E30 helman vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikkoJII
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 1809
    • Lapua

    E30 helman vaihto

    Search ei tuottanu tulosta ja ircissä ei vastattu

    Elikkä, katsastuksessa sanoivat, että kuskinpuolella helman takaosa on ihan pehmee ja pitää korjata. Ajattelin, että ei ruveta paikkojen kanssa leikkimään vaan vaihdetaan/vaihdatetaan koko helma sitten kun eihän tuo pelti paljoa maksa.

    Elikkä mitenkäs tämä helma nyt on oikein sitten kiinni?
    - Hitsaamalla?
    - Pulteilla?
    - Purukumilla?
    - Liimalla?
    - Jeesusteipillä?
    E32 750i 11/89

  • [biohazard]
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 255
    • kiuruvesi

    #2
    Originally posted by MikkoJII View Post
    Search ei tuottanu tulosta ja ircissä ei vastattu

    Elikkä, katsastuksessa sanoivat, että kuskinpuolella helman takaosa on ihan pehmee ja pitää korjata. Ajattelin, että ei ruveta paikkojen kanssa leikkimään vaan vaihdetaan/vaihdatetaan koko helma sitten kun eihän tuo pelti paljoa maksa.

    Elikkä mitenkäs tämä helma nyt on oikein sitten kiinni?
    - Hitsaamalla?
    - Pulteilla?
    - Purukumilla?
    - Liimalla?
    - Jeesusteipillä?
    hitsaamalla

    Comment

    • MikkoJII
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 1809
      • Lapua

      #3
      Originally posted by [biohazard] View Post
      hitsaamalla
      Sattuskohan löytyyn vielä jostain ohjetta, että miten tuo tapahtuu?
      E32 750i 11/89

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16576
        • Asikkala

        #4
        Mit... siis vanha pois ja uusi tilalle kun ensin hitsaat peltia sinne takapuolelle mistä se on myös mätä, vai onko ?

        Comment

        • Wihis
          Bimmer Rookie
          • Nov 2006
          • 155
          • Lieto

          #5
          Siis totuushan on se, et mitä jesari ei korjaa, se ei oo rikki.

          Mutta siis hitsaamalla. Me vaihettiin siskon koslaan helma silleen et kylmästi rälläkällä vanha pois ja uus kaupasta tilalle. katottiin siis uudesta helmasta et kuin pitkälle se yltää jokapaikasta ja sit vähän pienempi reika mitä se uus helma. sit hitsattiin kiinni ja kaunisteltiin. auto tosin oli ooppeli, mut en tiiä sit et millasissa paloissa nää bemareitten helmat myydään.
          Siinä helmassa se jäi ainakin aika kivasti oven taakse piiloon se helman yläreuna. Oon ittekki harkinnu moista kunnostuta omaan autoon, kun tuntuu vähän pehmiät olevan. Onhan siinä oma hommansa.
          Lexus GS430 Sport '03

          Past BMW's: e30 316 '87, e30 320iA '87, e28 518i '85, e46 328Ci '99, BMW 316 E30 '88, BMW 325 e36 '91, BMW 520 E39 '97.

          Comment

          • M325i
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 1531
            • Etelä-pohjanmaa

            #6
            Ja varsinkin jos auto on suomiauto jotka on helvetin pehmeitä helmojen pistehitsisaumoista muovimassan alta melkein kaikki,saat rakentaa samalla "koko pohjan" uusiksi kun kaivamaan alkaa ja kukkamultaa ruperaa tippumaan...oikeasti jos tuo hyvin tehdään niin leikataan kaikki ruoste pois,pistihitsisauma puhdistetaan ja maalataan pistehitsimaalilla,sen jälkeen leikataan korjauspalasta sopivan kokoinen kaistale ja mallataan vanhan päälle+leikataan 0,8mm rosterilaikalla saumat niin että peltien väliin jää millin ilmarako ympäriinsä ja hitsataan kiinni,
            vähän kerrallaan paineilmapillillä jäähdyttäen. Sen jälkeen saumojen hionta ja pintakäsittely,saumaliima ja kotelosuoja. Työtapoja on monia,samoin tekijöitä ja lopputuloksiakin...
            "Halvat" peltisepät ja huoltoasemakorjaamot vaan räiskivät ratsupaikan vanhan päälle ja massaa selkään,taas mennään vuosi katsastuksen jälkeen...
            E30 ja E46 ///M

            Comment

            • Racink
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2004
              • 840
              • Jkl

              #7
              Mulla muistaakseni on yhdet uudet E30:sen tarvikehelmapellit ylimääräisenä jos joku tarvii, privaa jos kiinnostaa.

              Comment

              • MikkoJII
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 1809
                • Lapua

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                Mit... siis vanha pois ja uusi tilalle kun ensin hitsaat peltia sinne takapuolelle mistä se on myös mätä, vai onko ?
                Joo eli selitin hiukan huonosti tuon mätä paikan. Eli helma on mätä peräpään puolelta, ei siis helman takaa, toivottavasti.
                E32 750i 11/89

                Comment

                • MikkoJII
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 1809
                  • Lapua

                  #9
                  Originally posted by M325i View Post
                  Ja varsinkin jos auto on suomiauto jotka on helvetin pehmeitä helmojen pistehitsisaumoista muovimassan alta melkein kaikki,saat rakentaa samalla "koko pohjan" uusiksi kun kaivamaan alkaa ja kukkamultaa ruperaa tippumaan...oikeasti jos tuo hyvin tehdään niin leikataan kaikki ruoste pois,pistihitsisauma puhdistetaan ja maalataan pistehitsimaalilla,sen jälkeen leikataan korjauspalasta sopivan kokoinen kaistale ja mallataan vanhan päälle+leikataan 0,8mm rosterilaikalla saumat niin että peltien väliin jää millin ilmarako ympäriinsä ja hitsataan kiinni,
                  vähän kerrallaan paineilmapillillä jäähdyttäen. Sen jälkeen saumojen hionta ja pintakäsittely,saumaliima ja kotelosuoja. Työtapoja on monia,samoin tekijöitä ja lopputuloksiakin...
                  "Halvat" peltisepät ja huoltoasemakorjaamot vaan räiskivät ratsupaikan vanhan päälle ja massaa selkään,taas mennään vuosi katsastuksen jälkeen...
                  Kuulostaa siltä, että sulla olis kokemusta vaihdosta? :think
                  E32 750i 11/89

                  Comment

                  • Eepo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 5388
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by MikkoJII View Post
                    Joo eli selitin hiukan huonosti tuon mätä paikan. Eli helma on mätä peräpään puolelta, ei siis helman takaa, toivottavasti.
                    turhaa työtä teet jos meinasit vaihtaa koko helmapellin pikkupätkän takia (mielestäni) edellyttäen et alkupää on hyvä!
                    tietty jos geldejä on takatasku pullollaan niin eiku viet korjaamoon ja sanot et vaihtaavat koko
                    helman!

                    taot lekalla, meisselillä tms helmaa, ja sieltä missä tuntuu viimeset pehmeet kohdat niin sieltä asti laikalla palapois, ja uusi sommittelmaan tilalle.
                    itse olen aina tuon pienen palan yhteydessä hionut koko helman pellille ja vetänyt uudet tökötit siihen!
                    -Harley Davidson Sportster - 89-
                    -Harley Davidson softail -89-
                    -Suzuki PV50 -86-

                    Comment

                    Working...
                    X