Announcement

Collapse
No announcement yet.

325iX iskarit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #16
    Pyöränlaakeri on "esikiristetty" eli se on sen mallinen että sitä ei voi kiristää. Laakeri jää navan ja vaurautakeskiön väliin ja vaihtohan tietysti kannattaa nyt kun osat ovat irrallaan. Laakeri on periaatteessa iX:lle omansa, mutta todellisuudessa ulkohalkaisijan mittaero on niin pieni, että se mahtuu normilaakerin toleranssiin. Ei siis muuta kuin kaupasta normitakalaakerit käteen, ulkoreunaan laakerilukitetta ja vaihtamaan (toivottavasti saat jostakin prässin käyttöön..)

    Yksi vaihtoehto (kun paineilmavärkkiä ei ole) iskarinmutterin aukaisuun on löysätä jousipuristimet kokonaan ja avata mutteria sitten pari kierrosta. Jousen voima riittää yleensä pitämään hökötyksen pyörimättä. Toinen on jeesuksenleuat (papukaijapihdit ja iso hauis) ja puhdas rätti puhtaaseen iskarinvarteen ja sitten vääntämään. Ei ole väliä, vaikka varsi kärsisi, vaihtoonhan se on menossa.

    Sitten kun pääset vaiheeseen, jossa iskari pitää saada ulos putkestaan, niin suosittelen vasaraa ja lyöntipuikkoa sen peltimutterin aukaisuun. Itsellä lähti helpohkosti, vaikka alkuun näyttikin toivottomalta.
    ---

    Comment

    • Meisseli
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 1003
      • Kotka

      #17
      Eipä auttanut mikään muu kikka, joten pistän koko iskarin varren poikki. Irrallisena sen saa ruuvipenkkiin kiinni ja varmasti aukeaa mutteri. Lisää mukavia yllätyksiä paljastuu taas kerran koko ajan. Kun yritin avata mutteria jousen ollessa vapaana, pyörähti jousi mukana. Jousen alapää meni läpi (!) jousijalasta, joka on siis aivan totaalisen mätä. Eli jotain tarvii tehdä sillekin..

      EDIT: Tältä siis näyttää tuo tolppa..
      Eioo penaria alla enää.. :(

      Comment

      • hydesport
        Bimmer Rookie
        • Dec 2002
        • 154
        • Fin

        #18
        -Tapi... nii tais olla asfalttisudittelua pääosin =)

        Mulla oli silloin alkuperäiset -88 iskarit paikassa kun vaihdoin uudet ja jouduin kuumentamaan pillillä ne tulipunasiks niin että viimisetkin iskareiden öljyt palo pihalle ni sit vast irtos etutolpistaan. Olihan ne 13 vuotta ehtiny ruostumaan yhteen =)

        Comment

        • Meisseli
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 1003
          • Kotka

          #19
          Etsikääpä 3 eroavaisuutta, ennen ja jälkeen.

          Toista puolta kun aloin purkamaan niin nostin ensin pyörän ilmaan ja tutkin kauan ja hartaasti - laakerissa ei takuulla tuntunut löysää. Pyörä irti ja navan mutteri auki, johan alkoi taas tuntua löysä. Eli kyllä se mutteri jotain johonkin kiristää, vaikka laakeri ei varsinaisesti tiukattava ole.
          Eioo penaria alla enää.. :(

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #20
            Tjoo, laakerin sisäkooli on kahdesta osasta (hajoaa muuten lähes aina irrotettaessa) ja se pysyy kasassa osittain tuon keskiömutterin painamana. Siis se välys syntyy, jos toinen näistä sisäkoolinpuolikkaista pääsee liikkumaan.

            Itsellä pääsi tuossa viimeisen kuvan vaiheessa mopo käsistä ja purin etuperänkin ihan tarkastuksen nimiin.
            ---

            Comment

            • Meisseli
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 1003
              • Kotka

              #21
              Tämähän alkaa mennä mielenkiintoiseksi. Mistäköhän mahtaisi saada tuollaisen jousilautasen, vai saako mistään? ETK ei sitä irrallisena tunne ja Motonet kauppaa vaan E21 lautasta joka on kovasti erilainen. Voisihan sitä tietysti räkiä hitsaamalla vähän ehommaksi, kunhan löytyisi joku sitä tekemään..
              Eioo penaria alla enää.. :(

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #22
                Suosittelen hitsaamaan, mutta nätisti jotta katsastusmies tai irronnut jousi ei pilaa päivääsi.
                ---

                Comment

                • Meisseli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 1003
                  • Kotka

                  #23
                  Kyllä meikäläisen päivä alkaa olla pilalla jo muutenkin. KL-varaosassa oltiin kyllä sitä mieltä että E28 jousilautanen voisi sopia, ainakin mitat on samat. Siitä tosin puuttuu tuo kallistuksenvakaajan tangon kiinnityspaikka, mutta senhän saa vanhasta kyllä.

                  Varsinainen vitutuksen aihe on tässä. Joku saatanan (anteeksi kielenkäyttöni) epäsikiö on HITSANNUT iskarin kiinni tolppaan! Jo alkaa mennä mielenkiintoiseksi..
                  Eioo penaria alla enää.. :(

                  Comment

                  • jpaaso
                    Bimmer Rookie
                    • May 2003
                    • 96

                    #24
                    Kaverille etsittiin kissojen ja koirien kanssa etupään jousilautasia taannoin ja lopputulos oli 2*400€ Laakkoselle kokonaisista etutolpista. Jos löydät sopivan korvikkeen niin ilmoittele, sitten kun sama on ennen pitkää edessä tohon omaan iX:ään niin vaikea uskoa että jonkun E30:n jousilautasten takia pitää köyhtyä lähemmäs tonni...

                    - JjP

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #25
                      Originally posted by Meisseli
                      Kyllä meikäläisen päivä alkaa olla pilalla jo muutenkin. KL-varaosassa oltiin kyllä sitä mieltä että E28 jousilautanen voisi sopia, ainakin mitat on samat. Siitä tosin puuttuu tuo kallistuksenvakaajan tangon kiinnityspaikka, mutta senhän saa vanhasta kyllä.

                      Varsinainen vitutuksen aihe on tässä. Joku saatanan (anteeksi kielenkäyttöni) epäsikiö on HITSANNUT iskarin kiinni tolppaan! Jo alkaa mennä mielenkiintoiseksi..
                      Auts.. No ehkä sen yläpään voi rälläkkäkäsittelyn jälkeen vaihtaa ottamalla jostain ehjän kierreosan ja hitsaamalla. Paras olisi ehkä sorvata semmoinen kierreholkki, jonka alapäässä olisi hitsausta ja kohdistamista helpottava kaulus.
                      ---

                      Comment

                      • Meisseli
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 1003
                        • Kotka

                        #26
                        Noniin, toiveissa olisi huomenna saada tolpat takaisin. Vein ammattimiehelle käsittelyyn, tekee tolppaan uuden yläpään kierteineen ja hitsailee samalla jousilautasia kasaan. Eli uusista ei ole varmaa tietoa, mutta E28:n osat ehkä ja mahdollisesti voisivat sopia?

                        Nyt sitten sellainen kysymys että onko kellään mittoja perän vasemmanpuoleiselle stefalle? Eli tuossa kuvassa numero 11, sille ei jostain syystä ETK anna mittoja. Vanhan voisi tietysti repiä malliksi mutta olen taas eri paikassa kuin auto, enkä viitsisi mokoman takia ajella ensin hakemaan mallia ja sitten taas täältä ostamaan uutta..
                        Eioo penaria alla enää.. :(

                        Comment

                        • Meisseli
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 1003
                          • Kotka

                          #27
                          Itse itselleni vastaten, stefa oli kokoa 35x55x8.. Nyt kun vielä saisin ne etutolpat takaisin niin voisi suunnitella tuota kasaamista. Vielä yksi fiksu kysymys, eli kuinka paljon tuonne tolppaan pitää laittaa öljyä sen iskaripatruunan seuraksi?
                          Eioo penaria alla enää.. :(

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #28
                            Olen laittanut noihin aina niin paljon kuin mahtuu (se ei ole paljon). Ei ole ollut ongelmia.
                            ---

                            Comment

                            • Meisseli
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 1003
                              • Kotka

                              #29
                              Woohoo! Taas kulkee! Ei kolise, kolkota eikä täristä, olin jo unohtanut miltä se tuntuukaan ajaa tuollaista autoa. Kasaaminen kävi muutamassa tunnissa kun vauhtiin pääsi. Koeajolla oli tulla paskahalvaus kun etupää piti kovaa jaksottaista meteliä, kyseessä oli onneksi jarrukilpi joka tapasi yhdestä kohtaa jarrulevyyn.

                              Antaa tulla talvi ja liukkaus, täällä ollaan valmiita.
                              Eioo penaria alla enää.. :(

                              Comment

                              • larmatin
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 1118
                                • Perttula

                                #30
                                juu tuo hitsaus oli jo silloin kun auto oli mulla siinä oikeassa etuiskarissa että mua ei voi syyttää siitä

                                silloin pistin merkille että etuiskeiden yläpäät oli erillaiset, oliko niissä paljonkin eroa kun purkasit?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎