Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 takajousien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rapala
    Bimmer Rookie
    • Jul 2008
    • 26

    e30 takajousien vaihto

    Oisin vaihtamassa e30:seen takajousia. Simppelihomma sinänsä, mutta kannattaako vetarit irroittaa operaation ajaksi, niinkuin esim alfan korjausopas suosittelee, vai riittääkö pelkkä iskarin pultin irroitus? Hirvee lisätyö tuossa...
    Exät: E30 x 3, E46 x 1, E39 x 2...
  • Axum
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 4416
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by rapala View Post
    Oisin vaihtamassa e30:seen takajousia. Simppelihomma sinänsä, mutta kannattaako vetarit irroittaa operaation ajaksi, niinkuin esim alfan korjausopas suosittelee
    Ei kannata.
    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
    - E39 528ia
    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

    Puretaan 520ia -97
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

    Comment

    • [Riku]
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 499
      • Pirkkala

      #3
      riitää pelkkä iskarin alapään avaaminen, mutta jos on takavakaaja niin suosittelen avaamaan senkin niin saa ne tukivarret kunnolla alas. Itselläni ei ainakaan mahtuneet orkkisjouset pois ilman jousipuristimia kun en avannut takavakaajaa.

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14311
        • Oulu

        #4
        Mitenkäs tuon takaiskarin alapään saa helpoiten irti, kun pultti on auki? Pitäs E34:een jonku viikon päästä vaihella iskarit ja jouset...
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • Eepo
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 5388
          • Tampere

          #5
          iskarin alapää on E30 kiinni 17" tai 19"mm pultilla, tunkkaa perästä auton perä kokonaan ilmaan ja irroita pultit, sit kaveri kangella painamaan tukivartta alaspäin-->vanhajousi pois ja uus tilalle, ei mene kauaa.
          e34 onkin erillainen sillä takana siinä on perssonit. eli tarvitaan puristinta etc etc
          -Harley Davidson Sportster - 89-
          -Harley Davidson softail -89-
          -Suzuki PV50 -86-

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14311
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Eepo View Post
            iskarin alapää on E30 kiinni 17" tai 19"mm pultilla, tunkkaa perästä auton perä kokonaan ilmaan ja irroita pultit, sit kaveri kangella painamaan tukivartta alaspäin-->vanhajousi pois ja uus tilalle, ei mene kauaa.
            e34 onkin erillainen sillä takana siinä on perssonit. eli tarvitaan puristinta etc etc
            Iskarin alapäähän noissa on kuitenkin "sama", ajatteln vaan että onko tuohon jotakin kivutonta irroitus tapaa.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by zener View Post
              Iskarin alapäähän noissa on kuitenkin "sama", ajatteln vaan että onko tuohon jotakin kivutonta irroitus tapaa.
              Ei ole sama, e34 mallissa on se ratkaiseva ero, ettei sitä saa kivuttomasti irti, e30 iskarit taas tipahtaa pois kun avaa pultin.

              Itse kehitin e34 iskariin sellaisen ratkaisun, että väännän m16 kierteen iskarin holkin sisään, väännän sinne m16 pultin perään ja sittenpä onkin luontainen lyöntipiste, joka liikuttaa nimenomaan sitä osaa mikä on kiinni, eikä niitä vieressä olevia, jotka särkyvät helposti.
              Olli.

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14311
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Rocla View Post
                Itse kehitin e34 iskariin sellaisen ratkaisun, että väännän m16 kierteen iskarin holkin sisään, väännän sinne m16 pultin perään ja sittenpä onkin luontainen lyöntipiste, joka liikuttaa nimenomaan sitä osaa mikä on kiinni, eikä niitä vieressä olevia, jotka särkyvät helposti.
                Ok, kerro toki lisää.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by zener View Post
                  Ok, kerro toki lisää.
                  Mitäs haluat tietää? Aika lailla kai kerroin kaiken...

                  Eli se holkki tarttuu ihan V*tun lujaan sinne tukivarteen, eikä sitä voi lyödä ulos mitenkään, ei ole paikkaa mihin löisit. Jos lyöt siihen iskarin "lenkkiin" niin kumipusla repeää jos taas lyöt iskariin niin siihen tulee lommoja ja kuvitella voi miten lommoontunut iskari toimii.

                  Sellainen lyöntikohta syntyy kun holkin sisään väännetään kierre ja kierteeseen kierretään pultti, pultin päähän sitten lyödään sopivalla tuurnalla ja vasaralla ja holkki lähtee irti tukivarren sisältä.

                  M16 kierretappi menee pienellä houkuttelulla ainakin BMW:n oman iskarin holkkiin.
                  Olli.

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14311
                    • Oulu

                    #10
                    Kolhiintunut iskari ei siis haittaa, koska vaihdan uudet iskarit samalla joka nurkkaan. Täytyypä sitten ihmetellä, kun iskarit saapuu.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by zener View Post
                      Kolhiintunut iskari ei siis haittaa, koska vaihdan uudet iskarit samalla joka nurkkaan. Täytyypä sitten ihmetellä, kun iskarit saapuu.
                      Voipi olla, että saat takoa ensin iskarin varresta lyömällä alapuslan paskaksi ja sitten repiä sen sisä holkin pois, sitten se onkin jo ihan helppoa.

                      Monet varoittelevat, että "saattaa" olla tiukassa, mutta itse mitä olen purkanut noita niin 1 kpl on ikinä lähtenyt helposti, ennenkuin hoksasin tuon pulttijutun.
                      Olli.

                      Comment

                      • hemmett
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2008
                        • 81
                        • Ylivieska

                        #12
                        Originally posted by Rocla View Post
                        Mitäs haluat tietää? Aika lailla kai kerroin kaiken...

                        Eli se holkki tarttuu ihan V*tun lujaan sinne tukivarteen, eikä sitä voi lyödä ulos mitenkään, ei ole paikkaa mihin löisit. Jos lyöt siihen iskarin "lenkkiin" niin kumipusla repeää jos taas lyöt iskariin niin siihen tulee lommoja ja kuvitella voi miten lommoontunut iskari toimii.

                        Sellainen lyöntikohta syntyy kun holkin sisään väännetään kierre ja kierteeseen kierretään pultti, pultin päähän sitten lyödään sopivalla tuurnalla ja vasaralla ja holkki lähtee irti tukivarren sisältä.

                        M16 kierretappi menee pienellä houkuttelulla ainakin BMW:n oman iskarin holkkiin.
                        Kiitoksia tästä informaatiosta..! Nimittäin tuskailin koko kuluneen illan toisen takaiskarin irrotuksen kans :think Toinenhan irtos kyllä aivan mukisematta..ja tietysti oletin toisenki irtoavan. Kyllä on muuten kädet hellänä...
                        Pitääpä heti huomenna laittaa kikka kokeiluun..!

                        ///M51

                        Comment

                        • hemmett
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2008
                          • 81
                          • Ylivieska

                          #13
                          ..jatketaan
                          kaikki meni suunnitelmallisesti hyvin siihen asti ku ois pitäny olla oikean kokoinen kierretappi! ja eihän sitä ollu.
                          vajaa kolme tuntia meni taas hakatessa sitä iskaria(!)
                          miten hemmetin tiukassa voi iskari olla kiinni!? on se jo sentin verran liikahtanu irti sieltä alapäästä...pillivärkkejähän ei luonnollisestikaan löydy
                          tämmöttii

                          ///M51

                          Comment

                          • kuukankorpi
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2004
                            • 634

                            #14
                            Originally posted by hemmett View Post
                            ..jatketaan
                            kaikki meni suunnitelmallisesti hyvin siihen asti ku ois pitäny olla oikean kokoinen kierretappi! ja eihän sitä ollu.
                            vajaa kolme tuntia meni taas hakatessa sitä iskaria(!)
                            miten hemmetin tiukassa voi iskari olla kiinni!? on se jo sentin verran liikahtanu irti sieltä alapäästä...pillivärkkejähän ei luonnollisestikaan löydy
                            tämmöttii
                            Josko sattuis löytymään poravasaraa,siihen talttapää ja piikkaustoiminto päälle,niin lähtee uskomattoman helposti.

                            Comment

                            • hemmett
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2008
                              • 81
                              • Ylivieska

                              #15
                              No sainhan sen lopulta kuitenki irti..pitihän se töistä touhuta lainaan se m16 kierretappi ja väsätä jonkinmoiselle pultille kiinnitys.
                              Kyllä vain autto..!
                              Se on varmaan ostettava omaksi tulevaisuuden varalle tommonen kierteytystappi..

                              ///M51

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎