Originally posted by Daa Daa
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mistä mäntä Schnitzer 323i S3 Turboon?? (e30)
Collapse
X
-
Kuplan Tako männät!
Tiesittekö semmosta pikku seikkaa että kuplassa on ilmajäähdytteinen kone ja sen männät sattuvat laajenemaan erilailla kuin vesijäähdytteisen moottorin ja vaikutus on seuraava kylmänä kone kuulostaa ihan kiisseliltä kun joudutaan käyttämään isoja välyksiä ettei pata leikkaa kiinni kun se on lämmin. Joten kannattaako siis pihistellä mokomassa ja kayttää kuplan mäntiä?
Comment
-
-
Originally posted by bim323i View PostTiesittekö semmosta pikku seikkaa että kuplassa on ilmajäähdytteinen kone ja sen männät sattuvat laajenemaan erilailla kuin vesijäähdytteisen moottorin ja vaikutus on seuraava kylmänä kone kuulostaa ihan kiisseliltä kun joudutaan käyttämään isoja välyksiä ettei pata leikkaa kiinni kun se on lämmin. Joten kannattaako siis pihistellä mokomassa ja kayttää kuplan mäntiä?
Comment
-
-
Originally posted by bim323i View PostTiesittekö semmosta pikku seikkaa että kuplassa on ilmajäähdytteinen kone ja sen männät sattuvat laajenemaan erilailla kuin vesijäähdytteisen moottorin ja vaikutus on seuraava kylmänä kone kuulostaa ihan kiisseliltä kun joudutaan käyttämään isoja välyksiä ettei pata leikkaa kiinni kun se on lämmin. Joten kannattaako siis pihistellä mokomassa ja kayttää kuplan mäntiä?
Miten määrittelisit tuon laajenemiseron vesi-ja ilmajäähdytteisen välillä?? Mitä tarkoittaa "sattuvat laajenemaan erilailla". Johtuuko tämä materiaaliseoksesta vai männän rakenteesta?
Enpä usko sitäkään, että noissa männissä edes on suurta tarvetta lämpölaajenemiseroihin käytännössä, siitä huolimatta onko moottori ilma-vai vesijäähdytteinen.
-tony
Comment
-
-
Muutamia perusjuttuja männistä:
Takomännissä käytetään eri seoksia kuin valumännissä. Niiden lämpölaajeneminen on suurempaa kuin valumäntien.
Ilma- ja/tai öljyjäähdytteiset koneet käyvät kuumempina kuin vesijäähdytteiset. Tämän vuoksi niissä mäntien tulee olla sellaista seosta, joka säilyttää lujuuttaan riittävästi korkeissa lämpötiloissa.
Kuplan männät ovat eri materiaalia kuin normaalit vesijäähdytteisen nelitahtikoneen männät, tämän lisäksi myös rakenteissa on eroja.
Seinämän vahvuus ei suoranaisesti vaikuta lämpölaajenemiseen.
Erot lämpölaajenemisessa ovat seurausta männän materiaalista, eivät haluttaja ominaisuuksia.
Eli yhteenvetona voisi sanoa, että männissä on eroja.
Comment
-
-
valaiskaa mua gurut!
Originally posted by Sädde View PostEikö bemariin löydy wisecon tako mäntiä :think
Olisin kans itse kiinostunut tako männistäEihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Originally posted by bim323i View PostTiesittekö semmosta pikku seikkaa että kuplassa on ilmajäähdytteinen kone ja sen männät sattuvat laajenemaan erilailla kuin vesijäähdytteisen moottorin ja vaikutus on seuraava kylmänä kone kuulostaa ihan kiisseliltä kun joudutaan käyttämään isoja välyksiä ettei pata leikkaa kiinni kun se on lämmin. Joten kannattaako siis pihistellä mokomassa ja kayttää kuplan mäntiä?
Mulla on ollut ahdetussa M10:ssä kuplan männät, koska olen saita ja köyhä. Käyntivälys oli kahdeksansatasta(0.08), eikä kuulostanut kylmänä kiisseliltä, eikä leikannut lämpimänä kiinni. Mitä tein väärin?E24 635csi
Comment
-
-
Originally posted by Muumi View PostMulla on ollut ahdetussa M10:ssä kuplan männät, koska olen saita ja köyhä. Käyntivälys oli kahdeksansatasta(0.08), eikä kuulostanut kylmänä kiisseliltä, eikä leikannut lämpimänä kiinni. Mitä tein väärin?
Comment
-
-
ilmajäähytteisen koneen sylinteriputki laajenee enemmän ku vertaa nestejäähytteisee koneesee johtuen sen isommasta käyntilämmöstä,eli männän pitää laajeta samas suhtees enemmän..mut jos ilmajäähytteisen koneen mäntää käyttää nestejäähytteises konees ni silloin se mäntä ei käy niin kuumaan et siel tarvis välttämättä olla isommat välykset ku normaalist..noin niinku maalaisjärel ajateltuun..
Comment
-
-
Originally posted by vpernu View Postilmajäähytteisen koneen sylinteriputki laajenee enemmän ku vertaa nestejäähytteisee koneesee johtuen sen isommasta käyntilämmöstä,eli männän pitää laajeta samas suhtees enemmän..mut jos ilmajäähytteisen koneen mäntää käyttää nestejäähytteises konees ni silloin se mäntä ei käy niin kuumaan et siel tarvis välttämättä olla isommat välykset ku normaalist..noin niinku maalaisjärel ajateltuun..
Comment
-
Comment