Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 alapallonivelen vaihdosta.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martti.Kaij
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 356
    • Oulu

    e30 alapallonivelen vaihdosta.

    Elikkä käytin koslaa katsastuksessa (e30 316 - 87) ja setä valitti väljästä alapallonivelestä ja antoi hylsyn. Luin tuossa edellisiä juttuja mutta epäselväksi jäi, että kannattaako vaihtaa koko tukivarsi vai pelkkä pallonivel. Tietenkin voihan ajatella että onko tässä säästön paikka? Uusi alatukivarsi maksaa n:60 - 80€ ja uusi nivel taas n:15€ . Kun luin tuolta jotkut väittivät että katsastusmies saattaa valittaa jos ei ole koko varsi vaihdettu tai uutta niveltä ei saada kunnolla kiinni. Onko tuo sitä ns: paskapuhetta:think Tietenkin helpommalla varmasti pääsisi jos vaihtaa koko tukivarren mutta joutuuko sitten laittamaan sen toisenkin puslan siihen tukivarteen, kun sitä ei kuulemma vakiona siinä uudessa osassa ole?
    Ja onko se liian haastava homma alkaa vaihtamaan pelkkä nivel eli palaako siinä muuta ku hihat. Onko taas noista vivelten "irrotushaarukoista" ja irrottimista mitään hyötyä? Jos joku on vaihtanut sen pelkän nivelen nii kertokaas nyt että kannattaako se vai kannattaako ostaa koko tukivarsi?

    Ps: päästöt meni tyhjäkäynnillä yli 5000 ja sallittu on 600, katsastusmiehellä oli ongelma saada niin suuri luku paperille koska laitteet tulostivat vain max 4000 päästöjä Katsastusmies pyöristi päästöt 4000 Nooh.....säädöt pikkasen pielessä
    E46 328i

    REDLINE OILS
    UUC Motorwerks
  • Makee28
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 527
    • Kitee

    #2
    E30 tukivarteen on helppo vaihtaa pallonivelet,JOS on prässi käytettävissä. Ilman sitä en suosittele hommaan ryhtymistä,ovat pirun tiukassa.

    Mistään pallonivel haarukoista yms. ei ole mitään hyötyä hommassa.

    Comment

    • Martti.Kaij
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 356
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Makee28 View Post
      E30 tukivarteen on helppo vaihtaa pallonivelet,JOS on prässi käytettävissä. Ilman sitä en suosittele hommaan ryhtymistä,ovat pirun tiukassa.

      Mistään pallonivel haarukoista yms. ei ole mitään hyötyä hommassa.
      Joo. niin arvelinkin, prässiä ei ole käytettävissä. Ainakaan ei tule mieleen kellä olisi. Voipi olla et menee koko tukivarsi vaihtoo
      E46 328i

      REDLINE OILS
      UUC Motorwerks

      Comment

      • Makee28
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 527
        • Kitee

        #4
        Originally posted by Martti.Kaij View Post
        Joo. niin arvelinkin, prässiä ei ole käytettävissä. Ainakaan ei tule mieleen kellä olisi. Voipi olla et menee koko tukivarsi vaihtoo
        Ota tukivarsi irti,ja marssi sen ja uuden pallinivelen kanssa johonkin korjaamoon.Tai esim paikalliseen ammattikouluun,luulis sieltä prässi löytyvän.

        Comment

        • Juubi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 999

          #5
          Jos vaihtotyön joutuu teettämään niin luultavasti on kannattavampaa vaihtaa koko tukivarsi. Itse tehtynä tuo yhden nivelen vaihto on järkevää.

          Comment

          • GOOFY
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 4139
            • .

            #6
            Originally posted by Juubi View Post
            Jos vaihtotyön joutuu teettämään niin luultavasti on kannattavampaa vaihtaa koko tukivarsi. Itse tehtynä tuo yhden nivelen vaihto on järkevää.
            no oikeestaan nuin, mutta kuten jo mainittukkin niin siinä uudessa alatuki varressa ei ole sitä taka puslaa, joten sekin kannattaa sit varmaan ostaa uus kun eipä sitä oikein taida ehjänä saaha irti että sen siirtäis uuteen alatuki varteen ja senkin laitto vaatii prässin...

            eli tässä tapauksessa aivan sama vaihtaako yhden pallon vai ostaako kokonaan uuden alatuki varren niin sitä on käytettävä jossain pajalla prässissä:think
            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

            Comment

            • Vaiski_Dsm
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 133

              #7
              Kokeilepa kiristää sitä niveltä, ettei vaan ois löystynyt.

              Comment

              • TheLate
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 418

                #8
                Itse vaihdoin kaikki nivelet ja puslat vähän aikaa sitten, kun on koulussa prässi. Kuulin vaan juttua, että olisi joitakin autoja hylätty, vaikka nivel on uusi. Pitää kuulemma joissain tapauksissa vaihtaa koko tukivarsi...

                Luultavasti selviää kun viitsii vähän suihkauttaa mustaa maalia, niin ei kiinnitä sen suurempaa huomiota.

                Comment

                • Mikatzu
                  Bimmer Rookie
                  • May 2006
                  • 51

                  #9
                  ei kyllä pitäisi hyljätä jos uudet nivelet vaihtaa. Kun tukivarsi ei kulu kyllä se siittä lähtee kun vaan antaa lämppää sille tukivarrelle ja kunnolla vasaraa. uuden nivelen lyöt takasin jonkun ison hylsyn avulla.

                  niin eikä se maali sitä väljyyttä poista.
                  BMW E30 325i touring

                  Comment

                  • Tzeimi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 2068
                    • Banshee - Jyväskylä

                    #10
                    [QUOTE]
                    Originally posted by Mikatzu View Post
                    ei kyllä pitäisi hyljätä jos uudet nivelet vaihtaa. Kun tukivarsi ei kulu
                    Katsurin logiikka kulkee näin: tehdas ei toimita/myy irtoniveliä -> tehtaan mukaan niveltä ei voi turvallisesti vaihtaa -> tarvikenivelen vaihto ei kelpaa.

                    uuden nivelen lyöt takasin jonkun ison hylsyn avulla.
                    Kannattaa katsoa, että asento on sama kuin puretussa nivelessä - tarkoittaa, että tapin liikesuunnat ovat oikeat.

                    nimim. vaihdettu ja leimattu
                    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                    & 02 tulpo saniteetti dyno




                    Älä väkisin, ota isompi vasara.
                    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16500
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by Vaiski_Dsm View Post
                      Kokeilepa kiristää sitä niveltä, ettei vaan ois löystynyt.
                      Ohje nivelen kiristykselle?....:think

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Ohje nivelen kiristykselle?....:think
                        Aniharvoin löystyvät, lähinnä asennusvirhe aiheuttaa tuota, pyöritä sitä ainutta mutteria tiukemmalle.

                        Jos noin olisi käynyt, niin katsastusmies olisi varmaankin kertonut nivelen mutterin olevan löysällä.
                        Olli.

                        Comment

                        • Sd
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2002
                          • 156
                          • Turku

                          #13
                          harvemmin ne löystyy, kannattaa koittaa tietysti..
                          kunnollinen "haarukka" ihan hyvä olla, pallonivel lähtee helpommin irti tolpasta..
                          ja voi se tukivarsikin väljistyä niin, ettei uusi nivel pysy kunnolla paikallaan. kannattaa kuitenki tutkailla missä kunnossa ne tukivarret ovat, kun ne on kädessä. muuten turhaa ostaa uusia, jos nivelet kunnolla pysyy paikallaan, ei katsastusäijällä pitäisi olla mitään sanomista.
                          BMW E30
                          MB

                          Comment

                          • Vaiski_Dsm
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 133

                            #14
                            Originally posted by Rocla View Post
                            Aniharvoin löystyvät, lähinnä asennusvirhe aiheuttaa tuota, pyöritä sitä ainutta mutteria tiukemmalle.

                            Jos noin olisi käynyt, niin katsastusmies olisi varmaankin kertonut nivelen mutterin olevan löysällä.
                            Mulle kävi niin katsastuksessa. Ostin uuden nivelen ja vanhaa irrottaessa huomasin, että sehän on löysällä perkele. No laitoin uuden tilalle, kerta olin sen jo ostanut -> läpi leimasta. Eikä vanha ollut edes kuluneen tuntoinen, kyseessä siis alatukivarren sisempi nivel.

                            Comment

                            • Freak
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 2561
                              • .

                              #15
                              Originally posted by Makee28 View Post
                              Mistään pallonivel haarukoista yms. ei ole mitään hyötyä hommassa.
                              No miten sen nyt ottaa. Helpottaa huomattavasti sen pallonivelen irroitusta tolpasta, että sen tukivarren kera voi hyppiäpomppia sinne korjaamooon.

                              Pallonivelen irroitukseen tukivarresta siitä haarukasta ei ole paljoa apua tai itse en ainakaan ole onnistunut vielä irroittamaan sillä palloniveltä.

                              Mutta kukin tyylillään.
                              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                              Vanha Uuden liiton mies...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎