Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 m10 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • asse21
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2005
    • 1251
    • Tampere

    E21 m10 kysymyksiä

    Ensiksi kytkimen työsylinteri: Kävin tilaamassa uuden (30€) ilmeisesti kannattee! Pitääkö se ilmata, jos pitää niin miten?
    Sit moottorista.
    Mistä ootte yleensä tilannu noit tiivistesarjoja? esim. yläpään sarja?
    Tuleva kone on siis m10b20 k-jetin ruiskulla.
    Mikä kannen tiiviste? kansi on joskus oikastu, mut tuskin on laskettu.
    Kannen tiivisteitä saa paksumpaa ja ohuempaa, eli kumpi on järkevämpi?
    Kannessa on myös isommat venttiilit ja avarretut kanavat.
    Mistä nokka-akseli? Kannattaako laittaa vakio nokka vähän kutiteltuun koneeseen?
    Pitääkö laittaa uudet kannenpultit kasattaessa?

    On muuten pikkasen hakemista noiden tiivistesarjojen osalta...
    Muitakin vinkkejä saa antaa, esim. mitä kannattee huomioida kun koneen kasaa ja mitkä välykset kannattaa mitata?
    E39 523i
    i3
  • Tzeimi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 2069
    • Banshee - Jyväskylä

    #2
    [QUOTE]
    Originally posted by asse21 View Post
    Ensiksi kytkimen työsylinteri: Kävin tilaamassa uuden (30€) ilmeisesti kannattee! Pitääkö se ilmata, jos pitää niin miten?
    Ilmaus: nestettä säiliöön ja ilmaruuvi auki. Kun nestettä alkaa tulla ilmanipasta, on suurin osa ilmasta tullut pois. Ruuvi kiinni. Kaveri painaa pumppailematta (=vaahdottamatta) kytkimen pohjaan ja sinä avaat ruuvin. Tavaran tulon loputtua ruuvi kiinni, kytkin ylös ja sama homma uudestaan kunnes ilmaa ei enää tule.


    Mistä ootte yleensä tilannu noit tiivistesarjoja? esim. yläpään sarja?
    Tuleva kone on siis m10b20 k-jetin ruiskulla.
    Mikä kannen tiiviste? kansi on joskus oikastu, mut tuskin on laskettu.
    Kannen tiivisteitä saa paksumpaa ja ohuempaa, eli kumpi on järkevämpi?
    KL-varaosat tai Laakkonen, tulee (ainakin yleensä) kaikki tarvittavat tiivisteet mukana. Ohuemmalla pahvilla puristukset nousee hintsusti. Jos kantta/lohkoa ei ole plaanailtu ylettömästi, ei pakopään kanssa pitäisti tulla ongelmia.


    Mistä nokka-akseli? Kannattaako laittaa vakio nokka vähän kutiteltuun koneeseen?
    Paljonko on vähän kutiteltu ja mitä haluat saavuttaa? Vakiolla ajettavuus on hyvä tietty kovan huipputehon kustannuksella.

    Pitääkö laittaa uudet kannenpultit kasattaessa?
    Ei tarvi


    Muitakin vinkkejä saa antaa, esim. mitä kannattee huomioida kun koneen kasaa ja mitkä välykset kannattaa mitata?
    Kaikki välykset kannattaa mitata ja kansi koeponnistaa.
    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
    & 02 tulpo saniteetti dyno




    Älä väkisin, ota isompi vasara.
    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

    Comment

    • Eepo
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 5388
      • Tampere

      #3
      Quote:
      Pitääkö laittaa uudet kannenpultit kasattaessa?
      Ei tarvi

      minulla on aina ollut sellainen käsitys et pitää olla , tosin ei niin paljon maksa et kannattaa ottaa se riski et rupee fuskaa kannen välistä.

      kytkimen ilmauksesta vielä.
      jos et saa kaveria avittamaan ilmauksessa, niin meet vaan itse kajuuttaan istumaan ja pumppaat kytkintä ku hullu, niin sen kyllä pitäisi vähitellen sieltä löytyä.
      nimimerkillä jalka maitohapoilla!
      -Harley Davidson Sportster - 89-
      -Harley Davidson softail -89-
      -Suzuki PV50 -86-

      Comment

      • Tzeimi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 2069
        • Banshee - Jyväskylä

        #4
        Originally posted by Eepo View Post
        minulla on aina ollut sellainen käsitys et pitää olla , tosin ei niin paljon maksa et kannattaa ottaa se riski et rupee fuskaa kannen välistä.
        No ainakin tuossa ahdetussa padassa on toiminut kaikki hyvin. Momentti 11.5 kg ja aukaistut ovat olleet saman pituisia joka kerta verrattuna normaalisti kiristettyihin siiviilimoottorien pultteihin. Kirjat kyllä kehoittaa vaihtamaan joka kerta.
        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
        & 02 tulpo saniteetti dyno




        Älä väkisin, ota isompi vasara.
        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

        Comment

        • asse21
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2005
          • 1251
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Tzeimi View Post
          Paljonko on vähän kutiteltu ja mitä haluat saavuttaa? Vakiolla ajettavuus on hyvä tietty kovan huipputehon kustannuksella.
          Kiitos tähän astisista.
          No, jos jotain kertoo, niin koneesta puristettu peltipakosarjalla, yli 300 asteisella nokalla ja 45 dellortoilla reilu 200 heppaa.
          Alakerta:
          ilmeisesti korkeampi puristeiset männät, kampura tasapainotettu, kiertokanget kiillotettu ja iskutilavuus 2,1 litraa.
          Yläpäässä:
          Kanavat avarrettu ja isommat venttiilit.
          Mitäköhän lie sais vakio nokalla? tavotteet ei nyt ihan mahottomat, kuhan nyt saa noi kylän dexterit poljettua jalkoihin.
          Paljonko on tehoja normi 2,0 litrasessa, jossa k-jet? 115 hv?
          E39 523i
          i3

          Comment

          • SledgeHammer82
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1651
            • Pk-seutu

            #6
            Originally posted by Tzeimi View Post
            Ilmaus: nestettä säiliöön ja ilmaruuvi auki. Kun nestettä alkaa tulla ilmanipasta, on suurin osa ilmasta tullut pois. Ruuvi kiinni. Kaveri painaa pumppailematta (=vaahdottamatta) kytkimen pohjaan ja sinä avaat ruuvin. Tavaran tulon loputtua ruuvi kiinni, kytkin ylös ja sama homma uudestaan kunnes ilmaa ei enää tule.
            Näin ideaalitapauksessa. Usein kuitenkin kun putkii valuu tyhjäksi sylinteriin jää ilmalukko, eikä ilmanipasta tule nestettä vaikka kuinka pumppailee. Vanha keino on ollut vetää etujarrun ilmausnipasta letku työsylinterin nippaan ja jarrua painamalla tunkea nesteet alakautta järjestelmään ja sen jälkeen sitten ilmaus tuolla Tzeimin esittämällä tavalla.

            Comment

            • Tzeimi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 2069
              • Banshee - Jyväskylä

              #7
              Originally posted by SledgeHammer82 View Post
              Näin ideaalitapauksessa. Usein kuitenkin kun putkii valuu tyhjäksi sylinteriin jää ilmalukko, eikä ilmanipasta tule nestettä vaikka kuinka pumppailee. Vanha keino on ollut vetää etujarrun ilmausnipasta letku työsylinterin nippaan ja jarrua painamalla tunkea nesteet alakautta järjestelmään ja sen jälkeen sitten ilmaus tuolla Tzeimin esittämällä tavalla.
              Kai mää olen sitten ollut onnekas On kuitenkin onnannut aina

              Toinen konsti alakautta ilmaukseen on pistää tippakannulla tavaraa ilmanipasta kunnes ilmaton. Ei ole kuitenkaan itse siis tarvinnut...
              Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
              & 02 tulpo saniteetti dyno




              Älä väkisin, ota isompi vasara.
              If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

              Comment

              • Rocla
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 7692
                • Kajaani

                #8
                Originally posted by Tzeimi View Post
                Kai mää olen sitten ollut onnekas On kuitenkin onnannut aina

                Toinen konsti alakautta ilmaukseen on pistää tippakannulla tavaraa ilmanipasta kunnes ilmaton. Ei ole kuitenkaan itse siis tarvinnut...
                Yhdesti on bemarin kytkinpiiri vastustanut ilmatessa, silloin laskin pääsylinteriin säiliöltä tulevaan letkuu paine ilmaa, kunnes työsylinteristä tuki lävitse.
                Olli.

                Comment

                • Tzeimi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 2069
                  • Banshee - Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by asse21 View Post
                  Kiitos tähän astisista.
                  No, jos jotain kertoo, niin koneesta puristettu peltipakosarjalla, yli 300 asteisella nokalla ja 45 dellortoilla reilu 200 heppaa.
                  Alakerta:
                  ilmeisesti korkeampi puristeiset männät, kampura tasapainotettu, kiertokanget kiillotettu ja iskutilavuus 2,1 litraa.
                  Yläpäässä:
                  Kanavat avarrettu ja isommat venttiilit.
                  Mitäköhän lie sais vakio nokalla? tavotteet ei nyt ihan mahottomat, kuhan nyt saa noi kylän dexterit poljettua jalkoihin.
                  Paljonko on tehoja normi 2,0 litrasessa, jossa k-jet? 115 hv?
                  Että n. 100 hp/L, ei huono. M64:ssä alunperin 125 hv/5700 rpm. Paha sanoa, mihin tehot tippuu vakionenällä... jäiskö jonnekkin 140-160 tuntumaan? Ei kyllä mitään käryä tommosesta konbinaatiosta.
                  Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                  & 02 tulpo saniteetti dyno




                  Älä väkisin, ota isompi vasara.
                  If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                  Comment

                  • Muumi
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 1702
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Originally posted by asse21 View Post
                    On muuten pikkasen hakemista noiden tiivistesarjojen osalta...
                    Kerta Rovaniemeltä olet niin KL-varaosista pitäisi löytyä tarvittavat tiivisteet.
                    Ainakin itselle löytynyt vastaavaan koneeseen.

                    "Eepon" mainitsema tyyli kytkimen ilmaukseen on myös ihan toimiva, jos vain jaksaa pumpata...
                    E24 635csi

                    Comment

                    • turisti
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2006
                      • 447
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Ite laittasin tohon kokoonpanoon jonku 284asteisen nokan-->alavääntö ei vielä katoa-->lisää löylyä vakioon verrattuna. Paksumman tiivisteen laittasin-->purkat hieman alempana-->kestää paremmin eikä välttämättä nakuta niin helposti.. Tietty riippuu mihin käyttöön auto on tulossa.. Tuollahan oli just 284 chrickki myynnissä mut joku dorka kerkes ensin!
                      sigpic
                      - Vanha Liitto Powered by M10 -

                      Comment

                      • T3
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 8530
                        • Karhe

                        #12
                        Originally posted by turisti View Post
                        Ite laittasin tohon kokoonpanoon jonku 284asteisen nokan-->alavääntö ei vielä katoa-->lisää löylyä vakioon verrattuna. Paksumman tiivisteen laittasin-->purkat hieman alempana-->kestää paremmin eikä välttämättä nakuta niin helposti.. Tietty riippuu mihin käyttöön auto on tulossa.. Tuollahan oli just 284 chrickki myynnissä mut joku dorka kerkes ensin!
                        Laskemalla vaparikoneen puristuksia saadaan varmistettua, ettei kireämmästä nokasta ole varmasti mitään hyötyä.
                        .

                        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                        Comment

                        • asse21
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2005
                          • 1251
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Muumi View Post
                          Kerta Rovaniemeltä olet niin KL-varaosista pitäisi löytyä tarvittavat tiivisteet.
                          No joo, pitääpä käydä kyselemässä sieltä vaikka kyllä vähän epäilen.
                          Ei ainakaan viimeksi olleet kovin palvelun halusia, ku kyselin osia tohon.

                          Saatan kyllä laittaa sen vakio nokan tohon, jos vaan jostain sellasen löydän.
                          Ja ehkäpä myös sen paksumman kannentiivisteen.
                          Autohan tulee ihan kesäkruisailuun tielle.
                          E39 523i
                          i3

                          Comment

                          • SledgeHammer82
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1651
                            • Pk-seutu

                            #14
                            Originally posted by asse21 View Post
                            Saatan kyllä laittaa sen vakio nokan tohon, jos vaan jostain sellasen löydän.
                            Ja ehkäpä myös sen paksumman kannentiivisteen.
                            Autohan tulee ihan kesäkruisailuun tielle.
                            Meilläpäin koneiden kutittelu tarkoittaa yleensä tehon lisäämistä, eli hengityksen parantamista, iskutilavuuden tai tehollisen keskipaineen nostoa. Näköjään pohjosessa koneiden kutittelulla tarkoitetaankin tehollisen keskipaineen ja samalla vääntömomentin laskemista. Se nimittäin tuosta paksummasta kannentiivisteestä seuraa.

                            Comment

                            • asse21
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2005
                              • 1251
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                              Meilläpäin koneiden kutittelu tarkoittaa yleensä tehon lisäämistä, eli hengityksen parantamista, iskutilavuuden tai tehollisen keskipaineen nostoa. Näköjään pohjosessa koneiden kutittelulla tarkoitetaankin tehollisen keskipaineen ja samalla vääntömomentin laskemista. Se nimittäin tuosta paksummasta kannentiivisteestä seuraa.
                              Juu, mietin vaan että kuinkahan hyvin mahtuu venttiilit aukeamaan, jottei mäntään ainakaan osuis...
                              Hyvät neuvot on aina kalliita, varsinki ku en vielä näistä mahottomia ymmärrä, kuten varmaan ootta jo huomanneet.
                              Mut, tosiaan ei kait niille kannentiivisteillä niin suurta eroa ole, jottenko vois sinne sitä ohuempaa laittaa.
                              (Oli noissa männissä pienet kolot tehty venttiileille ja miksiköhän siinä sitten olis käytetty sitä paksumpaa tiivistettä jos siitä on tehoa haluttu ottaa)
                              Kiitos vastauksistanne joo...
                              E39 523i
                              i3

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎