Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 ei käynnisty, edes startti ei pyöri

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -meri-
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 31
    • Hki

Kiitos kaikille vastauksista!

Nyt tuli hieman uutta infoa vikaan liittyen:
    mieheni kävi tänään katsomassa kaverinsa kanssa joka hieman osaa katsoa (itse olen vieraalla paikakunnalla) ja olivat konepelti ylhäällä koittaneet startata. Kloksaus starttimoottorista oli kuulunut, eli tämän missasin itse

Maajohto näytti kuulemma "suht freesiltä", mutta akunkenkä oli iskenyt kipinää startatessa. Akkuun päin menevät johdot ovat myös kuoriutuneet, sen tiesin itsekin, koska ovat joutuneet koville tässä akunirrotusrumbassa. Voisko sähkövika olla niissä?

Kun sain auton käyntiin tossa muutama päivä sitten niin olin juuri laittanut akun paikalleen latausyrityksen jäljiltä ja käännellyt ja väännellyt johtoja ja sitten auto käynnistyikin parin yrittämän jälkeen sekä pysyi käynnissä ja käynnistyi uudelleen vaikka sammuttelin pari kertaa.

Nyt on kaikki ideat,neuvot ja kokemukset tervetulleita, vika on siis ilmeisesti sähkövika ja tässä toivon kipinä elää, että auton saisi vielä vähäksi aikaa liikenteeseen..

Comment

• purala
      BTCF Member
      • Apr 2005
      • 47
      • Lempäälä

Jos akunkenkä on iskenyt kipinää startatessa niin siinä todennäköisimmin on kosketusvikaa kannattaa irrottaa kenkä/kengät akusta puhdistaa hyvin akun navat/akkukengät ja asentaa takaisin paikalleen. tietenkin se voi olla se johtokin mikäli saanut kärsiä hieman...
      Eiköhän se siitä jollain kuntoon tule..
      e39 540 -97
      e30 325 -87 cabrio
      ex. e30 325 -88
      ex. e21 315

Comment

• -meri-
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 31
        • Hki

Toinen akun napa (tai kenkä?) on hapettunut ja työntänyt jo keväästä saakka sellasta valkosta "tuhkaa", sitä oon pyyhkinyt ja puhallellut pois.
        Ei kai se nyt noin minimaalisen oloisesta jutusta olis kiinni?
        Last edited by -meri-; 03-10-2007, 19:09.

Comment

• Jamppa1983
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 739
          • Pirkanmaa

Tarkista vielä ne akunnesteet ja hiot molemmat akun kengät ja navat "kiiltäväksi"+ sen moottorin maadoitus ja akun maadoitus.
          Sit apuvirtaa,jos starttaa nätisti niin vika oli akussa/niissä akun liitoksissa,jos ei niin sit siirryt miettii vasta sitä starttia tai virtalukon pohjaa...

Mutta jos starttas niin käyt sitten mittaa lataus jännitteen tai mittaat itse. Jos lataus jännite on hyvä eli noin +13V niin pitkä ajo lenkki koska tyhjäksi mennyt akku ei tollekaan lataudu lyhyellä matkalla. Minimissään noin tunnin lenkki.
          Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

M3 e90 & "M3" e30 turbo

Comment

• Scitso
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 2816
            • Kuusankoski

Kyllä se käynnistyminen tuntuu olevan e30 aika pienestä kiinni, itselläni vähän heikko akku ja varashälytin kiinni niin ei riittänyt virta startille, solenoidi vaan napsahti ja ei pyörähtänyt.
            Akkunapojen tulee olla puhtaat että kosketus on hyvä.
            Ja mitä latausjännitteeseen tulee niin kyllä sen pitäis olla 13,8-14,3V välillä niin puhutaan hyvästä latausjännitteestä.
            E34 525i Touring -96 "Iris"
            E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
            E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
            E46 328ia Sedan -98 "HOI"
            E61 530d Touring -04

ex. E39 520ia Touring -98
            ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
            ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
            ex. E28 520i -82

Comment

• -meri-
              Bimmer Rookie
              • Jul 2007
              • 31
              • Hki

Kiitokset kaikille pohdinnassa auttaneille.

Näyttää siltä että vika selvisi tältä erää, ja se olikin ratin takana
              Mutta täytyy sanoa että on tuo autokin aika "neiti".

Vian alkaminen ajoittui siihen kun hukkasin auton alkuperäisen jakoavaimen jolla olen laittanut akunkengät niin hienosti kiinni.
              Sen jälkeen kun kiristelin niitä muilla työkaluilla, tämä kiristys ei sitten mennytkään vissiin ihan nappiin, ei ainakaan niin nappiin kun auto vaati. Että sitten ei lähdetty mihinkään.

Viime viikolla yksi päivä se avain oli tullut jostain esille, se vaan makasi mystisesti penkillä vaikka olin tonkinut kaikki paikat läpi moneen kertaan sen jälkeen kun sen hukkasin...

Seuraavaksi sitten kiristin sillä ne akunkengät kiinni ja auto pörähti käyntiin. Muutama päivä tässä on menty ihan normaalisti ilman mitään käynnistysongelmia. Täytyy varmaan teipata se jakoavain otsaan kiinni ettei katoa uudelleen

Comment

• FbonE
                BTCF Member
                • Jun 2006
                • 878
                • Pori

lainataas hieman tätä: eli itseltä löytyy e30 320i m20, vikana muutamina päivinä nyt ollut seuraava: kylmänä akku puutuu äkkiä eikä jaksa pyörittää enään mutta lämpimänä lähtee nöyrästi käymään.
                lataus jännitteet tyhjäkäynnillä n.13,76V.
                tänään se sitten teki stopin kolmannella kylmä käynnistys kerralla eikä lähtenyt kun akun jännitteet putos 3-5V tietämille avaimen väännön jälkeen, apuvirtaa kehiin ja välittömästi tulille.
                jotenka olisko tosta prkl akku lahoomassa ?
                Kulkineet:E61 525döö
                ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
                -Pori Connection-
                bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...

Comment

Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎