Sarjanumeron löydät kun menet kuskin puolelle konetta ja kurkkaat taskulampulla kaiken roinan läpi sinne koneen alakertaan... en nyt osaa paremmin selittää tähän hätään.
2,0 ja 2,5 litraisen M20 moottorin eron huomaa helpoiten mittaamalla ilmamäärämittarin kumiputken / ilmamassamittarin putken liitoksen halkaisijan. 2,0 litraisessa kaasuläppä on selvästi pienempi kuin 2,5 litraisessa.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Kannessa pakosarjojen päällä on luku 2,5. itsellä on vielä kauttaviivalla 2,7. alakerrasta löytyy kuskinpuolen koneenkorvan oikealta puolen kaksirivinen numerosarja josta ylempi alkaa 25 seuraavaksi tulee 6k tai 6e, josta selviää puristussuhde e=8.8 k=9.5(saatan muistaa väärinpäin). ja perässä 1 .
mistä tietää että kone on 2,5l?
"ensimmäistä bmw:tä ostamassa "
Ilmeisesti olet siis tekniikanvaihtopeliä katsomassa, muutenhan 325i:n erottaa muista malleista helposti esim. akun sijainnista takaluukussa, öljynjäähdyttimestä, ABS-jarruista (ainakin tuoreemmissa) ja takalevyjarruista sekä sumuvaloista. Näiden puute antaa heti aihetta epäilyille. Alkuperäiset kuusisylinteriset erottaa myös "turvallisuusverhoilusta" ja Check-Controllista tuulilasin yläpuolella, täysverhoilluista ovista, nahkaisesta vaihdekepin nupista ja suojuksesta.
Koneen tunnistukseen jo lueteltujen vinkkien lisäksi siis tuo öljynjäähdytin ja lisäksi öljytikun reiän vieressä (lohkossa) lukee 2,5-litraisessa 84, joka vastaa ko. moottorin sylinterien porausta. Muita eroja löytyy sitten öljynsuodattimen asennosta ja mm. jo mainittu kannessa pakosarjan yläpuolella oleva merkintä '2.5'.
Kaikkien 2,5 litraisten M20 moottoreiden kansissa ei ole siinä pakosarjojen yläpuolella sitä 2,5 merkintää!! On myös moottoreita, joissa ei lue siinä kohdassa mitään ja silti on M20B25 !!
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Kaikkien 2,5 litraisten M20 moottoreiden kansissa ei ole siinä pakosarjojen yläpuolella sitä 2,5 merkintää!! On myös moottoreita, joissa ei lue siinä kohdassa mitään ja silti on M20B25 !!
Eli siis löytyy kolmea erilaista kantta? Vanhemmissa ja uudemmissa kun tuo kohouma, jossa lukee 2.5 on erimuotoinen. No ainakin öljynjäähdytin ja merkintä '84' öljytikun kohdalla lohkossa lienevät varmoja merkkejä.
Eli siis löytyy kolmea erilaista kantta? Vanhemmissa ja uudemmissa kun tuo kohouma, jossa lukee 2.5 on erimuotoinen. No ainakin öljynjäähdytin ja merkintä '84' öljytikun kohdalla lohkossa lienevät varmoja merkkejä.
Kyllä minulle on tullut aikoinaan vastaan sellaisia alkuperäisiä E30 325i autoja, joissa ei kannessa ole lukenut mitään tuossa kohdin.
Siellä öljytikun lähellä lohkossa lukee sellaisessa tasaisessa kohdassa hieman öljypohjan yläpuolella moottorin tyyppi ja moottorin numero. Tuo 84 taitaa lukea siellä ylempänä.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment