Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mistä mäntä Schnitzer 323i S3 Turboon?? (e30)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #16
    Originally posted by Daa Daa
    Onkos mitään tunnistus keinoa?? Alapuolella jotain merkkiä tai?? :?
    Joo, siellä männän sisäpuolella on ihan kohokirjaimin valettuna nuo valmistajat.
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • Daa Daa
      BTCF Member
      • Aug 2004
      • 904
      • Jyväskylä

      #17
      Originally posted by T3
      Joo, siellä männän sisäpuolella on ihan kohokirjaimin valettuna nuo valmistajat.
      No sitten ei auta kun tutkia..

      Comment

      • basco
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2003
        • 272
        • laukaa kierrä se kaukaa

        #18
        työn iloa :juo
        TOHTORI SYKERÖ ON TOIMITUSJOHTAJA....
        MÄ OON POMO!!!

        Comment

        • bim323i
          Newbiemmer
          • Feb 2006
          • 3

          #19
          Kuplan Tako männät!

          Tiesittekö semmosta pikku seikkaa että kuplassa on ilmajäähdytteinen kone ja sen männät sattuvat laajenemaan erilailla kuin vesijäähdytteisen moottorin ja vaikutus on seuraava kylmänä kone kuulostaa ihan kiisseliltä kun joudutaan käyttämään isoja välyksiä ettei pata leikkaa kiinni kun se on lämmin. Joten kannattaako siis pihistellä mokomassa ja kayttää kuplan mäntiä?

          Comment

          • NHB
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 1120

            #20
            Originally posted by bim323i View Post
            Tiesittekö semmosta pikku seikkaa että kuplassa on ilmajäähdytteinen kone ja sen männät sattuvat laajenemaan erilailla kuin vesijäähdytteisen moottorin ja vaikutus on seuraava kylmänä kone kuulostaa ihan kiisseliltä kun joudutaan käyttämään isoja välyksiä ettei pata leikkaa kiinni kun se on lämmin. Joten kannattaako siis pihistellä mokomassa ja kayttää kuplan mäntiä?
            Tuo on tyypillistä kaikilla takomännille. Taotut männät laajenevat lämmetessään selvästi valettuja enemmän, jolloin niissä joidutaan käyttämään suuria välyksiä kylmänä. Tämä aiheuttaa kalinaa koneen käydessä kylmänä.

            Comment

            • Mörökölli
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 1735
              • Turku

              #21
              Originally posted by bim323i View Post
              Tiesittekö semmosta pikku seikkaa että kuplassa on ilmajäähdytteinen kone ja sen männät sattuvat laajenemaan erilailla kuin vesijäähdytteisen moottorin ja vaikutus on seuraava kylmänä kone kuulostaa ihan kiisseliltä kun joudutaan käyttämään isoja välyksiä ettei pata leikkaa kiinni kun se on lämmin. Joten kannattaako siis pihistellä mokomassa ja kayttää kuplan mäntiä?
              En kovin helpolla jaksa uskoa että volkkarin(tai mitkä vaan) halpismäntävalmistajat(joita nuo pääsääntöisesti on) tekisivät ilmajäähdytettyyn moottoriin tarkoitetut männät eri seoksesta kuin vesijäähdytettyyn tarkoitetut. Tietysti männän halkaisija ja seinämävahvuus tuohon laajenemisasiaan jossain määrin vaikuttaa..

              Miten määrittelisit tuon laajenemiseron vesi-ja ilmajäähdytteisen välillä?? Mitä tarkoittaa "sattuvat laajenemaan erilailla". Johtuuko tämä materiaaliseoksesta vai männän rakenteesta?

              Enpä usko sitäkään, että noissa männissä edes on suurta tarvetta lämpölaajenemiseroihin käytännössä, siitä huolimatta onko moottori ilma-vai vesijäähdytteinen.


              -tony
              www.nenifab.com

              Comment

              • NHB
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 1120

                #22
                Muutamia perusjuttuja männistä:

                Takomännissä käytetään eri seoksia kuin valumännissä. Niiden lämpölaajeneminen on suurempaa kuin valumäntien.

                Ilma- ja/tai öljyjäähdytteiset koneet käyvät kuumempina kuin vesijäähdytteiset. Tämän vuoksi niissä mäntien tulee olla sellaista seosta, joka säilyttää lujuuttaan riittävästi korkeissa lämpötiloissa.

                Kuplan männät ovat eri materiaalia kuin normaalit vesijäähdytteisen nelitahtikoneen männät, tämän lisäksi myös rakenteissa on eroja.

                Seinämän vahvuus ei suoranaisesti vaikuta lämpölaajenemiseen.

                Erot lämpölaajenemisessa ovat seurausta männän materiaalista, eivät haluttaja ominaisuuksia.

                Eli yhteenvetona voisi sanoa, että männissä on eroja.

                Comment

                • MikeDry
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 6155
                  • Helsinki

                  #23
                  Eikö bemariin löydy wisecon tako mäntiä :think
                  Olisin kans itse kiinostunut tako männistä
                  Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                  Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                  Comment

                  • Freak
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 2516
                    • .

                    #24
                    valaiskaa mua gurut!

                    Originally posted by Sädde View Post
                    Eikö bemariin löydy wisecon tako mäntiä :think
                    Olisin kans itse kiinostunut tako männistä
                    Onx nää Tako männät jotain venäläisii mäntii? Kestääx ne paljon ahtoi?
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • Muumi
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 1702
                      • Rovaniemi

                      #25
                      Originally posted by bim323i View Post
                      Tiesittekö semmosta pikku seikkaa että kuplassa on ilmajäähdytteinen kone ja sen männät sattuvat laajenemaan erilailla kuin vesijäähdytteisen moottorin ja vaikutus on seuraava kylmänä kone kuulostaa ihan kiisseliltä kun joudutaan käyttämään isoja välyksiä ettei pata leikkaa kiinni kun se on lämmin. Joten kannattaako siis pihistellä mokomassa ja kayttää kuplan mäntiä?
                      Ja sullahan löytyy kokemusta?

                      Mulla on ollut ahdetussa M10:ssä kuplan männät, koska olen saita ja köyhä. Käyntivälys oli kahdeksansatasta(0.08), eikä kuulostanut kylmänä kiisseliltä, eikä leikannut lämpimänä kiinni. Mitä tein väärin?
                      E24 635csi

                      Comment

                      • Tzeimi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 2067
                        • Banshee - Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by Muumi View Post
                        Mulla on ollut ahdetussa M10:ssä kuplan männät, koska olen saita ja köyhä. Käyntivälys oli kahdeksansatasta(0.08), eikä kuulostanut kylmänä kiisseliltä, eikä leikannut lämpimänä kiinni. Mitä tein väärin?
                        Mulla on 0.07 - oliks mää rohkee? En kyllä tiedä paljonko sitä on nyt, kilometrejä on tullut jonnin verran.
                        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                        & 02 tulpo saniteetti dyno




                        Älä väkisin, ota isompi vasara.
                        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                        Comment

                        • vpernu
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2003
                          • 522
                          • Kouvola

                          #27
                          ilmajäähytteisen koneen sylinteriputki laajenee enemmän ku vertaa nestejäähytteisee koneesee johtuen sen isommasta käyntilämmöstä,eli männän pitää laajeta samas suhtees enemmän..mut jos ilmajäähytteisen koneen mäntää käyttää nestejäähytteises konees ni silloin se mäntä ei käy niin kuumaan et siel tarvis välttämättä olla isommat välykset ku normaalist..noin niinku maalaisjärel ajateltuun..

                          Comment

                          • Tzeimi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 2067
                            • Banshee - Jyväskylä

                            #28
                            Originally posted by vpernu View Post
                            ilmajäähytteisen koneen sylinteriputki laajenee enemmän ku vertaa nestejäähytteisee koneesee johtuen sen isommasta käyntilämmöstä,eli männän pitää laajeta samas suhtees enemmän..mut jos ilmajäähytteisen koneen mäntää käyttää nestejäähytteises konees ni silloin se mäntä ei käy niin kuumaan et siel tarvis välttämättä olla isommat välykset ku normaalist..noin niinku maalaisjärel ajateltuun..
                            Olisin samaa mieltä. Käytännössä on toiminut. Mielenkiintoista olisi kuulla kokemuksista, onko kukaan rohjennut kokeilla 0.040 mm:llä?
                            Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                            & 02 tulpo saniteetti dyno




                            Älä väkisin, ota isompi vasara.
                            If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎