Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M40B16 päätti sammua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |makke
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 847
    • Vaasa

    E30 M40B16 päätti sammua

    Näinhän siinä kävi.

    Auto oli korjauksessa, jossa vaihdettiin imusarjan tiivisteet ja suuttimien O-renkaat. No, sitten kun oli valmista ajelin muutaman kilsan, kunnes eräässä mutkassa heitin pikkasen perää niin sammu koko auto. Siinä sitten kun vauhtia vielä oli vähäsen niin koitin vaan päästää kytkintä, mutta eihän se käyntiin lähtenyt. Rullailin siitä sitten parkkikselle ja rupesin tutkimaan.

    Huomasin ettei bensapumppu pitänyt mitään ääntä, joten revin takapenkin irti ja mittasin tuliko sinne jännitettä. No eihän sinne tullut, joten kävin katsomassa sulakkeet. Bensan siirtopumpun sulake (7,5A) oli palanut, jotenka vaihdoin sen. No, odotukset korkeella yritin startata, mutta eihän siitä mitään tullut. Pumppu kuitenkin lähti pyörimään, joten katoin releen. Releelle tuli jännite ja koitin toista samanlaista relettä (töötin rele) siinä, ei vaikutusta.
    Vieressä oleva rele naksahtaa kun virrat tulee päälle, mutta ei se kyseinen rele? Pitäskö sen naksua? Vai vasta sitten kun starttaa?
    Pumppuhan rupee huutamaan vasta kun starttaa.

    No, revin sitten tulpat irti, mutta ei ne ainakaan märkiä ollut.
    Sitten rupes vituttaan pakkanen ja hain kaljaa ja menin himaan miettimään.

    Nyt sais sitten ehdotella mitä tässä koittais.
    Minkähän takia edes sulake on palanut?
    Olisko ruiskuboxissa vettä tai jotain?
    Katastrofikytkin?
    Mitä vittua?

    Vai olisko suuttimien o-renkaiden asennus jotenkin kussu?
    Voin toki koittaa ottaa konehuoneesta bensaletkun irti ja kattoa tuleeko sinne edes bensaa, mutta luulis koska pumppu pyörii? Mutta ainakaan tulpat ei kastunut vaikka pyöritin vaikka kuinka kauan.
  • MikkoJII
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 1807
    • Lapua

    #2
    Yrittääkö auto edes käyntiin? :think

    Jos ei niin, sitten on joko bensan saannissa tai tulpissa jotain häikkää? Antaako tulpat kipinää?

    Tarkista vielä kaikki sulakkeet läpi..

    Vaikuttiko muuten hirveesti käyntiin toi suuttimien o-renkaiden vaihto?
    E32 750i 11/89

    Comment

    • mika68
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2004
      • 1966
      • ......

      #3
      Originally posted by |makke View Post
      Näinhän siinä kävi.

      Auto oli korjauksessa, jossa vaihdettiin imusarjan tiivisteet ja suuttimien O-renkaat. No, sitten kun oli valmista ajelin muutaman kilsan, kunnes eräässä mutkassa heitin pikkasen perää niin sammu koko auto. Siinä sitten kun vauhtia vielä oli vähäsen niin koitin vaan päästää kytkintä, mutta eihän se käyntiin lähtenyt. Rullailin siitä sitten parkkikselle ja rupesin tutkimaan.

      Huomasin ettei bensapumppu pitänyt mitään ääntä, joten revin takapenkin irti ja mittasin tuliko sinne jännitettä. No eihän sinne tullut, joten kävin katsomassa sulakkeet. Bensan siirtopumpun sulake (7,5A) oli palanut, jotenka vaihdoin sen. No, odotukset korkeella yritin startata, mutta eihän siitä mitään tullut. Pumppu kuitenkin lähti pyörimään, joten katoin releen. Releelle tuli jännite ja koitin toista samanlaista relettä (töötin rele) siinä, ei vaikutusta.
      Vieressä oleva rele naksahtaa kun virrat tulee päälle, mutta ei se kyseinen rele? Pitäskö sen naksua? Vai vasta sitten kun starttaa?
      Pumppuhan rupee huutamaan vasta kun starttaa.

      No, revin sitten tulpat irti, mutta ei ne ainakaan märkiä ollut.
      Sitten rupes vituttaan pakkanen ja hain kaljaa ja menin himaan miettimään.

      Nyt sais sitten ehdotella mitä tässä koittais.
      Minkähän takia edes sulake on palanut?
      Olisko ruiskuboxissa vettä tai jotain?
      Katastrofikytkin?
      Mitä vittua?

      Vai olisko suuttimien o-renkaiden asennus jotenkin kussu?
      Voin toki koittaa ottaa konehuoneesta bensaletkun irti ja kattoa tuleeko sinne edes bensaa, mutta luulis koska pumppu pyörii? Mutta ainakaan tulpat ei kastunut vaikka pyöritin vaikka kuinka kauan.
      Kokeile nyt aluksi tuleeko sitä bensaa koneelle asti? Letku irti ja kuppi alle ja starttaamaan. Jos tulee, niin seuraavaksi tarkistat tuleeko kipinää?
      Jos ei vieläkään pelaa, niin otat pari bisseä ja postaat lisää tänne foorumille

      Comment

      • |parsakaali|
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2005
        • 997

        #4
        Rele on noissa muistaakseni punainen / musta 7 jalkainen jossakin siinä rintapellissä... Yleisin vika noissa on omasta mielestäni releen jalka... heiluttele relettä siinä jalassaan, eli paikalleen ja pois jne jne monta kertaa monesti auttaa tämä, ja itselläkin on kahdessa bemarissa auttanut... Nimen omaan juuri tällöin kun releen jalassa on ollut vika on palanut bensapumpun sulake...

        Comment

        • |makke
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 847
          • Vaasa

          #5
          Pumppuhan se hajonnut oli.
          Otin letkut konehuoneesta irti ja startattiin niin ei sieltä mitään tullu.
          Vanha pumppu kiinni ja heti toimi.

          Onko toi pumppu nyt kuollut vai voiko sille koittaa tehdä jotain?
          Normaalia pumpun ääntä se kyllä pitää, mutta ei päästänyt läpi kuitenkaan.
          Voisko se olla tukossa? Se suodatin on kyllä ehjä.

          E: niin se rele on oranssi nelijalkainen. Samanlainen on töötin rele, joten sitä voi koittaa jos on tarvetta. Itsellä ei näillä näkymin ole.
          Last edited by |makke; 26-11-2007, 07:47.

          Comment

          • |parsakaali|
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2005
            • 997

            #6
            Originally posted by |makke View Post
            Pumppuhan se hajonnut oli.
            Otin letkut konehuoneesta irti ja startattiin niin ei sieltä mitään tullu.
            Vanha pumppu kiinni ja heti toimi.

            Onko toi pumppu nyt kuollut vai voiko sille koittaa tehdä jotain?
            Normaalia pumpun ääntä se kyllä pitää, mutta ei päästänyt läpi kuitenkaan.
            Voisko se olla tukossa? Se suodatin on kyllä ehjä.

            E: niin se rele on oranssi nelijalkainen. Samanlainen on töötin rele, joten sitä voi koittaa jos on tarvetta. Itsellä ei näillä näkymin ole.
            Hiilethän siitä on todennäköisesti loppu, särkynyt tai jumissa ettei ota kiinni ankkurin akseliin.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎