Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 etualatukivarsi paskana?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vaiski_Dsm
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 133

    e30 etualatukivarsi paskana?

    No niin vittu saatana, että vittuttaa ensinnäkin! oikea eturengas on 3cm taaempana kuin pitäisi. Määrääkö pelkästään tuo alatukivarsi pyörän navan paikan pituus suunnassa? Pyörän napojen etäisyys on vasemmalla sivulla n. 259cm ja oikealla 256cm Oon kyllä ollu puusilmä perkele kun en oo moista huomannu aiemmin.
  • Veltsu
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 886
    • Varkaus

    #2
    Jos on puslista kiinni niin pitäisi kyllä jo ajossa huomata, nosta nyt ihmeessä auto pukeilla ja tutkaile puslat.

    Originally posted by Vaiski_Dsm View Post
    Määrääkö pelkästään tuo alatukivarsi pyörän navan paikan pituus suunnassa? Pyörän napojen etäisyys on vasemmalla sivulla n. 259cm ja oikealla 256cm
    Kyllä.

    Comment

    • Vaiski_Dsm
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 133

      #3
      No joo.. pitänee ostaa kokonaan uusi tukivarsi puslineen. Surkuhupaisaa, että katsastuksessa pomppas sisemmän puslan takia ja sen vaihdoin, mutta näköjään koko tukivarsi oli solmussa. Joo ja kyllä tuntuu täristävän rattia, mutta ajattelin että ei se vika ole ainakaan pyöräntuennassa kerta vasta vaihdettu pusla ja ajettu noin 500km sen jälkeen, eikä mihinkään pamautettu.

      Comment

      • m50 turbo
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 454

        #4
        mulla oli ex nykyyään haudatussa bemussa, edellinen omistaja kolauttanut etupyörän johonkin ja etu keilkka oli irronnut runkoaisasta oikealta puolelta... oli aluks aika jännä ajaa ennen kun korjasin vian
        http://www.teammadmax.com

        Comment

        • Vaiski_Dsm
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 133

          #5
          Selvisi missä vika. Joku tee-se-itse-mies on aikoinaan asentanu siihen tukivarteen powerflexin päätypuslan päin persettä. Semmonen epäkeskopusla, joka oli 180 astetta viturallaan.. ei ihme, jos vähän ravistaa rattia

          Comment

          • tapza_s
            Bimmer Rookie
            • Nov 2006
            • 102

            #6
            pistämpä nyt tähän samaa topiccii ni ei tarvi uutta laittaa...
            eli onko totta, että pitää vaihtaa koko tukivarsi jos on alapallossa väljää; näin väitti alfamer:think
            Pitäskö täs lukee jotai fiksua?

            Comment

            • m50 turbo
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2005
              • 454

              #7
              ei tarvi, palloniveliä saa erikseen
              http://www.teammadmax.com

              Comment

              • [biohazard]
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 255
                • kiuruvesi

                #8
                Originally posted by tapza_s View Post
                pistämpä nyt tähän samaa topiccii ni ei tarvi uutta laittaa...
                eli onko totta, että pitää vaihtaa koko tukivarsi jos on alapallossa väljää; näin väitti alfamer:think
                ei tarvitse jos vaan saat sen irti ilman alatukivarren irroitusta . nimittäin ei ole helpossa eli suosittelen kovasti irroittamaan tukivarren pääset helpommalla

                Comment

                • tapza_s
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 102

                  #9
                  Originally posted by [biohazard] View Post
                  ei tarvitse jos vaan saat sen irti ilman alatukivarren irroitusta . nimittäin ei ole helpossa eli suosittelen kovasti irroittamaan tukivarren pääset helpommalla
                  Joo tukivarren otan tietty ensin irti. Eikai siinä sit muuta ku kyselemää kellä sattuis olemaan prässi...
                  Pitäskö täs lukee jotai fiksua?

                  Comment

                  • jannel
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2002
                    • 283

                    #10
                    Originally posted by [biohazard] View Post
                    ei tarvitse jos vaan saat sen irti ilman alatukivarren irroitusta . nimittäin ei ole helpossa eli suosittelen kovasti irroittamaan tukivarren pääset helpommalla
                    Turha etes yrittää myskätä tukivarsi paikollaan..tai saahan siinä aikaansa kulumaan!! Ja laitetaan se nivel sitte oikeassa asennossa paikalleen!!

                    Comment

                    • tapza_s
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 102

                      #11
                      vaatiiko toi uuden nivelen takas laitto jotai erikoistyökaluja. siis muutakin kuin se prässi, tarviiko millasia holkkeja? entä jos vaihtaa sen tukivarren taaemman puslan samalla. onko paha homma?
                      Pitäskö täs lukee jotai fiksua?

                      Comment

                      • GOOFY
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 4139
                        • .

                        #12
                        Originally posted by tapza_s View Post
                        vaatiiko toi uuden nivelen takas laitto jotai erikoistyökaluja. siis muutakin kuin se prässi, tarviiko millasia holkkeja? entä jos vaihtaa sen tukivarren taaemman puslan samalla. onko paha homma?
                        no sen kokoisia holkkeja että ne sopivat hyvin sen nivelen reunoille, se keskikuppi on ohkasempaa tavaraa joten siihen ei oikeen kestä lyyä tai siin prässätä siitä. ja laita se nivel takaisin oikein päin, ne kolot tulevat niinku poikittain autoon nähden.

                        takapuslan vaihto onnistuu sillä prässillä. ensin katkaiset ne kumet siitä välistä puukolla tai rautasahan terällä ja normaalilla ulosvetäjällä se puslan keskusta pois. sit voit sahata rautasahalla sen ulkokehän poikki siitä pohjaan tulevasta raudasta niin lähtee helpommin irti vaikka voihan sitä koittaa suoraan prässilläkin irroittaa mut siihenkin pitää olla aika just sopivat holkit väliin kun se ulkokehä on niin ohkanen... takaisin laitoin itelle sen sellaisella puutöissä käytettävällä puristimella kun sen puristimen sai kiinni siinä alatukivarressa oleviin reikiin.
                        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                        Comment

                        • Guest's Avatar

                          #13
                          Originally posted by tapza_s View Post
                          pistämpä nyt tähän samaa topiccii ni ei tarvi uutta laittaa...
                          eli onko totta, että pitää vaihtaa koko tukivarsi jos on alapallossa väljää; näin väitti alfamer:think
                          Vaihda vaan kokonaan, jesus ne on vittumaisia prässäillä, itse tein sen mokan, että kun laskin että jos vaihdan 2xpusla ja sen kuvihärpäkkeen päähän, niin säästö oli vissiin 40e tukivarsi... Ei kannttanut, se prässääminen on ihan perseestä, suosiolla uusia vaan, on myös samalla kaikki uutta.....

                          Comment

                          • M325i
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 1529
                            • Etelä-pohjanmaa

                            #14
                            Prässääminen on 5min homma,ei ollenkaan hankalaa kun on kunnon työkalut ja saksalaiset nivelet kannattaa laittaa niin ei tarvi joka vuosi uusia.. Lovet samoihin kohtiin.
                            Uuden pilipali tukivarren voi saada kokonaisena muutamalla kympillä,mutta saksalaista tuskin,nivelien laadussa on meinaan "hieman" eroja.
                            E30 ja E46 ///M

                            Comment

                            • GOOFY
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 4139
                              • .

                              #15
                              jos pitää vaihtaa vain yksi pallonivel ja tekee sen itse niin silloin se kannattaa, mut jos itseltä ei löydy sitä prässiä ja ton homman tettää jossain niin silloin on jo perempi jos ostaa kokonaan uuden tukivarren. siinä uudessa tukivarressa ei vain ole sitä takapään kumia yleensä mukana/paikoillaan.
                              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎