Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 pikkutolpat isoiksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jamppa1983
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 739
    • Pirkanmaa

    e30 pikkutolpat isoiksi?

    Siis tällä hetkellä on pienet ja tarvis isot eteen. Mitä muutoksia se kokonaisuudessaan vaatii?
    Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

    M3 e90 & "M3" e30 turbo
  • Jylppy--
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 476
    • MME/JKL

    #2
    Levy jarrullisen taka-akselin ja tietty isot tolpat
    e30 318iS"UFE"
    e30 327 TIC "AVO"
    e30 325i "AVO"

    -MME connection-
    -Btcf absolutistit team-

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16413
      • Asikkala

      #3
      Mitä tekemistä taka-akselilla on etupään kanssa ? Tarvii vain isot tolpat ja niihin sopivat iskarit.

      Comment

      • Jylppy--
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2007
        • 476
        • MME/JKL

        #4
        Ei mene leimasta läpi koska etu ja taka jarrujen pitää olla samaa sarjaa
        Niin mulle kerrottiin kun konttorilla katsurilta kysyin
        e30 318iS"UFE"
        e30 327 TIC "AVO"
        e30 325i "AVO"

        -MME connection-
        -Btcf absolutistit team-

        Comment

        • Krynx
          BTCF Member
          • Sep 2006
          • 908
          • á la Temmes

          #5
          Originally posted by Jylppy-- View Post
          Ei mene leimasta läpi koska etu ja taka jarrujen pitää olla samaa sarjaa
          Niin mulle kerrottiin kun konttorilla katsurilta kysyin
          Aika jännä väittämä katsurilta. Olisipa kiva tietää mihin perustuu. Tiedän moniakin tapauksia joissa on ihan laillisesti jarrut peräisin ihan eri merkesti kuin kuppaiset orkkikset.
          E39 525d -00
          E39 523i-96
          E30 316 -86

          Comment

          • JD
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1195
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Jylppy-- View Post
            Ei mene leimasta läpi koska etu ja taka jarrujen pitää olla samaa sarjaa
            Niin mulle kerrottiin kun konttorilla katsurilta kysyin
            No ei, 320i:ssä on samat tuuletetut etujarrut kuin isotolppaisessakin, mutta takana on rumpujarrut. Tosin takajarruissa on suuremmat jarrusylinterit kuin 316 malleissa, rumpu sama.

            Etutolppien vaihto vaatii että ruuvaat vanhat pois ja uudet tilalle. Nivelet samoja.
            Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
            https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

            Comment

            • M325i
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 1529
              • Etelä-pohjanmaa

              #7
              Originally posted by Jylppy-- View Post
              Levy jarrullisen taka-akselin ja tietty isot tolpat

              Mites perustelet sitten 316 M tekin jossa rummut takana,jäähdyttämättömät etujarrut ja 51mm isot tolpat+bilsteinit tehdasasennuksena.?
              E30 ja E46 ///M

              Comment

              • /PETE/
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2002
                • 430
                • Seutula City / Vantaa

                #8
                Tarviiko niitä jarruja vaihtaa jos vaihtaa vaan pelkät 51mm tolpat?
                Siirtää vanhat jarrut isompiin tolppiin.

                Nii joo eli alkuperäiseen kysymykseen:
                Tolpat ja iskarit täytyy vaihtaa, jos haluaa säilyttää vanhat jarrut.
                Last edited by /PETE/; 02-04-2008, 21:43.
                E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
                EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91

                Comment

                • M325i
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 1529
                  • Etelä-pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by /PETE/ View Post
                  Tarviiko niitä jarruja vaihtaa jos vaihtaa vaan pelkät 51mm tolpat?
                  Siirtää vanhat jarrut isompiin tolppiin.
                  Ei tarvitse,jarrut sopii suoraan isoihin tolppiin oli ne sitten jäähdytetyt tai ei,niitä on tehtaaltakin tehty molemmilla yhdistelmillä.
                  E30 ja E46 ///M

                  Comment

                  • Jamppa1983
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 739
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by JD View Post
                    No ei, 320i:ssä on samat tuuletetut etujarrut kuin isotolppaisessakin, mutta takana on rumpujarrut. Tosin takajarruissa on suuremmat jarrusylinterit kuin 316 malleissa, rumpu sama.

                    Etutolppien vaihto vaatii että ruuvaat vanhat pois ja uudet tilalle. Nivelet samoja.

                    Siis kyse vain etutolpista. Ei jarruista. Yhteen vetona 45mm tolppa pois ja 51mm tolppa tilalle? Menee siis muna munaa!

                    Tarkoitus vaihtaa 45mm tolpan tilalle 51mm alusta sarja. Mutta 45mm alapää hässäkkä (mihin tulee laakeri, j-satula kiinni...) Täytyy ilmeisesti hommata isotolppaisesta. Koska iskarin alakiinnitys eri paksuinen.

                    Kuva isotolppaisesta:


                    Kuva pikkutolppaisesta:
                    Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                    M3 e90 & "M3" e30 turbo

                    Comment

                    • zJark
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 740
                      • Ylöjärvi

                      #11
                      Originally posted by Jamppa1983 View Post
                      Siis kyse vain etutolpista. Ei jarruista. Yhteen vetona 45mm tolppa pois ja 51mm tolppa tilalle? Menee siis muna munaa!

                      Tarkoitus vaihtaa 45mm tolpan tilalle 51mm alusta sarja. Mutta 45mm alapää hässäkkä (mihin tulee laakeri, j-satula kiinni...) Täytyy ilmeisesti hommata isotolppaisesta. Koska iskarin alakiinnitys eri paksuinen.

                      Kuva isotolppaisesta:


                      Kuva pikkutolppaisesta:
                      http://bmwfans.info/original/E30/2-T...1/ill-31_0109/
                      Ookkos nyt tutustunu noihin e30 etutolppiin oikein ajatuksella. Eli putki mihin iskari tulee (51mm) ja tuo "alapäähässäkkä" on yksi ja sama osa. Toisin kuin uudemmissa 300 sarjalaisissa tässä ei ole siiis sitä erillistä "alapäähässäkkää".
                      Eli hommaat vaan sen tolpan ja sinne sisään iskarin. Tolpassa on sitten kaikki hässäkät valmiina.
                      MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
                      +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

                      Comment

                      • Jamppa1983
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 739
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        En ole ja ei ole noi romut aina lähettyvillä(seli seli). Hoksasin mitä tarkoitit,nyt kiitän tiedosta!
                        Last edited by Jamppa1983; 06-04-2008, 23:04.
                        Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                        M3 e90 & "M3" e30 turbo

                        Comment

                        • smpovers
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 2372
                          • Tammela

                          #13
                          e30 jarruista

                          Lainataan vähän aihetta kun tässä tuntui olevan jarruistakin keskustelua.

                          Itsellä on jarruremppa tiedossa ja kiinnostaisi semmonen meneekö jäähdytetyt levyt ja niille satulat suoraan pikkutolppaan? Tarviiko mitään muuta muutosta?

                          Takajarrut säilyy varmaan vakio rumpuina
                          BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                          BMW 330d touring e46 -05
                          Ford Cortina Mk2 1600 -70
                          ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16413
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by smpovers View Post
                            Lainataan vähän aihetta kun tässä tuntui olevan jarruistakin keskustelua.

                            Itsellä on jarruremppa tiedossa ja kiinnostaisi semmonen meneekö jäähdytetyt levyt ja niille satulat suoraan pikkutolppaan? Tarviiko mitään muuta muutosta?

                            Takajarrut säilyy varmaan vakio rumpuina
                            Menee koska 320 i on pikkutolpalla vm. x asti ja jäähd. jarruilla.

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Originally posted by Jylppy-- View Post
                              Ei mene leimasta läpi koska etu ja taka jarrujen pitää olla samaa sarjaa
                              Niin mulle kerrottiin kun konttorilla katsurilta kysyin
                              Originally posted by Krynx View Post
                              Aika jännä väittämä katsurilta. Olisipa kiva tietää mihin perustuu.
                              Varmaankin katsurin omaan tulkintaan. Pykälissä puhutaan lähinnä jarruvoimista ja siitä ettei niiden suhde saa muuttua "huonommaksi" tjsp., mitä ikinä se sitten tarkoittaakin AKENn mielestä.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎