Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noniin, E30/M40 ongelma jolla todella kiire!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |makke
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 847
    • Vaasa

    Noniin, E30/M40 ongelma jolla todella kiire!

    Ei näin.

    Ei yllättäen menny katsastuksesta n. kuukausi sitten päästöjen takia läpi:
    CO-pitoisuus: 0,28 sallittu: 3,5
    HC-pitoisuus: 1501 sallittu: 600
    CO2-pitoisuus:10,2
    O2-pitoisuus: 6,50 sallittu: 5

    No, imusarjan tiivisteet ja suuttimien o-renkaat vaihdettiin, sekä kaasuläpän asentotunnistin (aikaisemmin vaihdettu myös muita osia).
    Joku oli porannut reiän kaasuläpän asentotunnistimeen ja juottanut sinne jonkun ylimääräisen johdon. Siitä päättelin että siinä on jotain vikaa niin sekin vaihdettiin. Päästöt tippui heti siten, että HC oli enää jotain 600. Sitten nostettiin kierroksia 976/rpm niin meni kirkkaasti päästöistä läpi.

    No, ajoin amikselta pois niin huomasin että käypäs korkeilla kierroksilla. Itse en siis ollut sielä paikalla kun ne mittas päästöt. Kierroksia oli siis nostettu kaasuläpän mutterista, joten ajattelin että se on vain liian "tiukalla". No, säädin sen normaaliin kohtaan, mutta vitute ne kierrokset mihinkään tippunu.
    Käy n. 3000rpm tyhjäkäynnillä. Otin lisäilmaluistista johdon irti niin sammui.
    Ajoin töistä kotiin, noin kilometrin, niin kierrokset jäi johonkin 2300/rpm abaut.

    Missäs nyt vika piilee? Myös lämpötila-anturi on hetki sitten vaihdettu.
    Olisiko siitä johto irti? Saako jostain ilmaa ku noin käy?
    Olis kiva tietää mitä lähtee tonne säkkipimeeseen ettimään.

    Huomenna vielä uusintakatsastus, ei varmaa oo menossa 3000rpm läpi vaikka kuinka näyttäis lappua et on päästöt ok. Tosin saan varmaa käymään pienemmällä jos otan lisäilmaluistista virrat pois ja nostan kaasuläpästä kierroksia... mutta olis kiva saada toimimaan oikein.

    Sitä mietin että miten ne on voinut saada kierrokset alle 1000, jos kerran heti kun ajoin pois niin ne oli 3000? Olisko joku nyt lähtenyt irti?
    Niin, ja sisällä lämpösessähän ne on sitä ruuvannut. Olin itse siinä kun ajoivat auton dynamolla jarrutestiin ja kävi normaalisti n 800 rpm.
    Nyt tuola pakkasessa kuitenkin käyttäytyy noin, eli jotenkin lämpötilaan tuo liittynee? Pitää varmaan koittaa ajaa auto lämpöiseksi.
  • ruikki
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 585

    #2
    eikai kaasuvaijeri oo jotenki kireellä että jää hirttämään kaasua sen takia
    !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

    Comment

    • M325i
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 1529
      • Etelä-pohjanmaa

      #3
      Ilmavuoto on jossain melko todennäköisesti ja pakoputki vuotaa jostain koska happiarvo on noin suuri. Jos happiarvo on liian suuri se sotkee kaikki muutkin seokset. Ja ilmavuotoon voisi viitata myös kun kierrokset on noussut. Motronic säätää itse boksilla tyhjäkäyntinopeuden sitä ei kuulu mistään kaasuläpän ruuvista muuttaa. Tuossa on nyt jotain muutakin pielessä koska seos on noin laihalla ja hc taas liian suuri,tosin kun seosta rikastaa niin hc voi samalla tippua,mutta niille on aivan turha tehdä mitään ennenkun putki on tivis. Myös iso ilmavuoto voi vaikuttaa happiarvoon,eli välttämättä ei putki vuoda. Tyhjäkäyntinopeus pitää olla alle 1000rpm.
      Last edited by M325i; 29-11-2007, 17:08.
      E30 ja E46 ///M

      Comment

      • |makke
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 847
        • Vaasa

        #4
        Siis turhaa enää noita arvoja katsotte, nuo oli ne arvot ennen kaasuläpän asentotunnistimen, suuttimien o-renkaiden sekä imusarjan tiivisteiden vaihtoa.

        Arvot on nyt siis ok! Ei nyt justiin ole niitä tässä antaa.

        Ainut vaan nuo kierrokset. Pitänee kattoa tuo vaijeri.

        Comment

        • MikkoJII
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 1807
          • Lapua

          #5
          Itellä jumittaa joskus se vaijeri siitä imusarjan päältä. Helpoin on selittää silleen, että seuraat sitä vaijeria siihen imusarjan päälle, niin ennen imusarjaa alkaa kierteet johon se kaasuvaijeri menee sisään, niin siinä kierteiden alkupäässä on semmonen liitoskohta joka saattaa jäädä väärään asentoon. Ymmärrät varmaan mitä tarkotan.

          Yleensä remontin yhteydessä jos käsi siihen vähänki osuu niin varmasti väärässä asennossa. Ei tarvi iso heitto olla niin kierrokset on tosiaankin tuota 3000rpm luokkaa
          E32 750i 11/89

          Comment

          • Racink
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2004
            • 840
            • Jkl

            #6
            Originally posted by |makke View Post
            Siis turhaa enää noita arvoja katsotte, nuo oli ne arvot ennen kaasuläpän asentotunnistimen, suuttimien o-renkaiden sekä imusarjan tiivisteiden vaihtoa.

            Arvot on nyt siis ok! Ei nyt justiin ole niitä tässä antaa.

            Ainut vaan nuo kierrokset. Pitänee kattoa tuo vaijeri.
            Naksahtaako kaasuläppä anturi juuri ennenkuin läppä menee kiinni?

            Comment

            • |makke
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 847
              • Vaasa

              #7
              Vaijeri kyllä toimi ok. Ei harraa mistään vastaan.
              Kaasuläpän anturi? Tarkoitatko sitä asentotunnistinta? En ole tota koittanut.

              No, ajoin illalla auton lämpöiseksi, niin että lämpömittarin viisari oli yli puolen välin. Kun kone kävi ja auto oli paikalla ja valon kanssa kurkkailin konepellin alle, niin pikkuhiljaa kierkkokset laski sinne 800-900rpm. Se nyt on ollut sielä amiksessakin koko ajan lämpöisenä, niin ihmekkös jos sielä kävi hyvin. Koitin heiluttaa lisäilmaluistia, mutta ei ainakaan mun mielestä siitä vuoda. Jostain kuitenkin kuuluu jotain suhinaa, mutta en tiedä olisko joku imuvuoto sitten.

              Tosin nythän nimen omaan on kaikki tiivisteet imusarjasta vaidettu, niin mistä se nyt muka yhtäkkiä vuotais, kun ei vielä pari päivää sitten vuotanut.

              No, tänä aamuna kun lähdin töihin, niin kierrokset oli "vain" jotain 800-1200rpm, seilaten vähän miten sattuu. Ennen mitään kierrosten heittelyä ei ole tapahtunut! Olisko tässä toisessakin asentotunnistimessa sitten jotain vikaa? Käytetty se oli, omasta varaosa-autosta.

              No, saan varmaan kuitenkin leimaan ku ajan ensin lämpöseks, ettei kone huuda hirveesti.

              Kuitenkin jotenkin lämpötilaan tuo liittyy, kun kerran lämpösenä käy ok!

              Comment

              • ruikki
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 585

                #8
                jos se jostaki kumisesta osasta vuotaa joka lämmetessä pehmenee ja alakaa pitämään. eikös sen vuodon voi kokeilla ku suihkuttaa startti spreytä sinne mistä epäilee vuotavan. käynnin pitäs sillon muuttua jos se vetää ainetta vuotokohdasta sisään.
                en muista varmaksi mitä ainetta sinne piti sumuttaa ku on aikaa ku tarttenu ite tommosta testata...
                mutta sitä start pilottia se tais olla
                Last edited by ruikki; 01-12-2007, 22:59.
                !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

                Comment

                • leijo
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2007
                  • 54

                  #9
                  kyl nyt kannattais kattella ne imuvuodot ainakin pois suljetuiksi. Koitapas avata öljykorkkia koneen käydessä, muuttuuko käynti.

                  Comment

                  • |makke
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 847
                    • Vaasa

                    #10
                    Vikahan on ilmeisesti lisäilmaluistissa taas jälleen. Kun sitä koputtelee käynti muutttuu. Pitää ottaa irti ja putsata oikeen kunnolla.

                    Meni kyl leimasta läpi, koska auto oli hyvällä päällä silloo ja piti kierrokset kurissa

                    Comment

                    • |makke
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 847
                      • Vaasa

                      #11
                      Nostetaas tätä taas. Eli pari kuukautta nyt ajanu huutavalla koneella ja rupee jo "hieman" vituttamaan.

                      Kylmänä kun starttaan, kierrokset siinä 3000-3500rpm, lämpösenä tippuu normaaliksi mutta ei käy tasaisesti.

                      Amiksessa vaihdettiin silloin kaasuläpän asentotunnistin.
                      Ihmetystä herätti vanhaan asentotunnistimeen porattu reikä, josta meni jokin virtajohto sisälle, joka oli kolvattu "johonkin" kiinni.

                      Mietin vain itsekseni että kuinka joku on voinut nähdä niin paljon vaivaa, että purkaa imusarja ja porata kaiken maailman reikiä ja kolvailla johtoja kun pelkän uuden asentotunnistimen asentaminen olisi varmasti helpompaa.

                      Onko tässä nyt kierretty joku asia tolla viritelmällä?
                      Mitä hyötyä voisi olla kolvata jokin virtajohto asentotunnistimeen?
                      En tiedä minne se sielä asentotunnistimessa on kolvattu, katson jos löydän sen vanhan asentotunnistimen vielä.

                      Heti sen jälkeen kuitenkin kun toinen asentotunnistin oli laitettu, ei enää kylmänä käynyt normaaleilla kierroksilla.

                      Avut todella tarpeen, kulutus on jotain Bugatti Veyronin luokkaa 102 hevosvoimalla tosin

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎