Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 etupyörien camberien säätö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BME316
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 446

    E30 etupyörien camberien säätö?

    Kuinka siis E30:ssä saa säädettyä etupyörien camberia, kun pyörät näyttää tältä //-\\? Madalluksen seurauksena siis, mitta pyöränkaaresta navan keskelle 315mm. Vetely on melkoinen ja pienestä epätasaisuudesta koko auto aina "muljahtaa" hieman sivulle vaikka kuinka ratista pitäisi kiinni. Itse en ainakaan löytänyt aikaisempaa topicia aiheesta?
    Last edited by BME316; 28-10-2007, 11:05.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16465
    • Asikkala

    #2
    Säädettävät yläpäät tai vingutat tolpan kiinnitysreiät konehuoneesta niin että säätövaraa tulee.

    Comment

    • jani
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 5170
      • Kuopio

      #3
      Pelkällä camber korjauksella tuota ei korjata, koska kyseessä on "bumbsteer" ominaisuus kun autoa madalletaan riittävän paljon. Eli suomeksi sama : alatukivarran ulompikiinnitys piste on kauempana tienpinnasta kuin alatukivarren sisempi kiinnityspiste.

      Camber korjaus auttaa toki ongelmaan, muttei poista sitä.
      F33 435d Mineral-grau metallic
      K40 K1200s sondermodell

      Comment

      • BME316
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2007
        • 446

        #4
        Ok, kiitoksia tiedoista. Auttaako tuollainen 1cm siirto yläpäässä kuinka paljon? Kun paljoa enempää tuota ei voi siirtää.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16465
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by jani View Post
          Pelkällä camber korjauksella tuota ei korjata, koska kyseessä on "bumbsteer" ominaisuus kun autoa madalletaan riittävän paljon. Eli suomeksi sama : alatukivarran ulompikiinnitys piste on kauempana tienpinnasta kuin alatukivarren sisempi kiinnityspiste.

          Camber korjaus auttaa toki ongelmaan, muttei poista sitä.
          Bumbsteer (suom. pattiohjaus, mk-puolelta päähän jäänyt käännös) ei johdu madalluksesta eli ulko- ja sisäpallon keskinäisestä korkeuserosta vaan siitä että raidetanko on eripituinen kuin tukivarren poikittain oleva osa, JOS tukivarren pallonivelien ja raidetangon ulko- ja sisäpään välinen mitta on sama ja nämä keskenään sekä korkeus-, pituus- että sivusuunnassa samalla linjalla ei joustoliike tai madallus muuta aurauskulmaa milliäkään. Koska asia ei ole näin (juurikaan ?) missään autossa madallus tai madaltamattomuus ei aiheuta bumbsteeriä vaan juurikin em. osien mitoituserot. Bumbsteeriä esiintyy (lähes ?) jokaisessa autossa, madallus suurentaa/pienentää ilmiötä riippuen etupään geometriasta (eli automallista).
          Topicin aloittajan autossa oleva ilmiö johtuu bumbsteeristä ja liiallisesta negatiivisesta camberkulmasta jonka takia renkaan sisäreunan vierintäkehä on pienempi kuin kuin ulkokehän auton ollessa maassa paino renkaiden päällä. Rengas pyrkii kääntymään pienemmän vierintäkehän suuntaan ja renkaan osuessa kuoppaan ym. epätasaiseen tien kohtaan (onko suomessa sellaisia...) paino siirtyy keskiosalle t. ulkoreunalle jolloin kääntymispyrkimys vähenee/poistuu/siirtyy toiseen suuntaan ja auto vetelee sinnetänne. Ilmiö korostuu mitä leveämpi ja matalampi rengas on, tasaisella tiellä, jos sellaista löytyy, vetelyä ei esiinny. Esim. Hemi on asiasta kirjoitellut ja uskoakseni tietää mitä puhuu (kirjoittaa).

          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1852
            • Lappeenranta, Finland

            #6
            Originally posted by jr66 View Post
            Säädettävät yläpäät
            Minkälaisia nämä ovat? Onko niitä ihan teollisesti tehtyjä, vai meneekö omatoimirakentamiseksi?

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              #7
              Originally posted by 525iiäxä View Post
              Minkälaisia nämä ovat? Onko niitä ihan teollisesti tehtyjä, vai meneekö omatoimirakentamiseksi?
              On ihan teollisesti tehtyjä, ralli.netissä oli joskus ilmoitus, ei olleet edes kalliit.
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • 525iiäxä
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2005
                • 1852
                • Lappeenranta, Finland

                #8
                Kas, löytyyhän noita netistä. Esim:

                http://www.uucmotorwerks.com/suspension/camber/

                Volvo V70 2.4T -02
                E30 323i -84 (taas)

                Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                Comment

                • TheLate
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 418

                  #9
                  Originally posted by 525iiäxä View Post
                  Kas, löytyyhän noita netistä. Esim:

                  http://www.uucmotorwerks.com/suspension/camber/
                  En lukenut tarkemmin tuliko molemmat mukaan, mutta aika suolanen hinta. Lautamäki motorsport myy 86€ kpl hintaan noita säädettäviä yläpäitä. Itse tekemellä laakerin hinta + materiaalit, joita ei hirveästi mene.

                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1852
                    • Lappeenranta, Finland

                    #10
                    Originally posted by TheLate View Post
                    En lukenut tarkemmin tuliko molemmat mukaan, mutta aika suolanen hinta. Lautamäki motorsport myy 86€ kpl hintaan noita säädettäviä yläpäitä. Itse tekemellä laakerin hinta + materiaalit, joita ei hirveästi mene.
                    Oli se muistaakseni parin hinta. Mutta, onko joku noita värkkäillyt itse ja mahdollisesti jotain piirustuksia, mittoja tms olisi jäljellä? Minua ainakin kiinnostaa moiset värkit, joko tehdä itse tai sitten ostaa. Voisi kokeilla noita ennekuin siirtyy vakioalustaan, keulan vetely on vähintäänkin raivostuttavaa...

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎