Kuinka siis E30:ssä saa säädettyä etupyörien camberia, kun pyörät näyttää tältä //-\\? Madalluksen seurauksena siis, mitta pyöränkaaresta navan keskelle 315mm. Vetely on melkoinen ja pienestä epätasaisuudesta koko auto aina "muljahtaa" hieman sivulle vaikka kuinka ratista pitäisi kiinni. Itse en ainakaan löytänyt aikaisempaa topicia aiheesta?
E30 etupyörien camberien säätö?
Collapse
X
-
Pelkällä camber korjauksella tuota ei korjata, koska kyseessä on "bumbsteer" ominaisuus kun autoa madalletaan riittävän paljon. Eli suomeksi sama : alatukivarran ulompikiinnitys piste on kauempana tienpinnasta kuin alatukivarren sisempi kiinnityspiste.
Camber korjaus auttaa toki ongelmaan, muttei poista sitä.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
Bumbsteer (suom. pattiohjaus, mk-puolelta päähän jäänyt käännös) ei johdu madalluksesta eli ulko- ja sisäpallon keskinäisestä korkeuserosta vaan siitä että raidetanko on eripituinen kuin tukivarren poikittain oleva osa, JOS tukivarren pallonivelien ja raidetangon ulko- ja sisäpään välinen mitta on sama ja nämä keskenään sekä korkeus-, pituus- että sivusuunnassa samalla linjalla ei joustoliike tai madallus muuta aurauskulmaa milliäkään. Koska asia ei ole näin (juurikaan ?) missään autossa madallus tai madaltamattomuus ei aiheuta bumbsteeriä vaan juurikin em. osien mitoituserot. Bumbsteeriä esiintyy (lähes ?) jokaisessa autossa, madallus suurentaa/pienentää ilmiötä riippuen etupään geometriasta (eli automallista).Originally posted by jani View PostPelkällä camber korjauksella tuota ei korjata, koska kyseessä on "bumbsteer" ominaisuus kun autoa madalletaan riittävän paljon. Eli suomeksi sama : alatukivarran ulompikiinnitys piste on kauempana tienpinnasta kuin alatukivarren sisempi kiinnityspiste.
Camber korjaus auttaa toki ongelmaan, muttei poista sitä.
Topicin aloittajan autossa oleva ilmiö johtuu bumbsteeristä ja liiallisesta negatiivisesta camberkulmasta jonka takia renkaan sisäreunan vierintäkehä on pienempi kuin kuin ulkokehän auton ollessa maassa paino renkaiden päällä. Rengas pyrkii kääntymään pienemmän vierintäkehän suuntaan ja renkaan osuessa kuoppaan ym. epätasaiseen tien kohtaan (onko suomessa sellaisia...) paino siirtyy keskiosalle t. ulkoreunalle jolloin kääntymispyrkimys vähenee/poistuu/siirtyy toiseen suuntaan ja auto vetelee sinnetänne. Ilmiö korostuu mitä leveämpi ja matalampi rengas on, tasaisella tiellä, jos sellaista löytyy, vetelyä ei esiinny. Esim. Hemi on asiasta kirjoitellut ja uskoakseni tietää mitä puhuu (kirjoittaa).
Comment
-
Minkälaisia nämä ovat? Onko niitä ihan teollisesti tehtyjä, vai meneekö omatoimirakentamiseksi?Originally posted by jr66 View PostSäädettävät yläpäät
Volvo V70 2.4T -02
E30 323i -84 (taas)
Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
Comment
-
On ihan teollisesti tehtyjä, ralli.netissä oli joskus ilmoitus, ei olleet edes kalliit.Originally posted by 525iiäxä View PostMinkälaisia nämä ovat? Onko niitä ihan teollisesti tehtyjä, vai meneekö omatoimirakentamiseksi?Myyn:
M10/20/52 E30-E36 osia
Comment
-
Kas, löytyyhän noita netistä. Esim:
Volvo V70 2.4T -02
E30 323i -84 (taas)
Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
Comment
-
En lukenut tarkemmin tuliko molemmat mukaan, mutta aika suolanen hinta. Lautamäki motorsport myy 86€ kpl hintaan noita säädettäviä yläpäitä. Itse tekemellä laakerin hinta + materiaalit, joita ei hirveästi mene.Originally posted by 525iiäxä View Post
Comment
-
Oli se muistaakseni parin hinta. Mutta, onko joku noita värkkäillyt itse ja mahdollisesti jotain piirustuksia, mittoja tms olisi jäljellä? Minua ainakin kiinnostaa moiset värkit, joko tehdä itse tai sitten ostaa. Voisi kokeilla noita ennekuin siirtyy vakioalustaan, keulan vetely on vähintäänkin raivostuttavaa...Originally posted by TheLate View PostEn lukenut tarkemmin tuliko molemmat mukaan, mutta aika suolanen hinta. Lautamäki motorsport myy 86€ kpl hintaan noita säädettäviä yläpäitä. Itse tekemellä laakerin hinta + materiaalit, joita ei hirveästi mene.
Volvo V70 2.4T -02
E30 323i -84 (taas)
Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
Comment
Comment