

                    seuraa sitä pumpusta lähtevää johtoa noin 20 senttiä ja löydät liittimen, anna siihen virtaa jotta pyöriikö koko moottori...

                    Originally Posted by DIggItaLL[]r
                    vannon että öljyntäyttöaukosta puhaltava bafuuni olisi lennättänyt amis lippikseni päästä jos minulla olisi se ollut mukana. Piiieentä ohivuotoa(ko)?)

                    huohotin jäässä/tukosa?
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • DIggItaLL[]r
                      Newbiemmer
                      • Dec 2006
                      • 12

                      #11
                      Hyvä, eli jos siis kuuluu pörrää vaikka kone seis (toki virrat päällä).
                      Rupesin miettimään et oisko siellä lämppärin säätimen luona sitten se vika. Meinaa radioo on tullu runnottuu eestaas sinne boksiin.

                      Kokeilin tossa juuri parkkiksella syttävirta ja koneen käydessä lämpönämiskää käännellä edes takas kylmä<->kuuma, ei kuulunut mitään releenapsuntaa.

                      Täytynee tutkia illalla lähemmin.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎