Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 ei käynnisty, edes startti ei pyöri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -meri-
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 31
    • Hki

    E30 ei käynnisty, edes startti ei pyöri

    Siinähän se ongelma jo tuli.
    Tämä tuli melko yllätyksenä, eilen olin lähdössä niin auto olikin aivan kuollut. Akku ei ole loppu, valot palavat kyllä, välillä kyllä heikentyivät ja sitten taas kirkastuivat uudelleen.
    Kun kääntää avainta niin pihaustakaan ei kuulu!
    Mistähän tämä voisi johtua..?
    Kyseessä -87 316 kaasarilla. Tarkoitus olisi pitää auto kevääseen saakka, että jos tuon saisi suht helposti korjattua, ideoita?

    Mahdollisesti jos Lauttasaaressa (Hki) joku sähköistä ymmärtävä voisi vilkaista, korvausta vastaan tietty ?
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #2
    Originally posted by -meri- View Post
    Siinähän se ongelma jo tuli.
    Tämä tuli melko yllätyksenä, eilen olin lähdössä niin auto olikin aivan kuollut. Akku ei ole loppu, valot palavat kyllä, välillä kyllä heikentyivät ja sitten taas kirkastuivat uudelleen.
    Kun kääntää avainta niin pihaustakaan ei kuulu!
    Mistähän tämä voisi johtua..?
    Kyseessä -87 316 kaasarilla. Tarkoitus olisi pitää auto kevääseen saakka, että jos tuon saisi suht helposti korjattua, ideoita?

    Mahdollisesti jos Lauttasaaressa (Hki) joku sähköistä ymmärtävä voisi vilkaista, korvausta vastaan tietty ?
    Ainakaan minun edellinen e30 ei edes yrittänyt startata, jos akku oli päässyt hieman tyhjenemään. Vaikka siis valot paloivat ym. ei auto yrittänytkään startata ennen kuin akun latasi täyteen. Itse elin siinä uskossa, että kyse oli ihan ominaisuudesta, jolla suojeltiin moottorielektroniikkaa/mahdollisia päästölaitteita. Eli kokeilepa ensi hätään ladata akku täyteen ja katso tapahtuuko sitten mitään.

    Comment

    • -meri-
      Bimmer Rookie
      • Jul 2007
      • 31
      • Hki

      #3
      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
      Ainakaan minun edellinen e30 ei edes yrittänyt startata, jos akku oli päässyt hieman tyhjenemään. Vaikka siis valot paloivat ym. ei auto yrittänytkään startata ennen kuin akun latasi täyteen. Itse elin siinä uskossa, että kyse oli ihan ominaisuudesta, jolla suojeltiin moottorielektroniikkaa/mahdollisia päästölaitteita. Eli kokeilepa ensi hätään ladata akku täyteen ja katso tapahtuuko sitten mitään.
      Sitä ajattelin vielä kokeilla, mutta homman nimi on se, olen pitänyt akkua irti, kun auto on välillä purkanut sen muutamassa päivässä jos on ollut kiinni ja auto seisonut. Olin siis juuri laittanut akun kiinni.
      Tietysti jos akku on tiensä päässä, mutta ongelmia ei ole ollut, paitsi parina kertana on tehnyt sen, että ekan kerran kun kääntää avainta niin ei kuulu mitään mutta seuraavalla starttaa. En ole jaksanut huolestua kun lieviä käynnistysongelmia on välillä ollut jo pari vuotta. Ei kuitenkaan sitä että edes startti ei pyöri!

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2816
        • Kuusankoski

        #4
        Itselläni myös akku teki kyseistä ongelmaa kun jännite laski 11V ei jaksanut enää startti pyörähtää valot ja muut toimii kuitenkin viel ihan hyvin tol jännitteel. Apuvirralla lähti kyl käyntiin. Testaas apuvirtaa tai akkulaturil ladata akku täyteen.
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • mikaelm
          Bimmer Rookie
          • Apr 2006
          • 66
          • Seinäjoki

          #5
          voi olla olla laturin hiilet menny. itellä meni e30:stä niin että ensin ei enää radio toiminut, sitten alko pätkimään käyntiä, meinasi sammua välillä. VAlot kyllä paloivat mutta todella himmeästi. Sitten loppujen lopuksi radio toimi mutta ei riittänyt virtaa startin pyörittämiseen ollenkaan. eli pihaustakaan ei kuulunut. kannattaa kokeilla virtamittarilla nouseeko akun virta 13-14 volttiin kun auton käynnistää. jos ei niin laturi ei toimi. hiilet helppo vaihtaa, parilla ruuvilla kiinni ainakin m42:ssa. eli tietenkin tarviit ensin käynnistää auto apuvirralla
          ex. e30 320
          ex. e30 318iS
          ex. e36 325i
          e39 530d

          Comment

          • -meri-
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 31
            • Hki

            #6
            Vian laatu ei oikein selvinnyt vieläkään.
            Akku oli täynnä.
            Käynnistin tänään niin ensin oli jotain pientä eloa ja sitten kolmannella/neljännellä yrittämällä pörähti käyntiin.
            Käytiin lenkillä ja kävi ihan normaalisti.
            Sammuttelin pari kertaa ja käynnistin uudelleen- ei ongelmaa.

            Kuitenkin ekoina kertoina kun käänsin avaimesta niin aikamoista ininää se oli, hyvä että kuuli elonmerkkejä, sitten yhtäkkiä piristyi.

            Olisko vika starttimoottorissa vai miltä vaikuttaa?

            Comment

            • Vehkis
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2007
              • 1441
              • Turku

              #7
              Originally posted by -meri- View Post
              Vian laatu ei oikein selvinnyt vieläkään.
              Akku oli täynnä.
              Käynnistin tänään niin ensin oli jotain pientä eloa ja sitten kolmannella/neljännellä yrittämällä pörähti käyntiin.
              Käytiin lenkillä ja kävi ihan normaalisti.
              Sammuttelin pari kertaa ja käynnistin uudelleen- ei ongelmaa.

              Kuitenkin ekoina kertoina kun käänsin avaimesta niin aikamoista ininää se oli, hyvä että kuuli elonmerkkejä, sitten yhtäkkiä piristyi.

              Olisko vika starttimoottorissa vai miltä vaikuttaa?
              Startin hiilet tulleet elinkaarensa loppuun.
              Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
              ex E39 535iA -97
              sekä x määrä riisikippoja


              Kesäautona toimii vw kupla -65

              Comment

              • -meri-
                Bimmer Rookie
                • Jul 2007
                • 31
                • Hki

                #8
                Onko se niin että kannattaa vaihtaa koko starttimoottori jos vika nyt siihen paikantuu?Muita mahdollisuuksia?

                Millainen homma/miten kallis on kyseessä, jos käytettynä ostaa osan?

                Comment

                • Vehkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 1441
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by -meri- View Post
                  Onko se niin että kannattaa vaihtaa koko starttimoottori jos vika nyt siihen paikantuu?Muita mahdollisuuksia?

                  Millainen homma/miten kallis on kyseessä, jos käytettynä ostaa osan?
                  En tiedä miten kalliiksi tulee vaihtaa koko moottori,mutta jos pelkillä hiilien vaihdolla selviää,niin ei ole kallis remontti.
                  Niin ja vika voi olla virtalukonpohjassakin..
                  Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                  ex E39 535iA -97
                  sekä x määrä riisikippoja


                  Kesäautona toimii vw kupla -65

                  Comment

                  • -meri-
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 31
                    • Hki

                    #10
                    Originally posted by Vehkis View Post
                    En tiedä miten kalliiksi tulee vaihtaa koko moottori,mutta jos pelkillä hiilien vaihdolla selviää,niin ei ole kallis remontti.
                    Niin ja vika voi olla virtalukonpohjassakin..
                    Onko iso homma vaihtaa nuo hiilet, onnistuuko ensikertalaiselta ohjekirja kaverina ?

                    Comment

                    • Tontza1982
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2006
                      • 145
                      • Jyväskylä

                      #11
                      En tiedä onko näissä bemareissa tällaista osaa, mutta kun tuo meikäläisen obelixi teki saman tempun viime viikolla, niin moottorin ja rungon välinen maajohto oli hapettunut. Kannattaa tarkistaa kaikki maajohdot konehuoneesta.
                      Mutta mikäs noissa vanhoissa obelixeissa muutenkaan toimis hyvin.
                      On helppo arvioida menonsa. Sen kun vaan lisää kymmenen prosenttia tuloihinsa

                      Comment

                      • Bemu500
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2005
                        • 2992
                        • INvaLA

                        #12
                        itellä oli tossa e34:ssa yhteen väliin sellanen vika et ku käänsi avaimesta, nii kaikki valot sytty ja radio sun muut pelas vaa sittekö käänsi startatakseen nii pimeni koko auto ihan täysin. Vika oli niinki yksinkertainen kuin että oli akun kengät huonosti kiinni. Ja vois olla mahdollista et sulla sama kerta irrottelet akkua välillä.
                        -Official member of BTCF-Sauna team-


                        e91 325i -06

                        Comment

                        • purala
                          BTCF Member
                          • Apr 2005
                          • 47
                          • Lempäälä

                          #13
                          Kannattaa mielestäni tarkastaa nuo virtajohtojen liitännät ennen kun alkaa irrottaan strarttia. virtajohdon molemmat päät (akku/startti) maajohto sekä startin heräte johto. jos liitokset on pääsy pahasti hapettuun niin vaikuttaa aina vähän tuohon sähkön kulkuun...
                          e39 540 -97
                          e30 325 -87 cabrio
                          ex. e30 325 -88
                          ex. e21 315

                          Comment

                          • Harzzza
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 218
                            • Tampere

                            #14
                            Jos ei kuulu MITÄÄN ääntä konehuoneesta kun avaimesta kääntää, ei startin solenoidi edes vedä. Se pitää takuulla kuuluvan kloksauksen !
                            Ja jos se ei vedä, ei virta edes pääse startin hiilille asti solenoidin kärjiltä.
                            Joten tuossa tapauksessa joko virtalukko ei yhistä solenoidille tai solenoidi on tiensä päässä. Eli jos mottori itessään on vähänkin maissa, eikä suora virta solenoidin herätenapaan auta, startti vaihtoon !

                            Startin toiminta:

                            Solenoidin vetokäämille tuleva virta muuttaa käämin sähkömagneetiksi, jonka sisällä oleva palautusjousella varustettu metallisydän liikkuu magneetin sisään ja se taas on kytketty starttimoottorin pääkärkiin jotka yhdistävät suoraan akun plussan itse starttimoottorin kenttäkäämeihin eli staattoriin ja hiilien kautta roottoriin eli itse pyörivän osan käämitykseen.

                            (Samalla kun solenoidin vetokäämi vetää pääkärjet kiinni, myös solenoidin pienempi pitokäämi saa pääkärkien kautta virtaa ja siten solenoidi pysyy voimakkaasti vetäneenä vaikka starttimottorin suuri virtakuormitus pudottaisi akkujännitettä reilusti)

                            Solenoidin liikkeen ainoa tehtävä ei ole kärkien yhdistäminen vaan vetää samalla vipuvartta joka työntää startin pikkuhammaspyörän pienellä kiertävällä liikkeellä moottorin vetokehälle. Tämä härpäke taas on nimeltään bendix, ja se toimii ikäänkuin kytkimenä startin ja vauhtipyörän/vetolevyn välillä.

                            Ja kun kaikki tämä tapahtuu oikein starttimoottori pyörittää auton moottorin käyntiin kunnes solenoidin vetokäämiltä katkeaa virta tai akku loppuu...

                            Itsellä olleita starttivikoja kautta aikojen:
                            -staattorin käämit oikosulussa suoraan maihin
                            -staattorin kääminpään tinaus sulanut irti
                            -roottorin hiilet loppu
                            -solenoidin kärjet palaneet, ei yhdistäneet
                            -solenoidin kärjet hitsautuneet yhteen
                            -solenoidin vipuvarsi petti ja jumitti koko paketin
                            -solenoidille tuleva herätepiuha poikki liittimen juuresta
                            -roottorin väljistynyt laakerointi (otti kiinni staattoriin)
                            -kiljuva, luistava bendix
                            -tyhjä akku (ei starttivika : )

                            -tutulla oli vetokehältä kuluneet hampaat, startti pyöritti tyhjää


                            Sori, tuli vähä pitkä tietopaketti

                            Comment

                            • Wanna
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 1393
                              • Lohja

                              #15
                              Originally posted by Tontza1982 View Post
                              En tiedä onko näissä bemareissa tällaista osaa, mutta kun tuo meikäläisen obelixi teki saman tempun viime viikolla, niin moottorin ja rungon välinen maajohto oli hapettunut.
                              Mulla kävi E30 juuri näin, eli moottorin maadotusjohto oli päässyt hapertumaan niin ettei maadottanut kunnolla. Ajoin parkkiin niin auto toimi normaalisti.

                              Lähtiessa kaikki vaikutti ihan normaalilta, sytytysvirrat päälle ja ... ei mitään! Ei naksausta, kolahdusta, mitään.
                              Ensiapuna laitoin starttikaapelin kiinni moottorin ja maan väliin, että pääsin kotiin ja hakemaan uutta maadotusta väliin.

                              Maadotuskaapeli sijaitsee siellä kuskin puolella konehuoneessa, öljypohjan ja rungon välissä. Kannattaa tarkistaa
                              ¨
                              ~* Tin Can Tuners *~

                              Käyttis: E46 316Ti - Ex: E39 523i -96 - Ex: E30 316 -84 'Elviira' - Ex: E30 325 -87

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎