Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 etu alapallonivelen irroitus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarQu
    Moderator
    • Mar 2006
    • 5520
    • Vaasa

    e30 etu alapallonivelen irroitus.

    Elikkä kattastusmiäs sanoi että väljä ja vaihtoon. Noh ei ole varsinainen ongelma mutta jos jollain on kokemusta ja hyviä vinkkejä niin otetaan vastaan. KL osilla tuo osa oli 15e että ei sinänsä paha. Niin ja sanohan se miäs vielä valkosista vilkuista ja valojen suuntauksesta mutta noi nyt on pientä.
    sigpic
  • Meisseli
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1003
    • Kotka

    #2
    Mihin kohtaan tuossa nyt varsinaisesti haet vinkkejä? Ota tukivarsi irti, paina vanha nivel prässillä ulos, uusi tilalle ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Muista tutkia nivelen toiminta ja asento, ainakin iX:n alapallo oli "yksisuuntainen", eli sen olisi voinut laittaa 90 asteen verran väärään asentoon.
    Eioo penaria alla enää.. :(

    Comment

    • petepii
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2005
      • 280
      • Joensuu

      #3
      helpommalla pääset kun ostat uudet tukivarret,niissä on molemmat pallot uusia ja varmasti säästät hermoja ja aikaa kun joskus nuo pallot meinaa olla melekosen tiukassa!

      Comment

      • MarQu
        Moderator
        • Mar 2006
        • 5520
        • Vaasa

        #4
        Originally posted by petepii View Post
        helpommalla pääset kun ostat uudet tukivarret,niissä on molemmat pallot uusia ja varmasti säästät hermoja ja aikaa kun joskus nuo pallot meinaa olla melekosen tiukassa!
        No kävin kysymässä käyttöautolta koko systeemin hintaa joka oli 125e eli ei ihan omalle kukkarolle sopiva kun taas pelkkä pusla oli kl varaosissa 15e. ja prässi löytyy kunhan pääsee oikeeseen talliin laittamaan sitä kiinni.
        sigpic

        Comment

        • Juubi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 999

          #5
          Motonetissä tukivarsi palloineen 60e. Tuollaiseen kun vaihtaa kunnon rasvat palloihin niin pitkälle kestää.

          Comment

          • GOOFY
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 4139
            • .

            #6
            Originally posted by Juubi View Post
            Motonetissä tukivarsi palloineen 60e. Tuollaiseen kun vaihtaa kunnon rasvat palloihin niin pitkälle kestää.
            ja kl varaosissa alatukivarsi 83 euroa mut siihen ei ainakaan kuulu mukaan se takapään pusla joten senkin joutuu laittamaan uuden. eli jos nivel on 15 ja koko halvin alatukivarsi 60e, niin ei paljon kannata alkaa yhtä niveltä vaihtamaan kun voisi ajatella niin että kun on ajeltu jonnin aikaa yhdellä rikkinäisellä niin se on rasittanut sitä toistakin sen verran jotta joutuupi kohta vaihtamaan sen toisenkin...
            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

            Comment

            • GOOFY
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 4139
              • .

              #7
              Originally posted by Meisseli View Post
              Mihin kohtaan tuossa nyt varsinaisesti haet vinkkejä? Ota tukivarsi irti, paina vanha nivel prässillä ulos, uusi tilalle ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Muista tutkia nivelen toiminta ja asento, ainakin iX:n alapallo oli "yksisuuntainen", eli sen olisi voinut laittaa 90 asteen verran väärään asentoon.
              kyllä ne kaikki ovat yksi suuntaisia eli laittaa takaisin samoin päin kun vanhakin oli. alapuolella on kolot vastakkaisilla sivuilla jotka vaan laittaa samoin päin kuin vanhassa. en nyt heti satu muistamaan oliko ne pitkittäin vai poikittain autoon nähden.
              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

              Comment

              • Vaiski_Dsm
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 133

                #8
                Jos tuon tukivarren saa 60€:lla, niin kannattaa vaihtaa koko paska, ei oo enää pahan hintainen. Mutta jos kuitenkin vaihdat, vaan sen nivelen, niin ole huolellinen, että se tulee oikeinpäin ja ettet hajota nivelen suojakumia prässissä.

                Comment

                • MarQu
                  Moderator
                  • Mar 2006
                  • 5520
                  • Vaasa

                  #9
                  Juu tilasin uuden koko tukivarren makso paikallisella varaosakauppiaalla 78e ja saa huomiseks sen. Notta näin tällä kertaa kiitokset kaikille taas
                  sigpic

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    #10
                    Originally posted by e0300229 View Post
                    Juu tilasin uuden koko tukivarren makso paikallisella varaosakauppiaalla 78e ja saa huomiseks sen. Notta näin tällä kertaa kiitokset kaikille taas
                    kysyitkö että kuuluuko siihen se taka pusla samaan pakettiin? voipi olla aika huono irrottaa se pusla ehjänä ja laittaa uuteen paikalleen, eikä kyllä järkeä jättää sitä vaihtamattakaan...
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • MarQu
                      Moderator
                      • Mar 2006
                      • 5520
                      • Vaasa

                      #11
                      Sain ainakin sen käsityksen että molemmat puslat olis siinä. En kyllä oo varma :think
                      sigpic

                      Comment

                      • GOOFY
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 4139
                        • .

                        #12
                        Originally posted by e0300229 View Post
                        Sain ainakin sen käsityksen että molemmat puslat olis siinä. En kyllä oo varma :think
                        joo on siinä varmaan ne molemmat pallonivelet mut toi osa 8 saattaa puuttua tossa
                        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                        Comment

                        • Ralliperuna
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2005
                          • 128

                          #13
                          Itse sain eräältä autonkorjaajalta semmosen vinkin,että kannattaa unohtaa kokonaan se pelkän pallonivelen vaihto, on kuulema niin hankala saada se pysymään kiinni tässä e30 että suosiolla tukivarren ostoon niin pitkällä tähtäimellä säästät siinä rahhoo.

                          Itse asiassa BMW liikkeessä sanoivat että sen pallonivelen valmistus on lopetettu e30 kokonaan. itse laitatin tukivarren suosiolla, saapahan turvallisin mielin ajella.
                          Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

                          Comment

                          • Nipsu
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 202
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Ralliperuna View Post
                            Itse sain eräältä autonkorjaajalta semmosen vinkin,että kannattaa unohtaa kokonaan se pelkän pallonivelen vaihto, on kuulema niin hankala saada se pysymään kiinni tässä e30 että suosiolla tukivarren ostoon niin pitkällä tähtäimellä säästät siinä rahhoo.
                            En kyllä ymmärrä mitä hankalaa tossa kiinnipysymisessä on. Teräksisen tukivarren kanssa ei ainakaan ole ollu mitään onkelmia. Tiedä sitten onko alumiiniseen hankalampi vaihtaa niitä niveliä, saa siinä vähän tarkempana ehkä olla kun prässäilee niitä vanhoja irti.

                            Mutta jos on prässi käytössä niin vaihtaminen ei tosiaan ole paha homma. Prässin lisäksi kannattaa olla muutama sopivan kokoinen putkenpätkä tai hylsy. Kun lähtee painaa vanhoja palloja irti, laittaa takapuolelle hylsyn, jonka sisään pallonivel mahtuu putoamaan. Eipähän vahingossakaan paina tukivarsia poikki. Takaisinpäin laittaessa sama homma, tuetaan toiselta puolelta ja painetaan nivel paikalleen toiselta. Kunhan muistaa ettei paina suoraan pallonivelen pohjasta, vaan käyttää siinäkin hylsyä apuna ettei paina nivelen kuppia lyttyyn. Ja tosiaan, ennenkuin irrottaa vanhat pallonivelet, merkkaa oikea asento tukivarteen. Pallonivelen pohjassa pitäs olla hahlot sitä varten. Osat näky olevan reilu 30e motonetistä, säästön paikka siis tässäkin.

                            Comment

                            • petepii
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2005
                              • 280
                              • Joensuu

                              #15
                              alumiiniseen tukivarteen tuskin saat helposti ilman sorvia vaihdettuu tuota palloa kun se on siinä yhtenäinen,eli alumiini tukivarsi on aina vaihdettava jos pallo on väljä!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎