Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 käsijarrun ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Branvan
    Newbiemmer
    • Jul 2007
    • 23
    • Pöytyä

    E30 käsijarrun ongelmat

    Elikkäs.

    Ongelmat alko siitä kun käsijarru alkoi temppuilemaan. Oli autoni ostaessa säädetty niin kireälle, että nousi vain pari "napsua", ja teho oli todella heikko. Tällöin mitään laahausta ei ollut, käsijarrun sai vaan kiskoa todella kovaa päälle.

    Eräänä aamuna töihin lähtiessä huomasin auton kulkevan kovin raskaasti, ja liikkeellelähdössä perä "niiasi", eli käsijarru oli jäänyt ilmeisesti yön jälkeen melko raskaasti laahaamaan.
    Takaa kuului myös ajossa kohiseva ääni. Takapyörien kohdalta tuli palaneen metallin haju. Ei auttanut muu kuin ottaa pyörä irti ja hieman koputella ja ravistella, jolloin ongelma syystä tai toisesta poistui.
    Silloin ei enää laahannut niin että haittaisi tai vahingoittaisi autoa, mutta ääni jäi. Nyt kuuluu kokoajan vinkuvaa ääntä, eikä käsijarrun nykiminen auta. Peruutettaessa ääni kuuluu selvemmin ja kuulostaa erilaiselta, rohisee. :think

    Nyt ei siis haittaa varsinaisesti ajoa, mutta kyllä vinkuminen pitäisi saada hoidettua pois, sekä löytää käsijarruun ne kauan kadoksissa olleet tehot.

    Eli jos jotain kotikonsteja ja vinkkejä saisi viisaammilta, niin olisin kiitollinen.

    Auto on siis BMW 318is E30 vm. 1990.

    Voi olla että aiheesta on jo topicci, mutta en kyllä suoraan tähän ongelmaan löytänyt vastausta muista postauksista. Korjatkaa jos olen erehtynyt.
    Last edited by Branvan; 26-02-2008, 16:42.
  • Haukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 1366
    • Valkeala

    #2
    Veikkaan, että käsijarrukengät oli jäätynny sulla yöllä kiinni. Irtos sitte ku tarjosit lekaa. Kengät lasittunnu, joten ei pidä ollenkaan.

    Osta uudet kengät ja säädä kunnolla niin alkaa toimimaan. Säätö siis niin että vaijerit löysälle kabiinin puolelta, sitte kengät suht lähelle rumpua niin ettei kummiskaan laahaa. Sitten vasta vaijerit kireelle niin ettei kummiskaan laahaa.

    Ittekkii joskus tappelin paskan käsijarrun kanssa mikä ei toiminnu ei sitte millää, säätelin ja säätelin ja vaihoin uudet vaijeritkii mut ei pitänny yhtää vaikka kengissä hyvin pintaa. Ostin sitte uudet kengät nii alko toimimaa hyvin. Kengät oli lasittunnu vaikkei siltä vaikuttannukkaa
    Last edited by Haukkis; 26-02-2008, 16:58.

    Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

    Comment

    • Osku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2005
      • 3324
      • Kouvola,Pilkanmaa

      #3
      Tossahan on levyt takana ?
      Jos on alkuperänen iS niin pitäisi ainakin olla

      Kannattaa se purkaa ja tutkia ettei pääse mitään käkkäriin liittyvää sälää sinne "rummun" sisään koska sitten tulee aikamoista tuhoa

      Ja jos budjetti ratkaisuna korjaat ni käkkärin kengät voi hierasta karkeella santikalla niin pitää taas
      E30 24V 5D "Vakio"

      Originally posted by ///Make
      1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

      Comment

      • Branvan
        Newbiemmer
        • Jul 2007
        • 23
        • Pöytyä

        #4
        Originally posted by Osku View Post
        Tossahan on levyt takana ?
        Jos on alkuperänen iS niin pitäisi ainakin olla

        Kannattaa se purkaa ja tutkia ettei pääse mitään käkkäriin liittyvää sälää sinne "rummun" sisään koska sitten tulee aikamoista tuhoa

        Ja jos budjetti ratkaisuna korjaat ni käkkärin kengät voi hierasta karkeella santikalla niin pitää taas
        Joo alkuperäinen iS on, eli levyt takana. Ymmärtääkseni känkän jarrukengät ovat siis levyjarrun "keskellä"?
        Pitää tosiaan purkaa tuo kässäri, kiitoksia vain molemmille neuvoista, toivotaan että onnistuu itse
        Last edited by Branvan; 26-02-2008, 20:40.

        Comment

        • Panu.K
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 824
          • Salo

          #5
          e30 325 cabiin vaihdoi juuri kaikki jarruhilut taakse toimimattoman käsijarrun takia. Eli vaihdoin jarrulevyt/käsijarrurummut, jarrupalat, käsijarrukengät, kulumisanturin ja kaikkiin uudet asennussarjat. Hintaa tuli motonetin tiskiltä yhteensä alle 90e, niin ei paljon kannata alkaa mitään pelleilemään pelkillä kenkien vaihdolla, vaan suoraan kaikki uusiksi, niin toimiikin pidempään.
          Kulkuvälineet:
          Etsintä käynnissä
          ex BMW:t
          e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
          ex muun merkkiset:
          Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

          Comment

          • Panu.K
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2004
            • 824
            • Salo

            #6
            Originally posted by Branvan View Post
            Joo alkuperäinen iS on, eli levyt takana. Ymmärtääkseni känkän jarrukengät ovat siis levyjarrun "keskellä"?
            Pitää tosiaan purkaa tuo kässäri, kiitoksia vain molemmille neuvoista, toivotaan että onnistuu itse
            Juu levyjarrun keskellä on käsijarru rumpu.
            Kulkuvälineet:
            Etsintä käynnissä
            ex BMW:t
            e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
            ex muun merkkiset:
            Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

            Comment

            • Branvan
              Newbiemmer
              • Jul 2007
              • 23
              • Pöytyä

              #7
              Kiitos vastauksista!
              Ongelma poistui jostain syystä jälleen itsestään. Pitänee kurkkia tarkemmin kun vetelee kesänakit päälle.
              Kevään odotusta kaikille

              Comment

              • Semiamis
                Bimmer Rookie
                • Oct 2007
                • 89

                #8
                E30 käsijarru

                Vanhaan topicciin jatkoa, mutta aihe on sama niin mikäs siinä.

                Eli ongelmana on oikean puolen käsijarrun toimimattomuus. Vaijeria on yritetty kiristää, jolla ei ollut mitään vaikutusta. Mahtaisiko vaijeri olla jostakin poikki vai onko jarrukengät kuluneet? Kulkuneuvona on E30 316i.

                Comment

                • Make H.
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1278
                  • Kokkola

                  #9
                  Originally posted by Semiamis View Post
                  Vanhaan topicciin jatkoa, mutta aihe on sama niin mikäs siinä.

                  Eli ongelmana on oikean puolen käsijarrun toimimattomuus. Vaijeria on yritetty kiristää, jolla ei ollut mitään vaikutusta. Mahtaisiko vaijeri olla jostakin poikki vai onko jarrukengät kuluneet? Kulkuneuvona on E30 316i.
                  Avaa se jarrurumpu ja kato missä jamassa jarrukengät jne. on? Jos pinta lopussa niin uutta palaa tai jos lasittuneet niin vaikka 80 hiompaperilla karhennat pinnat. Sitten säädät siitä jarrurummun säädöstä kengät riittävän lähelle rumpua.

                  Comment

                  • Semiamis
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2007
                    • 89

                    #10
                    Ei ihme jos jarru ei pidä kun toinen jarrukenkä on irti . Kiitoksia neuvoista.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎