memebuy23buy

Hyvät ohjeet alatukivarren vaihtoon (E30)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Treasure
    Bimmer Rookie
    • May 2005
    • 59
    • Vaasa

    Hyvät ohjeet alatukivarren vaihtoon (E30)?

    Niin semmonen että pitääkö tollasessa vaihtaa koko alatukivarsi vai voiko vaihtaa pelkän pallonivelen?
    Last edited by Dualfun; 18-07-2005, 13:58.
    Practice don't make perfect, perfect practice makes perfect.
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #2
    alatukivarsi

    alkuperäisenä ei saa kuin koko tukivarren, mutta monissa ei merkkiliikkeissä on mahdollista prässätä uusi pallonivel paikoilleen..
    eli eikun kyselemään.
    joskus vuonna papu prässäytin omaani kaikki pallonivelet(molemmat puolet), makso muistaakseni 600mk kun uudet tukivarret olis maksanut sillon 1500mk kpl.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17872
      • PKS

      #3
      Joo nää onkin kivoja juttuja.

      Jostain syystä BMW insinööri on keksinyt laittaa E30 Touringiin alumiiniset etualatukivarret = samat kuin M3sessa. Eli se siitä pelkkien pallojen vaihdosta.

      Mitähän eroa noissa alumiinisissa ja teräksissä sitten on. Joku tarkoitus täytyy olla insinöörillä ollut, että on laittanut PERHEautoon urheiluauton osia ETK tuntee ainoastaan alumiinisen mun autolle.

      Ei tässä muuten, mutta arvatkaa vaan mitä se alumiininen tukivarsi maksaa
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

      E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

      E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • Freak
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 2565
        • .

        #4
        Originally posted by Dualfun
        Joo nää onkin kivoja juttuja.

        Jostain syystä BMW insinööri on keksinyt laittaa E30 Touringiin alumiiniset etualatukivarret = samat kuin M3sessa. Eli se siitä pelkkien pallojen vaihdosta.

        Mitähän eroa noissa alumiinisissa ja teräksissä sitten on. Joku tarkoitus täytyy olla insinöörillä ollut, että on laittanut PERHEautoon urheiluauton osia ETK tuntee ainoastaan alumiinisen mun autolle.

        Ei tässä muuten, mutta arvatkaa vaan mitä se alumiininen tukivarsi maksaa
        Jos en ihan väärin muista, niin tais totalbmw:ssä olla jokin jutun poikanen missä mainittiin, että alumiisella on pieni pituus ero teräksiseen verrattuna. Eli kulmat muuttuisivat. Totta vai tarua? Who knows?
        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

        Vanha Uuden liiton mies...

        Comment

        • Jebu
          Bimmer Rookie
          • Apr 2005
          • 145
          • Joutsa/JKL

          #5
          Varmaan haetaan pienempää jousittamatonta painoa....

          Comment

          • mikko
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 1769
            • kotona

            #6
            tarua on... alumiinisessa on kestävemmät pallurat ja painoa puolta vähemmän.
            mutta jokaiseen palloniveleen kande laittaa omat rasvat sisään ennen asennusta

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17872
              • PKS

              #7
              Originally posted by Freak
              Jos en ihan väärin muista, niin tais totalbmw:ssä olla jokin jutun poikanen missä mainittiin, että alumiisella on pieni pituus ero teräksiseen verrattuna. Eli kulmat muuttuisivat. Totta vai tarua? Who knows?
              Nii.. Jotain tällästä väistämättä mietin myös.

              Ei vaan mahdu päähän tää juttu. Perhevessa vs. M3 ja samaa osaa. Perhevessa vs. sedan ja eri osaa.
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

              E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

              E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
              G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #8
                m3

                ei kaikissa m3:ssa ole alumiinisia tukivarsia.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • mortimer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 1079
                  • Satulinna kaukomaan

                  #9
                  Originally posted by jannmann
                  ei kaikissa m3:ssa ole alumiinisia tukivarsia.
                  tukivarsi vaihtuu sekä touringissa että ämmäläisessä 9/88 alumiiniseksi. alumiininen on "samoilla mitoilla" kuin rautainen = heikompi
                  Last edited by mortimer; 18-07-2005, 19:52.

                  i3S -20
                  E30M3 slotcar 1:32
                  XKE FHC 1971
                  Mgb Gt -66
                  T6 -19
                  E91 -08

                  Comment

                  • saastuttaja
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2003
                    • 139

                    #10
                    Alumiinivarsi on käytössä ainoastaan 325i touringissa, M3:ssa ja Z1:ssä.

                    Uusi tukivarsi maksoi jokunen vuosi sitten 400e/kpl...

                    Comment

                    • NHB
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 1120

                      #11
                      Originally posted by mortimer
                      tukivarsi vaihtuu sekä touringissa että ämmäläisessä 9/88 alumiiniseksi. alumiininen on "samoilla mitoilla" kuin rautainen = heikompi
                      Meinaatko että katukäytössä tuo varren lujuus tulisi missään määrin merkitseväksi tekijäksi?

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17872
                        • PKS

                        #12
                        Originally posted by NHB
                        Meinaatko että katukäytössä tuo varren lujuus tulisi missään määrin merkitseväksi tekijäksi?
                        Tämä hieman itseänikin kiinnostaisi (tuskin kuitenkaan). Mites muut tekijät, herkkyyttä lisää kun vähemmän massaa vai mites sen joku mulle perusteli
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                        E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                        E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • mortimer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 1079
                          • Satulinna kaukomaan

                          #13
                          Originally posted by Jebu
                          Varmaan haetaan pienempää jousittamatonta painoa....
                          juuri näin, ajettavuuden nimissä

                          kestävyydessä tuskin tulee ongelmaa, tuskinpa BMW:n insinöörit pelaa venäläistä rulettia. rallikäytössä tms voi sitten olla eri tilanne.

                          i3S -20
                          E30M3 slotcar 1:32
                          XKE FHC 1971
                          Mgb Gt -66
                          T6 -19
                          E91 -08

                          Comment

                          • f1zz
                            GTi:stä tuttu
                            • Sep 2003
                            • 1468
                            • Veikkola

                            #14
                            Onko jollain jokin näkemys miksi alutukivartta ei saisi korvata rautasella? painon säästö ei mielestäni riitä, jos vertaa hintoja:alu 309€ vs. rauta 127€ (ovh hintoja)

                            Kyse on siis touringista.

                            Comment

                            • MarttiKK
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 1638

                              #15
                              Hyvät ohjeet alatukivarren vaihtoon (E30)?

                              Mistäs löytyisi netistä hyvät ohjeet kuvineen alatukivarren vaihtoon?

                              Comment

                              Working...
                              X