Announcement

Collapse
No announcement yet.

Apua-E30 jäähdytinjärjestelmästä repesi letku

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -meri-
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 31
    • Hki

    Apua-E30 jäähdytinjärjestelmästä repesi letku

    Saavuttiin eilen Tampereelle ja pari metriä ennen parkkipaikkaa auto sylki vedet pihalle (kaikki). Huomasin heti kun puski älyttömästi höyryä ja pistin välittömästi koneen kiinni ja konepellin auki jäähtymään.
    Käytiin äsken kattomassa ja löydettiin 10cm mittainen paksu letku joka oli täysin halki ja kun kaadoin pakkasnestettä se alkoi valua sitä kautta ulos.
    Edestä katsottuna letku on vasemmalla, kahdesta paksusta letkusta alempi.

    Onko yleensä letkun repeämisen taustalla joku "ärsyke" vai repeääkö noin pahasti vaan haurastumisen takia?
    Nyt ollaan Treella, onneksi auto on hyvällä paikalla, eipä sitä käynnistää tietenkään voi. Mistä sitä lähtisi välipäivinä varaosaa hakemaan ja jos joku viitsisi kertoa mitä edes haen ?
    Auto on -87 316, 1.8l koneella ja moottori ymmärtääkseni tämä: M10B18 I4

    Kerron kyllä lisätietoja mielelläni jos joku osaisi jonkun neuvonsanasen tähän sanoa..
    Entä kun auto sylki nesteet pihalle ja lämmöt nousi, reilut 100 astetta oli kun koneen laitoin kiinni, millainen mahdollisuus on että jotain muuta meni hajalle lämmön nousun yhteydessä..?

    Ja jos joku avulias henkilö löytyy kenellä olisi sopiva letku ja voisi sitä tulla tähän Tampereen keskustaan sovittamaan kiinni niin olisi tosi hieno juttu, tarjouksia otetaan vastaan ja maksu käteisellä
  • Tuiske
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1441
    • Lempäälä

    #2
    Kunnolla haurastunut letku menee vaikka käsin repimällä rikki joten ei siihen mitään ärsykkeitä tarvita. Paisarin korkista pitää nesteiden tulla ulos jos on jostain syystä liikaa painetta järjestelmässä. Uutta letkua vois koittaa kysellä kl-varaosista koivistonkylästä.
    Last edited by Tuiske; 23-12-2007, 18:56.
    Corvette C4 LT4 TURBO
    Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

    Comment

    • Ansseli
      Bimmer Rookie
      • Oct 2007
      • 145
      • Tampere/Mikkeli

      #3
      Merkkiliikkeet Metro-auto Lielahti, Metro-auto Hatanpää ja Autokeskus Hatanpäällä. Motonetistä Pirkkalasta voi löytyä jotain sinnepäin tarvikeletkua.
      -530 d touring automaatti -02 237 tkm-

      Comment

      • janneholm
        Bimmer Rookie
        • Mar 2007
        • 77
        • Seinäjoki

        #4
        Avaa koneesta öljykorkki ja kato onko siellä "puuroa" jos on iha normaalisti öljyä niin ei todennäkösesti hätää. Ei se kone nyt aivan heti rikki keitä ja kuulostaa kyllä siltä että ehdit hyvissä ajoissa sammuttaa.

        Jos ei muuten löydy uutta letkua niin ota se rikki mennyt käteen ja marssi varaosa-liikken tiskille ja sano että "yks tällänen" Eiköhän sitä iha metritavarana löydy.....
        BMW E91 320D -07 Touring 163hp
        Ex BMW E36 320I -98 Touring 150hp
        Ex BMW E34 525I -92 Touring 192hp
        Ex BMW E28 520I -87

        Comment

        • tepi_
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2185
          • TKu

          #5
          Koskas mahtaa edes varaosaliikkeet seuraavaksi auki olla? Kannattaa tuohon sun ilmoitukseen laittaa puhelin numero josta tavoittaa,luulis jollain mukavalla ja avuliaalla Tamperelaisella letkuja löytyvän... :think

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #6
            Jos se on tosiaan 10cm mittainen se letku niin se on kl-varaosissa tämä:

            7194 Vesiletku termostaatti-vesipumppu, kl-hinta 13e.

            Tilalle voi huoletta laittaa suoraa letkua, jossa on sopiva halkaisija, eri asia löydätkö joulunpyhinä sellaista letkua kaupasta, hätä korjauksena voit käyttää jonkun muun auton letkusta leikattua sopivaa suoraa pätkää.

            Eli tilanne ei ole aivan toivoton.
            Olli.

            Comment

            • Samee
              BTCF Member
              • Mar 2006
              • 888
              • Valkeakoski

              #7
              Osaatko tästä kuvasta varmistaa että mikä letku se on, itse päätyisin kuvailemasi mukaan kuvan osaan nro 12.

              Itse etsisin seuraavasti:

              KL-varaosat, koivistonkylä PUH. 0207-929820
              Motonet, pirkkala
              Metroauto, lielahti tai hatanpää
              - jos noista ei löydy niin vaikka KORJAKUMI lakalaivassa, bilteman vieressä. tuolta saat mallin mukaan varmastikin metritavarana..

              Itse suosittelisin ostaa myös klemmarit, kuitenkin käy niin paskasäkä että vanhat hajoavat kiristettäessä
              E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
              E30 316 4d '89
              E36 M3 Coupe '93
              F30 318d '13

              Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

              Comment

              • -meri-
                Bimmer Rookie
                • Jul 2007
                • 31
                • Hki

                #8
                Kiitos vastauksista
                Kyllä se noista osista on juuri tuo nro 12.
                Täytyy joo ostaa myös kiinnittimet sekä letkua, koska todennäköisyys että muutkin repeää alkaa varmaan olemaan suuri kun ovat nestettä pyörittäneet 20,5 vuotta ja 473 tkm

                Viikonloppuna olisi taas ajoa edessä reilut parisataa km Turun saaristoon. Saa nähdä päästäänkö lähtemään vai onko muutakin rikki ja päästäänkö perille saakka.

                Toivottavasti saan letkun vaihdettua. Jos tähän on jotain käytännön vinkkejä niin otan kiitollisena vastaan. Homma periaatteessa näyttää yksinkertaiselta mutta onko se sit kuitenkaan.

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by -meri- View Post
                  Homma periaatteessa näyttää yksinkertaiselta mutta onko se sit kuitenkaan.
                  On. Vanha irti, uusi kiinni, nesteet sisään, auto käyntiin, lämmpäri täysille, käytät kuumaksi, katsot että on nestettä kuumaksi käytön jälkeen ja rupeat ajamaan. Tuota moottoria ei tarvi erikseen ilmata, mutta pidä mukana nestettä, jos jostain syystä jää ilmatasku jäähdytysjärjestelmään tai vuotoa.
                  Olli.

                  Comment

                  • -meri-
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 31
                    • Hki

                    #10
                    No näinhän se juuri toimi
                    Kiitos neuvoista! Ajoin 250km tänään ja kaikki toimi kuten ennenkin.

                    Comment

                    • pönde
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2004
                      • 49

                      #11
                      Tarkista vielä ettei oo jäähyttimen korkki jumissa. Itellä halkesi 2 letkua m10:stä ennenku hoksasin ettei korkki päästäny paineita ollenkaa pihalle. Tutullakin kävi sama ropleema, että liekkö sitten tyyppivika :think
                      Last edited by pönde; 28-12-2007, 17:54.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎