Announcement

Collapse
No announcement yet.

vm.84 e30 320:sen kannen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • johtajajack
    Newbiemmer
    • May 2007
    • 5
    • hml

    vm.84 e30 320:sen kannen vaihto

    elikkä pitäis vaihtaa 320i kutoskoneella varustettuun vehkeeseen kansi. tällä hetkellä pitäis olla autossa kiinni m20b20 lohko ja kansi, ajattelin vaihtaa m20b23:sen kannen, sopiiko lohkoon? ja toinen asia, kun ei oikein tahdo löytyä kiristys järjestystä mistään, momentit löysin ainakin m20b20 kannen kiristykseen, olisko samat toisessakin kannessa? etukäteen kiittäen.
  • Vehkis
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 1441
    • Turku

    #2
    no tuo kiristysjärjestys kyllä löytyy ihan asentajan omasta pääkopasta, jos on yhtään koneiden kanssa värkännyt.Ellei sitten bmw:t tarvi jotain "erikois" kiristelyä:think..
    Last edited by Vehkis; 29-08-2007, 17:30.
    Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
    ex E39 535iA -97
    sekä x määrä riisikippoja


    Kesäautona toimii vw kupla -65

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6693
      • .......

      #3
      Sama kansi on b20 ja b23, ainakin kun puhutaan e30 moottoreista. Eli siis kyllä käy.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • Axum
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 4416
        • Kuopio

        #4
        Löysyttämis ja kiristysjärjestys.

        - E30 325i M52B28TU Cabriolet
        - E39 528ia
        - KUOPION PUTKIMIEHET -team
        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

        Puretaan 520ia -97
        https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

        Comment

        • johtajajack
          Newbiemmer
          • May 2007
          • 5
          • hml

          #5
          Originally posted by Vehkis View Post
          no tuo kiristysjärjestys kyllä löytyy ihan asentajan omasta pääkopasta, jos on yhtään koneiden kanssa värkännyt.Ellei sitten bmw:t tarvi jotain "erikois" kiristelyä:think..
          no mä ainakin olen käsittänyt että on kolme erilaista tyyliä kiristää kannen pultit, ympäri, ristiin ja rastiin. eli ihan turhaan huutelet vieraisiin pöytiin.

          Comment

          • next
            Bimmer Rookie
            • Jun 2007
            • 44

            #6
            juu kyllä näin on. Parikin kertaa tullut omasta virheestä tehtyä kiero kansi kun avasin samassa järjestyksessä kuinka kiristetään.

            Nykyään onneksi tullut harkintaa näihin hommiin ennenkuin tekee

            Comment

            • johtajajack
              Newbiemmer
              • May 2007
              • 5
              • hml

              #7
              Originally posted by next View Post
              juu kyllä näin on. Parikin kertaa tullut omasta virheestä tehtyä kiero kansi kun avasin samassa järjestyksessä kuinka kiristetään.

              Nykyään onneksi tullut harkintaa näihin hommiin ennenkuin tekee
              aivan, sen takia kyselin kun ei viittis montaa kertaa tehdä samaa remonttia.

              Comment

              • Vehkis
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2007
                • 1441
                • Turku

                #8
                Originally posted by johtajajack View Post
                no mä ainakin olen käsittänyt että on kolme erilaista tyyliä kiristää kannen pultit, ympäri, ristiin ja rastiin. eli ihan turhaan huutelet vieraisiin pöytiin.
                Ja minä oon taas käsittänyt, että on yks vitun hailee millä noista sun mainitsemista tyyleistä sen kiristää.Mikäli vain lähtee kiristämään keskeltä ulos päin, niin tyyli on melkein vapaa kunhan kiristää ristiin..
                Last edited by Vehkis; 29-08-2007, 19:47.
                Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                ex E39 535iA -97
                sekä x määrä riisikippoja


                Kesäautona toimii vw kupla -65

                Comment

                • next
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2007
                  • 44

                  #9
                  No joo voi olla jossain muussa merkissä mutta ainakin e21 323 ja e30 325 kannet jouduin oikasemaan kun avasin väärin.
                  Molemmissa oli kannet jonkun aikaa aijemmin rempattu ennen avausta ja mutkallehan ne meni avatessa.

                  Voi olla yksilöstäkin kiinni mutta itse en riskeeraisi kansipultteja(~30€) ja kansipahvia(~45€) jos ja kun ne sitten pitäisi uudet laittaa kun kansi ei pidäkkään ja joutuu avaamaan taas.

                  Comment

                  • SledgeHammer82
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1651
                    • Pk-seutu

                    #10
                    Originally posted by machine_head View Post
                    Sama kansi on b20 ja b23, ainakin kun puhutaan e30 moottoreista. Eli siis kyllä käy.
                    Paitsi, että Motronic m20b20-moottorissa erilainen kansi...

                    Originally posted by Vehkis View Post
                    Ja minä oon taas käsittänyt, että on yks vitun hailee millä noista sun mainitsemista tyyleistä sen kiristää.Mikäli vain lähtee kiristämään keskeltä ulos päin, niin tyyli on melkein vapaa kunhan kiristää ristiin..
                    Miksi riskeerata, jos kerta viralliset ohjeet on annettu? Pitkässä kannessa tulee sen verta jännityksiä, että kannen kiinnityksen jälkeen vallitsevat jännitykset jo riippuvat kiristysjärjestyksestä. Itse kiristäisin vielä pultit kahteen kertaan annetussa järjestyksessä, ensin noin 80 % annetusta momentista ja tokalla kierroksella täyteen momenttiin.

                    EDIT: LE-Jetroniceissa b20 ja b23 -moottoreissa toki tismalleen sama kansi.
                    Last edited by SledgeHammer82; 29-08-2007, 21:05.

                    Comment

                    • johtajajack
                      Newbiemmer
                      • May 2007
                      • 5
                      • hml

                      #11
                      Originally posted by Vehkis View Post
                      Ja minä oon taas käsittänyt, että on yks vitun hailee millä noista sun mainitsemista tyyleistä sen kiristää.Mikäli vain lähtee kiristämään keskeltä ulos päin, niin tyyli on melkein vapaa kunhan kiristää ristiin..
                      sama se mulle mitä sä olet käsittänyt, ei taida moni olla sun kanssa samaa mieltä. kyllä mä mieluummin annetun ohjeen mukaan kiristän kun sillain miten hyvältä tuntuu. ja jos tyyli on vain melkein vapaa niin eikö kannata kumminkin laittaa ohjeiden mukaan? ja tämä ei ole vittuilua, ei vaan kiinnosta kuunnella "turhia" neuvoja.

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6693
                        • .......

                        #12
                        Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                        Paitsi, että Motronic m20b20-moottorissa erilainen kansi...

                        EDIT: LE-Jetroniceissa b20 ja b23 -moottoreissa toki tismalleen sama kansi.
                        Väittäisin edelleen, että m20b20 L-jet ja b20 Motronic kannet ovat kanavoiltaan ja venttiileiltään täysin samanlaisia.
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16364
                          • Asikkala

                          #13
                          Niin on? mutta erona taitaapi olla motronic-versioon tehdyt kierteet jakajan kannelle?

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8530
                            • Karhe

                            #14
                            Originally posted by machine_head View Post
                            Väittäisin edelleen, että m20b20 L-jet ja b20 Motronic kannet ovat kanavoiltaan ja venttiileiltään täysin samanlaisia.
                            Originally posted by jr66 View Post
                            Niin on? mutta erona taitaapi olla motronic-versioon tehdyt kierteet jakajan kannelle?

                            Totta molemmat. Motronic-kannessa on jakajan vaatimille kierteille myös ns holkkien vaatimat syvennykset. Taitaapa B20-Motronic-kansissa olla nuo tuplat venttiilijousetkin erona muihin.
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            • JJT
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6693
                              • .......

                              #15
                              Originally posted by T3 View Post
                              Totta molemmat. Motronic-kannessa on jakajan vaatimille kierteille myös ns holkkien vaatimat syvennykset. Taitaapa B20-Motronic-kansissa olla nuo tuplat venttiilijousetkin erona muihin.
                              Ok. Minulla on kuitenkin vm.-86 L-jet kansi, jossa on kierteet sekä syvennykset noille holkeille. Täsmälleen samanlaiset kuin b25 kannessa. Hyllystä löytyy myös -84 hartge h26 l-jet kansi, samat kierteet siinäkin on, tosin holkkien syvennykset puuttuu. Voihan se olla, että tuohon l-jet kanteen joku on ne syvennykset jälkeenpäin poraillu.
                              Myyn:
                              M10/20/52 E30-E36 osia

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎