elikkä mikä olisi sopiva perävälitys?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e30 335i
Collapse
X
-
Kannattaa käydä kattoo www.e30.de sieltä löytyy kaikki tarpeelinen tieto asennuksesta ja tarvittavista muutoksista
Comment
-
-
Asiahan riippuu paljolti vaihteiston välityksestä. Jos joku suosittelee tiettyä välitystä, kannattaa varmistua että sillä on sama vaihteisto.
Mutta luulisin että yli 3 mennään varmasti, ehkä lähemmäs 4:sta, kuin kolmosta. 3.45 ja siitä ylöspäin.
Etsiskele myös "345" (3.5L turbo E30 kopassa) sivuilta samaa tietoa. Luulisi sieltäkin löytyvän vinkkejä aiheeseen.
t: Timo
Comment
-
-
6700rpm tapissa
3.91 -->huiput n. 230km/h
4.27 -->huiput n. 210km/h ja kyllä muuten huomaa nim. kokemusta on
3.64 -->huiput n. 250km/h
Huom. teoreettiset olettaen että autossasi on tehoja tarpeeksi
ja nämä arvot loikkarivaihteisella lootalla vitosella eli 0.73 joka on vakioloota useimmiten..olikohan 0.81 tai jotain pikku getragissa en muista.
sportissa vitonen on suora 1.0 kuten nelosissakin muistaakseni 4. vaihde on 1.0 no kiihtyvyys nousee tietysti suoraan mitä tiheämpi perä on jos oletetaan pitoja löytyvän ja ei lasketa vaihteen vaihtoihin mennyttä aikaa..(oisko hesus superkytkijällä jotain n.0.5s luokkaa) noita nopeuksia voi laskea yksinkertaisella kaavalla jota en juuri nyt muista ja kirja on 300km päässä..välitys vaikuttaa suoraan renkailta saatavaan vääntömomenttiin..hevosvoima on muuten vanha määritelmä jostain tukkia vetävästä hevosesta!! :wink:
mut tossa jo hyvää osviittaa...riippuu mitä kukin arvostaa ja haluaako esim. 100km/h päästä yhdellä vaihdolla jne...
Ite olen ainakin mieltynyt tommoseen 3.91 perään yhdistettynä 0.73 (viimenen vaihde)vaihteiseen lootaan..harvoin haluan suomen teillä mennä kovempaa..tietty jos haluaa essonbaari juttuja ja kehuskella teoreettisella huippunopeudella niin eikun kaikkein pisin perä kiinni(siis numerot pienenee..). Eikä mua haittaa jos joutuu pykältämään sataseen kun leikkiminen on kivaa, 3.91 pitäs muistaakseni päästä siihen kyllä yhdellä vaihdollakin . Autoonhan vaikuttaa suoralla ajaessa 3 menoa vastustavaa voimaa, jotka ovat yksinkertaisuudessaan renkaiden vierintävastus(aiheutuu renkaan ja tien muodonmuutoksista ja hystereesistä, joka on vakio nopeuden funktiona), toinen voima on ilmanvastus joka ylläri ylläri ei ole vakio nopeuden suhteen ja viimeisenä, mutta ei vähäisempänä otetaan huomioon mäennousuvastus joka on nousukulmaan suhteutettu suure. Tässä ei oteta muuten sitten huomioon voimansiirron vastuksia, koska ne vaikuttavat suoraan renkailta saatavaan vääntömomenttiin, eikä suinkaan vastusta auton kulkua vaan vähentävät juurikin tuota kuuluisaa renkailta mitattavaa momenttia. Tuohon voidaan sitten sisällyttää myös pyörivien massojen osuus, mutta kaikki tehoihin vaikuttavat häviöt mitataan dynamometrissä moottorijarrrutuksen aikana ja lisätään tuo "hukkateho" "moottoritehon" käyrään. Todellakin "pyöräteho" eli pyöriltä saatava vääntömomentti on se joka merkkaa arkiajossa!!!
meniköhän säätämiseks..plaah no toivottavasti oli jotain apua...Ajotilapiirrosta en rupea väsäämään..
PS: Kuinka kovaa meinasit oikeasti suomen teillä ajella ?
Ei ois pitäny kertoo mitään ku kohta kaikki ajelee ohi tuolla jollain 320i:llä jossa on 4.27perä.. :lol:Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
-
vois linkittää ton muuallekkin..kun näistä ollu puhettaTurbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
-
rakensin aikoinaan itselleni tollaisen bemarin ja tuli kokeiltua eri välityksiä. suosittelen 3.64 tai 3.43 välitystä jos on 260 loota. satasen vauhdissa oli vitosella n.2500 rpm. renkaat oli 205/50-16. vartti meni 14ja 14.5 aikoja. katurattailla. 260 hajottua vaihdoin sport lootan josta ei ollut kuin huonoja kokemuksia. 3.64 välityksellä vartti meni 15.5-16s. vaihdoin perän 535m:stä välitys 3.14. se on se suurempi perä joka ei ole ihan nätti juttu vaihtaa e30 koriin. ja en suosittele. sillä oli 50mm alustalla rajussa kiihdytyksessä perämurikka otti tiehen kiinni vaikka yläosa miltei vastasi koriin. vartti meni 14.5-15. paras kiihtyvyys oli 3.64 ja normaali laatikko. 3.43 ei ole suurta eroa.
Comment
-
-
ei pidä paikkaansa tuo laskuri..just kokeilin eri arvoja ja näyttää ihan päin vittua!!Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
-
joko on dominon projekti kohta valmis
miten pitkään sulla oli se 324td mylly tossa paikallaan, ei enää tunnistanut tota siks entiseks peliks, kavereilta kuulin tänään , että tämä on se kaverin kaverin entinenNykyään E46 330Cd M-Sport II -03
Ex. E30 320i 2d GTS -88
E46 330Cd (projekti V.2)
----------------------------
Comment
-
Comment