Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kumilipan asennus lipattomaan kanteen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1856
    • Lappeenranta, Finland

    E30 kumilipan asennus lipattomaan kanteen

    On olemassa kuhmuinen kontin kansi, jossa on lippa. Lisäksi on suora kansi, jossa ei ole lippaa, eikä siis reikiäkään.

    Onko asiassa muuta ihmeellistä kuin lippa irti vanhasta ja mallin mukaan kairaa reiät toiseen kanteen ja lippa kiinni?

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • mika68
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1965
    • ......

    #2
    Originally posted by 525iiäxä View Post
    On olemassa kuhmuinen kontin kansi, jossa on lippa. Lisäksi on suora kansi, jossa ei ole lippaa, eikä siis reikiäkään.

    Onko asiassa muuta ihmeellistä kuin lippa irti vanhasta ja mallin mukaan kairaa reiät toiseen kanteen ja lippa kiinni?
    Mahtaako vanha olla edes pultilla kiinni? Voipi olla pelkällä sikafleksilla. Pysyy kyllä silläkin. Pinnat vaan puhtaaksi, sika väliin ja spoikka kiinni

    Comment

    • Rockford
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 8028
      • Pinsiö

      #3
      ...jos puhutaan siitä orginaalista pienestä kumi-trötöstä, niin ei siinä mitään muuta ihmeellistä, kuin poraa reijät - tosin niitä pultteja on about 8kpl, niin huomattavasti järkevämpi vaihtoehto on leikata ne pultit kokonaan pois ja liimata pelkästään esim. sikalla se lippa. Näin ei tule niitä ruoste-alttiita ylimääräisiä reikiä koriin.
      -Dodge Charger -73
      -Mercedes-Benz GLK
      -VW Transporter

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1856
        • Lappeenranta, Finland

        #4
        Originally posted by mika68 View Post
        Mahtaako vanha olla edes pultilla kiinni? Voipi olla pelkällä sikafleksilla. Pysyy kyllä silläkin. Pinnat vaan puhtaaksi, sika väliin ja spoikka kiinni
        Originally posted by Rockford View Post
        ...jos puhutaan siitä orginaalista pienestä kumi-trötöstä, niin ei siinä mitään muuta ihmeellistä, kuin poraa reijät - tosin niitä pultteja on about 8kpl, niin huomattavasti järkevämpi vaihtoehto on leikata ne pultit kokonaan pois ja liimata pelkästään esim. sikalla se lippa. Näin ei tule niitä ruoste-alttiita ylimääräisiä reikiä koriin.
        Hmmm... Tämä sika-tyyli ei kyllä tullut mieleenkään, miksiköhän :think. Taitaakin olla kokeilemisen arvoinen juttu, hyvä vinkki

        Niin, näyttäis se lippa olevan vanhassa luukussa pulteilla kiinni ihan tehtaan jäljiltä.

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • Juubi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 999

          #5
          Kylläpä syö miestä sitten kun pitäisi kontin luukku maalata ja tulikin läträttyä sen sian kanssa.. saahan nuo reijät ruostesuojattua eli maalattua asianmukaisesti, vaikkakin reikä on aina reikä.

          Comment

          • Rockford
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 8028
            • Pinsiö

            #6
            Originally posted by Juubi View Post
            Kylläpä syö miestä sitten kun pitäisi kontin luukku maalata ja tulikin läträttyä sen sian kanssa.. saahan nuo reijät ruostesuojattua eli maalattua asianmukaisesti, vaikkakin reikä on aina reikä.
            ...niin, mutta en näe mitään järkeä läiskiä kymmenellä pultilla kiinni lippaa, joka painaa about 5-grammaa :think Eikä sitä sikaa tarvitse tuubitolkulla pruuttailla - muutama asiallinen piste riittää. Monet kerrat hitsannut nuo reijät umpeen, kun heitin lipalla vesikuikkaa - siinä vaiheessa olisin mieluusti irroitellut sikajämiä ennemmin...
            -Dodge Charger -73
            -Mercedes-Benz GLK
            -VW Transporter

            Comment

            • jannel
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2002
              • 283

              #7
              Meijänkylän varaosasetältäpä löytyy semmosta "kaksnaamateippiä" jolla taatusti pysyy tuommoset lirvakkeet kiinni! Ei tarvis sotkia sikaliisterin kanssa!

              Comment

              • mika68
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2004
                • 1965
                • ......

                #8
                Originally posted by jannel View Post
                Meijänkylän varaosasetältäpä löytyy semmosta "kaksnaamateippiä" jolla taatusti pysyy tuommoset lirvakkeet kiinni! Ei tarvis sotkia sikaliisterin kanssa!
                Kylläpä veikkaan että on widdumaisempaa irroittaa sitä kyläsepän myymää ihmeteippiä, kuin muutamaa rakenneliima/sika tippaa. Tietysti jos käsi tärrrräää
                niin pahasti, ettei sikatuubi pysy käsissä niin asia on toinen

                Mutta aikuistenoikeesti kaikki kolme keinoa ovat hyviä oikein tehtynä: ruuvit, sika ja teippi.

                Omaan touringiin laitoin kattospoikan sikaflexillä kiinni, sekä muutaman pikaliimatipan ettei tarvitse tehdä ylimääräisiä teippausvirityksiä kuivumisen ajaksi. Kesti kyllä kesät/talvet ja pysyi vielä parin sadan vauhdissa kiinni.

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1228
                  • LAHTI

                  #9
                  Reikien poraus mitat 7mm

                  Originally posted by 525iiäxä View Post
                  On olemassa kuhmuinen kontin kansi, jossa on lippa. Lisäksi on suora kansi, jossa ei ole lippaa, eikä siis reikiäkään.

                  Onko asiassa muuta ihmeellistä kuin lippa irti vanhasta ja mallin mukaan kairaa reiät toiseen kanteen ja lippa kiinni?
                  Minulta löytyy raaputettuna korjausoppaan takakanteen Alkuperäisten reikin mitat ja pora koko on orginal 7mm...voin sen tasoskannata pdf-muotoon ja laittaa sähköpostilla tulee olen kyseiset mitat ottanut orginal reijistä ja porannut mittojen mukaan reijättömään luukkuun ja spoikan asennus onnistu hienosti.

                  Jos jollakin löytyy kyseistä Orginal lippaa maalaamattomana olisin kiinnostunut ostamaan
                  sen pitää olla hyvä.


                  325E
                  Last edited by 325E; 03-01-2008, 10:52.

                  Comment

                  • Phaedrus
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1888
                    • Helsinki

                    #10
                    Omasta autosta kumilipan maalipinta on lähtenyt halkeilemaan ja paloina irti. Värisävy on sama kuin korissa, ja se on ilmeisesti maalattu yhtä aikaa takaluukun kanssa. Voiko lippaa paikkamaalata?

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1228
                      • LAHTI

                      #11
                      Voi maalata mutta...

                      Originally posted by Phaedrus View Post
                      Omasta autosta kumilipan maalipinta on lähtenyt halkeilemaan ja paloina irti. Värisävy on sama kuin korissa, ja se on ilmeisesti maalattu yhtä aikaa takaluukun kanssa. Voiko lippaa paikkamaalata?
                      Kaikkianhan voi maalata mutta. irtoileva kaikki maali pitää poistaa..ja jos
                      siitä syntyneet jäljet korjaa kittaamalla tätä toimenpidettä pitää välttää mutta sen kompensoi vinyylimallinen runkorakenne josta jää onneksi joustoa .
                      Ns. paikkamaalaus on vaikeaa irroita koko spoileri ja maalaa se kokonaan.
                      Standoksilla on mattamusta Acrylmaali nimeltään Rally Warts, joka jättää puolihimmeän
                      mustan mattapinnan. Tärkeintä tässä maalauksessa on sen laatu että, se kestää suolat ja pesuaineet mattaantumatta ja pinnasta tulee elastinen kalvo.
                      Yleensä tässä tapauksessa voi käyttää acryllin seassa joustoainetta joka tekee acrylli pinnasta joustavamman ja tässä ihmisillä menee ajatukset sekaisin ne käyttävät joustoainetta kovissa spoilereissa jossa sitä ei tarvita
                      ja usein maalimyyjä sitä myy tietämättömälle asiakkaalle.
                      Nämä ohjeet ovat käytännön tietoa olen ollut automaalarina(tvr9) aikoinani 5-vuotta ja ohjeistukseni ei ole täydellinen mutta näistä ohjeista saa asiasta kiinni ettei tee suuria virheitä.
                      Kun ottaa huomioon spoilerin kunnon ja siinä tapahtuneet viat niin aina jää
                      mahdollisuus että, nyt näkyvä hyvä spoilerin kohta korkkaa myöhemmin siitä
                      kohtaa mikä oli nyt hyvä.
                      Siksi itse etsin kyseistä spoileria ilman maalausta, vaikka kuinka tekisin hyvät pohjat sopileriin niin on sen riski mennä ajan saatossa huonoksi, verrattuna sitä maalaamattomaan spoileriin.

                      325E

                      Comment

                      • Phaedrus
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1888
                        • Helsinki

                        #12
                        Kiitos vinkeistä, muutama jatkokysymys. Millä menetelmällä maali poistetaan kumipinnasta: lämmittämällä ja kaapimalla, lastalla, hiomalla tms? Saako akryylimaali riittävän tartunnan kumiin ilman erillistä primeria? Hyllyssä olisi valmiina akryylipohjustetta, auton väriin sävytettyä pintamaalia (1-k) ja lakkaa. Mikäli maalaukseen haluaa elastisuutta, joustoainetta pitänee lisätä kaikkiin maalikerroksiin. Saisiko näillä aineksilla asiallista (tyydyttävää) pintaa aikaan, vai pitääkö siirtyä suosiolla esim. Standoksin Rally Wartsiin?
                        Kumilippa on materiaalina todella elastinen, ja ihme että sen päällä ylipäätään kestää mikään maali. Maali todella joustaa lipan päällä, mutta rikkinäisistä kohdista painaessa huomaa että maali on korkannut irti alustasta.
                        Attached Files

                        Comment

                        • 325E
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1228
                          • LAHTI

                          #13
                          Joo......

                          Originally posted by Phaedrus View Post
                          Kiitos vinkeistä, muutama jatkokysymys. Millä menetelmällä maali poistetaan kumipinnasta: lämmittämällä ja kaapimalla, lastalla, hiomalla tms? Saako akryylimaali riittävän tartunnan kumiin ilman erillistä primeria? Hyllyssä olisi valmiina akryylipohjustetta, auton väriin sävytettyä pintamaalia (1-k) ja lakkaa. Mikäli maalaukseen haluaa elastisuutta, joustoainetta pitänee lisätä kaikkiin maalikerroksiin. Saisiko näillä aineksilla asiallista (tyydyttävää) pintaa aikaan, vai pitääkö siirtyä suosiolla esim. Standoksin Rally Wartsiin?
                          Kumilippa on materiaalina todella elastinen, ja ihme että sen päällä ylipäätään kestää mikään maali. Maali todella joustaa lipan päällä, mutta rikkinäisistä kohdista painaessa huomaa että maali on korkannut irti alustasta.
                          Ohje ei lämmitystä se murentaa spoilerin..kaavi puukolla,kittilastalla varovasti älä vuole tai kaiva paloja...voit hioa karheammalla P80,P120..mutta varovaasti tässä pitää olla vähän tuntumaa ja maali pinnan tason suuntaisesti ..
                          Poista ja korjaa vain vaurioituneet maalipinnan osat , muuten joudut poistamaan kaiken maalin ja sen poistossa lisääntyy vain ja ainoastaan lisää korjattavia osia.
                          Arkylimaali ei saa tartuntaa ilman pohjamaalia muista ei liian paksua kerrosta ja se näyttäs olevan kuvassasi olevan maalin lähdön syy ja lisäksi uskon että, kun spoilerista poistat maalia tulee toden näköisesti vastaan ihan kirkasta pintaa joka on tyypillistä vinyyli spoilerin maalivioissa.

                          1K kamoja en edes itse käytä eli vaihtoehdoksi jää 2K...vielä haluan tarkennusta oliko autosi väri kaksikerrosväri eli ns. metallihohto...
                          Jos on kaksikerros väri tekisin pohjustuksen pohjavärillä ja sen hiosin hienolla ja käyttäsin kulmissa turkkia ja pesisin pinnan silikonin poistoaineella ja sitten ruiskuttasin acrylpohjaisen sealer transprentin (eristekerros)joka estää kaksikerrosvärin korkkaamista eli käytännössä rypistymistä...massan ruiskutus 3-4kerrosta ja jos on vaikea base väri pitää pilveilyt poistaa pienellä paineella ja jos kyseessä on helmiäinen toistetaan 1-2-kilon paineella helmiäismassan ruiskutus jotta heliäisen kiteet jäävät pystyyn.
                          Tässä välissä täytyy muistaa että, lakkausta ei jätetä toiselle päivälle jotkut jättävät ja sen seuraus on että, lakka hilseilee pinnasta.
                          Jos kuvioinnin takia esim. raitojen ...siis pitää jättää lakkaus toiselle päivälle käytetään 50% kovetinta basen seassa joka poistaa ongelman.
                          Sitten on lakkauksen vuoro...esim. Sikkens lakka vedetään 3- kertaa , käytettäessä 1-2-3 tyyppisiä tuotteita ja taas Standox lakkaus suoritetaan 2-ruiskutus kerralla.
                          Siihen lakkaan lisätään sitä joustoainetta ei muualle.

                          325E

                          Comment

                          • Phaedrus
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1888
                            • Helsinki

                            #14
                            Hyviä neuvoja. Autossa ei ole metallinhohtomaalausta, vaan kyse on ihan perusväristä (atlantic blau). Viimeisen päälle tehtyä maalausta en ole käyttöautoon hakemassa, lähinnä kyseeseen tulee ilmeisempien vaurioiden fiksaaminen järkevällä tavalla. Huonoa ei kannata tehdä lainkaan, mutta toisaalta "ylikorjauskaan" ei ole viisasta. Pitänee vielä kypsytellä asiaa.

                            Comment

                            • 325E
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1228
                              • LAHTI

                              #15
                              Pääasia

                              Originally posted by Phaedrus View Post
                              Hyviä neuvoja. Autossa ei ole metallinhohtomaalausta, vaan kyse on ihan perusväristä (atlantic blau). Viimeisen päälle tehtyä maalausta en ole käyttöautoon hakemassa, lähinnä kyseeseen tulee ilmeisempien vaurioiden fiksaaminen järkevällä tavalla. Huonoa ei kannata tehdä lainkaan, mutta toisaalta "ylikorjauskaan" ei ole viisasta. Pitänee vielä kypsytellä asiaa.
                              Hyvä että, sinulle tuli tuntuma miten kannattaa tehdä...eli käytännössä kukin päättää itse tason miten tekee ja se on varmasti sitten hyvä.

                              Näitä neuvoja en ole tarvinnut juuri kirjoitella yleensä neuvon käytännössä kaverilleni vaihe vaiheelta välillä näyttäen ja olen huomannut että, ne neuvot vaan usein täytyy mennä kantapään kautta usein aletaan itse säveltää omiaan...vois sanoa että, siperia opettaa ja kun huomaa että, meni pieleen ja alkaa pähkäilee missähän meni pieleen tai sitä kavereiden kanssa käydään läpi...näin sen vaan usein menee ...ei silti etteikö olisi useita eri työmenetelmiä päästäkseen samaan lopputulokseen.
                              Pääasia että, tosiaan itse on tyytyväinen työhönsä.

                              325E

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎