Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 (-89) iskarin vaihto

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jraiha
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 566
    • Kempele

    e30 (-89) iskarin vaihto

    joutuuko ton alapallonivelen aina käyttään irti? vai onko joku onnistunu vaihtaan helpommin...?
    e46
  • wj
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 3253
    • Järvenpää

    #2
    Re: e30 (-89) iskarin vaihto

    Originally posted by jraiha
    joutuuko ton alapallonivelen aina käyttään irti? vai onko joku onnistunu vaihtaan helpommin...?
    Kyllä sain vaihdettua iskarit irrottamatta tolppaa.
    Jousi irti ja sitten vaan iskari takas kiinni ylös. sitten vääntää putkareilla tolpan "muterin" auki
    - 2006 Mustang cabriolet
    - Sleekcraft Enforcer 28'

    Comment

    • Tumppa
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 1812
      • Oulu

      #3
      Re: e30 (-89) iskarin vaihto

      Originally posted by jraiha
      joutuuko ton alapallonivelen aina käyttään irti? vai onko joku onnistunu vaihtaan helpommin...?

      1. jarrusatula pois
      2. mutterit auki alatukivarresta ja raidetangonpäästä
      3. yläpään kolme mutteria pois ja iskaritolppa on kätösissä?


      lisätäänpä vielä tää että jos pallonivel pyörii ympäri niin jollain tunkilla tms alakautta nostamalla se kiristyy ja mutterin pitäs aueta.
      F31 320d LCI

      Comment

      • jraiha
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 566
        • Kempele

        #4
        tohon tyylii mä ajattelin ku alias "Wittu_joo."
        Mut miten ton jousen puristaa paikallaan...?? ahasta on.
        e46

        Comment

        • Tumppa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1812
          • Oulu

          #5
          vängätään nyt vähän, että onko se nyt helpompi avata parit mutterit ja vaihtaa kun alkaa ähertään pienessä tilassa?
          F31 320d LCI

          Comment

          • jraiha
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 566
            • Kempele

            #6
            niinno... joo... pittää lähtä kattelee.
            e46

            Comment

            • wj
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 3253
              • Järvenpää

              #7
              Emmä niitä kolmee mutterii avannu. Se yks vaan mikä menee sen laakerin läpi. Sitä ennen kannattaa laittaa jousi puristimet kiinni.
              Avaa vaan sen ylhäällä olevan mutterin. Ja sitten tolppa tippuu alespäin. Jousi ja ylälautanen irti. Sitten takas iskari sinne ylös kiinni ja tolpasta irti niinkuin aikasemmin kerroin.
              - 2006 Mustang cabriolet
              - Sleekcraft Enforcer 28'

              Comment

              • Tosde
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2002
                • 237
                • Nummela

                #8
                tai sitten vaan avaa kallistuksen vakaajan tangon pään tukivarresta niin koko tolppa tippuu niin alas että saa vaihdettua kaikki. (tietysti pitää avata myös yläpään iskarin mutteri.
                Bmw F11 535XD MPerformance

                Projekti Bmw 325i -86

                Ex Bimmerit:
                -Bmw E91 330XD LCI -10

                Comment

                • wj
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 3253
                  • Järvenpää

                  #9
                  Ainiin... /\ Unohin tosiaan sanoa että kallistuksen vakaaja irti :oops:

                  Ja toinen tunkkin on hyvä olla tolpan alle
                  - 2006 Mustang cabriolet
                  - Sleekcraft Enforcer 28'

                  Comment

                  • MikkoJII
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 1807
                    • Lapua

                    #10
                    Mulla oli kyllä niin säätöä toi iskarin vaihto talvella, että huh huh

                    Nyt pitäis ilmeisesti sitte taas purkaa se sama puoli kun meinaa tieten toi yläpäänlaakeri kolista!

                    Eli väännetäänpä rautalangasta, eli tapahtuuko se näin?

                    1. ratas irti
                    2. satula irti
                    3. raidetangonpään mutteri auki
                    4. kallistuksen vakaajan mutteri auki
                    5. MITÄ SEN JÄLKEEN TEEN? Mulla ei nimittäin repsahda se koiranluu systeemi paljo yhtään alaspäin.

                    Tolpalla tarkoittanette sitä mihin se iskari upotetaan? pitääkö seki ottaa irti jos pitää niin miten?

                    Olis mukava jos laittasitte ihan vaiheittain miten toi tehdään niin ei tarvi taas kahta päivää tapella pelkän yläpäänlaakerin takia, meinas mennä jo talvella usko. APUA!
                    E32 750i 11/89

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16500
                      • Asikkala

                      #11
                      mikä siinä on vaikeeta

                      Keula ylös ja PUKEILLE
                      pyörä irti
                      jarruletkun kiinnikkeet irti tolpasta
                      jarrusatula irti, ripusta rautalangalla tjs. ei letkun varaan
                      raidetangon pää, alapallon mutteri ja vakaajan välitanko irti
                      alapallon kartio irti
                      ylhäältä iskarin mutteri auki kierteen tasalle asti
                      ylhäältä tolpan mutterit auki
                      tolppa irti autosta
                      jousipuristimilla (2) jousi löysälle
                      iskarin mutteri irti
                      ylälaakeri, välirikka (rikat ?) ja ylälautanen irti
                      tolpasta iskarin kierreholkki irti
                      iskari pois tolpasta

                      asennus päinvastoin, kyllä se siitä

                      Comment

                      • GOOFY
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 4139
                        • .

                        #12
                        niin yksin kertaista ku se onkin niin irrottaa kaikki mitä vaatii tolpan irrottamiseksi... ja sit on tolppa käsissä... ja eiku ruuvipenkkiin kiinni ja purkamaan... ne tolppaan tulevat isot mutterit jotka pitävät iskaria saattavat olla aika hapertuneet ja muutenki tiukassa että helpoin avata ruuvi penkissä... ja sit öljyä sinne tolpan sisään ja iskari perään... ylimääräine öljy tulee ulos niin sit on ainakin riittävästi... vaimentaa ja eipähän ainakaan ruostu kiini...

                        niin ja jos ei satu olemaan jousen puristimia niin irroittaa ensimmäisenä kun auto on maassa sen iskarin keski mutterin ja tunkkaa auton ylös niin jousi vapautuu nätisti... ja takaisinkin sen saa päin vastoin...
                        Last edited by GOOFY; 20-05-2006, 14:33.
                        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                        Comment

                        • MikkoJII
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 1807
                          • Lapua

                          #13
                          Originally posted by jr66
                          Keula ylös ja PUKEILLE
                          pyörä irti
                          jarruletkun kiinnikkeet irti tolpasta
                          jarrusatula irti, ripusta rautalangalla tjs. ei letkun varaan
                          raidetangon pää, alapallon mutteri ja vakaajan välitanko irti
                          alapallon kartio irti
                          ylhäältä iskarin mutteri auki kierteen tasalle asti
                          ylhäältä tolpan mutterit auki
                          tolppa irti autosta
                          jousipuristimilla (2) jousi löysälle
                          iskarin mutteri irti
                          ylälaakeri, välirikka (rikat ?) ja ylälautanen irti
                          tolpasta iskarin kierreholkki irti
                          iskari pois tolpasta

                          asennus päinvastoin, kyllä se siitä
                          Sitten kun sanotte millä helvetin ilmeellä ootte saanu sen alapallon pätkittyä irti niin kaikki on selvää
                          Talvella hakattiin sitä koiranluuta ja sitä alapallon päätä niin vitusti ja ei liikahtanutkaan...
                          Tolppahan pyörii alapallon varassa, mutta eikö se tosiaan oo siinä muuten kiinni?
                          E32 750i 11/89

                          Comment

                          • MikkoJII
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 1807
                            • Lapua

                            #14
                            Löytyskö vinkkejä tuohon alapalloon?
                            E32 750i 11/89

                            Comment

                            • GOOFY
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 4139
                              • .

                              #15
                              Originally posted by MikkoJII
                              Löytyskö vinkkejä tuohon alapalloon?
                              tue tunkilla tai jollain pölkyllä alta päin sitä tolppaa sillain että alatukivarsi pääsee liikkumaan alaspäin kun lyöt sitä alapallon tappia... jos alapallon vaihdat niin eihän sitä tarvi mitenkään suojata ja säästellä. mut jos teet vain iskari/jousi remonttia niin saahan sen koko tolpan irti alatukivarren kanssa...

                              niin ja oletko irrottamassa alapalloa tolpasta vai alatukivarresta...?
                              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎