Kulutusmittarin signaalia siis hakusessa. Mistä lähtee ja minne menee? Eli eculta varmaan lähtee, mistä pinnistä? Minne pinnille menee vastaavasti mittarille? Vai pitäisikö mittarin laskea itse kulutuksen kierrosten ja nopeuden mukaan? Nopeus- ja kierrosluku mittarit toimii, mutta kulutus ei.. Mikäli mittarin pitäisi itse laskea kulutus, vaikuttaako check control valojen piirilevyn poistaminen asiaan? Itsellä tuo poistettu ja pinnit 1 ja 3 yhdistetty (kierrosluku signaali menee ilmeisesti noiden kautta?)
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kulutusmittarin signaali? e30 320i ´89
Collapse
X
-
Jaa-a. Joku mittariston entisistä omistajista on todennäköisesti kyrpiintynyt kaikenmaailman check control valoihin jotka palavat vähän väliä mikä milloinkin.
Sen tiedän, että sen check piirilevyn kautta menee kierroslukumittarin signaali, siksi ne kaksi pinniä onkin yhteen juotettu. Mutta meneekö sen kautta muka jotain muutakin tietoa? Minulla on kyllä sellainen piirilevy olemassa 316 mittaristosta, taitaa toimia silläkin, ei kai niissä eroja ole?
Sitten tuli mieleeni sellainen kysymys, että osaako se laskea todellista kulutusta, vai arvioiko vain nopeuden ja kierrosten suhteesta? Nimittäin mittaristo on ei_niin_vakio 320:sessä, jossa kulutukset taitaa olla vähän eri kuin vakiossa. Bensanpaineet melkein tuplattu ym, joka varmaan vaikuttaa asiaan?Los Automobilos:
E36 Touring 328i Msport man.
+
Volkswagen FT Bonito, coupe.
+
Ford Escort MK1. M60B40 6v man.
Comment
-
-
Originally posted by Tounela View PostSitten tuli mieleeni sellainen kysymys, että osaako se laskea todellista kulutusta, vai arvioiko vain nopeuden ja kierrosten suhteesta? Nimittäin mittaristo on ei_niin_vakio 320:sessä, jossa kulutukset taitaa olla vähän eri kuin vakiossa. Bensanpaineet melkein tuplattu ym, joka varmaan vaikuttaa asiaan?- E30 325i M52B28TU Cabriolet
- E39 528ia
- KUOPION PUTKIMIEHET -team
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -
Puretaan 520ia -97
https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572
Comment
-
-
Originally posted by Axum View PostOsaa laskea, se mittaa nopeutta ja suuttimien aukioloaikaa.-- Official member of BTCF-Sauna Team --
Save the World, Fuck The Fuel EconomyVitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!
Comment
-
-
Originally posted by mukko View PostVaan kun vaihdat suuttimet (siis isommalla tuotolla oleviin) niin ei pidä enään paikkaansa.
Eikö ole vielä tietäjää sattunut paikalle, joka osaisi vastata näinkin helppoon (?) kysymykseen?Los Automobilos:
E36 Touring 328i Msport man.
+
Volkswagen FT Bonito, coupe.
+
Ford Escort MK1. M60B40 6v man.
Comment
-
-
Ensimmäinen ongelma on eri ikäiset johtosarja kori vs. moottori, toinen ongelma on tuo piirilevy, molemmat vaikuttavat.
Eli motronicissa menee kierrosluku ja kulutussignaali sen ison liittimen kautta moottoritilassa, mutta tod.näk korissasi ne johdot tulevatkin ecun kupeeseen hanskalokerolle.Olli.
Comment
-
-
Ei siellä mittaristossa mitään check control piirilevyjä ole, tarkoitat varmaan huoltoväli"tietokonetta". Vuosimallista riippuen se vaikuttaa enemmän tai vähemmän muiden mittarien toimintaan. 1989 -malleissa jos nappaat tuon kortin kylmiltään irti niin lämpö-, kierrosluku- ja kulutusmittari kuolevat. Tämä selviää ETM:stäkin. Signaalit kulkee tuon kautta, jotta se osaa laskea huoltovälit mm. sen mukaan, kuinka paljon on tehty kylmäkäynnistyksiä, käytetty kierroksia jne.. E28 mittaristossa taas signaalit kulkee rinnan huoltovälikortille ja mittareille, eli kortin voi poistaa.
IMO huoltoväli-ilmaisin + kulutusmittari aivan turhia kapistuksia harrasteautossa, jonka moottoria roplattu. Vaikka ne toimisivatkin, niin ei ole aivan pieni homma kalibroida noita kohdilleen.
Originally posted by jannmann View PostMiks ne levyt on pois sieltä???
Comment
-
-
Originally posted by muuris View PostUsein noita on roplailtu jo sen verran että ovat käyttökelvottomia, jos akut ei ole vuotaneet niin usein sieltä on kuitenkin määrä x konkkia ja vastuksia paskana.
Harvemmin on kyllä tullut vastaan levyjä joissa vastuksia olisi ollut rikki.
Yleisimmin akkujen vuoto on hapettanut ja muodostanut oikosulkuja.
Toinen on poropeukaloiden säälittävät tinaukset jollain isoisän kuparikolvilla jota hiilillä lämmitettiin. On poltettu kuparit irti piirilevystä ja tinattu koko levy täyteen.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Tässä tapauksessa varmasti vaikuttaakin johtosarjat, koska en ole laittanut mitään kulutussignaaleja vielä menemään missään. Johtosarja on itse tehty, eikä ole olemassa isoa eikä sen kummemmin pientä pistoketta.
Tässä mittarissa ei ketään ole kerinnyt vielä tekemään pahojaan, paitsi tuo levy on poistettu. Muuten on juotokset kunnossa, kävin ne vielä läpi varmuudeksi wellerillä.
Tosin tarkemmin kun asiaa ajattelen, niin enpä pahemmin jaksakaan perehtyä asiaan. Kulutus- ja lämpömittarit on kuolleet, mutta enpä niitä tarvitsekaan. Autossa on asteet näyttävä lämpömittari toisaalla ja kulutusmittari ei kuitenkaan näyttäisi oikein ilman hirveätä säätämistä. Kuten sanoin, kiekkakello toimii ilman levyäkin, kun juottaa 1 ja 3 pinnit yhteen. Sehän se tärkein on rakennetussa autossa.Los Automobilos:
E36 Touring 328i Msport man.
+
Volkswagen FT Bonito, coupe.
+
Ford Escort MK1. M60B40 6v man.
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostSiis poropeukalot on räplänneet ne rikki.
Harvemmin on kyllä tullut vastaan levyjä joissa vastuksia olisi ollut rikki.
Yleisimmin akkujen vuoto on hapettanut ja muodostanut oikosulkuja.
Comment
-
Comment