Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 takapyöränlaakeri menossa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BME316
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 446

    E30 takapyöränlaakeri menossa?

    E30 316i alkanut jyristämään aivan hirveästi yli 60km/h vauhdissa ja kovenee vain kun sataseen päin mennään. Jyrinä voimenee kiihdytyksessä ja vasemmalle kaartaessa. Oikealle kun kaarretaan niin hiljenee kokonaan. Jyrinä ei lakkaa vaikka veto olisi poissa. Myös oikealla takana tuntuu pieni klappi kun ilmassa heiluttaa. Pyöränlaakerihan tuo on, mutta ihmettelin kun sinne on laakeri vaihdettu 25tkm sitten. Että olisiko vetoakseli mennyt kieroksi ja hajottanu laakerin ennen aikojaan? Voiko tuota todeta mitenkään?
    Last edited by BME316; 05-11-2007, 11:43.
  • uti
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 195

    #2
    Tarkista

    ensin ettei ole löystynyt a) laakeri b) pyöränpultit. Hanskat käteen ja reilua heilutusta pyörän yläreunasta. Jos lonksuu niin kiristetään. Ei ne laakerit tossa km määrässä hajoa. Ei tarvitse olla paljonkaan löysä, kun metelöi.

    Comment

    • Convertible
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2003
      • 2638
      • Turku

      #3
      tunkkaa kulma ylös ja kokeile käsin pyörittää rengasta, luulisi löytyvän, jos noin kovaa ääntä pitää.
      F25 X3 35d
      E87 118i
      E46 330ti
      E46 M3
      E30 M3
      E30 M3 Convertible
      Z3 Roadster

      Comment

      • BME316
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2007
        • 446

        #4
        On kokeiltu renkaalla ja ilman rengasta ilmassa pyörittää. Rengas on kyllä kunnolla kiinni, teki myös kesärenkailla samaa. Rengasta kun ilmassa yrittää heiluttaa niin tuntuu pieni välys ja toisella puolella ei ole välystä ollenkaan. Ei pistä vastaan eikä kuulu kuin perästä ääntä kun pyörittää rengasta. Kyllähän sen luulisi syövän laakerin melko nopeasti, jos vetari on kiero? Eipä etupyöränlaakeristakaan mikään rohinaa kuulunut jarrupalojen pienen laahauksen alta kun pyöritteli, mutta sökönä sekin oli ja piti myös melko miehekästä ääntä ajossa. Tähän vielä lisäykseksi että ilman renkaita perä ilmassa kokeilin autoa käyttää, niin täristi myös silloin. Mutta tärinä tosiaan loppuu heti kun ajossa kaartaa hiemankin oikealle ja on nopeuden mukaan muuttuva tuo meteli.

        Voiko tuon laakerin asentaa väärin tuonne, kun on edellisen omistajan asentama? Onko hankala operaatio vaihtaa laakeria? Luultavasti vetarin pultit jumissa
        Last edited by BME316; 05-11-2007, 13:39.

        Comment

        • Juubi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 999

          #5
          Originally posted by BME316 View Post
          Voiko tuon laakerin asentaa väärin tuonne, kun on edellisen omistajan asentama? Onko hankala operaatio vaihtaa laakeria? Luultavasti vetarin pultit jumissa
          Hyvin mahdollista että laakeri on murjottu pilalle jo asennusvaiheessa. Laakeri on suhteellisen helppo vaihtaa, vaatii tietysti asiaan kuuluvat työkalut.

          Vetarin pultit ovat yleensä helpoimmasta päästä, avain vaan kunnolla paikalleen ennen kun vääntää auki.

          Comment

          • BME316
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2007
            • 446

            #6
            Originally posted by Juubi View Post
            Hyvin mahdollista että laakeri on murjottu pilalle jo asennusvaiheessa. Laakeri on suhteellisen helppo vaihtaa, vaatii tietysti asiaan kuuluvat työkalut.

            Vetarin pultit ovat yleensä helpoimmasta päästä, avain vaan kunnolla paikalleen ennen kun vääntää auki.
            Okei, kiitoksia tästä Otan osat irti kun kerkeän ja yritän katsella myös vetaria näyttääkö kierolta. Sitten jos näyttää että siinä on varmasti vika niin täytyy se vaihtaa samalla.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎