Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kulutusmittarin signaali? e30 320i ´89

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tounela
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 283
    • Pori

    Kulutusmittarin signaali? e30 320i ´89

    Kulutusmittarin signaalia siis hakusessa. Mistä lähtee ja minne menee? Eli eculta varmaan lähtee, mistä pinnistä? Minne pinnille menee vastaavasti mittarille? Vai pitäisikö mittarin laskea itse kulutuksen kierrosten ja nopeuden mukaan? Nopeus- ja kierrosluku mittarit toimii, mutta kulutus ei.. Mikäli mittarin pitäisi itse laskea kulutus, vaikuttaako check control valojen piirilevyn poistaminen asiaan? Itsellä tuo poistettu ja pinnit 1 ja 3 yhdistetty (kierrosluku signaali menee ilmeisesti noiden kautta?)
    Los Automobilos:

    E36 Touring 328i Msport man.
    +
    Volkswagen FT Bonito, coupe.
    +
    Ford Escort MK1. M60B40 6v man.
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5857
    • Joccis City

    #2
    Ainakin osa kulutusmittarin tiedoista menee sen piirilevyn kautta.
    Näin ainakin ETM:n mukaan. Eli siinä melko suurella varmuudella miksi ei toimi.

    Miks ne levyt on pois sieltä???
    Aprilia RSV4

    Comment

    • Tounela
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2005
      • 283
      • Pori

      #3
      Jaa-a. Joku mittariston entisistä omistajista on todennäköisesti kyrpiintynyt kaikenmaailman check control valoihin jotka palavat vähän väliä mikä milloinkin.

      Sen tiedän, että sen check piirilevyn kautta menee kierroslukumittarin signaali, siksi ne kaksi pinniä onkin yhteen juotettu. Mutta meneekö sen kautta muka jotain muutakin tietoa? Minulla on kyllä sellainen piirilevy olemassa 316 mittaristosta, taitaa toimia silläkin, ei kai niissä eroja ole?

      Sitten tuli mieleeni sellainen kysymys, että osaako se laskea todellista kulutusta, vai arvioiko vain nopeuden ja kierrosten suhteesta? Nimittäin mittaristo on ei_niin_vakio 320:sessä, jossa kulutukset taitaa olla vähän eri kuin vakiossa. Bensanpaineet melkein tuplattu ym, joka varmaan vaikuttaa asiaan?
      Los Automobilos:

      E36 Touring 328i Msport man.
      +
      Volkswagen FT Bonito, coupe.
      +
      Ford Escort MK1. M60B40 6v man.

      Comment

      • Axum
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 4416
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by Tounela View Post
        Sitten tuli mieleeni sellainen kysymys, että osaako se laskea todellista kulutusta, vai arvioiko vain nopeuden ja kierrosten suhteesta? Nimittäin mittaristo on ei_niin_vakio 320:sessä, jossa kulutukset taitaa olla vähän eri kuin vakiossa. Bensanpaineet melkein tuplattu ym, joka varmaan vaikuttaa asiaan?
        Osaa laskea, se mittaa nopeutta ja suuttimien aukioloaikaa.
        - E30 325i M52B28TU Cabriolet
        - E39 528ia
        - KUOPION PUTKIMIEHET -team
        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

        Puretaan 520ia -97
        https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

        Comment

        • mukko
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 5965
          • Uleåborg

          #5
          Originally posted by Axum View Post
          Osaa laskea, se mittaa nopeutta ja suuttimien aukioloaikaa.
          Vaan kun vaihdat suuttimet (siis isommalla tuotolla oleviin) niin ei pidä enään paikkaansa.
          -- Official member of BTCF-Sauna Team --

          Save the World, Fuck The Fuel Economy
          Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

          Comment

          • Tounela
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2005
            • 283
            • Pori

            #6
            Originally posted by mukko View Post
            Vaan kun vaihdat suuttimet (siis isommalla tuotolla oleviin) niin ei pidä enään paikkaansa.
            Tai kuten tässä tapauksessa isommilla bensanpaineilla. Ero ei ole huima, mutta ei enää luotettava. Jotain sinnepäin se silti on..

            Eikö ole vielä tietäjää sattunut paikalle, joka osaisi vastata näinkin helppoon (?) kysymykseen?
            Los Automobilos:

            E36 Touring 328i Msport man.
            +
            Volkswagen FT Bonito, coupe.
            +
            Ford Escort MK1. M60B40 6v man.

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #7
              Ensimmäinen ongelma on eri ikäiset johtosarja kori vs. moottori, toinen ongelma on tuo piirilevy, molemmat vaikuttavat.

              Eli motronicissa menee kierrosluku ja kulutussignaali sen ison liittimen kautta moottoritilassa, mutta tod.näk korissasi ne johdot tulevatkin ecun kupeeseen hanskalokerolle.
              Olli.

              Comment

              • muuris
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3501
                • Jyväskylä

                #8
                Ei siellä mittaristossa mitään check control piirilevyjä ole, tarkoitat varmaan huoltoväli"tietokonetta". Vuosimallista riippuen se vaikuttaa enemmän tai vähemmän muiden mittarien toimintaan. 1989 -malleissa jos nappaat tuon kortin kylmiltään irti niin lämpö-, kierrosluku- ja kulutusmittari kuolevat. Tämä selviää ETM:stäkin. Signaalit kulkee tuon kautta, jotta se osaa laskea huoltovälit mm. sen mukaan, kuinka paljon on tehty kylmäkäynnistyksiä, käytetty kierroksia jne.. E28 mittaristossa taas signaalit kulkee rinnan huoltovälikortille ja mittareille, eli kortin voi poistaa.

                IMO huoltoväli-ilmaisin + kulutusmittari aivan turhia kapistuksia harrasteautossa, jonka moottoria roplattu. Vaikka ne toimisivatkin, niin ei ole aivan pieni homma kalibroida noita kohdilleen.

                Originally posted by jannmann View Post
                Miks ne levyt on pois sieltä???
                Usein noita on roplailtu jo sen verran että ovat käyttökelvottomia, jos akut ei ole vuotaneet niin usein sieltä on kuitenkin määrä x konkkia ja vastuksia paskana.
                E30 325iX '86
                Instagram

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5857
                  • Joccis City

                  #9
                  Originally posted by muuris View Post
                  Usein noita on roplailtu jo sen verran että ovat käyttökelvottomia, jos akut ei ole vuotaneet niin usein sieltä on kuitenkin määrä x konkkia ja vastuksia paskana.
                  Siis poropeukalot on räplänneet ne rikki.
                  Harvemmin on kyllä tullut vastaan levyjä joissa vastuksia olisi ollut rikki.
                  Yleisimmin akkujen vuoto on hapettanut ja muodostanut oikosulkuja.
                  Toinen on poropeukaloiden säälittävät tinaukset jollain isoisän kuparikolvilla jota hiilillä lämmitettiin. On poltettu kuparit irti piirilevystä ja tinattu koko levy täyteen.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • Tounela
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2005
                    • 283
                    • Pori

                    #10
                    Tässä tapauksessa varmasti vaikuttaakin johtosarjat, koska en ole laittanut mitään kulutussignaaleja vielä menemään missään. Johtosarja on itse tehty, eikä ole olemassa isoa eikä sen kummemmin pientä pistoketta.

                    Tässä mittarissa ei ketään ole kerinnyt vielä tekemään pahojaan, paitsi tuo levy on poistettu. Muuten on juotokset kunnossa, kävin ne vielä läpi varmuudeksi wellerillä.

                    Tosin tarkemmin kun asiaa ajattelen, niin enpä pahemmin jaksakaan perehtyä asiaan. Kulutus- ja lämpömittarit on kuolleet, mutta enpä niitä tarvitsekaan. Autossa on asteet näyttävä lämpömittari toisaalla ja kulutusmittari ei kuitenkaan näyttäisi oikein ilman hirveätä säätämistä. Kuten sanoin, kiekkakello toimii ilman levyäkin, kun juottaa 1 ja 3 pinnit yhteen. Sehän se tärkein on rakennetussa autossa.
                    Los Automobilos:

                    E36 Touring 328i Msport man.
                    +
                    Volkswagen FT Bonito, coupe.
                    +
                    Ford Escort MK1. M60B40 6v man.

                    Comment

                    • muuris
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3501
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by jannmann View Post
                      Siis poropeukalot on räplänneet ne rikki.
                      Harvemmin on kyllä tullut vastaan levyjä joissa vastuksia olisi ollut rikki.
                      Yleisimmin akkujen vuoto on hapettanut ja muodostanut oikosulkuja.
                      Jeps, mulla oli 316:n piirilevyssä pari vastusta paskana. Vielä yks hyvä tapa hajoittaa mittaristoja on laittaa se piirilevy pystyyn mittariston levylle ja sitten survoa väkisin kuoret päälle.. tai näin luulisin, ei kai noita ihan vahingossa saa halkeamaan.
                      E30 325iX '86
                      Instagram

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎