Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 lämpömittari/anturi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tmth
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 2194
    • Kangasala

    E30 lämpömittari/anturi

    E30 316i M40, lämpömittarin anturille tulee kaksi johtoa, ruskea/valkoinen ja violetti/ruskea (muistaakseni). Violetti/ruskea menee ilmeisesti mittaristolle? Siihen anturinpäähän tulee tuohon violetti/ruskeaan 5 volttia kun virrat on päällä. Tuo ruskea/valkoinen menee sulakerasian vieressä olevan releen pohjaan, joka liittyy ilmeisesti kiertovesipumppuun. Tähän johtoon tulee virrat päällä 12 volttia.
    Liittyykö tuo mittarinanturi jotenkin tuohon kiertovesipumpun toimintaan? Itse lämpömittari ei toimi. Kuuluuko oikeasti anturille tulla virta kumpaankin johtoon?
    Anturi toimii kyllä, ainakin vastus napojen välillä muuttuu, kun sitä lämmittää tai se jäähtyy.
    Eilen ostin Kl-varaosista myös toisen mittarin anturin. Kotona huomasin, että siinä onkin vain yksi napa, eli toinen johdoista ei menisi mihinkään?

    Olikohan nyt tarpeeksi hankalasti selitetty?

    F10 & R55
    ex:
    E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316
  • impi80
    BTCF Member
    • Apr 2007
    • 66
    • Leppävirta

    #2
    Mulla koneena M10b18 (weber)

    -Sama juttu,2napanen anturi,toinen mittarille mutta entäs toinen?
    -Kuuluuko entiseen orkkis kaasariin vai minne?

    E46 318i M Sport/M Tech -00
    Kawasaki Z750 -09

    EX Bemmit: E46 325Ci Cabriolet M Sport II -03|E53 X5 3.0d -03|E90 330iA M Sport -06|E70 X5 3.0d -08|E36 325Ci Turbo Cabriolet M Sport -93|G31 530dA xdrive M Sport -17|E46 330xdA touring -01|BMW E39 520i Touring -01
    |BMW E46 320CiA -01|BMW E39 525dA -00|BMW E46 320CiA -00|BMW E46 320dA Touring -01|BMW E36 318tds Touring -95|BMW E61 530dA -06|
    BMW 316 -87|BMW E30 316i -89|+ Useita muita rysiä.


    Comment

    • tmth
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 2194
      • Kangasala

      #3
      Originally posted by impi80 View Post
      Mulla koneena M10b18 (weber)

      -Sama juttu,2napanen anturi,toinen mittarille mutta entäs toinen?
      -Kuuluuko entiseen orkkis kaasariin vai minne?
      Ainakin se toinen johto siitä menee mulla toisen kiertovesipumppuun vaikuttavan releen pohjaan. RealOEM:kin antaa vain tuon yksinapaisen anturin, jonka KL-varaosista ostinkin. Kait se sitten ohjaa kiertovesipumpun käynnistymistäkin, en tiedä?

      F10 & R55
      ex:
      E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

      Comment

      • |jaakko|
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 1542
        • Keski-Suomi

        #4
        eli kumpaas siihen nyt vaihdetaan kun mittarissa ei ole eloa ja oletetaan että anturi on paskana? ja mitä eroo näillä on?

        6285 Lämpömittarin anturi 1-nap. ruskea
        Hinta: 10,00 EUR

        6314 Lämpötila-anturi 2-nap. sininen
        Hinta: 12,00 EUR

        Comment

        • -TM-
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2008
          • 208
          • Nurmes

          #5
          Originally posted by |jaakko| View Post
          eli kumpaas siihen nyt vaihdetaan kun mittarissa ei ole eloa ja oletetaan että anturi on paskana? ja mitä eroo näillä on?

          6285 Lämpömittarin anturi 1-nap. ruskea
          Hinta: 10,00 EUR

          6314 Lämpötila-anturi 2-nap. sininen
          Hinta: 12,00 EUR
          ruskea antaa tiedon mittarille ja sininen moottorinohjausyksikölle.
          eli ruskea.

          Comment

          • |jaakko|
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 1542
            • Keski-Suomi

            #6
            näyttäis kl-varaosat myyvän samaa anturia m10 koneeseen kans(6285), eli niitä löytyy hyllyltä kotoo.

            kuin paljon ootte joutunu purkamaan konehuoneesta tohon rojektiin liittyen? jotenkin taas motivaatio hakusessa ku pitäis jotain oikeesti hyödyllistä ruveta tekemään
            Last edited by |jaakko|; 14-03-2009, 19:01.

            Comment

            • -TM-
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2008
              • 208
              • Nurmes

              #7
              Originally posted by |jaakko| View Post
              näyttäis kl-varaosat myyvän samaa anturia m10 koneeseen kans(6285), eli niitä löytyy hyllyltä kotoo.

              kuin paljon ootte joutunu purkamaan konehuoneesta tohon rojektiin liittyen? jotenkin taas motivaatio hakusessa ku pitäis jotain oikeesti hyödyllistä ruveta tekemään
              muistelen että m10 eri anturi mutta en ole varma.
              m40:n anturin vaihtoa jos tarkoitat niin ei tarvitse purkaa kuin ilmamäärämittarilta kaasuläpälle menevä putki pois niin pääsee anturiin käsiksi.

              Comment

              • 325E
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1227
                • LAHTI

                #8
                Pitää olla 2-napainen anturi jos on kiertovesipumppu

                Originally posted by tmth View Post
                Ainakin se toinen johto siitä menee mulla toisen kiertovesipumppuun vaikuttavan releen pohjaan. RealOEM:kin antaa vain tuon yksinapaisen anturin, jonka KL-varaosista ostinkin. Kait se sitten ohjaa kiertovesipumpun käynnistymistäkin, en tiedä?
                Jos E30:ssä on ns. kiertovesipumppu autossa niin silloin moottorissa pitää olla 2-napainen lämpöanturi se on jaettu seuraavasti 1-piikki mittaa lämpötilan ja näyttää mittaristossa moottorin lämpötilan ja se toinen piikki maadoittaa kiertovesipumpun releen herätin miinuspuolen ja toiminta on silleen että, moottori pitää olla jo tietynlämpöinen jolloin se toinen napa anturista kytkeytyy ns- maihin ja näin antaa käskyn kierovesipumpun releelle ja tällä kytkennällä ei kierovesipumppu koskaan voi ja toimi moottorin ollessa kylmä.

                Comment

                • greyhound
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2009
                  • 43
                  • Koski tl/Turku

                  #9
                  Aiheeseen liittyvää ni lainataan ketjua.

                  M40b18 kone e30 korissa ja lämpömittari touhuaa jotain ihan outoa.
                  Homma on seuraavanlainen, vaihdoin sylinterin kannen toisesta moottorista omaan autooni ja nyt kun ilmailin jäähdytysjärjestelmää niin lämpömittari pomppaa yhtäkkiä tappiin punaiselle.
                  Eli näyttää ensin kylmää ja kun kone/neste lämpenee, neula värisee hetken ja pamahtaa punaiselle. Koneen jäähdyttyä tarpeeksi, putoaa takas siniselle, lähtöpaikkaansa.
                  Kiertovesipumppu pelaa lämpimänä, mitään koneen keittämiseen liittyviä oireita ei ole ja lämppäri pukkaa kuumaa.

                  Anturissa vikaa?:think

                  Apuva, e30 miitti lähestyy ja laitteet leviänä...
                  ex:
                  e30 318 i
                  e39 523 iA
                  e34 525 tdsA
                  e36 318 iS coupe

                  R1100S
                  R1100RS

                  Comment

                  • duuk
                    Moderator
                    • Dec 2006
                    • 10506
                    • Saaressa

                    #10
                    Originally posted by greyhound View Post
                    Aiheeseen liittyvää ni lainataan ketjua.

                    M40b18 kone e30 korissa ja lämpömittari touhuaa jotain ihan outoa.
                    Homma on seuraavanlainen, vaihdoin sylinterin kannen toisesta moottorista omaan autooni ja nyt kun ilmailin jäähdytysjärjestelmää niin lämpömittari pomppaa yhtäkkiä tappiin punaiselle.
                    Eli näyttää ensin kylmää ja kun kone/neste lämpenee, neula värisee hetken ja pamahtaa punaiselle. Koneen jäähdyttyä tarpeeksi, putoaa takas siniselle, lähtöpaikkaansa.
                    Kiertovesipumppu pelaa lämpimänä, mitään koneen keittämiseen liittyviä oireita ei ole ja lämppäri pukkaa kuumaa.

                    Anturissa vikaa?:think

                    Apuva, e30 miitti lähestyy ja laitteet leviänä...

                    Jep vaihda se anturi(t) siellä on mittaristolle ja eculle omansa..
                    Jos ei auta ni katsoisin liittimet/johdot, onko tullut damagea kansirempan yhteydessä..
                    Itse en henk koht ajeluita jättäis väliin jos M40 moottorisen E30:in lämpömittari elelee omaa elämäänsä..
                    Last edited by duuk; 23-05-2011, 21:12.

                    duke's garage:
                    Suzuki R50
                    E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                    M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                    S38 S54 S62

                    instagram: _duuk

                    Comment

                    • greyhound
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2009
                      • 43
                      • Koski tl/Turku

                      #11
                      Huomenna hakemaan uus tiiviste imusarjaan ja sit vaihtamaan antureita. Otan ne vanhasta kannesta kun siinä ainaki toimisi. Samalla vaihdan termarin, testasin äsken yhen joka aukes suunnilleen 90 asteessa.

                      Sinänsä kannen vaihto auttoi, se vitullinen raksutus katosi lähes olemattomiin ja sininen merkkisavu puuttuu myös..
                      ex:
                      e30 318 i
                      e39 523 iA
                      e34 525 tdsA
                      e36 318 iS coupe

                      R1100S
                      R1100RS

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎