Ostin tuossa E36 kippimalliset penkit, jotka sijoitan E30:een. Penkit sovittelujen jälkeen ovat melko ahtaat tuohon koriin, mutta mahdollista laittaa. Uudet kiinnikepaikat täytyy tehdä, mutta silti penkki jää hieman korkealle. Myös turvavyön alatankoa täytyy siirtää, kun tulee penkin kisko niin leveälle.
Ensimmäiseksi töiksi laitoin kipin vaijerin ja jousen tilaukseen, jotka olivat rikki.
Ajattelin vääntää 4mm lattaraudasta kiinnikkeet kiskoille, jjoilla taasen kiinnitän penkit entisiin kiinnityskohtiin. Mahdollisesti tuosta kiskon kiinnityskohdasta voisi vähän ottaa matalemmaksi, niin ei tarvisi istua niin korkealla. Varsinkin penkin etuosa on korkeammalla lattian muodon takia.
Ilmoittelen täällä miten etenee, niin muillekin vastaisuudessa tiedoksi minkälainen homma. Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia myös kyseisestä operaatiosta.
eikö olisi helpompi säveltää e30:sen kiskot suoraan kiinni niihin toisiin penkkeihin? ja älä ny rupea siirtelemään mitään turva vöiden kiinnitys paikkoja
Ei ole, koska penkkien kiinnitykset kiskoihin ovat niin erilaiset. Ylläolevat linkit olen jo lukenut, ei tuo lattiasta läpi pulttaaminenkaan oikeen onnistu, kun kuskin puolella menee jarruletkut kiinnityskohdilla. Ja penkkien kiskot ovat niin leveät etteivät montaa milliä mahdu liikkumaan sivuttain. Sekä myös hieman pitemmät kuin E30 kiskot.
Ajattelin juurikin tehdä 60mm leveästä lattaraudasta pitkittäiset kiskot, jotka pulttaan alkuperäisiin kiinnityksiin kiinni. Penkit sitten näihin kiinni, mutta ei taida kovin iso pultinkanta mahtua taustapuolelle, jos haluaa että penkki olisi mahdollisimman alhaalla (eli E30 orkkispenkin tasolla). Täytyy vielä katsoa, pystyikö kiskoista ottamaan ne "korokepalat" irti, ilman ettei se vaikuta mihinkään.
Ajattelin juurikin tehdä 60mm leveästä lattaraudasta pitkittäiset kiskot, jotka pulttaan alkuperäisiin kiinnityksiin kiinni. Penkit sitten näihin kiinni, mutta ei taida kovin iso pultinkanta mahtua taustapuolelle, jos haluaa että penkki olisi mahdollisimman alhaalla (eli E30 orkkispenkin tasolla). Täytyy vielä katsoa, pystyikö kiskoista ottamaan ne "korokepalat" irti, ilman ettei se vaikuta mihinkään.
Kyllä siihen mahtuu samankokoinen pultti mitä penkkien kiinnitykseenkin on käytetty. Kannattaa siis tehdä lattarautaan e36 penkkien kiinnitysreikien kohdalle kierrereiät ja penkki niihin kiinni. Turvavyökin mahtuu alkuperäisessä alatangossa kunhan kääntää mutkaa hieman jyrkemmäksi.
Kyllä siihen mahtuu samankokoinen pultti mitä penkkien kiinnitykseenkin on käytetty. Kannattaa siis tehdä lattarautaan e36 penkkien kiinnitysreikien kohdalle kierrereiät ja penkki niihin kiinni. Turvavyökin mahtuu alkuperäisessä alatangossa kunhan kääntää mutkaa hieman jyrkemmäksi.
Kiitoksia, tämä auttoi hiukan. Kierteet ajattelinkin että joutuu tekemään. Hyvä että tuon turvavyöasiankin sai reilaan. Kuinka paksua lattatankoa olet käyttänyt, riittääkö 5mm? Kierteidenkin takia saisi olla hiukan paksuutta.
Kiitoksia, tämä auttoi hiukan. Kierteet ajattelinkin että joutuu tekemään. Hyvä että tuon turvavyöasiankin sai reilaan. Kuinka paksua lattatankoa olet käyttänyt, riittääkö 5mm? Kierteidenkin takia saisi olla hiukan paksuutta.
10 millistä oli, mutta penkki kyllä valitettavasti jää hieman ylös tuolla tavalla. Niiden korokepalojen irroittaminen voisi kyllä parantaa tilannetta.
Nyt on penkit lätkäisty muutaman päivän työllä paikoilleen. 10mm lattaraudasta tein kiinnikkeet vanhoille paikoille ja kierteet tein penkin uusille kiinnikkeille. Myös turvavyön kiinnikettä joutui hieman takomaan, että penkki liukuu taaemmas. Penkeistä otin ne "korokepalat" irti. Samalla kuskinpenkkiin ostin kippiin uuden vaijerin, oli helppo vaihtaa eikä maksanut kuin 8 euroa.
Itse laitoin aikoinaan E36 sporttipenkit E30:een. Ei mene lähellekään. E36 penkit mahtuvat leveyssuunnassaan juuri kynnyksen ja keskikonsolin väliin.
Jouduin tekemään 8mm lattaraudasta sovitepalat joka nurkkaan ja niitä joutui muotoilemaan aika paljon että mahtuivat kiinni lattiaan. Sovitepaloihin tein kierteet joihin penkit pulttasin kiinni. Sovittelemista oli siis että sai reiät ja palat kohdilleen. Lisäksi E36 penkit jäivät auttamatta korkeammalle kuin E30 penkit. Leikkasin penkkien kiskoista n 10mm pois muttei juurikaan laskenut penkkiä, korkealle jäi edelleen. Takapenkkejä en laittanut.
E36 ja E30 sporttipenkkejä verratessa E30 sportit ovat paljon mukavemmat ja tukevammat. Ei tuohon koriin kyllä E36 paljon kannata laittaa. Mulla oli aikaisemmin myös E36 perusjakkarat, eivät yhtään sen paremmat istua kuin E30 jakkarat. Paljon pinnallisemmat penkit ovat E36:ssa.
- Isi mikä toi on?
- Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..
Onhan siinä jotain tekemistä, mutta parissa illassa laitettiin kaverille E30:iin E36:sen etu sekä takapenkit, ja ei ne kyllä omassa vehkeessäni ainakaan jäänyt mitenkään kummallisen korkealle:think
Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Onhan siinä jotain tekemistä, mutta parissa illassa laitettiin kaverille E30:iin E36:sen etu sekä takapenkit, ja ei ne kyllä omassa vehkeessäni ainakaan jäänyt mitenkään kummallisen korkealle:think
Vai oliko nyt kieliasussa se ero, omasta mielestä eivät jää liian korkealle, mutta ovat liian korkeat.
Eli istuinosa tulee hyvälle hollille, mutta niskatuki on liian lähellä kattoa?
Comment