Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jumiutuneen männän irroitus E21 (jarrusatula)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ac Schnitzer
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 67

    Jumiutuneen männän irroitus E21 (jarrusatula)

    Ongelmia riittää....

    Mikä on hyvä/oikea tapa saada kotikeinoilla jumiutunut mäntä irti? "Ensiö" puolen mäntä lähti nätisti paineilmalla (aerosoli kannu) mutta toisen puolen mäntä jumittaa. Yritettiin pitää sitä irronneen männän aukkoa kumiläpykällä suljettuna ja sit lisätä ilmaa mutta ilma tulee väkisin jostain sen kumuläpykän välistä ulos ja mäntä ei ponnaa ulos! Tosin voi olla että tuon aerosoli purkin paine ei riitä mutta se on ainoa mitä on nyt tarjolla.

    Kannattaako muuten jarrusatulaa purkaa niin että molemmat puolet satulasta lähtee irti? Tuossahan on 4 pulttia mitkä pitää ne jarrusatulan "puolet" yhdessä. Meinaan vaan että jos ne avaa ja pistää koko satulan atomeiksi niin voiko tulla nestevuotoja kokoomisen jälkeen, vai miten se jarruneste menee siellä sisällä siihen toisen puolen männäsylinteriin? Voi herran jumala miten vaikeesti selitetty mutta näin kanuunassa ei parempaan pysty....Sorge...

    Ja autona siis E21 315
    **Bayerische_Motoren_Werke**
  • MasaTDS
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1606
    • Tampere

    #2
    helpoin tapa saada männät pois on ottaa jarrupalat pois ja jarrupolkimella pumpata männät pihalle,mutta jos nyt jo päydällä,niin sit vaan sillä paineilmalla jarruletkun reiästä,ensin hieman herkistellä mäntää naputtelemalla.
    Toki ne kannattaa purkaa atomeiksi,hakea uudet tiivistesarjat,hoonata sylinteri,hioa männästä hapettumat pois ja ei kun nippuun.Sitä en muista kuuluuko kumisarjaan ne kumit jotka niiden reikien ympärillä jotka yhdistää satulan molemmat puolet,eli paljastuu kun otat ne 4 pulttia auki ja halkaiset satulan,älä heitä niitä vielä pois jos ei ole uusia,vanhatkin kyllä vielä pitää kun tuskin ne on sielä välissä päässyt kuivaksi.
    E24 635csi
    M-B W140
    Citroen c4 coupe
    H-D sportster chopper

    Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
    Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
    Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
    www.mpanet.fi

    Comment

    • conna
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 324

      #3
      yx on et pistää sen toisen männän takas paikoilleen ja rasvaprässillä painaa männät ulos.
      %

      Comment

      • Ac Schnitzer
        Bimmer Rookie
        • May 2003
        • 67

        #4
        Kiitos näistä! Itseasiassa tossa motonetin korjaussarjassa on sellaset pienet o-renkaat, mietinkin että mihin noita tarvii! Sit ei muutakun atomeiks vaan!

        Hoonata tuskin tarvii, ainakin tuo mäntä mikä lähti irti oli hyvässä hapessa kun sen puhdisti kunnolla, samoin myöskin sylinteri.
        **Bayerische_Motoren_Werke**

        Comment

        • MasaTDS
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1606
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Ac Schnitzer View Post
          Kiitos näistä! Itseasiassa tossa motonetin korjaussarjassa on sellaset pienet o-renkaat, mietinkin että mihin noita tarvii! Sit ei muutakun atomeiks vaan!

          Hoonata tuskin tarvii, ainakin tuo mäntä mikä lähti irti oli hyvässä hapessa kun sen puhdisti kunnolla, samoin myöskin sylinteri.
          jumiutunut sylinteri kannattaa aina hoonata,siihen kelpaa vaikka 600 hiomapaperi,kannattaa putsata ensin kunnolla,sitten hioa sylinterit veden kanssa sillä paperilla ja samaten männät,sitten pestä ne ja uusilla kumeilla kasaan.Yleensähän ne sylinterit on jumissa siitä sen kumirenkaan yläpuolelta johon on kosteus päässyt.
          E24 635csi
          M-B W140
          Citroen c4 coupe
          H-D sportster chopper

          Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
          Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
          Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
          www.mpanet.fi

          Comment

          • basso72
            BTCF Member
            • Dec 2004
            • 1837
            • Ylä-Pinsiö

            #6
            Ja sen verran vielä,jos painat sitä mäntää ulos paineilmalla/muulla painesysteemillä. Irrotessaan lähtee kuin 320i valoista,saattaa sattua juhaa leukaan,jos katselee kovin läheltä.
            sigpic
            Kaikissa meissä asuu pieni M115.
            320i -77

            Comment

            • herja
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1649

              #7
              Ei lähde kun laittaa sormen väliin.

              T. Vitunmoinen turvotus etusormessa.
              Retard Member

              Comment

              • ongelmalapsi
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1063
                • Hämeenlinna

                #8
                Helpoimmalla päset kun isket toisen männän takasi ja jarruletku kiinni ei muuta kuin polkemaan jarrua. äläkä missään nimessä mee sitä satulaa halkasemaan (avaamaan niitä 4 pultti) se on tarkkuus hiottu tiivistyksen vuoksi ja ei varmasti toimi enää jos meet avaamaan.
                -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                GMC Topkick C6500 rollback -95
                Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                E46 330xiA -02
                Chrysler neon -99

                Comment

                • mla
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 81
                  • Tampere

                  #9
                  Sama ongelma tuli eteen vuosi sitten ja ratkesi laittamalla pieni liimauspuristin pitelemään herkemmin liikkuvaa mäntää paikoillaan. Sitten vaan paineilmaa jarruputken liitoksesta sisään ja PLOP. Löysässä oleva mäntä lähtee samoin kun tulppaa männän aukon kumi/peltilevyllä - tai millä vaan kunhan sen saa tiiviiksi.

                  Comment

                  • Tzeimi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 2067
                    • Banshee - Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by ongelmalapsi View Post
                    Helpoimmalla päset kun isket toisen männän takasi ja jarruletku kiinni ei muuta kuin polkemaan jarrua. äläkä missään nimessä mee sitä satulaa halkasemaan (avaamaan niitä 4 pultti) se on tarkkuus hiottu tiivistyksen vuoksi ja ei varmasti toimi enää jos meet avaamaan.
                    Halottu ja kasailtu ehjistä puoliskoista ties kuinka monta satulaa. Vanhoilla "o"-renkailla kasaan. Yksikään ei ole vuotanut.
                    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                    & 02 tulpo saniteetti dyno




                    Älä väkisin, ota isompi vasara.
                    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                    Comment

                    • HenryA
                      Newbiemmer
                      • Aug 2008
                      • 7

                      #11
                      -66 vuosimallin amazoonista lähti jumiutuneet männät näppärästi just rasvaprässillä, eikä lennä pitkin pajan seiniä männät.
                      e39 540i Man.
                      e34 520i

                      Comment

                      • Ac Schnitzer
                        Bimmer Rookie
                        • May 2003
                        • 67

                        #12
                        Originally posted by Tzeimi View Post
                        Halottu ja kasailtu ehjistä puoliskoista ties kuinka monta satulaa. Vanhoilla "o"-renkailla kasaan. Yksikään ei ole vuotanut.

                        Ihme ois tosiaan jos vuotamaan alkais tuon takia. Mitä järkeä ees olisi korjaussarjaan niitä uusia "o" renkaita laittaa jos niitä ei vois vaihtaa?? Satula oli pakko halkaista, en ois muuten saanu sitä toista mäntää irti. Muutenkin en olis niitä uusia tiivisteitä saanut kyllä laitettua kunnolla jos molemmat puolet ei olisi ollut irti. Niillä uusilla "o" renkailla kokosin tiukasti nippuu takas, toivotaan ettei vuoda. Ensi viikonloppuna laitan satulat kiinni, sit se nähdään toimiiko ne enää...

                        Tuo järjetön paine noissa männissä kyllä yllätti, lujaa lensi suoraan seinään ja siitäkin vielä kimposi pitkälle!
                        **Bayerische_Motoren_Werke**

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16417
                          • Asikkala

                          #13
                          Originally posted by Ac Schnitzer View Post

                          Tuo järjetön paine noissa männissä kyllä yllätti, lujaa lensi suoraan seinään ja siitäkin vielä kimposi pitkälle!
                          Siitä joku varoitteli, älkää nyt itteenne teloko...

                          Comment

                          • Bullitt
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 2786
                            • Turku

                            #14
                            Rasvaprässi on siitä vittumainen apuväline tässä kohtaa, että sen jälkeen sitä rasvaa on koko maailma täynnä, ja sitten kun sitä rasvaa tarttis jossain muualla, niin se on prässistä loppu.

                            Paineilma on kätevämpää, ja tekee hommasta myös huomattavasti jännittävämpää, niin kuin muutamat ovatkin jo todenneet.


                            Comment

                            • Tzeimi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 2067
                              • Banshee - Jyväskylä

                              #15
                              Itse olen rakentanut vanhasta kytkimen pääsylinteristä ja polkimesta sellaisen prässin, toimii vanhalla jarrunesteella hyvin Muutamalla painalluksella näkee, mitkä liikkuu hyvin = saa helposti irti. Sitten erilaiseilla latan paloilla ahdistaa nuo liikkuvat siihen huulille ja keskittyy pullauttamaan jäykimmän ulos - loput tulee siis pikku naputtelulla. Sopivassa laarissa kun tekee niin ei sotke niin paljoa. Ensimmäisenä en siis halkaise puristinta. Puhdistelun ja hoonailun jälkeen jarrurasvaa kunnolla tiivisteisiin ja niihin osiin jotka ei j.nestettä normaalisti näe tai sitten jokapaikkaan jos ei mene heti ajoon.
                              Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                              & 02 tulpo saniteetti dyno




                              Älä väkisin, ota isompi vasara.
                              If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎