Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 335i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • domino
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 8
    • joutsa

    e30 335i

    elikkä mikä olisi sopiva perävälitys?
  • TuomasTee
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 529
    • Kotka

    #2
    En valitettavasti osaa vastata kysymykseen mutta miten helposti tuo kone menee kiinni? Vaatiiko paljon hommaa ja muutoksia? Miten lakiasiat?
    BMW F15 X5 M50d -14

    Comment

    • T.L
      Bimmer Rookie
      • Mar 2004
      • 34

      #3
      Kannattaa käydä kattoo www.e30.de sieltä löytyy kaikki tarpeelinen tieto asennuksesta ja tarvittavista muutoksista

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #4
        Re: e30 335i

        Originally posted by domino
        elikkä mikä olisi sopiva perävälitys?
        olisko joku vähän yli kolmen...
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • domino
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 8
          • joutsa

          #5
          Löytyiskö keltään sopivaa perää?

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            Asiahan riippuu paljolti vaihteiston välityksestä. Jos joku suosittelee tiettyä välitystä, kannattaa varmistua että sillä on sama vaihteisto.

            Mutta luulisin että yli 3 mennään varmasti, ehkä lähemmäs 4:sta, kuin kolmosta. 3.45 ja siitä ylöspäin.

            Etsiskele myös "345" (3.5L turbo E30 kopassa) sivuilta samaa tietoa. Luulisi sieltäkin löytyvän vinkkejä aiheeseen.

            t: Timo

            Comment

            • Suutari
              Bimmer Enthusiast
              • May 2003
              • 3059
              • Suomi

              #7
              6700rpm tapissa
              3.91 -->huiput n. 230km/h
              4.27 -->huiput n. 210km/h ja kyllä muuten huomaa nim. kokemusta on
              3.64 -->huiput n. 250km/h
              Huom. teoreettiset olettaen että autossasi on tehoja tarpeeksi

              ja nämä arvot loikkarivaihteisella lootalla vitosella eli 0.73 joka on vakioloota useimmiten..olikohan 0.81 tai jotain pikku getragissa en muista.
              sportissa vitonen on suora 1.0 kuten nelosissakin muistaakseni 4. vaihde on 1.0 no kiihtyvyys nousee tietysti suoraan mitä tiheämpi perä on jos oletetaan pitoja löytyvän ja ei lasketa vaihteen vaihtoihin mennyttä aikaa..(oisko hesus superkytkijällä jotain n.0.5s luokkaa) noita nopeuksia voi laskea yksinkertaisella kaavalla jota en juuri nyt muista ja kirja on 300km päässä..välitys vaikuttaa suoraan renkailta saatavaan vääntömomenttiin..hevosvoima on muuten vanha määritelmä jostain tukkia vetävästä hevosesta!! :wink:

              mut tossa jo hyvää osviittaa...riippuu mitä kukin arvostaa ja haluaako esim. 100km/h päästä yhdellä vaihdolla jne...

              Ite olen ainakin mieltynyt tommoseen 3.91 perään yhdistettynä 0.73 (viimenen vaihde)vaihteiseen lootaan..harvoin haluan suomen teillä mennä kovempaa..tietty jos haluaa essonbaari juttuja ja kehuskella teoreettisella huippunopeudella niin eikun kaikkein pisin perä kiinni(siis numerot pienenee..). Eikä mua haittaa jos joutuu pykältämään sataseen kun leikkiminen on kivaa, 3.91 pitäs muistaakseni päästä siihen kyllä yhdellä vaihdollakin . Autoonhan vaikuttaa suoralla ajaessa 3 menoa vastustavaa voimaa, jotka ovat yksinkertaisuudessaan renkaiden vierintävastus(aiheutuu renkaan ja tien muodonmuutoksista ja hystereesistä, joka on vakio nopeuden funktiona), toinen voima on ilmanvastus joka ylläri ylläri ei ole vakio nopeuden suhteen ja viimeisenä, mutta ei vähäisempänä otetaan huomioon mäennousuvastus joka on nousukulmaan suhteutettu suure. Tässä ei oteta muuten sitten huomioon voimansiirron vastuksia, koska ne vaikuttavat suoraan renkailta saatavaan vääntömomenttiin, eikä suinkaan vastusta auton kulkua vaan vähentävät juurikin tuota kuuluisaa renkailta mitattavaa momenttia. Tuohon voidaan sitten sisällyttää myös pyörivien massojen osuus, mutta kaikki tehoihin vaikuttavat häviöt mitataan dynamometrissä moottorijarrrutuksen aikana ja lisätään tuo "hukkateho" "moottoritehon" käyrään. Todellakin "pyöräteho" eli pyöriltä saatava vääntömomentti on se joka merkkaa arkiajossa!!!

              meniköhän säätämiseks..plaah no toivottavasti oli jotain apua...Ajotilapiirrosta en rupea väsäämään..

              PS: Kuinka kovaa meinasit oikeasti suomen teillä ajella ?
              Ei ois pitäny kertoo mitään ku kohta kaikki ajelee ohi tuolla jollain 320i:llä jossa on 4.27perä.. :lol:
              Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
              -Official BTCF-Sauna Team-
              -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
              -Team BTCF Top Alcohol-
              -Team Pimp My Bride-
              TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
              R.I.P. 1K MOTORSPORTS
              R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
              526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

              Comment

              • Suutari
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 3059
                • Suomi

                #8



                vois linkittää ton muuallekkin..kun näistä ollu puhetta
                Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                -Official BTCF-Sauna Team-
                -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                -Team BTCF Top Alcohol-
                -Team Pimp My Bride-
                TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                Comment

                • cmro85
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2004
                  • 38

                  #9
                  rakensin aikoinaan itselleni tollaisen bemarin ja tuli kokeiltua eri välityksiä. suosittelen 3.64 tai 3.43 välitystä jos on 260 loota. satasen vauhdissa oli vitosella n.2500 rpm. renkaat oli 205/50-16. vartti meni 14ja 14.5 aikoja. katurattailla. 260 hajottua vaihdoin sport lootan josta ei ollut kuin huonoja kokemuksia. 3.64 välityksellä vartti meni 15.5-16s. vaihdoin perän 535m:stä välitys 3.14. se on se suurempi perä joka ei ole ihan nätti juttu vaihtaa e30 koriin. ja en suosittele. sillä oli 50mm alustalla rajussa kiihdytyksessä perämurikka otti tiehen kiinni vaikka yläosa miltei vastasi koriin. vartti meni 14.5-15. paras kiihtyvyys oli 3.64 ja normaali laatikko. 3.43 ei ole suurta eroa.

                  Comment

                  • Suutari
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 3059
                    • Suomi

                    #10
                    ei pidä paikkaansa tuo laskuri..just kokeilin eri arvoja ja näyttää ihan päin vittua!!
                    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                    -Official BTCF-Sauna Team-
                    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                    -Team BTCF Top Alcohol-
                    -Team Pimp My Bride-
                    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                    Comment

                    • henri
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 5752
                      • Kiuruvesi/Iisalmi

                      #11
                      joko on dominon projekti kohta valmis

                      miten pitkään sulla oli se 324td mylly tossa paikallaan, ei enää tunnistanut tota siks entiseks peliks, kavereilta kuulin tänään , että tämä on se kaverin kaverin entinen
                      Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                      Ex. E30 320i 2d GTS -88


                      E46 330Cd (projekti V.2)


                      ----------------------------

                      Comment

                      • domino
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2004
                        • 8
                        • joutsa

                        #12
                        Kyllä se pikku hiljaa valmistuu! Viime keväänä vaihdoin koneen.

                        Comment

                        • Jukka81
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 1176

                          #13
                          vaan eikös 260 getracissa vitosen välitys ole 0,81 eikä 0,73??
                          -E30 325i M-TechII Turbo
                          -E39 528iA M-Sport
                          -E46 330i Cabriolet M-Sport Individual

                          Comment

                          • tonnikala
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2002
                            • 199
                            • Mikkeli

                            #14
                            Originally posted by Jukka81
                            vaan eikös 260 getracissa vitosen välitys ole 0,81 eikä 0,73??
                            Kyllä on. Ja kaikkihan varmaan tiesivät että renkaan vierintäkehää ei voi laskea suoraan renkaan leveydestä, profiilista ja vanteen halkasijasta..

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎